A „Harmadik Róma” (Tretyij Rim) eszméje és Oroszország – Történeti áttekintés

Dr. Hamza Gábor egye­te­mi tanár, Eöt­vös Lo­ránd Tu­do­mány­egye­tem Ál­lam- és Jog­tu­do­má­nyi Kar, Római Jogi Tan­szék, az MTA ren­des tagja (gabor.​hamza@​ajk.​elte.​hu).

Össze­fog­la­lás

A Római Bi­ro­da­lom Nagy The­o­do­si­us csá­szár ha­lá­lát kö­ve­tő­en tör­tént két rész­re sza­ka­dá­sa két, egy­más­tól el­té­rő bi­ro­dal­mi kon­cep­ció ki­ala­ku­lá­sá­hoz ve­ze­tett. A Ke­let-ró­mai Bi­ro­da­lom­ban, Bi­zánc­ban az ural­ko­dók sze­mé­lyük­ben össz­pon­to­sí­tot­ták az egy­há­zi és a po­li­ti­kai ha­tal­mat, ami ce­za­ro­pa­piz­mus néven vált is­mert­té. Moszk­va év­szá­za­do­kon át a Római Bi­ro­da­lom örö­kö­sé­nek, „Har­ma­dik Ró­má­nak” te­kin­tet­te magát. Az eu­ró­pai ha­tal­mak és a pá­pa­ság a bi­zán­ci örök­ség Orosz­or­szág­ra való át­szál­lá­sá­nak jog­sze­rű­sé­gét nem is­mer­ték el. Ennek el­le­né­re ez az eszme az orosz jogi és po­li­ti­kai gon­dol­ko­dás­ban a cári Orosz­or­szág meg­szű­né­sé­ig jelen volt.

The Idea of “Third Rome” (Tret’ij Rim) and Rus­sia

His­to­ri­cal Sur­vey

Sum­ma­ry

The splitt­ing up of the Roman em­pire into two parts after the death of em­pe­ror The­o­do­si­us the Great led to the for­ma­ti­on of two dia­met­ri­cally dif­fe­rent con­cepts in re­la­ti­on to the em­pire. In the Ea­s­tern Roman Em­pire, in By­zan­ti­um the em­pe­r­ors con­cent­ra­ted in their own per­son the ecc­le­sia­s­ti­cal and the po­li­ti­cal power. This con­cept be­came known under the name of ce­sa­ro­pap­ism. Mos­cow vie­wed herself th­ro­ug­ho­ut cent­uri­es as “Third Rome” i.e. as succ­es­sor state of the Roman em­pire. The Euro­pe­an em­pires as well as the Holy See did not re­cog­ni­ze the le­gi­ti­macy of the trans­fer of the By­zan­tine her­i­tage to Rus­sia. Howe­ver, this con­cept pla­yed a do­mi­nant role in the Rus­si­an legal and po­li­ti­cal think­ing until the de­mi­se of the tsa­rist em­pire.


Két bi­ro­dal­mi kon­cep­ció: nyu­ga­ti bi­ro­da­lom és ke­le­ti bi­ro­da­lom

A Római Bi­ro­da­lom (Im­pe­ri­um Ro­ma­num) Kr. u. 395-ben, Nagy The­o­do­si­us csá­szár ha­lá­lát kö­ve­tő­en tör­tént két rész­re sza­ka­dá­sa két, egy­más­tól el­té­rő, kü­lön­bö­ző bi­ro­dal­mi kon­cep­ció ki­ala­ku­lá­sá­hoz ve­ze­tett. A Ke­let­ró­mai Bi­ro­da­lom­ban (Pars Ori­en­tis Im­pe­rii Ro­ma­ni), a Nagy Kons­tan­tin (306–337) csá­szár által 330-ban ala­pí­tott Kons­tan­ti­ná­poly­ban (Bi­zánc­ban), az „Új Ró­má­ban” (gö­rö­gül: „Nea Roma”) az ural­ko­dók si­ker­rel össz­pon­to­sí­tot­ták sze­mé­lyük­ben a val­lá­si és a po­li­ti­kai ha­tal­mat, ami az ún. ce­za­ro­pa­piz­mus néven vált is­mert­té I. Jus­ti­ni­a­nus bi­zán­ci, ke­let­ró­mai csá­szár ural­ko­dá­sa ide­jén.

Nyu­ga­ton a két po­tes­tas (ha­ta­lom) el­mé­le­te, me­lyet Ge­l­á­zi­us pápa dol­go­zott ki, pon­to­san az „auc­to­ri­tas apos­to­li­cae sedis” fo­gal­mán alap­szik, amely­ből ki kell ven­nünk a bírói és fe­gyel­me­zé­si, disz­cip­li­ná­ris po­tes­ta­st, ame­lyet a pápa tes­te­sít meg, mint prin­ceps ecc­le­si­ae vagy prin­ceps apos­tol­orum. A kons­tan­ti­ná­po­lyi pát­ri­ár­ka két­ség­te­le­nül má­sod­la­gos súllyal ren­del­ke­ző sze­mé­lyi­ség volt, aki a csá­szár po­li­ti­kai el­kép­ze­lé­sei meg­va­ló­sí­tá­sá­nak esz­kö­ze lett.

Sa­cer­dos im­pe­ra­tor. Ez a ki­fe­je­zés szak­rá­lis és ahhoz kap­cso­ló­dó po­li­ti­kai ha­tal­mat je­len­tett, az egy sze­mély­ben sa­cer­dos és a csá­szár ket­tős fel­té­te­lé­vel, aki dönt­he­tett dog­ma­ti­kai kér­dé­sek­ben is. Epip­ha­ni­us, Kons­tan­ti­ná­poly ér­se­ke (ar­chi­e­pis­co­pus) a kö­vet­ke­ző­kép­pen fo­gal­ma­zott: „Qu­o­mo­do oport­eat epis­co­pos et re­li­qu­os cle­ri­cos ad or­di­na­ti­on­em de­du­ci et de ex­pen­sis ecc­le­sia­rum.” (No­vel­la VI., pra­e­fa­tio.) I. Jus­ti­ni­a­nus csá­szár az egy­há­zat vé­del­mé­be vette, is­te­ni se­gít­ség­gel. (Codex Ius­ti­ni­a­nus I. 3. 54. pr.) A kons­tan­ti­ná­po­lyi ta­nács 536-ban egy­ér­tel­mű­en hang­sú­lyoz­ta a csá­szár egy­ház fe­let­ti ha­tal­mát: „Pra­eter opin­ion­em et ius­sum im­pe­ra­to­ris nihil in ecc­le­sia fieri de­be­re.”

Orosz­or­szág mint Róma, a Római Bi­ro­da­lom örö­kö­se

Mi­ha­il Szer­ge­je­vics Gor­ba­csov, a Szov­jet­unió Leg­fel­sőbb Ta­ná­csá­nak (Ver­hov­nyij Szov­jet) el­nö­ke1 1989-ben aktív rész vál­lalt a 400 évvel ko­ráb­ban, 1589-ben ki­hir­de­tett Gra­mo­ta Ulo­zsen­na­ja (Al­kot­má­nyos Char­ta) al­kal­má­val tar­tott moszk­vai ál­la­mi meg­em­lé­ke­ző ün­nep­sé­gen. Gor­ba­csov rész­vé­te­lé­nek, je­len­lé­té­nek az ün­ne­pé­lyes kül­ső­sé­gek kö­zött meg­tar­tott meg­em­lé­ke­zé­sen ko­moly po­li­ti­kai je­len­tő­sé­ge volt.

Az orosz cári címet, ti­tu­lust nem­zet­kö­zi vi­szony­lat­ban III. Iván cár (1462–1505) hasz­nál­ta elő­ször 1473-ban, mi­u­tán há­zas­sá­got kö­tött Pa­le­o­log Szó­fi­á­val (So­phia Pa­la­i­o­lo­gos), az utol­só bi­zán­ci, ke­let­ró­mai csá­szár, XI. Kons­tan­tin (1449–1453) uno­ka­hú­gá­val.2

A Moszk­vát Bi­zánc, il­let­ve Kons­tan­ti­ná­poly „örö­kö­sé­nek” te­kin­tő ideo­ló­gia leg­je­len­tő­sebb meg­fo­gal­ma­zó­ja, a 16. szá­zad ele­jén élt, psz­ko­vi Fi­lo­fej (gö­rö­gül: Phi­lot­he­os) szer­ze­tes I. Jus­ti­ni­a­nus csá­szár VI. no­vel­lá­ja alap­ján dol­goz­ta ki az egy­há­zi ha­ta­lom (la­ti­nul: sa­cer­do­ti­um, gö­rö­gül: hi­e­rosy­né) és a vi­lá­gi ha­ta­lom (la­ti­nul: im­pe­ri­um, gö­rö­gül: ba­si­le­ia) egy­sé­gé­nek elvét (gö­rö­gül: symp­hó­nia, oro­szul: szv­jas-csen­na­ja szu­gu­bi­ca), amely egy­út­tal az egy­ház ural­ko­dó­nak való alá­ve­tett­sé­gét, tőle való füg­gő­sé­gét is je­len­tet­te (ce­za­ro­pa­piz­mus).

A trans­la­tio im­pe­rii esz­mé­jé­vel Ro­ber­to Fran­ces­co Ro­mo­lo Bel­larmi­no (1542–1621) je­zsu­i­ta szer­ze­tes, bí­bo­ros fog­lal­ko­zott be­ha­tó­an. Mun­ká­ja ma is ren­del­ke­zik ak­tu­a­li­tás­sal. Em­lí­tést ér­de­mel, hogy Ro­ber­to Bel­larmi­no Páz­mány Péter (1570–1637) bí­bo­ros, esz­ter­go­mi érsek, a bu­da­pes­ti ELTE jog­előd­je ala­pí­tó­já­nak ta­ná­ra, mes­te­re volt Ró­má­ban, és szer­ző­je a De trans­la­ti­o­ne im­pe­rii Ro­ma­ni a Gra­e­cis ad Fran­cos ad­ver­sus Matt­hiam Flac­ci­um Illy­ri­cum libri tres című trac­ta­tus­nak.3 Ezt a mun­ká­ját 1583-ban írta, és né­hány évvel ké­sőbb, 1589-ben pub­li­kál­ta. Ro­ber­to Bel­larmi­no el­ve­ti Fla­ci­us Illy­ri­cus né­ze­tét, mely sze­rint „pas­sim fig­men­tum et fa­bu­lae ap­pel­lat quod vulgo cre­di­tur, im­pe­ri­um Ro­ma­num trans­la­tum a Gra­e­cis ad Ger­ma­nos Summi Pon­ti­fi­cis auc­to­ri­tae”.4

Em­lí­tést ér­de­mel, hogy An­to­nio (An­to­ni­us) Pos­se­vi­no (1533/1534–1611) volt az első je­zsu­i­ta szer­ze­tes, aki el­lá­to­ga­tott Moszk­vá­ba, és ott ko­moly misszi­ót, kül­de­tést tel­je­sí­tett. An­to­nio Pos­se­vi­no ki­tű­nő kap­cso­la­tot ápolt Bá­tho­ry Ist­ván­nal.

A cári címet, ti­tu­lust I. Miksa né­met-ró­mai csá­szár (1508–1519) már III. Vas­zi­lij orosz cár (1505–1533) ural­ko­dá­sa ide­jén el­is­mer­te, a bi­zán­ci pát­ri­ár­ka azon­ban ezt a maga ré­szé­ről IV. (Ret­te­gett) Iván (1533–1584) bi­zán­ci rítus sze­rin­ti meg­ko­ro­ná­zá­sá­hoz (1547) kö­töt­te. 1589-ben ke­rült sor a moszk­vai pat­ri­ar­chá­tus lé­te­sí­té­sé­re, mely az au­to­ke­fál (ön­ál­ló) orosz or­to­dox egy­ház szü­le­té­sét, lét­re­ho­zá­sát je­len­tet­te. Fon­tos utal­nunk arra, hogy a ke­le­ti or­to­do­xia a római ka­to­li­kus egy­ház­tól el­té­rő­en „nem­ze­ti” ala­pon szer­ve­ző­dik, kö­vet­ke­zés­kép­pen nem egy­sé­ges. A moszk­vai or­to­dox pát­ri­ár­ka te­kint­he­tő súlya, te­kin­té­lye alap­ján a kons­tan­ti­ná­po­lyi pát­ri­ár­kák utód­já­nak. Ebben döntő sze­re­pet ját­szik az a tény, hogy a moszk­vai pát­ri­ár­ka egy­há­zi ve­ze­tő­je a több mint száz­mil­li­ót szám­lá­ló gö­rög­ke­le­ti val­lá­sú hí­vők­nek.5

A bi­zán­ci római jog (ius Gra­e­co-Ro­ma­num, il­let­ve ius By­zan­ti­num) az így ki­ala­kult orosz cári bi­ro­da­lom te­rü­le­tén to­vább­ra is érez­tet­te ha­tá­sát. Így pél­dá­ul már IV. Iván cár meg­bí­zást adott a Codex Ius­ti­ni­a­nus orosz nyelv­re tör­té­nő for­dí­tá­sá­ra.6 Ez a terv, el­kép­ze­lés azon­ban, saj­nos, nem re­a­li­zá­ló­dott.

Alek­szej Mi­haj­lo­vics cár (1645–1676) 1649-ben ki­hir­de­tett tör­vény­köny­ve, a Szo­bor­no­je Ulo­zse­nyi­je (ma­gya­rul: „Or­szág­gyű­lé­sen el­fo­ga­dott tör­vény­könyv”) az egy­ház­atyák­tól szár­ma­zó szö­ve­ge­ken és a cári ren­de­le­te­ken (uká­zo­kon) kívül a bi­zán­ci (római) jogot – a pre­am­bu­lum utal a görög (bi­zán­ci) csá­szá­rok tör­vé­nye­i­re, a „Gradsz­ki­je Za­ko­ni”-re7 – is tar­tal­maz­ta. Össze­ál­lí­tó­ja, Nyi­ki­ta Odo­levsz­kij ugyan­is azt kapta fel­ada­tul, hogy a bi­zán­ci csá­szá­rok, ural­ko­dók ma­gán­jo­gi tör­vé­nyei közül vá­lo­gas­sa ki a leg­meg­fe­le­lőbb nor­má­kat, és a hazai tör­vé­nye­ket (ius pat­ri­um) azok alap­ján vizs­gál­ja felül.

A tör­vény­könyv, kom­pi­lá­ció anya­ga dön­tő­en az orosz szo­kás­jog­ra és az 1588-ban el­fo­ga­dott III. Lit­ván Sta­tú­tum­ra épül. A bi­zán­ci római jog – főleg a Pro­che­i­ron és Ek­lo­gé – ha­tá­sa pedig csak ki­sebb mér­ték­ben, főleg a bün­te­tő­jog vo­nat­ko­zá­sá­ban mu­tat­ha­tó ki.

A ha­gyo­mány sze­rint 1147-ben ala­pí­tott Moszk­va, a fő­vá­ros, ahol 1448-ban vá­lasz­tot­tak elő­ször orosz met­ro­po­li­tát, 1589-ben vált ön­ál­ló (au­to­ke­fál) egy­ház­kor­mány­za­ti köz­pont­tá, mi­u­tán az abban az évben tar­tott szi­nó­du­son el­fo­ga­dott ún. Al­kot­má­nyos Char­tát a bi­zán­ci (kons­tan­ti­ná­po­lyi) öku­me­ni­kus pát­ri­ár­ka is alá­ír­ta. Em­lí­tést ér­de­mel ugyan­ak­kor, hogy ennek el­le­né­re a moszk­vai pát­ri­ár­ká­tus, mint ötö­dik or­to­dox pát­ri­ár­ká­tus, de jure el­is­me­ré­sé­re csak évek­kel ké­sőbb, 1593-ban ke­rült sor.

Moszk­va ez­után, év­szá­za­do­kon át Bi­zánc, az „Új Róma” (Nea Rhoma) min­tá­ját kö­vet­ve, a Római Bi­ro­da­lom (Im­pe­ri­um Ro­ma­num), pon­to­sab­ban a Pars Ori­en­tis Im­pe­rii Ro­ma­ni örö­kö­sé­nek, azaz „Har­ma­dik Ró­má­nak” te­kin­tet­te magát. Ugyan­ak­kor em­lí­tést ér­de­mel, hogy az eu­ró­pai ha­tal­mak és a pá­pa­ság a bi­zán­ci örök­ség Orosz­or­szág­ra való át­szál­lá­sá­nak (trans­la­tio im­pe­rii) jog­sze­rű­sé­gét nem is­mer­ték el. Mind­azon­ál­tal ez az eszme az orosz köz­jo­gi és po­li­ti­kai gon­dol­ko­dás terén egé­szen 1917-ig nagy je­len­tő­ség­gel bírt.

Fel­hasz­nált iro­da­lom

Jegy­ze­tek

  • 1. Mi­ha­il Gor­ba­csov 1990 már­ci­u­sá­ban lett a Szov­jet­unió el­nö­ke. Az 1977-ben el­fo­ga­dott („brezs­ nyevi”) al­kot­mány mó­do­sí­tá­sa ered­mé­nye­ként hoz­ták létre ugyan­is az el­nö­ki funk­ci­ót, és szün­tet­ték meg a Leg­fel­sőbb Ta­ná­csot (Ver­hov­nyij Szov­jet), mint kol­lek­tív, „szo­ci­a­lis­ta tí­pu­sú” ál­lam­fői in­téz­ményt.
  • 2. A „Har­ma­dik Róma” esz­mé­je és Orosz­or­szág kap­cso­la­tá­ra nézve a gaz­dag iro­da­lom­ból lásd Dimi­t­ri Stré­mo­o­uk­hoff: Mos­cow the Third Rome. Sour­ces of the Doctri­ne. Spe­cu­lum, Vol. 28, No. 1., 1953; So­ci­al and Po­li­ti­cal Tho­ught in By­zan­ti­um from Jus­ti­ni­an I to the Last Pa­la­e­o­log­us. Pas­sa­ges from By­zan­tine writers and do­cu­ments. Trans­la­ted with an int­ro­duc­ti­on and notes by E. Baker, Ox­ford, 1957; Wer­ner Goez: Trans­la­tio im­pe­rii. J. C. B. Mohr, Tü­bin­gen, 1958; A. L. Gold­berg: K pre­disz­to­rii idei Moszk­va-tre­tij Rim. Kul­tur­noe nasz­le­di­je drev­nej Ruszi. Moszk­va, 1976; Pier­ang­elo Ca­ta­la­no: Fin de l’Em­pire ro­ma­in? Un prob­le­me ju­ri­di­co-re­li­gi­e­ux. In: Roma Cos­tan­ti­no­po­li Mosca. Na­po­li, 1983, 543–556. o.; Z. V. Udal­co­va: La Rus­sie de Kiev entre Rome et Cons­tan­ti­nop­le. Les éc­hanges cul­tu­rels avec Cons­tan­ti­nop­le. In: Roma, Cos­tan­ti­no­po­li, Mosca. Na­po­li, 1983, 435–446. o.; J. N. Scsap­ov – N. V. Szi­nyics­ina: La Rome an­ti­que et mé­di­e­vale dans les tex­tes rus­ses du XIe au XVIe s. In: Roma, Cos­tan­ti­no­po­li, Mosca. Na­po­li, 1983, 481–503. o.
  • 3. In: Opera omnia tom. IV. Pars 2, 35–103.
  • 4. Lásd J. L. Orel­la Unzue: Il con­cet­to di im­pe­ro ro­ma­no e il prob­le­ma della „trans­la­tio” nella po­le­mi­ca tra Fla­cio Il­li­ri­co e Bel­larmi­no. In: Roma, Cos­tan­ti­no­po­li, Mosca. Atti del I Se­mi­nar­tio In­ter­naz­io­nale di Studi Sto­ri­ci. Na­po­li, 1983, 151–171. o. és En­ri­ca Fabb­ri: Ro­ber­to Bel­larmi­no e Tho­mas Hob­bes. Te­o­lo­gie po­li­ti­che a conf­ron­to. Arac­ne, Roma, 2009, 68. o.
  • 5. Itt uta­lunk arra, hogy a nagy skiz­má­ra, a nyu­ga­ti és a ke­le­ti egy­ház el­sza­ka­dá­sá­ra 1054-ben ke­rült sor. Az egy­ház­sza­ka­dás óta a két egy­ház kö­zöt­ti kap­cso­la­tot, VI. Pál pápa és I. Athe­na­go­rasz kons­tan­ti­ná­po­lyi öku­me­ni­kus pát­ri­ár­ka meg­fo­gal­ma­zá­sa sze­rint, mind­két ol­dal­ról a „tá­ma­dó sza­vak, alap­ta­lan rá­gal­mak, in­szi­nu­á­ci­ók és el­íté­len­dő tet­tek” jel­le­mez­ték. A két egy­ház kap­cso­la­tát jel­lem­ző fe­szült­ség az 1960-as évek­ben, a II. va­ti­ká­ni zsi­nat ide­jén eny­hült. Az öku­me­niz­mus­ra irá­nyu­ló tö­rek­vé­sek, kí­sér­le­tek a Va­ti­kán­ban, mint erre egy zsi­na­ti dek­ré­tum is ki­fe­je­zett for­má­ban utal, ebben az idő­ben je­lent­kez­tek ko­moly for­má­ban.
  • 6. A Codex Ius­ti­ni­a­nus (re­pet­itae pra­elec­tio­nis)-ra nézve lásd az iro­da­lom­ból Földi And­rás – Hamza Gábor: A római jog tör­té­ne­te és ins­ti­tú­ci­ói. 20. át­dolg. és bőv. ki­adás, Ok­ta­tás­ku­ta­tó és Fej­lesz­tő In­té­zet, Bu­da­pest, 2015, 97. o. A csá­szá­ri ren­de­le­te­ket ma­gá­ban fog­la­ló má­so­dik Codex Ius­ti­ni­a­nust I. Jus­ti­ni­a­nus csá­szár 534 végén, a Cordi nobis kez­de­tű csá­szá­ri ren­de­let­tel, cons­ti­tu­ti­ó­val lép­tet­te ha­tály­ba.
  • 7. A „grad” vá­rost je­lent, és ebben az össze­füg­gés­ben Kons­tan­ti­ná­poly­ra, Bi­zánc­ra utal. A Római Bi­ro­da­lom (Im­pe­ri­um Ro­ma­num) új fő­vá­ro­sá­nak ün­ne­pé­lyes kül­ső­sé­gek kö­zött tör­té­nő fel­ava­tá­sá­ra I. Cons­tan­ti­nus csá­szár ural­ko­dá­sa alatt, 530. május 11-én ke­rült sor. A város neve „Má­so­dik Róma”, il­let­ve „Új Róma” (Nova Roma) lett. I. Cons­tan­ti­nus csá­szár 337-ben be­kö­vet­ke­zett ha­lá­lát kö­ve­tő­en a nép­nyelv­ben a „Kons­tan­ti­no­po­lisz” el­ne­ve­zés ho­no­so­dott meg. Az új név fo­ko­za­to­san hát­tér­be szo­rí­tot­ta a „Má­so­dik Róma”, il­let­ve az „Új Róma” nevet.
Paolo An­ge­li­ni: The Code of Dusan 1349–1354. Tijdsch­rift voor Rechts­ge­schi­e­de­nis, Vol. 80, 2012, 77–93. o.
Gün­ter Ba­ra­nows­ki: Die Russka­ja Prav­da. Ein mit­tel­alter­li­ches Rechts­denk­mal. Peter Lang, Frank­furt am Main, 2005.
Gün­ter Ba­ra­nows­ki: Die Ge­richt­sur­kun­de von Pskov. Peter Lang, Frank­furt am Main, 2008.
Günt­her Ba­ru­dio: Die Macht des He­ge­mo­ni­al­is­mus – das Mos­ka­uer Za­ren­tum. In: Pi­pers Hand­buch der po­lit­is­c­hen Ideen. Hrsg. von I. Fe­tscher, H. Münk­ler, Mün­chen, 1985, 189–198. o.
Il bat­te­si­mo delle Terre Russe. Bi­lan­cio di un mil­len­nio. A cura di S. Gra­ci­ot­ti, Leo S. Olsch­ki, Fi­ren­ze, 1991.
I. D. Bel­ja­jev: Lek­cii po isz­to­ri­li rusz­ko­go za­ko­no­da­tyel­sztva. Moszk­va, 1901.
Hen­rik Birn­ba­um: The Bal­kan Sla­vic Com­po­nent of the Me­di­e­val Rus­si­an Cul­tu­re. In: Me­di­e­val Rus­si­an Cul­tu­re. Eds.: Hen­rik Birn­ba­um, Mi­cha­el S. Flier, Uni­ver­sity of Ca­li­for­nia Press, Los An­ge­les – Lon­don 1984, 3–30. o.
Ist­ván Bor­zsák: Gi­us­ti­no, la „trans­la­tio im­pe­rii” e la „Terza Roma. Ri­vis­ta di Studi Ung­he­re­si, Vol. 4, 1989, 75–81. o.
Da­ni­lo Cecc­arel­li Mor­ol­li: Il di­rit­to dell’Im­pe­ro Ro­ma­no d’Ori­en­te. Int­ro­du­zi­o­ne alle fonti e ai pro­ta­go­nis­ti. Pon­ti­fi­cio Is­tit­uto Ori­en­tale, KA­NO­NI­KA, Vol. 21, 2016.
Ugo E. Coli: Sur la no­ti­on d’im­pe­ri­um. Revue In­ter­na­ti­o­nale des Dro­its de l’An­ti­qu­i­té (RIDA) Vol. 7, 1960.
Pavel M. Do­luk­ha­nov: The Early Slavs. Ea­s­tern Euro­pe from the Ini­ti­al Sett­le­ment to the Ki­e­van Rus. Ro­ut­ledge, Lon­don – New York, 1996.
Erich Don­nert: Das Kie­wer Russland. Ura­nia Ver­lag, Le­ip­zig, 1983.
Paul Dukes: A His­to­ry of Rus­sia. Me­di­e­val, Mo­dern, Con­tem­por­ary 882–1996. Duke Uni­ver­sity Press, Lon­don, 1997.
Fran­cis Dv­or­nik: The Slavs in Euro­pe­an His­to­ry and Ci­vi­li­sa­ti­on. Rut­gers Uni­ver­sity Press, New Bruns­wick, 1962.
A. Eck: Le Moyen âge russe. Ma­i­son du Livre Et­rang­er, Paris, 1933.
De­ni­se Eec­ka­u­te-Bar­dery: Thes­a­u­rus des ins­ti­tu­tions de l’an­ci­en­ne Rus­sie (XI–XVIIe si­ecles). Paris, 1986.
Gus­tav von Ewers: Das ältes­te Recht der Rus­sen in sei­ner ge­schicht­li­chen Ent­wicklung. Dor­pat, 1826.
Jo­seph M. Feld­b­rug­ge: The Law of Land Ten­ure in Ki­e­van Rus­sia. Rus­si­an Law. His­to­ri­cal and Po­li­ti­cal Pers­pec­ti­ves. Ed.: W. E. But­ler, Le­iden, 1977, 1–28. o.
John Fen­nell: Ivan the Great of Mos­cow. Mac­Mil­lan, Lon­don 1961.
John Fen­nell: The Cris­is of Me­di­e­val Rus­sia. Ro­ut­ledge, Lon­don, 1983.
Ju­li­us Forss­man: Die Be­zi­e­hun­gen alt­rus­sis­cher Fürs­ten­ge­sch­lech­ter zu Wes­teu­ro­pa. Lang, Bern, 1970.
Pi­et­ro De Fran­cis­ci: In­tor­no alla na­tu­ra e alla sto­ria dell’aus­pi­ci­um im­pe­ri­um­que. In: Studi E. Al­ber­ta­rio. I. Mi­lano, 1953.
Pi­et­ro De Fran­cis­ci: In­tor­no all’ori­gi­ne et­rus­ca del con­cet­to d’im­pe­ri­um. Studi Et­rus­c­hi, No. 24., 1955.
Pi­et­ro De Fran­cis­ci: Pri­mor­dia ci­vi­ta­tis. La­ter­an Uni­ver­sity Press, Roma, 1959.
Simon Frank­lin: The Em­pire of the Rho­ma­noi as Vie­wed from the Ki­e­van Rus­sia: As­pects of By­zan­ti­no–Rus­si­an Cul­t­u­ral Re­la­tions. By­zan­ti­on, Vol. 53, 1983, 507–537. o.
Simon Frank­lin: Li­te­racy and Do­cu­men­ta­ti­on in Early Me­di­e­val Rus­sia. Spe­cu­lum, Vol. 60, No. 1., 1985, 1–38. o.
Simon Frank­lin – Jo­nat­han She­pard: The Emer­gen­ce of Rus’ 750–1200. Long­man, Lon­don – New York, 1996.
I. R. Froj­anov: Ki­jevsz­ka­ja Rusz. Ocs­er­ki szo­ci­al­no-po­li­tyi­csesz­koj isz­to­ri­ji. Le­ning­rad, 1980 Ges­ells­chaft und Kul­tur Russlands im frü­hen Mit­tel­alter. Hrsg. von Erich Don­nert, Halle, 1981.
S. Godek: Wplyw prawa Bi­zantyjski­ego na opi­e­ke w Rus­ki­ej praw­dzie i w i sta­tu­cie li­tews­kim. In: Zeszyty Praw­ni­cze I. War­sza­wa, 2001, 123–149. o.
Cars­ten Go­ehr­ke: Früh­ze­it des Ostsla­ven­tums. WBG, Darm­stadt, 1992.
L. K. Goetz: Kirchen­recht­li­che und kul­tur­ge­schicht­li­che Denkmäler Altrußlands nebst Ge­schich­te des rus­sis­c­hen Kirchen­rechts. Stutt­gart, 1905. (Nachd­ruck, Am­ster­dam, 1963.)
F. Gorlé: La pre­u­ve ju­di­ci­a­ire dans l’an­ci­en droit russe. Tijdsch­rift voor Rechts­ge­schi­e­de­nis, Vol. 45, 1977, 67–94. o.
V. L. Gsovski: Roman Pri­vate Law in Rus­sia. Bul­let­ti­no dell’Is­tit­uto di Di­rit­to Ro­ma­no (BIDR), 46, 1939, 363–375. o.
Dar­rell P. Ham­mer: Rus­sia and the Roman Law. Ame­ri­can Sla­vic and East Euro­pe­an Re­view, Vol. 16, 1957, 1–13. o.
Gábor Hamza: Rö­mis­ches Recht in Russland und in der Sow­jetu­ni­on. 1. Die rus­sis­c­hen Fürs­ten­tü­mer (Russland bis 1918). AN­NA­E­US, 2, 2005, 123–138. o.
Ri­chard Hel­lie: Mus­covi­te So­ci­ety. The Uni­ver­sity of Chi­ca­go, Chi­ca­go, 1967.
Ri­chard Hel­lie: Sla­very in Rus­sia 1450–1725. Uni­ver­sity of Chi­ca­go, Chi­ca­go, 1982.
Ri­chard Hel­lie: Uloz­he­nie Com­men­tary. Rus­si­an His­to­ry, Vol. 15, 1988, 181–224. o.
Ri­chard Hel­lie: The Eco­nomy and Ma­te­ri­al Cul­tu­re of Rus­sia 1600–1725. Uni­ver­sity of Chi­ca­go Press, Chi­ca­go – Lon­don, 1999.
Man­fred Hell­mann: Mos­kau und By­zanz. Jahr­bü­cher für Ge­schich­te Os­teu­ro­pas, Vol. 35, 1969, 321. skk. o.;
Geoff­rey Hos­king: Russland. Na­ti­on und Im­pe­ri­um 1552–1917. Si­ed­ler Ver­lag, Ber­lin, 2000.
Edgar Hösch: Ort­ho­do­xie und Häresie im alten Russland. Wi­es­ba­den, 1975.
Da­ni­el H. Kaiser: The Growth of the Law in Me­di­e­val Rus­sia. Prince­ton Uni­ver­sity Press, Prince­ton, 1980.
Josef Koh­ler: Russka­ja Prav­da und das alt­sla­wis­che Recht. Zeitsch­rift für ver­glei­chen­de Rechts­wis­senschaft Bd. 33, 1916, 289. skk. o.
Sa­mu­el Ku­che­rov: Ind­i­ge­no­us and Fo­rei­gn Inf­lu­en­ces on the Early Rus­si­an Legal Her­i­tage. Sla­vic Re­view, Vol. 31, 1972, 257–282. o.
Wolf­gang Kun­kel: Mag­istra­tis­che Ge­walt und Senat­s­herrschaft. Aufs­ti­eg und Ni­e­der­gang der Rö­mis­c­hen Welt 2, Wal­ter de. Gruy­ter, Ber­lin – New York, 1972.
Franz Le­i­fer: Die Ein­heit des Ge­walt­ge­dan­kens im rö­mis­c­hen Sta­ats­recht. Le­ip­zig, 1941.
Vic­tor Le­ont­ovitsch: Die Recht­sumwälzung unter Iwan dem Sch­reck­li­chen und die Ideo­lo­gie der rus­sis­c­hen Selbst­herrschaft. Franz Stei­ner Ver­lag, Stutt­gart, 1947.
Wen­zel A. Ma­ci­e­i­ows­ki: Sla­vis­che Rechts­ge­schich­te. In vier The­i­len. Aus dem Pol­nis­c­hen von F. J. Buss und M. Naw­ro­cki. Mit An­mer­kun­gen aus der ver­glei­chen­den Rechts­wis­senschaft beg­le­i­tet. I–II. Le­ip­zig, 1835–1839.
John Meyend­orff: By­zan­ti­um and the Rise of Rus­sia. Camb­ridge Uni­ver­sity Press, Camb­ridge, 1981.
John Meyend­orff: By­zan­ti­um and the Rise of Rus­sia. St. Vla­di­mir’s Se­mi­nary Press, Crest­wood, 1989.
The Mus­covi­te Law Code (Uloz­he­nie) of 1649. Ed.: R. Hel­lie, Ir­vi­ne, Ca­li­for­nia, 1988.
Dimi­t­ri Obo­lens­ky: Rus­sia’s By­zan­tine Her­i­tage. Ox­ford Sla­vo­nic Papers, Vol. 1, 1950, 37–63. o. (Re­print: D. Obo­lens­ky: By­zan­ti­um and the Slavs. Coll­ec­ted Papers. Lon­don, 1971.)
Dimi­t­ri Obo­lens­ky: By­zan­ti­um, Kiev and Mos­cow. A Study of Ecc­le­sia­s­ti­cal Re­la­tions. Dum­bar­ton Oaks Papers, Vol. 11, 1957, 23–78. o.
Vin­cen­zo Poggi: Bel­larmi­no e le tre Rome. In: Idea gi­u­ri­di­ca e po­li­ti­ca di Roma e per­so­na­li­ta sto­ri­che I. A cura di P. Ca­ta­la­no, P. Si­nis­cal­co, Roma, 1990, 183–197. o.
Razvit’ije russko­vo prava v XV–per­voj po­lo­vin’e XVII v. Red. V. S. Ner­ses­janc, Moskva, 1986.
A. Rozs­gyeszt­vensz­kij: Raz­s­zuzs­de­ni­je o vli­ja­nyi­ji gre­ko­rimsz­ko­go prava na rosszijszki­je za­ko­ni. Moszk­va, 1843.
Srdan Šarkić: L’idée de Rome dans la pen­sée et l’ac­ti­on du tsar Dusan. In: Idea gi­u­ri­di­ca e po­li­ti­ca di Roma e per­so­na­li­ta sto­ri­che I. A cura di P. Ca­ta­la­no, P. Si­nis­cal­co, Roma, 1990, 148. o.
J. N. Scsap­ov: Vi­zan­tyijszko­je i juzsnosz­lav­jansz­ko­je pra­vo­vo­je nasz­le­de­ni­je na Ruzsi XI–XIII vv. Moszk­va, 1978.
Lo­thar Schultz: Rus­sis­che Rechts­ge­schich­te. Von den Anfängen bis zur Ge­gen­wart einsch­ließlich des Rechts der Sow­jetu­ni­on. Lahr (Sch­warz­wald), 1951.
Cons­tan­tin Simon: An­to­nio Pos­se­vi­no S. I. and the Three Romes. In: Idea gi­u­ri­di­ca e po­li­ti­ca di Roma e per­so­na­li­ta sto­ri­che I. A cura di P. Ca­ta­la­no, P. Si­nis­cal­co, Roma, 1990, 199–212. o.
Igor Smo­litsch: Rus­sis­ches Mönch­tum. Au­gus­ti­nus Ver­lag, Würz­burg 1953.
Ale­xan­der V. So­lov­jev: L’inf­lu­en­ce du droit by­zan­tin dans les pays ort­ho­do­xes. In: Atti del Cong­res­so in­ter­naz­io­nale di sci­en­ze sto­ri­che VI. Fi­ren­ze, 1956.
Günt­her Stökl: Der rus­sis­che Staat in Mit­tel­alter und Frü­her Ne­u­ze­it. Franz Stei­ner, Wi­es­ba­den, 1981.
N. S. Szu­vo­rov: Szle­dü zapad­no­ka­to­li­csesz­ka­va cer­kov­na­va prava v pam­jat­nyi­kah drev­no­vo russzka­va prava. Ja­roszláv, 1888.
Ewald S. To­bi­en: Die Praw­da Russka­ja, das ältes­te Rechts­buch Russlands, nach allen bis­her ent­deck­ten und hera­usge­ge­be­nen Handsch­rif­ten ver­gli­chen, ver­deutscht und erläutert. Theil I. St. Pe­ter­sburg, 1844.
Ge­or­ge Ver­nads­ky: Me­di­e­val Rus­si­an Laws. Co­lum­bia Uni­ver­sity Press, New York, 1947.
P. Voci: Per la de­fi­ni­zi­o­ne dell’im­pe­ri­um. In: Studi E. Al­ber­ta­rio. I. Mi­lano, 1953.
Vla­di­mir Vo­doff: Na­is­sance de la ch­ré­ti­en­té russe. Lib­ra­irie Art­he­me Fa­yard, Paris, 1988.
Ger­hard We­sen­berg: Zur Frage der Kon­ti­nu­ität zwis­c­hen kö­nig­li­cher Ge­walt und Be­am­ten­ge­walt in Rom. Zeitsch­rift der Sa­vigny-Stif­tung für Rechts­ge­schich­te (Germ. Abt.), Vol. 70, No. 1., 1953.
Re­in­hard Wit­t­ram: Peter der Große. Der Ein­tritt Rußlands in die Ne­u­ze­it. Sprin­ger, Ber­lin, 1954.
Re­in­hard Wit­t­ram: Peter I. Czar und Kaiser I–II. Van­den­ho­eck & Rup­recht, Göt­tin­gen, 1964.
Zésas: Étu­des his­to­ri­ques sur la lég­i­sla­ti­on russe an­ci­en­ne et mo­der­ne. Au­gus­te Durand, Paris, 1862.
Ivan Žužek: Kormčaja Kniga. Stu­di­es on the Chief Code of Rus­si­an Canon Law. Ori­en­ta­lia Ch­ris­ti­a­na Ana­lec­ta 168., Roma, 1964.