A kárpátaljai hitelszövetkezetek helyzete az ukrajnai állami szabályozás tükrében1

Dr. Bacsó Ró­bert CSc, tan­szék­ve­ze­tő egye­te­mi do­cens, II. Rá­kó­czi Fe­renc Kár­pát­al­jai Ma­gyar Fő­is­ko­la, Gaz­da­ság­tu­do­má­nyi Tan­szék (bacho.​robert@​gmail.​com).

Össze­fog­la­lás

A cikk az ál­ta­lá­nos és kü­lön­le­ges jog­sza­bály össze­ve­té­sé­vel elem­zi az uk­raj­nai hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek meg­ha­tá­ro­zá­sá­val kap­cso­la­tos jog­sza­bá­lyi el­len­té­te­ket. Meg­ál­la­pít­ha­tó, hogy te­rü­le­ti mű­kö­dé­sü­ket te­kint­ve a hi­tel­szö­vet­ke­zet két faj­tá­ja lé­te­zik: re­gi­o­ná­lis, il­let­ve nem­ze­ti stá­tusszal ren­del­ke­zők, me­lyek mi­nő­sé­gi­leg kü­lön­bö­ző meg­kö­ze­lí­tést igé­nyel­nek az ál­la­mi sza­bá­lyo­zás ré­szé­ről. A kár­pát­al­jai és uk­raj­nai hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek mű­kö­dé­sé­nek össze­ha­son­lí­tá­sa alap­ján ki­mu­tat­ha­tó, hogy a kár­pát­al­jai hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek mi­nő­sé­gi­leg ma­ga­sabb mu­ta­tók­kal ren­del­kez­nek.

The State of Trans­carpat­hi­an Cre­dit Unions in the Con­text of Uk­ra­i­ni­an State Re­gu­la­ti­on

Sum­ma­ry

The ar­tic­le deals with legal cont­ra­dic­tions in the de­fi­ni­tions of cre­dit unions in Uk­raine by com­pa­ring the provi­sions of ge­ne­ral and spe­ci­al leg­i­sla­ti­on. It is conc­lu­ded that two types of cre­dit union exist, de­pend­ing on their areas of ope­ra­ti­on, those ha­v­ing re­gi­o­nal or na­ti­on­wi­de sta­tus, which re­qu­i­re qu­a­li­ta­ti­vely dif­fe­rent app­ro­a­ches when re­gu­lated by the state. A com­pa­ra­tive analy­sis of cre­dit unions ope­rat­ing in Trans­carpathia and Uk­raine has been car­ried out and it can be de­monst­ra­ted that the Trans­carpat­hi­an cre­dit unions have qu­a­li­ta­ti­vely hig­her in­di­ces.


Az Uk­raj­ná­ban mű­kö­dő hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek jogi stá­tu­sa és ha­tá­sa a régió fej­lő­dé­sé­re

Uk­raj­na füg­get­len­sé­gé­nek ki­ki­ál­tá­sá­val meg­kez­dő­dött a hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek aktív fej­lő­dé­se az or­szág ré­gi­ó­i­ban, így Kár­pát­al­ján is. A hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek tör­vé­nyi mű­kö­dé­si hát­te­rét te­kint­ve non­pro­fit jel­le­gű pénz­ügyi in­téz­mé­nyek­nek szá­mí­ta­nak Uk­raj­ná­ban. Meg­je­gyez­zük, hogy je­len­leg kü­lönb­sé­ge­ket fi­gyel­he­tünk meg az Uk­raj­na Gaz­da­sá­gi kódexében,2 va­la­mint A hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek­ről 3 szóló uk­raj­nai tör­vény­ben sze­rep­lő meg­ha­tá­ro­zá­sok­ban. A hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek­ről szóló tör­vény 1. cik­ké­ben a hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek­ről sze­re­pel egy meg­ha­tá­ro­zás, mely sze­rint a hi­tel­szö­vet­ke­zet olyan non­pro­fit szer­ve­zet, amely együtt­mű­kö­dé­si ala­pon ter­mé­sze­tes sze­mé­lyek, szak­szer­ve­ze­tek és egyéb egye­sü­le­ti for­mák pénz­for­rá­sa­i­nak össze­vo­ná­sá­val jött létre, a tagok igé­nye­i­nek ki­elé­gí­té­se és köl­csö­nös hi­te­le­zés nyúj­tá­sá­ra, pénz­ügyi szol­gál­ta­tá­sok for­má­já­ban, és ezt a tagok egye­sí­tett pénz­ügyi hoz­zá­já­ru­lá­sá­val va­ló­sít­ják meg. Uk­raj­na 130 cik­ket tar­tal­ma­zó Gaz­da­sá­gi kódexében4 rög­zí­tett de­fi­ní­ció sze­rint a hi­tel­szö­vet­ke­zet egy ön­kén­tes ala­pon lét­re­jött non­pro­fit szer­ve­zet, amely a pol­gá­rok pénz­for­rá­sa­i­nak egye­sí­té­sé­vel jön létre, a tagok hi­te­le­zé­si, be­tét­el­he­lye­zé­si igé­nye­i­nek ki­elé­gí­té­sé­re, va­la­mint más jel­le­gű pénz­ügyi szol­gál­ta­tás igény­be­vé­te­lé­re. E de­fi­ní­ci­ók el­té­ré­sét az ala­pí­tók fel­so­ro­lá­sá­ban lát­juk: a Kódex az ala­pí­tó­kat mint pol­gá­ro­kat je­lö­li, a hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti tör­vény­ben pedig ter­mé­sze­tes sze­mé­lye­ket, szak­szer­ve­ze­te­ket és más egye­sü­lé­si for­má­kat említ. Uk­raj­nai jog­ku­ta­tók sze­rint, ha az ál­ta­lá­nos és a spe­ci­á­lis tör­vé­nyek­ben sze­rep­lő jogi sza­bá­lyok el­té­rést mu­tat­nak, akkor a spe­ci­á­lis tör­vény meg­fe­le­lő passzu­sát kell al­kal­maz­ni. A hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek­ről szóló meg­fo­gal­ma­zás leg­pon­to­sab­ban és leg­he­lye­seb­ben a 2001. de­cem­ber 20-án el­fo­ga­dott hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti tör­vény­ben ta­lál­ha­tó.

Összes­sé­gé­ben meg­je­gyez­het­jük, hogy a hi­tel­szö­vet­ke­zet az egyik ol­dal­ról ma­gá­ban fog­lal­ja a pénz­ügyi in­téz­mé­nyek jel­lem­ző­it, más­részt, mint a szö­vet­ke­zet kü­lön­le­ges for­má­ja, szö­vet­ke­ze­ti sa­já­tos­ság­gal van jelen a pénz­ügyi szfé­rá­ban.

A hi­tel­szö­vet­ke­zet tar­tal­mi ka­te­gó­ri­á­já­nak fel­tá­rá­sa­kor meg kell ma­gya­ráz­ni a ré­gi­ó­ban be­töl­tött sze­re­pét. A je­len­tő­sé­gé­nek mé­lyebb meg­ér­té­sé­hez meg kell ha­tá­roz­nunk a régió je­len­tő­sé­gét és leg­főbb jel­lem­ző­it. A latin ere­de­tű régió ki­fe­je­zés je­len­té­se or­szág vagy te­rü­let. Vé­le­mé­nyem sze­rint a régió de­fi­ní­ci­ó­já­nak sok­szí­nű­sé­ge miatt, és a viták el­ke­rü­lé­se ér­de­ké­ben, A régió fej­lesz­té­sé­nek elő­se­gí­té­sé­ről szóló ukrán tör­vény meg­fe­le­lő passzu­sát kell ala­pul venni, amely meg­ha­tá­roz­za, hogy „a régió – Krími Au­to­nóm Köz­tár­sa­ság te­rü­le­te, ob­la­styok, Kijev és Sze­vasz­to­pol vá­ro­sa (utób­bi­ak spe­ci­á­lis köz­igaz­ga­tá­si sta­tusszal ren­del­kez­nek)”. Épp ez a meg­ha­tá­ro­zás teszi le­he­tő­vé, hogy el­kü­lö­nít­sük azo­kat a sa­já­tos­sá­go­kat, me­lyek Uk­raj­na te­rü­le­té­nek fej­lő­dé­sé­re ki­hat­nak, be­le­ért­ve a hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti te­vé­keny­ség meg­osz­lá­sát is.

A re­gi­o­ná­lis hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek lét­re­ho­zá­sá­nál fi­gye­lem­be kell venni az ál­la­mi pri­o­ri­tá­so­kat a pénz­ügyi piaci ver­seny ösz­tön­zé­se ér­de­ké­ben. A hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek mű­kö­dé­se po­zi­tív ha­tás­sal van a régió szo­ci­á­lis és gaz­da­sá­gi fej­lő­dé­sé­re. Nö­vek­vő be­fo­lyá­su­kat az ma­gya­ráz­za, hogy el­vá­laszt­ha­tat­lan ré­sze­i­vé vál­tak a mo­dern piaci ala­po­kon mű­kö­dő gaz­da­sá­gi fo­lya­ma­tok­nak, és pénz­ügyi for­rá­so­kat biz­to­sí­ta­nak a ke­vés­bé va­gyo­nos, leg­fő­ként fal­vak­ban élő la­kos­sá­gi ré­te­gek szá­má­ra.

1. A hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek­nek ki­emelt sze­re­pük van a pénz­ügyi kul­tú­ra for­má­lá­sá­ban a re­gi­o­ná­lis la­kos­ság kö­ré­ben.

A 90-es évek ele­jén a kü­lön­fé­le pénz­ügyi pi­ra­mi­sok elvén mű­kö­dő pénz­ügyi in­téz­mé­nyek ne­ga­tí­van ha­tot­tak a la­kos­ság kö­ré­ben a hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti és a pénz­pi­a­ci te­vé­keny­ség ál­ta­lá­nos meg­íté­lé­sé­ben. Mára a ré­gi­ók la­ko­sai fel­vi­lá­go­sul­tab­bá vál­tak a pénz­ügyi kér­dé­sek te­kin­te­té­ben. A fel­vi­lá­go­sí­tás el­ső­sor­ban nem a ban­kok ér­de­me, hanem a hi­tel­szö­vet­ke­ze­te­ké. A hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek fel­vi­lá­go­sí­tást nyúj­ta­nak a fo­gyasz­tók szá­má­ra a ver­seny­ké­pes pénz­ügyi piac fel­té­te­le­i­ről. Emel­lett pénz­ügyi for­rá­sa­ik át­lát­ha­tó­sá­gá­val, a koc­ká­za­tok fel­vá­zo­lá­sá­val si­ke­rült új ta­go­kat to­bo­roz­ni­uk, és nem utol­só­sor­ban, más in­téz­mé­nyek­kel el­len­tét­ben, vi­lá­gos ma­gya­rá­za­tot adnak az oly­kor ala­csony be­té­ti ho­za­mok­ra. Mégis elő­for­dul némi bi­zony­ta­lan­ság is, mert a po­ten­ci­á­lis hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti tag szá­má­ra nem evi­dens, hogy mű­kö­dé­si elvük non­pro­fit jel­le­gű.

A pénz­in­té­ze­tek közül csu­pán a hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek se­gí­tik a be­té­te­se­ket abban, ho­gyan kell he­lye­sen össze­ha­son­lí­ta­ni a ho­za­mu­kat a ke­res­ke­del­mi ban­kok és más pénz­ügyi in­téz­mé­nyek aján­la­ta­i­val. Az éves je­len­tést könyv for­má­ban ter­jesz­tik a tagok kö­zött a rend­sze­res köz­gyű­lé­se­ken. A gya­kor­lat azt mu­tat­ja, hogy alap­ve­tő­en csak a szö­vet­ke­ze­ti hi­tel­in­té­ze­tek­ben ta­lál­ha­tó meg az a ki­ad­vány, amely rész­le­te­sen is­mer­te­ti a po­ten­ci­á­lis hi­tel­fel­ve­vő szá­má­ra a leg­fon­to­sabb tud­ni­va­ló­kat a tör­lesz­tő­rész­let nagy­sá­gá­ról és fi­ze­té­sé­nek üte­mé­ről, a ka­mat­szá­mí­tás­ról és más fon­tos tud­ni­va­lók­ról, me­lyek nagy­mér­ték­ben be­fo­lyá­sol­hat­ják a hi­tel­fel­ve­vőt dön­té­se meg­ho­za­ta­lá­ban.

Míg egyes pénz­ügy­pi­a­ci részt­ve­vők a la­kos­ság pénz­ügyi tu­dat­lan­sá­gát ki­hasz­nál­ják, addig a hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek időt és erő­for­rá­so­kat szán­nak a meg­fe­le­lő tá­jé­koz­ta­tás­ra anél­kül, hogy ezzel je­len­tős hi­tel- és be­tét­nö­ve­ke­dést ér­het­né­nek el. Ennek ered­mé­nye­ként a mű­kö­dő szö­vet­ke­ze­ti elvek ért­he­tő­vé vál­nak az em­be­rek szá­má­ra, annak el­le­né­re, hogy a si­ke­re­sen mű­kö­dő hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek je­len­leg je­len­tős pénz­ügyi és gaz­da­sá­gi ki­hí­vá­sok­kal kény­te­le­nek szem­be­néz­ni.

2. A hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek olyan in­téz­mé­nyek, me­lyek fo­koz­zák a kis­vál­lal­ko­zók be­fek­te­tő­kész­sé­gét. Is­me­re­tes, hogy a kis- és kö­zép­vál­lal­ko­zá­sok ko­moly ha­tó­erő­vel bír­nak a gaz­da­sá­gi nö­ve­ke­dés­re a fej­lett or­szá­gok ré­gi­ó­i­ban. Si­ke­res mű­kö­dé­sük egyre in­kább attól függ, hogy ké­pe­sek-e von­za­ni vi­szony­lag olcsó fi­nan­szí­ro­zá­si for­rá­so­kat te­vé­keny­sé­gük bő­ví­té­sé­re. Míg a leg­több kis­vál­lal­ko­zó nem tud fel­ven­ni hi­telt a ban­kok túl­zott kö­ve­tel­mé­nyei miatt, addig a hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek ké­pe­sek biz­to­sí­ta­ni a kis­vál­lal­ko­zá­sok szá­má­ra a szük­sé­ges ala­cso­nyabb ka­ma­to­zá­sú hi­tel­for­rá­so­kat.

3. A hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek hoz­zá­já­rul­nak a vidék fej­lő­dé­sé­hez.

Kül­föl­di és hazai ta­pasz­ta­la­tok egy­ér­tel­mű­en bi­zo­nyít­ják, hogy egyen­lő fel­té­te­lek mel­lett a pénz­ügyi-gaz­da­sá­gi és tár­sa­dal­mi mu­ta­tók sok­kal ma­ga­sab­bak azok­ban a ré­gi­ók­ban, ahol hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek mű­köd­nek. Az ala­csony me­ző­gaz­da­sá­gi fej­lő­dést ma­gya­ráz­za a hi­tel­for­rá­sok hoz­zá­fé­ré­sé­nek prob­lé­má­ja a me­ző­gaz­da­sá­gi ter­me­lő szá­má­ra. A je­len­le­gi pénz­pi­a­ci rend­szer nem tudja tel­jes mér­ték­ben meg­ol­da­ni ezt a prob­lé­mát, és az állam saját for­rá­sa­i­ból nem képes kellő mér­ték­ben fi­nan­szí­roz­ni a vi­dé­ket. A ke­res­ke­del­mi ban­kok je­len­leg nem haj­lan­dó­ak hi­te­lez­ni a vi­dé­ki me­ző­gaz­da­sá­gi vál­lal­ko­zá­so­kat, a fi­ók­há­ló­za­tok ki­épí­tet­len­sé­ge, a me­ző­gaz­da­sá­gi fi­nan­szí­ro­zás szak­ér­tel­mé­nek hi­á­nya, a túl­sá­go­san magas ke­zes­sé­gi érték és a túl­sá­go­san ala­csony ren­ta­bi­li­tás miatt. Emel­lett meg­jegy­zen­dő, hogy a leg­több ter­me­lő nem haj­lan­dó együtt­mű­köd­ni a ban­kok­kal, mert nin­cse­nek tisz­tá­ban a pénz­ügyi jel­le­gű kér­dé­sek­kel. A hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek haj­lan­dó­ak és ké­pe­sek be­töl­te­ni ezt a piaci rést, ezért kü­lö­nö­sen fon­tos sze­rep­vál­la­lá­suk a me­ző­gaz­da­sá­gi vál­lal­ko­zá­sok fej­lesz­té­sé­ben: ha utób­bi­ak fi­ze­tés­kép­te­len­né vál­nak, a me­ző­gaz­da­ság­ra épülő ré­gi­ók­ban más al­ter­na­tí­va hi­á­nyá­ban a dol­go­zók szá­má­ra a csőd­be ment cég mun­ka­nél­kü­li­ség­gel is pá­ro­sul­hat.

4. A hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek hoz­zá­já­rul­nak ahhoz, hogy a ke­vés­bé te­he­tős la­kos­sá­gi ré­te­gek is hi­tel­hez jus­sa­nak.

Te­kin­tet­tel arra, hogy a ban­kok nagy­részt a te­vé­keny­sé­gü­ket a vá­ro­sok­ban foly­tat­ják, és ke­vés­bé igye­kez­nek ki­elé­gí­te­ni a vi­dé­ki la­kos­ság igé­nye­it a pénz­ügyi szol­gál­ta­tá­sok terén, ezért ezt a sze­re­pet a hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek vál­lal­ják át. A hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek a vi­dé­ki la­kos­ság szá­má­ra le­he­tő­vé te­szik:

  • a la­kos­ság pénz­for­rá­sok­hoz való hoz­zá­fé­ré­sé­nek meg­könnyí­té­sét, ami új mun­ka­he­lyek lét­re­jöt­té­ben segít, hi­szen a hi­tel­fel­vé­tel egyik fő célja a vál­lal­ko­zás­fej­lesz­tés;
  • a la­kos­ság élet­kö­rül­mé­nye­i­nek ja­ví­tá­sát a ren­del­ke­zés­re álló la­kás­hi­tel­prog­ra­mok­kal;
  • a hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti tagok szá­má­ra egyéb ban­kon kí­vü­li pénz­ügyi szol­gál­ta­tá­sok nyúj­tá­sát, me­lyek költ­sé­gei a szö­vet­ke­zet cél­irá­nyos be­fi­ze­té­se­i­ből egyen­lít­he­tők ki (fo­gyasz­tá­si cik­kek be­szer­zé­se, pénz­ügyi és jogi ta­nács­adói szol­gál­ta­tás);
  • a la­kos­sá­gi tá­jé­koz­ta­tást, a hi­tel­fel­vé­tel ösz­tön­zé­sét a mé­di­án ke­resz­tül (fo­lyó­ira­tok, in­ter­net­há­ló­zat, in­for­má­ci­ós kon­zul­tá­ci­ós pon­tok).

5. A hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek a fi­ók­há­ló­zat ki­épí­té­sé­vel a mun­ka­nél­kü­li­ség csök­ken­té­sé­ben is ko­moly sze­re­pet vál­lal­nak a ré­gi­ók­ban.

A szö­vet­ke­ze­ti hi­tel­in­té­ze­tek a ré­gi­ók­ban ki­ter­jedt fi­ók­há­ló­zat­tal ren­del­kez­nek: lét­szá­muk 2014 ele­jén el­ér­te a 614-et, ehhez hoz­zá­adód­tak a fi­ók­in­té­ze­tek és ér­té­ke­sí­té­si pon­tok, me­lyek száma becs­lé­sek sze­rint a két-há­rom­szo­ro­sát te­szik ki annak a szám­nak, mely je­len­leg az ál­la­mi nyil­ván­tar­tás­ban sze­re­pel. Így pél­dá­ul a leg­na­gyobb tag­lét­szá­mú kár­pát­al­jai Mrija hi­tel­szö­vet­ke­zet fény­ko­rá­ban, az ál­la­mi nyil­ván­tar­tás sze­rint, 33 fi­ók­in­té­zet­tel és 76 ér­té­ke­sí­té­si pont­tal ren­del­ke­zett. Ennek révén a szö­vet­ke­ze­ti hi­tel­in­té­ze­tek éppen a vi­dé­ki te­rü­le­ten élő la­kos­sá­got fog­lal­koz­tat­ják, ahol je­len­tő­sebb mér­té­kű a mun­ka­nél­kü­li­ség, mint a vá­ro­sok­ban.

6. Csök­ken­tik a tár­sa­dal­mi egyen­lőt­len­sé­get a ré­gi­ók­ban.

A hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek te­vé­keny­sé­gük­kel ösz­tön­zik a mun­ka­nél­kü­li­e­ket, az ala­csony jö­ve­del­mű ré­te­ge­ket, va­la­mint az ál­la­mi szo­ci­á­lis el­lá­tó­rend­szer­ből ré­sze­sü­lő em­be­re­ket saját vál­lal­ko­zás el­in­dí­tá­sá­ra, ezzel nem­csak a költ­ség­ve­tés­re rótt ter­het csök­ken­ti, de nö­ve­li a pénz­ügyi és a ma­gán­szfé­rá­ból be­áram­ló adó­fi­ze­tést egy­aránt.

7. A kö­zép­osz­tály sze­re­pét nö­ve­lik a ré­gi­ó­ban.

A hi­tel­szö­vet­ke­zet te­vé­keny­sé­ge köz­vet­le­nül kap­cso­ló­dik az ukrán kö­zép­osz­tály ki­ala­ku­lá­sá­hoz, amely a gaz­da­sá­gi nö­ve­ke­dés és a fi­ze­tő­ké­pes ke­res­let haj­tó­mo­tor­ja.

8. Ser­ken­tő­leg hat­nak a ver­seny­re a pénz­ügyi szol­gál­ta­tá­sok pi­a­cán.

A hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek te­vé­keny­sé­ge az ár­nyék­gaz­da­ság és uzso­ra­biz­nisz csök­ke­né­sé­hez vezet, át­lát­ha­tó­an és rend­sze­rez­ve ve­ze­ti a mik­ro­vál­lal­ko­zá­sok hi­te­le­zé­si tör­té­ne­tét, amely a vál­lal­ko­zás nö­ve­ke­dé­sé­vel a pénz­pi­a­con való külső for­rá­sok­hoz ju­tást se­gí­ti. A hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti szek­tor képes ki­egé­szí­te­ni a bank­szek­tort.

9. Tár­sa­dal­mi sze­rep nö­ve­lé­se a ré­gi­ó­ban.

Ez a hi­tel­szö­vet­ke­zet által fi­nan­szí­ro­zott szo­ci­á­lis prog­ra­mok révén tör­té­nik. A kamat mér­té­ké­nek dif­fe­ren­ci­ált meg­ha­tá­ro­zá­sa le­he­tő­sé­get ad ala­csony ka­ma­to­zá­sú, va­la­mint ka­mat­men­tes hi­te­lek fo­lyó­sí­tá­sá­ban. Az ilyen hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti po­li­ti­ka a mun­ka­hely­te­rem­tő és jö­ve­de­lem­emel­ke­dést biz­to­sí­tó szo­ci­á­lis prog­ram meg­va­ló­sí­tá­sá­hoz járul hozzá. A hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek­re jel­lem­ző a jó­té­kony­ko­dás is: 2014-ben a kár­pát­al­jai pénz­in­té­ze­tek több mint 250 ezer UAH-t fi­zet­tek ki ilyen cé­lok­ra.5

10. Tá­mo­gat­ják a me­ző­gaz­da­ság fej­lesz­té­sét a ré­gi­ók­ban.

A hazai gya­kor­lat meg­erő­sí­ti, hogy az alap­ve­tő fi­nan­szí­ro­zás a me­ző­gaz­da­sá­gi vál­lal­ko­zá­sok zö­mé­nél saját for­rás­ból tör­té­nik, amely­nek mér­té­ke vi­szony­lag ala­csony a többi ága­zat­hoz ké­pest. A vi­dé­ken ala­ku­ló me­ző­gaz­da­sá­gi kis­vál­lal­ko­zá­sok­nál a hi­tel­szö­vet­ke­zet je­lent meg­ol­dást a kezdő tőke kép­zé­sé­hez. Ezek azok a pénz­ügyi in­téz­mé­nyek, ame­lyek a me­ző­gaz­da­sá­gi ter­me­lők és szö­vet­ke­ze­tek szá­má­ra hoz­zá­fé­rést biz­to­sí­ta­nak a pénz­for­rá­sok­hoz.

A kár­pát­al­jai hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek hely­ze­te a 2008/2009-es vál­ság után

A kár­pát­al­jai hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti szek­tor tör­té­ne­tét te­kint­ve, Uk­raj­na egyik ki­ma­gas­ló­an tel­je­sí­tő ré­gi­ó­já­nak szá­mít. Bár a Szov­jet­unió ide­jé­ben min­den pénz­in­té­ze­ti for­mát ál­la­mo­sí­tot­ták, a 90-es évek eleje óta ezt a szek­tort a fel­fu­tás jel­le­mez­te, egé­szen a 2008-ban ki­rob­bant pénz­ügyi vál­sá­gig. Azóta a szek­tor, sok más pénz­ügyi szfé­rá­hoz ha­son­ló­an, stag­ná­lást mutat.

A hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti rend­szer ál­la­mi fel­ügye­le­tét hely­ben egy ki­ren­delt sze­mély végzi, aki­nek a fel­ada­tai közé tar­to­zik az összes ban­kon kí­vü­li pénz­ügyi in­téz­mény fel­ügye­le­te (zá­log­há­zak, pénz­ügyi vál­lal­ko­zá­sok, hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek, biz­to­sí­tók, ma­gán­nyug­díj­pénz­tá­rak). Az ef­fé­le fel­ügye­le­ti forma nem képes mi­nő­sé­gi ál­la­mi sze­rep­vál­la­lást biz­to­sí­ta­ni a pénz­pi­a­cok fel­ügye­le­té­ben.

2015 ele­jén Kár­pát­al­ján 15 hi­tel­szö­vet­ke­zet és ezek 21 ki­ren­delt­sé­ge mű­kö­dött.6 A leg­több hi­tel­szö­vet­ke­ze­tet Ung­vá­ron, Mun­ká­cson, Husz­ton és Nagy­sző­lő­sön je­gyez­ték be. A ki­ren­delt­sé­ge­i­ken ke­resz­tül ezek a hi­tel­in­té­ze­tek jelen van­nak min­den já­rás­ban és a ki­sebb fal­vak­ban is. Bár tör­vé­nyi­leg meg­en­ge­dett a re­gi­o­ná­lis hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek­nek más uk­raj­nai ré­gi­ók­ban való te­vé­keny­sé­ge, ami ma­ga­sabb pénz­ügyi meg­fe­le­lést igé­nyel tőlük, egyet­len­egy kár­pát­al­jai hi­tel­szö­vet­ke­zet­nek sincs ki­ren­delt­sé­ge más uk­raj­nai ré­gi­ó­ban, ugyan­úgy a re­gi­o­ná­lis szö­vet­ke­ze­ti pi­a­con kívül nincs jelen más ré­gi­ó­ban be­jegy­zett jog­alany­ként.

A 2009 és 2014 kö­zöt­ti szűk idő­szak­ban jó né­hány hi­tel­szö­vet­ke­ze­tet tö­röl­tek az Ál­la­mi Pénz­in­té­ze­ti Jegy­zék­ből, töb­bek kö­zött a „Mrija”, „Cent­ral-Start”, „Turja”, „In­ter-S”, „Za­kar­pattya” és egyéb hi­tel­szö­vet­ke­ze­te­ket. Ennek foly­tán a hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti tag­lét­szá­ma 2009-es 120,1 ezer főről 2014-ben 59,6 ezer főre csök­kent. Meg­jegy­zen­dő, hogy a csőd­be ment „Mrija” hi­tel­szö­vet­ke­zet 2010 végén 52,3 ezer tagot szám­lált, ami az ak­ko­ri kár­pát­al­jai hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti szek­tor 86,5%-át tette ki.

7 Az elem­zett idő alatt a hi­tel­fel­ve­vők száma 82,7%-kal csök­kent, ami a hi­tel­fel­ve­vők tag­lét­szám­ban mért ará­nyá­nak a csök­ke­né­sét is ered­mé­nyez­te (a 2009-es 28,2%-ról 2014-re 9,9%-ra). A hi­tel­fel­ve­vők ará­nyá­nak csök­ke­né­sé­hez ké­pest a be­té­te­sek ará­nya a 2009-es 4,3%-ról 2014-re 6,2%-ra nőtt, mu­tat­va a szeg­mens nö­ve­ke­dé­si pá­lyá­ját. A tag­lét­szám csök­ke­né­sé­nek egyik oka abban rej­lik, hogy az in­ak­tív ta­gok­tól (akik hosszabb ideje nem ve­szik igény­be az in­téz­mény szol­gál­ta­tá­sa­it) a hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek ki­zá­rás­sal meg­sza­ba­dul­nak.

A hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti hi­te­le­zés ne­ga­tív ten­den­ci­ái meg­mu­tat­koz­tak a be­tét­ál­lo­mány 65,3%-os, a tő­ke­ál­lo­mány 9,7%-os, az ak­tí­vák 87,9%-os és a hi­te­lek 86,4%-os csök­ke­né­sé­vel. A kár­pát­al­jai hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek pénz­ügyi füg­get­len­sé­gé­nek erő­sö­dé­sét lehet ész­lel­ni az el­múlt idő­szak­ban, hi­szen 2014-ben a tő­ke­ál­lo­mány ré­sze­se­dé­se az ak­tí­vák­ban 42,1%-ot tett ki. A kár­pát­al­jai hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti szek­tor vi­szony­lag kis ré­szét ké­pe­zi az uk­raj­na­i­nak, ami a ré­gi­ók nagy szá­má­val is ma­gya­ráz­ha­tó (2. táb­lá­zat).

Az ada­tok fé­nyé­ben ki­ve­he­tő a megye sze­re­pé­nek csök­ke­né­se az összuk­raj­nai hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti rend­szer­ben, bár el­len­ke­ző ten­den­ci­ák is meg­je­len­nek. 2009 és 2014 kö­zött a hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek rész­ará­nya 0,8%-kal csök­kent. A kár­pát­al­jai be­té­tek 2014-ben a 3,2%-át tet­ték ki az uk­raj­na­i­nak. Összes­sé­gé­ben meg­ál­la­pít­ha­tó, hogy a kár­pát­al­jai hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek cse­kély sze­re­pet töl­te­nek be az uk­raj­nai rend­szer­ben, bár a pénz­ügyi vál­sá­gig a megye hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti szfé­rá­ja a leg­di­na­mi­ku­sabb nö­ve­ke­dést mu­tat­ta.8

A me­gyei hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti rend­szer ala­csony alap­mu­ta­tói sok te­rü­le­ten torz képet mu­tat­nak a megye hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti szfé­rá­já­nak ver­seny­ké­pes­sé­gé­ről az uk­raj­nai át­lag­hoz ké­pest. A me­gyei és uk­raj­nai vi­szony­szá­mok tük­ré­ben a kár­pát­al­jai hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek hely­ze­te sok téren ki­emel­ke­dő­nek mond­ha­tó, amit a 3a és 3b táb­lá­zat is mutat.9

Az utób­bi évek­ben a hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek ak­tí­vá­i­nak ará­nya a gaz­da­ság­ban csök­ke­nést mutat, mind az összuk­raj­nai, mind re­gi­o­ná­lis szin­ten. Fi­gye­lem­re méltó, hogy a kár­pát­al­jai arány lé­nye­ge­sen jobb, mint az uk­raj­nai: 2009-ben a me­gyei mu­ta­tó 1,19%, az uk­raj­nai pedig csak 0,46%, 2014-ben pedig 0,27% és 0,15% volt. Vagy­is a hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek esz­kö­zei na­gyobb hang­súlyt kap­nak a me­gyé­ben, mint Uk­raj­ná­ban.

A sta­tisz­ti­kai ada­tok arra is rá­vi­lá­gí­ta­nak, hogy a megye la­kos­sá­ga na­gyobb mér­ték­ben vesz részt a szö­vet­ke­ze­ti rend­szer­ben, mint az uk­raj­nai át­lag­la­kos­ság: 2009–2014-ben a me­gyé­ben élők ese­té­ben 4,3%-ról 6,5%-ra nőtt ez a mu­ta­tó, mi­köz­ben az uk­raj­nai átlag 5,3%-ról 3,8%-ra csök­kent. Tehát a me­gyé­ben 2,2%-os a nö­ve­ke­dés, Uk­raj­ná­ban pedig 1,5%-os a csök­ke­nés. Ugyan­ak­kor a szö­vet­ke­ze­ti hi­tel­fel­ve­vők és be­té­te­sek ará­nya Uk­raj­ná­ban 2,3-del nőtt, a re­gi­o­ná­lis mu­ta­tó pedig 4,93-dal csök­kent, és 2014-ben Uk­raj­ná­ban egy be­té­tes­re 5,92 hi­tel­fel­ve­vő esett, Kár­pát­al­ján pedig csak 1,58. E mu­ta­tó drasz­ti­kus nö­ve­ke­dé­se elő­re­ve­tít­he­ti az uk­raj­nai hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti szfé­ra pénz­ügyi prob­lé­má­it, leg­in­kább a külső fi­nan­szí­ro­zás terén, hi­szen a be­té­te­sek pén­zét he­lye­zi ki a szö­vet­ke­zet hitel for­má­já­ban, ami a pénz­ügyi in­té­zet be­vé­te­li for­rá­sa­it is biz­to­sít­ja.

A pénz­ügyi vál­ság ha­tá­sá­ra csök­ken­ni kez­dett a szö­vet­ke­ze­ti tag­ság ará­nya a la­kos­ság közt: 2009-ben a kár­pát­al­jai la­kos­ság 9,7%-a, az uk­raj­nai 4,8%-a volt tagja va­la­me­lyik hi­tel­szö­vet­ke­zet­nek, 2014-re ez az arány 4,7%-os. De a kár­pát­al­ja­i­ak még így is több mint két­szer ak­tí­vab­bak vol­tak az uk­raj­nai át­lag­hoz ké­pest, ami a me­gyé­ben élők ma­ga­sabb pénz­ügyi kul­tú­rá­já­nak, va­la­mint tör­té­nel­mi tra­dí­ci­ó­i­nak kö­szön­he­tő.

Az uk­raj­nai és re­gi­o­ná­lis át­la­gos hi­tel­tar­to­zás mu­ta­tó­i­nak össze­ha­son­lí­tá­sa rá­mu­tat a kár­pát­al­jai hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek ra­ci­o­ná­lis hi­tel­po­li­ti­ká­já­ra, a me­gyé­ben te­vé­keny­ke­dő hi­tel­in­té­ze­tek egy kézbe át­la­go­san 9,9 ezer UAH he­lyez­nek ki, míg az uk­raj­na­i­ak 10,7 ezer UAH-t.

A hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek leg­alap­ve­tőbb te­vé­keny­sé­ge a hi­te­lek nyúj­tá­sa, va­la­mint a be­té­tek hal­mo­zá­sa. A 4. táb­lá­zat a kár­pát­al­jai hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek be­té­te­i­nek és hi­te­le­i­nek fu­tam­idő­től függő el­osz­lá­sát tar­tal­maz­za.

Meg­ál­la­pít­hat­juk, hogy a nem banki hi­tel­in­té­ze­tek hi­tel- és be­tét­port­fó­li­ó­ja csök­ke­nést mu­ta­tott, a be­té­tek csök­ke­né­sé­nek üteme két­sze­re­sen meg­ha­lad­ta a hitel port­fó­li­ó­já­ét: 2012 és 2014 kö­zött a be­tét­ál­lo­má­nyok 7 mil­lió UAH-val csök­ken­tek, a hi­tel­ál­lo­mány pedig 3,5 mil­lió UAH-val. Összes­sé­gé­ben meg­je­gyez­het­jük, hogy a kár­pát­al­jai hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek egyen­súly­ban tar­tot­ták a be­tét- és hi­tel­ál­lo­mányt fu­tam­idő­től füg­gő­en, hisz 2013-tól kezd­ve a hosszú távú be­té­tek ará­nya meg­ha­lad­ta a hi­te­le­két, és 2014-ben ezen mu­ta­tók 77,43%-ot, va­la­mint 73,42%-ot tet­tek ki. A rövid távú hi­te­lek pedig rövid le­já­ra­tú be­té­tek­kel vol­tak biz­to­sít­va.

A hi­te­lek­nek a be­té­tek­hez való ará­nya jelzi, hogy a hi­te­lek fele fi­ze­tett for­rá­sok­ból fi­nan­szí­ro­zott, és gaz­da­sá­gi­lag elő­nyös­nek, ki­fi­ze­tő­dő­nek mond­ha­tó. A hi­te­le­ket te­kint­ve, a leg­na­gyobb arány­ban (89,5%) fo­gyasz­tá­si hi­tel­ként, a többi fa­lu­si gaz­dál­ko­dás cél­já­ból tör­té­nő ki­he­lye­zés volt. A hi­te­lek ki­he­lye­zé­sé­nek egyik to­váb­bi jel­lem­ző­je, hogy a me­gyén be­lü­li el­osz­lás­nál aszim­met­ria je­lent­ke­zett: el­ső­sor­ban a gaz­da­sá­gi­lag fej­let­tebb ung­vá­ri ré­gi­ó­ban volt jel­lem­ző, il­let­ve na­gyobb arány­ban mu­tat­ko­zott meg azok­nál a vál­lal­ko­zá­sok­nál, ame­lyek az in­for­má­ci­ós gó­cok­hoz kö­ze­lebb ta­lál­ha­tók. Ennek meg­fe­le­lő­en pél­dá­ul igen alul­rep­re­zen­tált a be­reg­szá­szi járás s ál­ta­lá­ban a ma­gya­rok által zö­mé­ben érin­tett határ menti tér­ség.

A helyi kis- és kö­zép­vál­la­la­tok, leg­in­kább a far­mer­gaz­da­sá­gok fo­lya­ma­tos lik­vi­di­tá­si prob­lé­mák­kal küz­de­nek, így a meg­fe­le­lő jö­ve­del­me­ző­sé­gük el­ma­rad, mert ala­csony a cégek tő­ke­el­lá­tott­sá­ga.

Az uk­raj­nai hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti piac ál­la­mi sza­bá­lyo­zá­sá­nak fej­lő­dé­se

Ki­emel­ke­dő he­lyet fog­lal el az uk­raj­nai hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek sza­bá­lyo­zá­sá­ban az ál­la­mi sze­rep­vál­la­lás. A hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek ál­la­mi sza­bá­lyo­zá­sá­nak célja, hogy biz­to­sít­sa a hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek tel­jes ér­té­kű, ha­té­kony, át­fo­gó fej­lő­dé­sét Uk­raj­ná­ban, a fo­gyasz­tói jogok vé­del­mét, a pénz­ügyi szol­gál­ta­tá­sok és a hazai nem banki pénz­ügy­pi­ac in­teg­rá­ló­dá­sát a világ pénz­ügyi rend­sze­ré­be.

Uk­raj­na három hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti tí­pu­sá­nak sza­bá­lyo­zá­si rend­sze­re függ a szol­gál­ta­tá­sok kö­ré­nek nagy­sá­gá­tól és az in­téz­mé­nyek te­vé­keny­sé­gé­nek te­rü­le­ti le­ha­tá­ro­lá­sá­tól. Így a tör­vé­nyi elő­írá­sok sze­rint azon hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek és az egye­sí­tett hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek, me­lyek pénz­ügyi te­vé­keny­sé­gü­ket csak egy ré­gi­ón belül vég­zik, a má­so­dik sza­bá­lyo­zá­si rend­szer­be tar­toz­nak. Az el­ső­be pedig azok, ame­lyek fi­ók­há­ló­za­tuk se­gít­sé­gé­vel a nyil­ván­tar­tás­ba vé­te­lü­kön kí­vü­li ré­gi­ók­ban foly­tat­ják te­vé­keny­sé­gü­ket. Vagy­is a leg­ma­ga­sabb fel­ügye­le­ti kö­ve­tel­mé­nyek a má­so­dik sza­bá­lyo­zá­si rend­szer­be tar­to­zók­ra vo­nat­koz­nak. Ez­ál­tal meg­ál­la­pít­hat­juk a re­gi­o­ná­lis hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek lé­te­zé­sét, mely alatt olyan hi­tel­szö­vet­ke­ze­te­ket kell ér­tel­mez­nünk, me­lyek te­vé­keny­sé­gü­ket csak az adott régió te­rü­le­té­re ter­jesz­tik ki. Azon pénz­in­té­ze­tek, me­lyek te­vé­keny­sé­ge a régió ha­tá­rán át­nyú­lik, már más be­so­ro­lás­ban ré­sze­sül­nek: or­szá­gos te­vé­keny­sé­gük­nek kö­szön­he­tő­en összuk­raj­na­i­nak lehet de­fi­ni­ál­ni.

A hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek mű­kö­dé­sét az állam köz­vet­le­nül vagy köz­vet­ve be­fo­lyá­sol­ja. Az uk­raj­nai pénz­ügyi szol­gál­ta­tá­sok pi­a­cán köz­vet­len be­fo­lyás­sal ren­del­ke­zik az Uk­raj­nai Pénz­ügyi Szer­ve­ze­tek Ál­la­mi Fel­ügye­le­te, köz­ve­tett módon pedig, a hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti pi­ac­ra az Uk­raj­nai Ál­la­mi Pénz­ügyi Meg­fi­gye­lő Szer­ve­zet, Uk­raj­na Ál­la­mi Adó­hi­va­ta­la, va­la­mint az Ukrán Nem­ze­ti Bank. Uk­raj­na hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti sza­bá­lyo­zá­sa több fej­lő­dé­si sza­ka­szon ment át, mind­eköz­ben a szö­vet­ke­ze­ti hi­te­le­zés, mint a pénz­ügyi szol­gál­ta­tá­sok pi­a­cá­nak egyik szeg­men­se, ál­la­mi sza­bá­lyo­zás alá esett.

Meg­jegy­zen­dő, hogy 2003-ig, azaz az Uk­raj­nai Pénz­ügyi Szer­ve­ze­tek Ál­la­mi Fel­ügye­le­té­nek lét­re­jöt­té­ig, a hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti piac fel­ügye­le­tét a pénz­pi­a­ci szol­gál­ta­tá­sok egyéb szeg­men­se­i­hez ha­son­ló­an (a biz­to­sí­tá­si pi­a­con kívül) egyet­len ál­la­mi szer­ve­zet sem gya­ko­rol­ta. Ezért a hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek tel­je­sen sza­ba­don fej­lőd­het­tek, mű­köd­het­tek. Ez az ál­la­pot a kö­vet­ke­zők­kel ma­gya­ráz­ha­tó: el­ső­sor­ban az 1990-es évek­től a hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti rend­sze­rek ál­la­mi sza­bá­lyo­zá­sá­ban (mint az egész pénz­ügyi rend­szer­ben) két el­len­té­tes ten­den­cia ala­kult ki. Egyik ol­dal­ról a di­na­mi­ku­san nö­vek­vő piac „erős kezet” kö­ve­telt. Más­rész­ről a nem­zet­kö­zi pénz­ügyi szer­ve­ze­tek ver­senyt hir­det­tek a vál­lal­ko­zói te­vé­keny­ség de­re­gu­lá­lá­sá­ra. A két ten­den­cia pár­hu­za­mos mű­kö­dé­se miatt el­ke­rül­he­tet­len­né vált az ad­mi­niszt­rá­ci­ós re­form Uk­raj­ná­ban. A kül­föl­di li­be­rá­lis tár­sa­dal­mi-gaz­da­sá­gi ta­pasz­ta­la­tok­kal el­len­tét­ben, Uk­raj­ná­ban erő­sö­dött a pénz­ügyi sze­rep­lők­re ne­he­ze­dő fis­ká­lis és ad­mi­niszt­ra­tív nyo­más. A pénz­ügyi sze­rep­lők igye­kez­tek a nehéz kö­rül­mé­nyek­hez adap­tá­lód­ni, és ha csak for­má­li­san is, de meg­fe­lel­ni szá­mos sza­bá­lyo­zá­si fo­lya­mat­nak.

Má­sod­sor­ban, a hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti rend­szer Uk­raj­ná­ban csak a 20. szá­zad 90-es éve­i­ben szü­le­tett újjá, hisz a szov­jet ha­ta­lom ide­jén a hi­tel­szö­vet­ke­zet fo­gal­ma nem lé­te­zett. Biz­to­sí­tá­si piac mű­kö­dött a szov­jet ha­ta­lom éve­i­ben, mely­nek fel­ügye­le­tét a 90-es évek ele­jé­ig több szer­ve­zet gya­ko­rol­ta: Derzs­sz­rah (USZ­SZK, 1991-ig), Ukr­dezs­sztrah (1991–1993), a Biz­to­sí­tás­pi­a­ci Fel­ügye­let (1993–2000), Uk­raj­na Pénz­ügy­mi­nisz­té­ri­u­ma (2000–2001). Lát­ha­tó tehát, hogy a biz­to­sí­tá­si piac ál­la­mi fel­ügye­le­té­nek Uk­raj­ná­ban vol­tak előz­mé­nyei, el­len­tét­ben a hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti szek­tor­ral, amely az új piaci és gaz­da­sá­gi fel­té­te­lek lét­re­jöt­té­vel szü­le­tett meg.

Az Ukrán Nem­ze­ti Bank (NBU) is fon­tos sze­re­pet ját­szott a hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti szek­tor mű­kö­dé­sé­nek rend­sze­re­zé­sé­ben a 90-es évek ele­jén. Az NBU saját ha­tás­kö­rén belül egyez­tet­te a hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek alap­sza­bály­za­tát (hi­te­lek fo­lyó­sí­tá­sa és el­szá­mo­lá­sa terén). Ezen alap­sza­bály­za­to­kat az NBU re­gi­o­ná­lis hi­va­ta­la­i­nak ve­ze­tői hagy­ták jóvá. A pénz­ügyi piac ál­la­mi fel­ügye­le­te meg­erő­sí­té­sé­nek fon­tos lé­pé­se volt a Mi­nisz­te­ri Ka­bi­net Pénz­pi­a­ci Ko­or­di­ná­ci­ós Ta­ná­csá­nak meg­ala­ku­lá­sa (2000 no­vem­be­re), amely a pénz­ügyi szek­tor po­li­ti­ká­já­val fog­lal­ko­zott a Mi­nisz­te­ri Ka­bi­ne­ten belül, és dol­goz­ta ki azo­kat a kon­cep­ci­o­ná­lis do­ku­men­tu­mo­kat, ame­lyek meg­ala­poz­ták a nem banki pénz­ügyi szer­ve­ze­tek jö­vő­be­ni mű­kö­dé­sé­nek ál­la­mi fel­ügye­le­tét. A ko­or­di­ná­ci­ós ta­nács meg­ren­de­lé­sé­re el­ké­szí­tett fel­mé­rés ered­mé­nye arról ta­nús­ko­dott, hogy 1999-ben mint­egy 500-600 hi­tel­szö­vet­ke­zet mű­kö­dött Uk­raj­ná­ban, de csak 250-275 szá­molt be az állam felé az évi te­vé­keny­sé­gé­ről.10

A hoz­zá­ve­tő­le­ges ada­tok azzal in­do­kol­ha­tók, hogy egy­részt a helyi ön­kor­mány­za­ti hi­va­ta­lok­ban, a tár­sa­dal­mi szer­ve­ze­tek­kel meg­egye­ző módon le­he­tett be­je­gyez­tet­ni a hi­tel­szö­vet­ke­ze­te­ket. Más­rész­ről a tör­vé­nyi elő­írá­sok­ban hi­ány­zott a hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek be­jegy­zé­se egy­sé­ges nem­ze­ti rend­sze­ré­nek ki­dol­go­zá­sa. Ezzel ma­gya­ráz­ha­tó, hogy ebből az idő­ből csak hoz­zá­ve­tő­le­ges ada­ta­ink van­nak az Uk­raj­ná­ban mű­kö­dő hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek szá­má­ról, és azzal is, hogy nem volt olyan or­gá­num, amely egy­sé­ge­sen re­giszt­rál­ta volna eze­ket a szö­vet­ke­ze­te­ket. Az NBU ada­tai sze­rint 1999-ben Uk­raj­ná­ban 257 hi­tel­szö­vet­ke­zet mű­kö­dött, ame­lyek­nek össze­sí­tett ak­tí­vái 18 mln. hrn. össze­get tet­tek ki, mely Uk­raj­na GDP 0,03%-át je­len­tet­te.11

Ugyan­ak­kor az Ukrán Nem­ze­ti Bank nem vé­gez­te el a meg­fe­le­lő ope­ra­tív el­len­őr­zést annak ér­de­ké­ben, hogy e je­len­té­sek ide­jé­ben, rend­sze­re­sen és pon­to­san be­ér­kez­ze­nek, nem vég­zett rend­sze­res és kö­te­le­ző el­len­őr­zé­se­ket a le­adott ada­tok hi­te­les­sé­gé­vel kap­cso­lat­ban. Ebből kö­vet­ke­ző­en, a sta­tisz­ti­kák hi­te­les­sé­gét il­le­tő­en, csak a NAK­SU-ta­gok pénz­ügyi te­vé­keny­sé­ge volt meg­bíz­ha­tó, amely ak­ko­ri­ban az egyet­len, hi­tel­szö­vet­ke­ze­te­ket tö­mö­rí­tő szer­ve­zet volt Uk­raj­ná­ban. A NAKSU (Nem­ze­ti Hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek Uk­raj­nai Szö­vet­sé­ge) ön­sza­bá­lyo­zó me­cha­niz­mu­sá­nak kö­szön­he­tő­en vált le­he­tő­vé a hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti szek­tor pénz­ügyi ál­la­po­tá­nak ál­lan­dó meg­fi­gye­lé­se, hisz tag­ja­it ki­ter­jesz­tett pénz­ügyi be­szá­mo­lás­ra kö­te­lez­te. 2000-ben a NAK­SU-nak 102 szö­vet­ke­ze­ti tagja volt Uk­raj­na 19 ré­gi­ó­já­ból; 30 szö­vet­ke­zet po­ten­ci­á­lis tag­ság­gal. Így az ana­li­ti­kus be­szá­mo­lók kb. 20%-a te­kint­he­tő hi­te­les­nek.

Azon hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek mű­kö­dé­sé­ről, me­lyek nem vol­tak NAK­SU-ta­gok, nem ta­lá­lunk ada­to­kat. Ennek tu­da­tá­ban fel­té­te­lez­het­jük, hogy ezek a hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek két­sé­ges módon haj­tot­ták végre az alap­sza­bály­ban fog­lalt szisz­te­ma­ti­kus fel­ada­to­kat a pénz­ügyi pi­a­con. In­di­rekt módon bi­zo­nyít­ha­tó, hogy a pénz­ügyi pi­ra­mi­sok „hi­tel­szö­vet­ke­zet” néven mű­köd­tek, amit né­hány nagy port ka­vart ügy is bi­zo­nyít. Az ef­faj­ta vissza­élé­sek a tör­vé­nyi hi­á­nyos­sá­gok­nak és a kont­roll hi­á­nyá­nak tud­ha­tók be (a leg­is­mer­tebb ügy a Ping­vin hi­tel­szö­vet­ke­zet Bila Cer­kov vá­ro­sá­ból, amely 1997-ben majd­nem tíz­ezer ál­lam­pol­gár pén­zét tün­tet­te el).

A 90-es évek­ben a hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti szek­tor fő prob­lé­mái a kö­vet­ke­zők vol­tak:12

  • a tel­jes és át­fo­gó spe­ci­á­lis tör­vé­nyi elő­írá­sok, va­la­mint a ko­ope­rá­ci­ó­ról szóló ke­ret­tör­vény hi­á­nya;
  • az ál­la­mi fel­ügye­let és kont­roll hi­á­nya;
  • a pénz­ügyi sta­bi­li­tást biz­to­sí­tó ha­té­kony me­cha­niz­mu­sok és a be­té­te­sek ér­de­kei vé­del­mé­nek hi­á­nya;
  • a hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti eszme diszk­re­di­tá­lá­sa a kü­lön­bö­ző, fik­tív módon, „pi­ra­mis­já­ték” elvén mű­kö­dő hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek te­vé­keny­sé­gé­nek kö­vet­kez­té­ben;
  • a hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti rend­szer­ben te­vé­keny­ke­dők ala­csony szin­tű szak­ma­i­sá­ga, va­la­mint a ve­ze­tők meg­fe­le­lős­sé­ge el­len­őr­zé­sé­nek (szer­ti­fi­ká­ci­ó­já­nak) hi­á­nya;
  • a gaz­da­sá­gi sze­rep­lők, va­la­mint a la­kos­ság ala­csony in­for­mált­sá­ga a hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek által nyújt­ha­tó pénz­ügyi szol­gál­ta­tá­sok le­he­tő­sé­ge­i­ről.

2000-től a Pénz­ügyi szol­gál­ta­tá­sok­ról és a pénz­ügyi szol­gál­ta­tá­sok ál­la­mi sza­bá­lyo­zá­sá­ról szóló tör­vény13 el­fo­ga­dá­sá­ig a pénz­ügyi in­téz­mé­nyek te­vé­keny­sé­gét a Pénz­ügyi Szol­gál­ta­tá­sok és Pi­a­cok Igaz­ga­tó­sá­ga vé­gez­te, amely Uk­raj­na Pénz­ügy­mi­nisz­té­ri­u­má­nak struk­tu­rá­lis egy­sé­ge volt. Al­egy­sé­ge­i­nek fel­ada­tát a nem banki pénz­ügyi szer­ve­ze­tek és in­téz­mé­nyek, hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek, ma­gán­nyug­díj­pénz­tá­rak, be­fek­te­té­si vál­lal­ko­zá­sok, biz­to­sí­tók ál­ta­lá­nos sza­bá­lyo­zá­sa, tör­vé­nyi ala­pok ki­dol­go­zá­sa je­len­tet­te, va­la­mint az en­ge­dé­lye­zés és el­len­őr­zés biz­to­sí­tá­sa. Az Uk­raj­ná­ban 2001 jú­li­u­sá­ban el­fo­ga­dott tör­vény14 ered­mé­nye­képp a nem banki szer­ve­ze­tek fel­ügye­le­tét (így a hi­tel­szö­vet­ke­ze­te­két is) az Uk­raj­nai Pénz­ügyi Szol­gál­ta­tá­sok Ál­la­mi Fel­ügye­le­te vé­gez­te. 2002 de­cem­be­ré­ben meg­ala­kult maga a sza­bá­lyo­zó or­gá­num. A szer­ve­zet a fel­ada­ta­it tel­jes mér­ték­ben el­lát­ni csak 2003 áp­ri­li­sa után tudta, mi­u­tán el­fo­gad­ták Az Uk­raj­nai Pénz­ügyi Szol­gál­ta­tá­sok Ál­la­mi Fel­ügye­le­té­nek sza­bály­za­ta el­ne­ve­zé­sű el­nö­ki ren­de­le­tet. Az ál­la­mi fel­ügye­lő szerv meg­ala­ku­lá­sa elő­se­gí­tet­te a hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek ál­la­mi sza­bá­lyo­zá­sát, meg­ala­poz­va a nem­ze­ti hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek to­váb­bi fej­lő­dé­sét. A fel­ügye­let két fel­ada­tot lát el: sza­bá­lyo­zó­it és fel­ügye­le­tit, ame­lyek egy­más­tól füg­get­len te­vé­keny­sé­get je­len­te­nek. A sza­bá­lyo­zó funk­ció a fel­ügye­let ál­ta­li jo­gi-nor­ma­tív do­ku­men­tu­mok ki­adá­sát je­len­ti, ami ál­la­mi be­jegy­zés alá esik, és Uk­raj­na Igaz­ság­ügyi Mi­nisz­té­ri­u­ma végzi.

A je­len­le­gi ál­la­mi pénz­pi­a­ci fel­ügye­let (Nac­kom­finp­osz­lug) mind szer­ve­ze­ti­leg, mind funk­ci­o­ná­li­san több fej­lő­dé­si sza­ka­szon ment ke­resz­tül. Az első sza­kasz­ra (2001–2008) jel­lem­ző, hogy ekkor ala­kult meg kezdő össze­té­te­le az Uk­raj­nai Pénz­ügyi Szol­gál­ta­tá­sok Ál­la­mi Fel­ügye­le­té­nek. A fel­ügye­let struk­tu­rá­lis al­egy­sé­gé­ben meg­ala­kí­tot­ták a hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek te­vé­keny­sé­gét sza­bá­lyo­zó igaz­ga­tó­sá­got. 2003 szep­tem­be­ré­ben ala­kult meg az uk­raj­nai hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek ál­la­mi nyil­ván­tar­tá­sa. A fel­ügye­let

meg­ala­ku­lá­sa pil­la­na­tá­tól el­kez­dő­dött a hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek tel­jes körű nyil­ván­tar­tás­ba vé­te­le, te­vé­keny­sé­gük en­ge­dé­lyez­te­té­se. Az ál­la­mi nyil­ván­tar­tás lét­re­ho­zá­sa elő­se­gí­tet­te a tény­le­ges és az „ár­nyék” hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek el­kü­lö­nü­lé­sét. Így 2004-ben el­vé­gez­ték a hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek át­fo­gó át­re­giszt­rá­lá­sát és a te­vé­keny­sé­gük en­ge­dé­lyez­te­té­sét. Az át­re­giszt­rá­lás pil­la­na­tá­ra más­fél ezer szö­vet­ke­ze­tet tar­tot­tak szá­mon, amely­ből 500 fe­lelt meg az új re­giszt­rá­ci­ós kö­ve­tel­mé­nyek­nek. A fel­ügye­let által ki­adott első nor­ma­tív-jo­gi do­ku­men­tum a Hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek min­ta-alap­sza­bály­za­ta volt. 2004 feb­ru­ár­já­ban vet­ték nyil­ván­tar­tás­ba az első hi­tel­szö­vet­ke­ze­tet az új sza­bá­lyo­zás szel­le­mé­ben (a Lem­ber­gi „Ani­szia” egy­há­zi hi­tel­szö­vet­ke­zet).

A má­so­dik idő­szak­ra (2009–2011) a fel­ügye­let struk­tu­rá­lis ve­ze­té­sé­nek ra­di­ká­lis vál­to­zá­sa volt jel­lem­ző, va­la­mint a fel­ügye­let új­sze­rű meg­kö­ze­lí­té­se, me­lyet a nor­ma­tív kri­té­ri­u­mok tel­je­sí­té­sé­nek el­len­őr­zé­sé­ről a koc­ká­zat­ér­té­ke­lés­re és a fi­ze­tő­ké­pes­sé­gi meg­fe­le­lés­re való át­ál­lás jel­lem­zett. A vál­to­zás első lé­pé­se a fel­ügye­let struk­tu­rá­lis-in­téz­mé­nyi re­form­ja lett, mely­nek meg­fe­le­lő­en tör­tént az át­me­net az ága­za­ti­ról a funk­ci­o­ná­lis ala­pok­ra épülő struk­tú­rá­ra. A régi szer­ke­zet he­lyett meg­ala­kult a re­giszt­rá­ci­ós és en­ge­dé­lyez­te­té­si osz­tály, a pru­den­ci­á­lis sza­bá­lyo­zás osz­tá­lya, a fel­ügye­le­ti szab­vá­nyok és a pénz­ügyi in­téz­mé­nyek fel­ügye­le­ti osz­tá­lya, az ins­pek­ci­ós és a fel­ügyelt in­téz­mé­nyek ide­ig­le­nes ad­mi­niszt­rá­ci­ó­já­nak osz­tá­lya. (A re­for­mig öt osz­tály lé­te­zett: a pénz­ügyi szol­gál­ta­tá­sok pi­a­cá­nak ál­la­mi sza­bá­lyo­zá­sa, a biz­to­sí­tá­si fel­ügye­let, a ma­gán­nyug­díj­pénz­tá­rak fel­ügye­le­te, a hi­tel­in­té­ze­tek fel­ügye­le­te és a pénz­ügyi vál­lal­ko­zá­sok fel­ügye­le­te.) Ezen funk­ci­ók fel­osz­tá­sá­nak a célja az volt, hogy az át­me­ne­ti fo­lya­ma­tok meg­könnyí­té­se és fel­gyor­sí­tá­sa ér­de­ké­ben se­gít­se a pru­den­ci­á­lis fel­ügye­let­re való át­ál­lást, ami a fi­ze­tő­ké­pes­ség el­len­őr­zé­sé­re irá­nyult, va­la­mint se­gít­se a nem­zet­kö­zi pénz­ügyi be­szá­mo­lói stan­dar­dok uk­raj­nai be­ve­ze­té­sét.

A hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek pi­a­cán a pru­den­ci­á­lis fel­ügye­let a (2010. jú­li­us 15-én kelt 585. sz. ren­del­ke­zés alap­ján) a kö­vet­ke­zők sze­rint va­ló­sul meg:

  • a fi­ze­tő­ké­pes­sé­gi kri­té­ri­u­mok és nor­ma­tí­vák be­tar­tá­sa, az ak­tí­vák mi­nő­sé­ge, a mű­ve­le­tek koc­ká­za­ta és lik­vi­di­tá­sa a pénz­ügyi in­téz­mé­nyek sta­bil mű­kö­dé­sé­nek biz­to­sí­tá­sá­ra;
  • a tő­ke­meg­fe­le­lés szin­ten tar­tá­sa, a ter­mé­keny és ter­mé­ket­len ak­tí­vák ará­nyá­nak el­len­őr­zé­se;
  • a tar­ta­lé­kok mi­nő­sé­gi meg­fe­le­lé­se, ame­lyek a fe­de­ze­tet biz­to­sít­ják a vissza nem fi­ze­tett hi­te­lek­nél;
  • a kri­té­ri­u­mok be­tar­tá­sa a hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek irá­nyí­tás-mi­nő­ség rend­sze­ré­ben.

Ennek meg­fe­le­lő­en, a hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti rend­szer­ben a pru­den­ci­á­lis fel­ügye­let olyan fel­ügye­le­ti rend­szert je­lent, ahol az ál­la­mi fel­ügye­le­ti szerv leg­na­gyobb fi­gyel­me a rend­sze­re­zett ér­té­ke­lé­sek be­ve­ze­té­sé­re össz­pon­to­sul, amellyel fel­mér­he­tő a hi­tel­in­té­ze­tek komp­lex pénz­ügyi ál­la­po­tá­nak, te­vé­keny­sé­gük ered­mé­nyes­sé­gé­nek és a ve­ze­tés kva­li­ta­tív meg­fe­le­lé­se az uk­raj­nai pénz­ügyi szol­gál­ta­tá­sok pi­a­cán. A fel­ügye­let stra­té­gi­ai cél­ja­ként 2008-ig kel­lett volna meg­va­ló­sul­nia a pru­den­ci­á­lis fel­ügye­let­re való át­ál­lás­nak, amely azon­ban a ki­rob­bant gaz­da­sá­gi vál­ság kö­vet­kez­té­ben ké­sőbb­re to­ló­dott, hisz a fel­ügye­let szá­má­ra a ne­ga­tív ha­tá­sok csök­ken­té­se és meg­szün­te­té­se volt a leg­főbb cél­ki­tű­zés.

Kel­le­met­len mo­men­tu­ma ezen idő­szak­nak, hogy a pénz­ügyi szol­gál­ta­tá­sok pi­a­cán a piaci sze­rep­lők bi­zal­ma nagy­ban csök­kent a fel­ügye­let ve­ze­tő­sé­ge és az ál­la­mi fel­ügye­le­ti szer­vek iránt. Nagy vissz­han­got kel­tett a nem banki pénz­ügyi in­téz­mé­nyek szak­mai egye­sü­le­te­i­nek 2010. no­vem­ber 23-án ki­adott közös Nyi­lat­ko­za­ta, amely az ál­la­mi fel­ügye­let el­nö­ke, V. O. Volga szem­be­ni bi­zal­mat­lan­ság­ról szólt, és ame­lyet el­fo­ga­dott az Ukrán Biz­to­sí­tók Fö­de­rá­ci­ó­ja, az Uk­raj­nai Hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek Nem­ze­ti Szö­vet­sé­ge és az Összuk­raj­nai Zá­log­há­zak Egye­sü­le­te is. A nyi­lat­ko­zat meg­ál­la­pí­tot­ta, hogy a fel­ügye­let el­nö­ke és az ál­la­mi fel­ügye­let más ve­ze­tő be­osz­tott­jai fő te­vé­keny­sé­gük, a piac rend­sze­ré­nek job­bí­tá­sa és fej­lesz­té­se he­lyett át­irá­nyí­tot­ták az ál­la­mi for­rá­so­kat arra, hogy rend­sze­res nyo­mást gya­ko­rol­ja­nak a nem banki pénz­ügyi in­téz­mé­nyek­re, olyan kri­té­ri­u­mok alap­ján, ame­lyek el­tér­tek Uk­raj­na tör­vé­nye­i­től és a nem­zet­kö­zi gya­kor­lat­tól.

Az ál­la­mi fel­ügye­let el­nö­ke olyan nyil­vá­nos nyi­lat­ko­za­to­kat tett, ame­lyek ká­oszt okoz­tak a nem banki pénz­ügyi szol­gál­ta­tá­sok pi­a­cán, fél­re­ve­zet­ve annak részt­ve­vő­it, a pénz­ügyi in­téz­mé­nyek mű­kö­dé­sé­ben nö­vel­ték a koc­ká­za­tot. Egyik nyi­lat­ko­za­tá­ban pél­dá­ul ki­je­len­tet­te, hogy a pénz­ügyi in­téz­mé­nyek fi­ók­in­té­ze­te­i­nek nagy része nincs jegy­zék­be véve, va­la­mint az ilyen in­téz­mé­nye­ket a li­cenc meg­fosz­tá­sá­val és az ál­la­mi jegy­zék­ből való tör­lés­sel fe­nye­get­te. Ezért 2010 má­so­dik és har­ma­dik ne­gyed­évé­ben több mint ezer fi­ók­in­té­ze­tet zár­tak ki jog­ta­la­nul az ál­la­mi jegy­zék­ből az ál­la­mi fel­ügye­let­nek kö­szön­he­tő­en. A ve­ze­tő­ség hely­te­len vi­sel­ke­dé­se és fe­le­lőt­len­sé­ge a pénz­ügyi szol­gál­ta­tá­sok pi­a­cán a kö­vet­ke­zők­ben nyil­vá­nult meg:

  • A re­giszt­rá­ci­ós, li­cenc és en­ge­dé­lye­zé­si pro­ce­dú­rák bo­nyo­lult össze­tett­sé­ge, olyan kö­ve­tel­mé­nyek és sza­bá­lyok be­ve­ze­té­se, ame­lyek nem vol­tak össz­hang­ban a tör­vény szel­le­mé­vel, a li­cenc meg­vo­ná­sa min­den­fé­le ok nél­kül. A pénz­ügyi in­téz­mé­nyek az ál­la­mi hi­va­tal el­ve­i­nek el­tip­rá­sá­val ke­rül­tek szem­be, és a hi­va­tal­no­kok szak­sze­rűt­len­sé­gé­vel és hozzá nem ér­té­sé­vel. 2010 áp­ri­li­sá­ig a fi­ók­te­vé­keny­ség vál­to­zá­sa­i­nak be­jegy­zé­se­i­hez ele­gen­dő volt két hét, míg Volga el­nök­sé­ge alatt ugyan­ez a fo­lya­mat há­rom-négy hó­na­pot igé­nyelt.
  • A hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek te­vé­keny­sé­ge a mik­ro­hi­te­le­zé­si szeg­mens­ben gya­kor­la­ti­lag meg­bé­nult a fel­ügye­let mun­ka­tár­sa­i­nak szak­sze­rűt­len te­vé­keny­sé­ge miatt. Azok a hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek, me­lyek az át­lát­ha­tó­ság elvén mű­köd­tek, nem volt tar­to­zá­suk a be­fek­te­tő­ik­kel szem­ben, meg­fe­lel­tek az összes nor­ma­tív kri­té­ri­um­nak, kény­te­le­nek vol­tak 3-6 al­ka­lom­mal be­ad­ni do­ku­men­tu­ma­i­kat, hogy végre meg­kap­has­sák az en­ge­dé­lye­ket. Az el­uta­sí­tás oka sok­fé­le le­he­tett: pél­dá­ul apró for­mai hi­á­nyos­sá­gok, me­lyek ered­mé­nye, hogy a szük­sé­ges li­cenc hi­á­nyá­ban a hi­tel­szö­vet­ke­zek mű­kö­dé­se de­sta­bi­li­zá­ló­dott, aho­gyan az egész piac mű­kö­dé­se is. Ebben az idő­ben, 2010 első 10 hó­nap­já­ban sem­mi­lyen po­zi­tív vál­to­zás nem tör­tént a prob­lé­mák­kal küzdő hi­tel­szö­vet­ke­ze­tek éle­té­ben. Az ál­la­mi fel­ügye­let a hi­tel­ko­ope­rá­ci­ók fej­lő­dé­si ter­ve­it el­tit­kol­ta (il­let­ve nem hozta nyil­vá­nos­ság­ra), nem foly­tat­tak kon­zul­tá­ci­ó­kat a pénz­ügyi szol­gál­ta­tá­sok pi­a­cá­nak részt­ve­vő­i­vel, ami erő­sí­tet­te a ne­ga­tív vá­ra­ko­zá­so­kat és a bi­zony­ta­lan­sá­got a pi­a­con.
  • Hely­te­len bír­sá­gok ki­sza­bá­sa, jogi és más igaz­ság­ügyi szer­vek fel­ada­ta­i­nak ki­sa­já­tí­tá­sa, jogi té­nyek hely­te­len meg­ha­tá­ro­zá­sa, szer­ző­dé­si jog­vi­szo­nyok­ba való be­avat­ko­zás, a meg­kö­tött szer­ző­dé­sek fel­té­te­le­i­nek saját be­lá­tás sze­rin­ti ma­gya­rá­za­ta, a bí­ró­sá­gi dön­té­sek be nem tar­tá­sa.
  • A fel­lebb­vi­te­li kér­vé­nyek for­má­lis vizs­gá­la­ta az ál­la­mi fel­ügye­let fel­leb­be­zé­si bi­zott­sá­gá­nál. Gya­kor­la­ti­lag a fel­ügye­let min­den eset­ben jog­sze­rűt­len dön­té­se­ket ho­zott, ame­lye­ket alá is tá­masz­tott, és nem ál­lí­tot­ta le ezek­nek a ha­tá­ro­za­tok­nak a vég­re­haj­tá­sát a vizs­gá­lat ide­jé­re, nem ér­te­sí­tet­te a fe­le­ket a meg­ho­zott dön­té­sek­ről. Ha a be­szá­mo­lók ha­tár­ide­je le­járt, nem adtak új ha­tár­időt, és nem adtak ki iga­zo­lást sem a végre nem haj­tott in­téz­ke­dé­sek ha­tá­sá­nak hi­á­nyá­ról.
  • A fel­ügye­let te­vé­keny­sé­ge ál­tát­ha­tat­lan­ná vált, és le­he­tő­sé­get adott arra, hogy egyen­lő fel­té­te­lek mel­lett, akár egy­más­sal el­len­té­tes dön­té­se­ket is hoz­zon két, egy­más­hoz ha­son­ló eset­ben, mind­ez a sza­bá­lyo­zó te­vé­keny­sé­gét is át­lát­ha­tat­lan­ná tette.
  • A pénz­ügyi szol­gál­ta­tói piac ál­la­po­tá­nak el­tit­ko­lá­sa a piac részt­ve­vői és a tár­sa­da­lom előtt.
  • A fel­ügye­let arra kény­sze­rí­tet­te a piaci sze­rep­lő­ket, hogy a kö­te­le­ző nyom­tat­vá­nyok, ho­log­ra­mok, spe­ci­á­lis jelek meg­ren­de­lé­sét a pénz­ügyi szer­ve­ze­tek le­ány­vál­lal­ko­zá­sa ké­szít­se.
  • Ke­nő­pén­zek el­fo­ga­dá­sa, me­lye­ket a pénz­ügyi szer­ve­ze­tek ve­ze­tő­i­nek és mun­ká­sa­i­nak kény­szer-to­vább­kép­zé­se útján ka­pott.

A nem banki pénz­ügyi szer­ve­ze­tek egye­sü­le­tei ennek kö­vet­kez­té­ben fe­nye­ge­tést ész­lel­tek a pénz­ügyi szol­gál­ta­tá­sok pi­a­cá­nak to­váb­bi mű­kö­dé­sé­ben és fej­lő­dé­sé­ben, mert az ál­la­mi fel­ügye­let je­len­tős fel­ha­tal­ma­zá­sok­kal bírt a tör­vény sze­rint, de nem mű­kö­dött a tör­vé­nyek­nek meg­fe­le­lő­en, sőt, olyan jog­kö­rö­ket sa­já­tí­tott ki ma­gá­nak, me­lyek a tör­vé­nyek sze­rint nem il­let­ték meg, ki­ját­szot­ta a tör­vé­nye­ket, fi­gyel­men kívül hagy­ta a bí­ró­sá­gi dön­té­se­ket, és kor­lát­lan ha­tal­mat él­ve­zett. A kor­rup­ció ilyen mér­té­ke rossz szín­ben tün­tet­te fel a fel­ügye­le­tet más nem­zet­kö­zi pénz­ügyi egye­sü­le­tek sze­mé­ben, amely Uk­raj­na ne­ga­tív meg­íté­lé­sét erő­sí­tet­te az egész vi­lá­gon. A bot­rány te­tő­pont­ján a fel­ügye­let el­nö­két le­tar­tóz­tat­ták, ami­kor 500 ezer ame­ri­kai dol­lár ke­nő­pénzt fo­ga­dott el, és az át­adá­son a he­lyet­te­se és egyik se­gí­tő­je is jelen volt. Az el­nö­köt fel­men­tet­ték az ál­lá­sá­ból, amely lépés né­mi­leg sta­bi­li­zál­ta a hely­ze­tet a piac szak­mai rész­ve­vői és a fel­ügye­let kö­zött. A fent em­lí­tett tör­té­né­sek ve­zet­tek oda, hogy az in­téz­mény tel­je­sen át­ala­kul­jon.

A har­ma­dik idő­sza­kot a sza­bá­lyo­zó ne­vé­nek meg­vál­toz­ta­tá­sa jel­le­mez­te (2011-től nap­ja­in­kig). Uk­raj­na el­nö­ké­nek ren­de­le­te alap­ján el­tö­röl­ték az ál­la­mi fel­ügye­le­tet, egy másik ren­de­le­te alap­ján pedig lét­re­hoz­ták a Nem­ze­ti Pénz­pi­a­ci Fel­ügye­le­tet, amely sza­bá­lyoz­za a pénz­ügyi szol­gál­ta­tá­sok pi­a­cát.

Összeg­zés

A fen­tebb em­lí­tet­tek fé­nyé­ben kons­ta­tál­hat­juk, hogy a Nem­ze­ti Pénz­pi­a­ci Fel­ügye­let mű­kö­dé­sé­nek kö­vet­kez­té­ben a piaci sza­bá­lyo­zás át­lat­ha­tób­bá vált, és mű­kö­dé­sé­nek kö­szön­he­tő­en erő­sö­dött a pénz­pi­a­ci szol­gál­ta­tói te­vé­keny­ség sze­re­pe Uk­raj­na nem­zet­gaz­da­sá­gá­ban, va­la­mint Kár­pát­al­ja re­gi­o­ná­lis gaz­da­sá­gá­ban is. A Kár­pát­al­ját érin­tő ada­tok tük­ré­ben, és a ki­ala­kult hely­zet prob­lé­má­ját látva ja­vas­lom, hogy a nem­zet­kö­zi mo­del­le­ket ala­pul véve, a mik­ro-, kis- és kö­zép­vál­la­la­tok szá­má­ra ala­kul­jon ki egy mik­ro­fi­nan­szí­ro­zá­si hi­tel­szö­vet­ke­ze­ti konst­ruk­ció, mely­hez ga­ran­ci­a­ként ma­gyar, il­let­ve EU-s for­rá­so­kat és ala­po­kat le­het­ne csa­tol­ni.

Jegy­ze­tek

  • 1. A cikk meg­írá­sa a Már­ton Áron Ku­ta­tói Prog­ram ke­re­té­ben va­ló­sult meg.
  • 2. Hos­po­dars­kyi ko­deks Uk­ra­iny. Ko­men­tar. Red. N.O. Sa­ni­akhme­to­voi, Odis­sei, 2004.
  • 3. Pro kredyt­ni spil­ky. Zakon Uk­ra­iny, vid 20.12.2001, No. 2908-III. http://​zakon2.​rada.​gov.​ua/​laws/​show/​2908-14/​page2
  • 4. Hos­po­dars­kyi ko­deks…, i. m.
  • 5. Bacho Ro­bert: Re­hi­o­nal­nyi rozvy­tok kredyt­noi ko­ope­rat­sii v Uk­ra­iny. Mo­noh­ra­fi­ia. N.N. Po­i­da-Nosyk, R.J. Bacho, M.D. Sh­cher­ban, UzhNU „Ho­ver­la”, Uzh­ho­rod, 2016.
  • 6. Uo.
  • 7. Nat­si­o­nal­na ko­mi­si­ia, shcho zdi­is­ni­u­ie derz­hav­ne re­hu­li­u­van­nia u sferi ryn­kiv fi­nan­sovykh pos­luh Uk­ra­iny. http://​nfp.​gov.​ua/​content/​rinok-kreditnoi-kooperacii.​html
  • 8. Uo.
  • 9. Uo.
  • 10. Stra­te­hi­ia rozvyt­ku fi­nan­so­vo­ho sek­to­ru Uk­ra­iny. Ma­te­rialy Ko­ordy­nat­si­i­noi rady z pytan po­lity­ky fi­nan­so­vo­ho sek­to­ru pry Ka­bi­ne­ti Mi­nis­t­riv Uk­ra­iny. Vy­davnychyi dim „Ko­za­ky”, Kijiv, 2005.
  • 11. Uo.
  • 12. Bacho, i. m.
  • 13. Pro fi­nan­so­vi pos­luhy ta derz­hav­ne re­hu­li­u­van­nia ryn­kiv fi­nan­sovykh pos­luh. Zakon Uk­ra­iny, vid 12.07.2001, No. 2664-III. http://​zakon4.​rada.​gov.​ua/​laws/​show/​2664-14
  • 14. Uo.

To­váb­bi fel­hasz­nált iro­da­lom

Kont­sept­sii zap­ro­vadz­hen­nia pru­dent­si­i­no­ho nah­lia­du za ne­ban­kivs­kymy fi­nan­sovymy us­ta­no­vamy v Derz­hav­nii ko­mi­sii z re­hu­li­u­van­nia ryn­kiv fi­nan­sovykh pos­luh v Uk­ra­i­ni. Roz­po­ri­adz­hen­nia Derz­hav­noi ko­mi­sii z re­hu­li­u­van­nia ryn­kiv fi­nan­sovykh pos­luh Uk­ra­iny, vid 15.07.2010 r., No. 585. http://​www.​uaib.​com.​ua/​files/​articles/​1301/​85_​4.​pdf
Pro Derz­hav­nu ko­mi­si­iu z re­hu­li­u­van­nia ryn­kiv fi­nan­sovykh pos­luh Uk­ra­iny. Ukaz Prezy­den­ta Uk­ra­iny, vid 11.12.02, No. 1153. http://​www.​uazakon.​com
Pro Po­loz­hen­nia pro po­hodz­hen­nia Sta­tu­tu kredytnykh spi­lok z pytan kredy­tu­van­nia ta roz­rak­hun­kiv i nad­an­nia pozy­chok kredytnymy spil­kamy. Pos­ta­no­va Prav­lin­nia Nat­si­o­nal­no­ho banku Uk­ra­iny, vid 07.02.94 r., No. 25.
Pro zat­verdz­hen­nia pry­mir­no­ho sta­tu­tu kredyt­noi spil­ky. Roz­po­ri­adz­hen­nia Derz­hav­noi ko­mi­sii z re­hu­li­u­van­nia ryn­kiv fi­nan­sovykh pos­luh Uk­ra­iny, vid 02.10.2003 No. 67. http://​www.​uazakon.​com/​documents/​date_​bp/​pg_​gwcgon.​htm
Pro zat­verdz­hen­nia Stra­te­hichnykh nap­ria­miv di­i­al­nos­ti Derz­hav­noi ko­mi­sii z re­hu­li­u­van­nia ryn­kiv fi­nan­sovykh pos­luh Uk­ra­iny na pe­ri­od do 2008 roku. Roz­po­ri­adz­hen­nia Derz­hav­noi ko­mi­sii z re­hu­li­u­van­nia ryn­kiv fi­nan­sovykh pos­luh Uk­ra­iny, vid 5 kvit­nia 2005 r., No. 3841.
Pro zat­verdz­hen­nia Po­loz­hen­nia pro Derz­hav­nu ko­mi­si­iu z re­hu­li­u­van­nia ryn­kiv fi­nan­sovykh pos­luh Uk­ra­iny. Ukaz Prezy­den­ta Uk­ra­iny, vid 04.04.2003, No. 292. http://​www.​uazakon.​com
Re­zo­li­ut­si­ia pro­fe­si­inykh ob’ied­nan ne­ban­kivs­kykh fi­nan­sovykh us­ta­nov pro ne­dovi­ru Ho­lo­vi Derzh­fin­pos­luh V.​O.​Volzi.