Egy sikeres program a külhoni magyar értelmiség erősítéséért – A Collegium Talentum öt éve

Dr. Kan­di­kó Jó­zsef fő­is­ko­lai tanár, Edutus Fő­is­ko­la (kandiko.​jozsef@ edutus.​hu), Ber­tá­né dr. Varga Judit tör­té­nész, ok­ta­tás­szer­ve­ző,­ Edutus Fő­is­ko­la (collegiumtalentum.​oktatasvezeto@​edutus.​hu).

Össze­fog­la­lás

A Col­le­gi­um Ta­len­tum, a kül­ho­ni ma­gyar te­het­sé­ge­ket tá­mo­ga­tó rend­szer 2011 óta mű­kö­dik a Kár­pát-me­den­cé­ben. A prog­ram célja, hogy a ha­tá­ron túli ma­gyar ér­tel­mi­sé­gi, egye­te­mi ok­ta­tói és ku­ta­tói után­pót­lás szá­má­ra tu­do­má­nyo­san fel­ké­szült, nem­ze­ti és eu­ró­pai szin­ten tá­jé­ko­zott fi­a­ta­lo­kat ké­pez­zen, aki­ket a szak­mai fej­lő­dés mel­lett a nem­ze­ti ér­té­kek köz­ve­tí­té­se is ve­zé­rel. A prog­ram éven­te 90 elit fi­a­tal dok­to­ran­dusz terv­sze­rű elő­re­ha­la­dá­sát se­gí­ti, je­len­tő­sen hoz­zá­já­rul­va ezzel a ha­tá­ron túli ma­gyar elit­vál­ság meg­ol­dá­sá­hoz. Mos­tan­ra há­rom­száz­nál több Kár­pát-me­den­cei ér­tel­mi­sé­git kap­csolt be a te­het­ség­tá­mo­ga­tá­si rend­szer­be, és szer­vez­te ered­mé­nye­sen mű­kö­dő nem­ze­ti el­kö­te­le­zett­sé­gű, kül­ho­ni ok­ta­tói és ku­ta­tói há­ló­zat­tá.

Succ­ess­ful Prog­ram to Help Hun­ga­ri­an In­tel­lec­tu­als Beyond the Bor­ders

Five Years of Col­le­gi­um Ta­len­tum

Sum­ma­ry

Col­le­gi­um Ta­len­tum, a sup­port sys­tem for Hun­ga­ri­an ta­lents beyond the bor­ders, has been ope­rat­ing since 2011 in the Car­pat­hi­an Basin. The aim of the prog­ram is to train young re­se­ar­chers sci­en­ti­fi­cally well-groun­ded by both na­ti­o­nal and Euro­pe­an stan­dards, who can serve as fresh blood for aca­de­mic ins­ti­tu­tions, and are ins­pi­red, in ad­di­ti­on to mak­ing a sci­en­ti­fic ca­re­er, by their com­mit­ment to con­vey na­ti­o­nal cul­t­u­ral va­lues. The prog­ram helps the sche­dul­ed prog­ress of 90 young doc­tor­al stu­dents, thus sig­ni­fi­cantly cont­ri­bu­ting to mit­igat­ing the cris­is ca­u­s­ed by the lack of in­tel­lec­tu­als beyond the bor­ders. To date more than 300 in­tel­lec­tu­als have been in­vol­ved in the prog­ramme from the Car­pat­hi­an Basin and a succ­ess­fully ope­rat­ing net­work of pro­fes­sors and re­se­ar­chers com­mit­ted to na­ti­o­nal va­lues has been or­ga­ni­zed.


Ün­ne­pi ülés­re gyűl­tek össze 2016. jú­ni­us 11-én a Col­le­gi­um Ta­len­tum ha­tá­ron túli kol­lé­gis­tái a Ma­gyar Tu­do­má­nyos Aka­dé­mia Ku­po­la­ter­mé­ben. A 2015/2016-os aka­dé­mi­ai évben aktív 74 kol­lé­gis­ta közül 24-en már azért jöt­tek, hogy a há­rom­éves tá­mo­ga­tá­si idő­szak le­zá­rá­sa­ként át­ve­gyék a tel­je­sít­mé­nyü­ket iga­zo­ló ok­le­ve­let, és egy tisz­te­let­pél­dányt az immár har­mad­szor meg­je­le­nő, a vég­zős kol­lé­gis­ták ku­ta­tá­si ered­mé­nye­it be­mu­ta­tó In­tel­li­gens háló 2016 című ta­nul­mány­kö­tet­ből.

A Col­le­gi­um Ta­len­tum szer­ve­ze­te 2010 nya­rán jött létre az ak­ko­ri Mo­dern Üz­le­ti Tu­do­má­nyok Fő­is­ko­lá­ja Sze­ná­tu­si ha­tá­ro­za­ta alap­ján, és tá­mo­ga­tá­si te­vé­keny­sé­gét – a Beth­len Gábor Alap Zrt. for­rá­sa­i­ra épít­ve – 2011 ja­nu­ár­já­ban kezd­te meg. Kül­de­té­se, az egy­ko­ri Selye Lát­ha­tat­lan Kol­lé­gi­um min­tá­já­ra, az el­sza­kadt nem­zet­ré­szek te­rü­le­tén tá­mo­gat­ni és kö­zös­ség­be ko­vá­csol­ni a ma­gyar tu­do­má­nyos és ok­ta­tói elit­ré­te­get. A cél a ha­tá­ron túli 30 ezer ma­gyar egye­te­mis­ta közül éven­te fel­ka­rol­ni a 30 leg­te­het­sé­ge­seb­bet, és három éven ke­resz­tül nem­zet­kö­zi szin­tű te­het­ség­gon­do­zás­ban ré­sze­sí­te­ni őket. A lát­ha­tat­lan kol­lé­gi­um el­vé­re épülő, egyé­nen­kén­ti szak­mai tuto­ri­á­lis kép­zé­sen ala­pu­ló és szé­les körű mű­velt­sé­get, va­la­mint pénz­ügyi tá­mo­ga­tást biz­to­sí­tó rend­szer egye­dül­ál­ló a ha­tá­ron túli kö­zös­ség­for­má­lás­ban. Kül­de­té­sünk a ha­tá­ron túl lét­re­jött ma­gyar nyel­vű fel­ső­ok­ta­tá­si in­téz­mé­nyek szá­má­ra tu­do­má­nyos fo­ko­zat­tal ren­del­ke­ző, ma­gyar nyel­ven ta­ní­ta­ni tudó ok­ta­tói gárda ki­épí­té­se, fel­erő­sí­té­se és fo­lya­ma­tos mi­nő­sé­gi után­pót­lá­sá­nak biz­to­sí­tá­sa.

A po­li­ti­kai hát­te­rét a ma­gyar nem­zet­po­li­ti­ká­ról ké­szí­tett, A nem­zet­po­li­ti­kai stra­té­gia ke­re­te című KIM-anyag biz­to­sí­tot­ta,1 amely­nek 3.2.4. pont­ja a te­het­ség­gon­do­zás­ról a kö­vet­ke­ző­ket fo­gal­maz­ta meg 2011-ben: „A magas szin­tű, mi­nő­sé­gi tu­dás­sal fel­vér­te­zett fi­a­ta­lok sze­re­pé­nek ki­tel­je­se­dé­se nagy­ban hoz­zá­já­rul­hat a ma­gyar­ság kul­tu­rá­lis és gaz­da­sá­gi po­ten­ci­ál­já­nak meg­erő­sö­dé­sé­hez. A te­het­sé­ges fi­a­ta­lok szá­má­ra ezért ki­emelt fi­gye­lem szük­sé­ges. A te­het­sé­ges fi­a­ta­lok meg­ta­lá­lá­sa, fel­fe­de­zé­se és to­vább­kép­zé­se kü­lön­bö­ző spe­ci­á­lis, cél­zott prog­ra­mok által kell hogy meg­va­ló­sul­jon. Ilyen fon­tos prog­ram­ként em­lít­he­tő meg a Col­le­gi­um Ta­len­tum te­het­ség­gon­do­zó prog­ram, mely­nek célja, hogy a kül­ho­ni te­rü­le­tek­ről fel­ka­rol­ja a ki­ma­gas­ló­an te­het­sé­ges ma­gyar fi­a­ta­lo­kat, és olyan spe­ci­á­lis mi­nő­sé­gi tu­dást nyújt­son szá­muk­ra, amellyel meg­áll­ják a he­lyü­ket a nem­zet­kö­zi szin­tű tu­do­má­nyos élet­ben.”

A Col­le­gi­um Ta­len­tum az el­múlt öt és fél évben a ha­tá­ron túl fel­nö­vek­vő ma­gyar ér­tel­mi­ség egyik fon­tos bás­tyá­ja lett, amely az anya­or­szág­gal együtt öt or­szág­ban köti össze a ki­bon­ta­ko­zó fi­a­tal ma­gyar te­het­sé­ge­ket az egyes tu­do­mány­te­rü­le­tek is­mert ku­ta­tó­i­val, pro­fesszo­ra­i­val. Alap­ve­tő célja a kül­ho­ni ma­gyar ér­tel­mi­sé­gi után­pót­lás se­gí­té­se és a ha­tá­ron túli tu­do­má­nyos ok­ta­tói elit erő­sí­té­se a ku­ta­tói pá­lyát len­dü­let­be hozó táv­la­tok meg­nyi­tá­sá­val. E cél meg­va­ló­sí­tá­sa ér­de­ké­ben a Col­le­gi­um Ta­len­tum a ha­tá­ron túli ma­gyar ér­tel­mi­sé­gi után­pót­lás szá­má­ra tu­do­má­nyo­san fel­ké­szült, nem­ze­ti és eu­ró­pai szin­ten tá­jé­ko­zott fi­a­ta­lo­kat képez, aki­ket a szak­mai fej­lő­dés mel­lett a nem­ze­ti ér­té­kek köz­ve­tí­té­se is ve­zé­rel. A prog­ram a fi­a­tal ku­ta­tók terv­sze­rű szak­mai elő­re­ha­la­dá­sát se­gí­ti, je­len­tő­sen hoz­zá­já­rul­va ezzel a kül­ho­ni ma­gyar elit­vál­ság meg­ol­dá­sá­hoz. A Col­le­gi­um Ta­len­tum így sze­re­pet vál­lal a ma­gyar anya­nyel­vű mes­ter­kép­zés­ben (vagy az osz­tat­lan kép­zés 5. tan­évé­től) részt vevő egye­te­mi hall­ga­tók, to­váb­bá dok­to­rand­uszok ér­tel­mi­sé­gi pá­lyá­ra tör­té­nő fel­ké­szí­té­sé­ben. A há­rom­éves tá­mo­ga­tá­si prog­ram ke­re­té­ben a kol­lé­gis­tá­kat szak­mai ku­ta­tá­sa­ik­ban szak­te­rü­le­tük pro­fesszo­rai közül vá­lasz­tott sze­mé­lyes tutor se­gí­ti. A kol­lé­gis­ták ki­vá­lasz­tá­sá­nál nincs tu­do­mány­ági meg­kü­lön­böz­te­tés. A kol­lé­gi­um tag­ja­it, a kol­lé­gis­tá­kat ne­gyed­éven­ként a nem­ze­ti tu­da­tot és össze­tar­tást erő­sí­tő kép­zé­sek és tré­nin­gek for­mál­ják erős kö­zös­ség­gé, Kár­pát-me­den­cei in­tel­li­gens há­ló­vá. A Col­le­gi­um Ta­len­tum meg­te­rem­ti a szer­ve­ze­ti és inf­ra­struk­tu­rá­lis fel­té­te­le­it annak, hogy a kol­lé­gis­ták egye­te­mi ta­nul­má­nya­ik vég­zé­se mel­lett egy magas szín­vo­na­lú, igé­nyes­ség­gel mű­kö­dő, nem­ze­ti és tu­do­má­nyos há­ló­zat­épí­tő te­vé­keny­sé­get foly­ta­tó kö­zös­ség tag­jai le­gye­nek.

A Col­le­gi­um Ta­len­tum az el­múlt öt év alatt tel­je­sí­tet­te ezt a célt, és leg­főbb ered­mé­nyé­nek az te­kint­he­tő, hogy a Kár­pát-me­den­cei fi­a­tal ok­ta­tó-ku­ta­tó kö­zös­ség szá­má­ra olyan plat­for­mot ho­zott létre, ahol ta­lál­ko­zik, vi­tá­zik és fej­lesz­ti egy­mást a nagy­vá­ra­di tör­té­nész­dok­to­ran­dusz az ung­vá­ri­val, a ko­lozs­vá­ri mik­ro­bio­ló­gus a po­zso­nyi­val, a szé­kely­föl­di nép­raj­zos a fel­vi­dé­ki­vel, a dél­vi­dé­ki ma­te­ma­ti­kus a ko­lozs­vá­ri­val. A Col­le­gi­um Ta­len­tum tá­mo­ga­tá­si prog­ram­ja a fel­vi­dé­ki, a kár­pát­al­jai, az er­dé­lyi és a dél­vi­dé­ki Kár­pát-me­den­cei nem­zet­ré­szen nem­csak a fi­a­tal ér­tel­mi­ség ma­gyar­ság­tu­da­tát és nem­ze­ti össze­tar­to­zá­sát erő­sí­ti, hanem bő­ví­ti a ma­gyar tu­do­má­nyos és tár­sa­dal­mi elit­ré­te­get a szü­lő­föl­dön ma­ra­dás bá­to­rí­tá­sá­val. Most már iga­zol­ha­tó, hogy va­la­mennyi ha­tá­ron túli ma­gyar fel­ső­ok­ta­tá­si in­téz­mény­ben jelen van­nak a Col­le­gi­um Ta­len­tum se­gít­sé­gé­vel le­dok­to­rált fi­a­tal ok­ta­tók, ku­ta­tók. Itt nem­csak a ma­gyar állam ré­szé­ről is se­gí­tett Selye János Egye­tem­re, a Sa­pi­en­tia EM­TE-re, a be­reg­szá­szi II. Rá­kó­czi Fe­renc Kár­pát­al­jai Ma­gyar Fő­is­ko­lá­ra és a Sza­bad­kai Fő­is­ko­lá­ra kell gon­dol­nunk. A Babeş-Bo­lyai Tu­do­mány­egye­te­men, a Ma­ros­vá­sár­he­lyi Or­vo­si és Gyógy­sze­ré­sze­ti Egye­te­men, a nyit­rai Kons­tan­tin Fi­lo­zó­fus Egye­te­men, a po­zso­nyi Co­me­ni­us Egye­te­men, az Ung­vá­ri Nem­ze­ti Egye­te­men és az Új­vi­dé­ki Egye­te­men egy­aránt ok­tat­nak már a Col­le­gi­um Ta­len­tum egy­ko­ri vagy éppen je­len­le­gi tá­mo­ga­tott­jai.

A 2011 és 2015 kö­zöt­ti idő­szak­ban a Kár­pát-me­den­ce kü­lön­bö­ző fel­ső­ok­ta­tá­si in­téz­mé­nye­i­nek hall­ga­tói, el­ső­sor­ban dok­to­ran­du­szai közül össze­sen 152 fő ré­sze­sült a Col­le­gi­um Ta­len­tum tá­mo­ga­tá­sá­ban, akik­kel ma is szo­ros, élő kap­cso­la­tunk van, hi­szen rész­ben még most is aktív kol­lé­gis­ták, rész­ben az egyre nö­vek­vő Alum­ni há­ló­zat tag­jai. A 152 fel­vett kol­lé­gis­ta közül 54 fő vé­gez­te el a tel­jes há­rom­éves tá­mo­ga­tá­si cik­lust, je­len­leg 74 fő te­kint­he­tő aktív kol­lé­gis­tá­nak. Hu­szon­két kol­lé­gis­ta hagy­ta el idő előtt a kol­lé­gi­u­mot, szak­mai vagy sze­mé­lyi (egész­ség­ügyi vagy csa­lá­di) okok­ra hi­vat­koz­va. A tu­do­má­nyos fo­ko­za­tot szer­zett volt kol­lé­gis­ták egy­har­ma­da már be­lé­pett a Ma­gyar Tu­do­má­nyos Aka­dé­mia külső tag­jai közé.

Kol­lé­gi­u­mi tag­ság

A Col­le­gi­um Ta­len­tum lét­szá­ma egy­ide­jű­leg ma­xi­mum 90 fő kol­lé­gis­ta (három év­fo­lyam­ban, éven­te 30 fő) és kol­lé­gis­tán­ként egy tutor. A te­het­ség­gon­do­zó prog­ram hat egye­te­mi fél­éven ke­resz­tül nyújt tá­mo­ga­tást a fel­vé­telt nyert kol­lé­gis­ták szá­má­ra. Ha­lasz­tá­si le­he­tő­ség nincs. Ezen idő­szak alatt a kol­lé­gis­ta havi ösz­tön­díj­ban, egyéb cím­zett pénz­ügyi tá­mo­ga­tás­ban, szak­mai tutor sze­mé­lyes tá­mo­ga­tá­sá­ban és ne­gyed­éven­ként há­rom­na­pos kép­zé­sek­ben ré­sze­sül.

A tutor a kol­lé­gis­ta tu­do­má­nyos szak­te­rü­le­té­nek el­is­mert ok­ta­tó­ja, ku­ta­tó­ja, aki az első tá­mo­ga­tá­si évben lehet a kol­lé­gis­ta saját in­téz­mé­nyi té­ma­ve­ze­tő­je, de a má­so­dik évtől más in­téz­mény­ből kell szak­mai ve­ze­tőt, tutort vá­lasz­ta­ni. Ebben se­gít­sé­get nyújt a ko­ráb­bi tutor és a Col­le­gi­um ve­ze­té­se is. Tu­tor­vál­tás a három tá­mo­ga­tá­si esz­ten­dő alatt csak egy­szer lehet. Egy tutor leg­fel­jebb két kol­lé­gis­tá­nak lehet a szak­mai ve­ze­tő­je.

1. ábra: A Col­le­gi­um Ta­len­tum kol­lé­gis­tá­i­nak ré­gi­ók sze­rin­ti meg­osz­lá­sa a 2011 és 2015 kö­zöt­ti idő­szak­ban

 1. ábra: A Collegium Talentum kollégistáinak régiók szerinti megoszlása a 2011 és 2015 közötti időszakban

2. ábra: A Col­le­gi­um Ta­len­tum kol­lé­gis­tá­i­nak tu­do­mány­cso­por­tok sze­rin­ti meg­osz­lá­sa a 2011 és 2015 kö­zöt­ti idő­szak­ban

 2. ábra: A Collegium Talentum kollégistáinak tudománycsoportok szerinti megoszlása a 2011 és 2015 közötti időszakban

A kol­lé­gis­tá­val és a tutor­ral fél­éves tá­mo­ga­tá­si szer­ző­dés alap­ján, mely rög­zí­ti a kol­lé­gis­ta és a tutor kö­te­le­zett­sé­ge­it és jo­ga­it, fo­lyik a munka és az ösz­tön­díj ki­fi­ze­té­se. Fél­éven­ként, a szer­ző­dés­kö­tés al­kal­má­val kell nyi­lat­koz­ni arról, hogy a kollégista­ nem ré­sze­sül más ma­gyar­or­szá­gi ál­la­mi tá­mo­ga­tás­ban. Amennyi­ben a kol­lé­gis­ta hall­ga­tói jog­vi­szo­nya a saját egye­te­mé­vel meg­szű­nik (vég­zés, ki­ma­ra­dás miatt), a Col­le­gi­um Ta­len­tum tag­sá­ga is meg­szű­nik. Emi­att – annak el­le­né­re, hogy min­den tan­év­ben egy új év­fo­lyam kerül be 30 fős ke­ret­tel – a ter­ve­zett 90 fős kol­lé­gis­ta­lét­szá­mot rend­sze­rint nem tud­juk tel­je­sen fel­töl­te­ni, az át­lag­lét­szám fél­éven­ként 70-80 fő kö­zött mozog.

A re­gi­o­ná­lis ará­nyok nagy­já­ból a ma­gyar­ság szám sze­rin­ti ala­ku­lá­sát kö­ve­tik, ki­vé­ve Kár­pát­al­ját. Ez azon­ban in­do­kolt­nak te­kint­he­tő, mert ott nyí­lik a leg­ke­ve­sebb le­he­tő­ség az anya­nyel­ven való to­vább­ta­nu­lás­ra, kü­lö­nö­sen a dok­to­ri ta­nul­má­nyok el­vég­zé­sé­re. Ugyan­ak­kor az utób­bi idő­szak­ban ez a te­rü­let ki­emelt cél­pont­ja a kü­lön­fé­le tá­mo­ga­tá­sok­nak, a szü­lő­föl­dön tar­tás erő­sí­té­sé­nek. A ter­mé­szet­tu­do­mány re­á­lis­nál és cél­sze­rű­nél ala­cso­nyabb ará­nyá­ban saj­nos a ter­mé­szet­tu­do­mány irán­ti ál­ta­lá­nos ér­dek­lő­dés több év­ti­ze­des hát­tér­be szo­ru­lá­sa ér­ző­dik a vizs­gált te­rü­le­te­ken is.

Amennyi­ben a kol­lé­gis­ták sze­mé­lyen­kén­ti tuto­ra­it is szá­mí­tás­ba vesszük, az öt év alatt össze­sen 304 fő ke­rült tar­tós kap­cso­lat­ba a te­het­ség­gon­do­zás e meg­ha­tá­ro­zott nem­zet­po­li­ti­kai cé­lo­kat is tel­je­sí­tő for­má­já­val a Col­le­gi­um Ta­len­tum szer­ve­zé­sé­ben és a Beth­len Gábor Alap tá­mo­ga­tá­sa révén. Ehhez kell még szá­mol­nunk azt a már több mint két­száz elő­adót, tré­nert, szak­mai ve­ze­tőt, akik a kép­zé­se­ken és kü­lön­bö­ző prog­ra­mo­kon ta­lál­koz­tak a szer­ve­zet­tel. A Col­le­gi­um Ta­len­tum ha­tó­kö­re tehát már több mint fél­ezer Kár­pát-me­den­cei ma­gyar ér­tel­mi­sé­git je­lent.

A Col­le­gi­um Ta­len­tum tá­mo­ga­tá­sai

Pénz­be­li ösz­tön­díj

A kol­lé­gis­ta egy tan­év­ben 10 hó­nap­ra (két fél­éves szer­ző­dés ke­re­té­ben) havi 72 000 fo­rint ösz­tön­díj­ban ré­sze­sül, ami csak sze­mé­lye­sen ve­he­tő át kész­pénz­ben a ne­gyed­éven­kén­ti kö­te­le­ző kép­zé­sek al­kal­má­val. (A sze­mé­lyes kész­pén­zes ki­fi­ze­tés a ga­ran­ci­á­ja annak, hogy a kol­lé­gis­ták a fon­tos kö­te­le­ző kép­zé­se­ken részt ve­gye­nek.) Az ösz­tön­díj fe­jé­ben el­várt, hogy a kol­lé­gis­ta a Ma­gyar­or­szá­gon tar­tott kö­te­le­ző kép­zé­sek­re maga fi­nan­szí­roz­za az uta­zá­sát, ku­ta­tá­sa­i­hoz szük­ség­sze­rű­en vá­sá­rol­jon ku­ta­tá­si, kí­sér­le­ti anya­go­kat, ki­sebb esz­kö­zö­ket, szak­köny­ve­ket.

A tutor szin­tén fél­éves szer­ző­dés ke­re­té­ben ré­sze­sül ösz­tön­díj­ban, mely­nek össze­ge egy évben 10 hó­nap­ra havi 50 000 fo­rint. A tutor az ösz­tön­dí­jat banki át­uta­lás­sal kapja meg.

Szak­mai tuto­ri se­gít­ség

A kol­lé­gis­ta szak­mai elő­re­ha­la­dá­sát a sze­mé­lyes szak­mai tutor se­gí­ti a leg­ha­té­ko­nyab­ban. A tuto­ri rend­szer az ösz­tön­dí­jas ren­des ta­nul­má­nya­it ki­egé­szí­tő, sze­mély­re sza­bott fog­lal­ko­zá­sok­ra épül. A kol­lé­gis­ta kö­te­le­zett­sé­get vál­lal, hogy ta­nul­má­nyi át­lag­ered­mé­nyé­vel és szak­mai-tu­do­má­nyos elő­re­ha­la­dá­sá­val fo­lya­ma­to­san bi­zo­nyít­ja rá­ter­mett­sé­gét.

A tutor vál­lal­ja, hogy a Col­le­gi­um Ta­len­tum ve­ze­tő­sé­ge által meg­ha­tá­ro­zott szem­pon­tok sze­rint, a kol­lé­gis­tá­val kö­zö­sen ki­ala­kí­tott mun­ka­terv alap­ján irá­nyít­ja és szá­mon kéri a kol­lé­gis­ta fél­éves mun­ká­ját, elő­re­ha­la­dá­sát. Kü­lö­nö­sen fon­tos, hogy a tutor elő­se­gít­se a kol­lé­gis­ta pub­li­ká­ci­ós mun­ká­ját, szak­mai be­ágya­zó­dá­sát. E cél­ból fel­hív­ja a kol­lé­gis­ta fi­gyel­mét a hazai és kül­föl­di tu­do­má­nyos kon­fe­ren­ci­ák­ra, ösz­tön­zi az eze­ken való rész­vé­telt. A tutor ki­emelt fi­gyel­met for­dít az ösz­tön­dí­jas publiká­ ci­ó­i­nak el­ké­szí­té­sé­re, lek­to­rál­ja azt, és ak­tí­van se­gí­ti meg­je­le­né­sü­ket. Ha­von­ta leg­alább két al­ka­lom­mal végzi sze­mé­lyes se­gí­tő, szak­ér­tő mun­ká­ját. A tuto­ri ta­nács­adás elekt­ro­ni­kus for­má­ban is vé­gez­he­tő, de ez eset­ben az e-mai­le­ket ar­chi­vál­ni kell.

Tuto­ri te­vé­keny­sé­get csak olyan sze­mély vál­lal­hat, aki tu­do­má­nyos fo­ko­zat­tal ren­del­ke­zik, szak­te­rü­le­té­nek el­is­mert kép­vi­se­lő­je, és ma­gyar­or­szá­gi vagy kül­ho­ni tu­do­má­nyos-ku­ta­tó in­té­zet vagy ok­ta­tá­si in­téz­mény fő­ál­lá­sú vagy nyug­dí­jas volt mun­ka­tár­sa.

A tutor az ösz­tön­dí­jas tel­je­sít­mé­nyé­ről és elő­me­ne­te­lé­ről a sze­mesz­te­rek végén írá­sos be­szá­mo­lót (tuto­ri be­szá­mo­ló) ké­szít, amely­ben ál­lást fog­lal az ösz­tön­dí­jas to­váb­bi tá­mo­ga­tá­sá­ról. Ehhez kap­cso­lód­va a tutor­nak joga van bár­mi­kor tá­jé­ko­zód­ni a kol­lé­gis­ta mun­ka­terv­ben meg­ha­tá­ro­zott mun­ká­já­ról. A kol­lé­gis­ta nem meg­fe­le­lő együtt­mű­kö­dé­se és elő­re­ha­la­dá­sa ese­tén írás­ban tá­jé­koz­tat­ja a Col­le­gi­um Ta­len­tum ve­ze­té­sét.

Kon­fe­ren­cia­rész­vé­te­li tá­mo­ga­tás

A Col­le­gi­um Ta­len­tum ösz­tön­zi a kol­lé­gis­ta hazai vagy kül­föl­di kon­fe­ren­ci­á­kon való rész­vé­te­lét. Amennyi­ben a kol­lé­gis­ta egy nem­zet­kö­zi kon­fe­ren­ci­án elő­ze­tes je­lent­ke­zés alap­ján el­fo­ga­dott elő­adást tart, posz­tert mutat be, és ezzel do­ku­men­tált pub­li­ká­ci­ó­i­nak szá­mát nö­ve­li, a Col­le­gi­um Ta­len­tum­tól elő­ze­tes írás­be­li ké­re­lem alap­ján meg­ha­tá­ro­zott ke­re­tek sze­rin­ti pénz­ügyi tá­mo­ga­tás­ban ré­sze­sül­het.

Ide­gen­nyelv-ta­nu­lás­ra való kész­te­tés

A kol­lé­gis­ták­tól el­várt, hogy a tá­mo­ga­tá­si idő­szak alatt két kü­lön­bö­ző ide­gen nyelv­ből (a szü­lő­föld­je sze­rin­ti ál­lam­nyelv nem fo­gad­ha­tó el) fo­lya­ma­tos elő­re­ha­la­dást érjen el. A kol­lé­gis­tá­nak a fo­lya­ma­tos nyel­vi elő­re­ha­la­dá­sát fél­éven­te be­szá­mo­ló­já­ban do­ku­men­tál­nia kell, és két félév alatt egy szint­tel fel­jebb kell lép­nie, amit si­ke­res nyelv­vizs­ga-bi­zo­nyít­vánnyal kell iga­zol­ni. A si­ke­res nyelv­vizs­ga költ­sé­ge­it meg­fe­le­lő szám­la alap­ján a Col­le­gi­um Ta­len­tum kész­pénz­ben meg­té­rí­ti. Amennyi­ben a kol­lé­gis­ta a nyelv­vizs­ga­szint­ben elő­re­lé­pést két félév alatt nem tel­je­sít, a meg­fe­le­lő nyelv­vizs­ga­iga­zo­lás be­mu­ta­tá­sá­ig csak csök­ken­tett mér­té­kű ösz­tön­díj­ban ré­sze­sül. A nyelv­vizs­ga be­mu­ta­tá­sa után ismét tel­jes ösz­tön­dí­jat kap, és újra két félév áll a ren­del­ke­zé­sé­re a kö­vet­ke­ző nyelv­vizs­ga­szint tel­je­sí­té­sé­ig.

Mun­ka­terv- és be­szá­mo­ló­ké­szí­té­si kö­te­le­zett­ség

A kol­lé­gis­ta kö­te­les min­den szer­ző­dött fél­év­re ön­fej­lesz­té­si és ku­ta­tá­si ter­vet be­nyúj­ta­ni, és min­den félév végén erről elő­re­ha­la­dá­si je­len­tést, be­szá­mo­lót ké­szí­te­ni a Col­le­gi­um Ta­len­tum ve­ze­té­se által meg­ha­tá­ro­zott szem­pont­rend­szer sze­rint. A fél­éves mun­ka­terv­nek konk­ré­tan kell meg­fo­gal­maz­ni a vár­ha­tó mér­he­tő ered­mé­nye­ket, ame­lyek for­má­ja lehet nyom­ta­tott vagy szó­be­li pub­li­ká­ció. A kol­lé­gis­tá­nak fél­éves munkater­ vében leg­alább két nyil­vá­nos szak­mai meg­je­le­nést, be­mu­tat­ha­tó ered­ményt kell vál­lal­nia, és azo­kat az elő­re­ha­la­dá­si je­len­té­sé­ben iga­zol­nia kell.

Az elő­re­ha­la­dá­si je­len­tés­ben, a mun­ka­terv­hez vi­szo­nyít­va, több, eset­leg más tel­je­sít­mény is sze­re­pel­het, de mér­he­tő­en ke­ve­sebb ered­mény nem fo­gad­ha­tó el. Ebben az eset­ben a kol­lé­gis­ta elő­ször fi­gyel­mez­te­tést kap, és a kö­vet­ke­ző fél­év­re csak csök­ken­tett mér­té­kű ösz­tön­díj­ban ré­sze­sül, a má­so­dik eset­ben a kol­lé­gis­ta tá­mo­ga­tá­si jog­vi­szo­nya meg­szű­nik. A kol­lé­gis­ta tel­je­sít­mé­nyét a Col­le­gi­um Ta­len­tum szak­mai ve­ze­té­se a fél­éves elő­re­ha­la­dá­si je­len­tés és az írá­sos tuto­ri be­szá­mo­ló alap­ján min­den fél­év­ben ér­té­ke­li, és a kö­vet­ke­ző félév szer­ző­dés­kö­té­sé­nél fi­gye­lem­be veszi.

Ne­gyed­éven­kén­ti kö­te­le­ző kép­zé­sek

A Col­le­gi­um Ta­len­tum te­vé­keny­sé­gé­vel és mű­kö­dé­sé­vel a ma­gyar­or­szá­gi kol­lé­gi­u­mi múlt eu­ró­pai vi­szony­lat­ban is ki­vé­te­le­sen gaz­dag ha­gyo­má­nya­i­hoz kíván kap­cso­lód­ni, me­lyek sze­rint a kol­lé­gi­um füg­get­len szel­le­mi mű­hely, a tu­do­má­nyos élet leg­kor­sze­rűbb ered­mé­nye­it, a mű­vé­sze­tek és a mű­ve­lő­dés min­den­ko­ri ér­té­ke­it köz­ve­tí­tő in­téz­mény. Ne­gyed­éven­ként a nem­ze­ti tu­da­tot és össze­tar­tást erő­sí­tő kép­zé­sek és tré­nin­gek for­mál­ják erős kö­zös­ség­gé a kol­lé­gi­um tag­ja­it. E cél­ból – a Col­le­gi­um Ta­len­tum te­het­ség- és elit­kép­zés-tá­mo­ga­tá­si prog­ram­já­nak sa­já­tos­sá­ga­ként – a kol­lé­gis­ták­nak egy há­rom­na­pos kép­zé­si prog­ra­mon kö­te­le­ző részt ven­ni­ük. A sze­mé­lyes rész­vé­tel mo­ti­vá­lá­sá­hoz és ér­vé­nye­sí­té­sé­hez el­en­ged­he­tet­len, hogy eze­ken az al­kal­ma­kon tör­té­nik a rend­sze­res pénz­be­li tá­mo­ga­tá­sok (va­la­mint a kon­fe­ren­cia­rész­vé­tel, nyelv­vizs­ga­tá­mo­ga­tás) ki­fi­ze­té­se, és ilyen­kor zaj­la­nak a sze­mé­lyes meg­be­szé­lé­sek és ér­té­ke­lé­sek az egyé­ni mun­ka­ter­vek és be­szá­mo­lók alap­ján.

A te­het­ség­gon­do­zás komp­lex fel­ada­ta során tö­rek­szünk arra, hogy a ki­emel­ke­dő szak­mai ké­pes­sé­ge­ken túl fej­lesszük az ere­de­ti gon­dol­ko­dást, a kre­a­ti­vi­tást és a vá­lasz­tott tu­do­mány­te­rü­let, va­la­mint a mun­ka­kö­zös­ség irán­ti el­kö­te­le­zett­sé­get, mo­ti­vá­ci­ót. A kö­te­le­ző kép­zé­se­ken ezért olyan kör­nye­ze­tet biz­to­sí­tunk, amely­ben szak­ma­i­lag, em­be­ri­leg és ma­gyar­ként is ott­hon érzik ma­gu­kat a részt­ve­vők.

A kol­lé­gis­ták a kép­zé­se­ken sok­fé­le tu­do­mány­te­rü­le­tet érin­te­nek, meg­ta­nul­ják az együtt­gon­dol­ko­zás fo­lya­ma­tát. Előnyt je­lent, hogy a fi­a­ta­lok a leg­kü­lön­bö­zőbb fel­ső­ok­ta­tá­si in­téz­mé­nyek­ből és szo­ci­á­lis kör­nye­zet­ből ér­kez­nek, ezért kon­cep­ci­ónk szer­ves része a sok­fé­le vé­le­mény meg­is­me­ré­se, üt­köz­te­té­se, a vi­ta­kul­tú­ra el­sa­já­tí­tá­sa, az egy­más­ra és a tár­sa­dal­mi prob­lé­mák­ra ér­zé­keny ér­tel­mi­sé­gi réteg ki­ne­ve­lé­se. Az a tö­rek­vé­sünk, hogy kol­lé­gis­tá­ink az in­ter­disz­cip­li­na­ri­tás el­sőd­le­ges ha­szon­él­ve­zői és meg­va­ló­sí­tói le­gye­nek.

Kép­zé­si kon­cep­ci­ónk alap­ér­ték­nek te­kin­ti, hogy a hat kol­lé­gi­u­mi félév alatt a szak­mai mi­nő­sé­gen túl olyan po­zi­tív ma­ga­tar­tás­min­tá­kat sa­já­tít­sa­nak el tá­mo­ga­tott­ja­ink, ame­lyek­kel szü­lő­föld­jük in­téz­mé­nye­i­ben si­ke­re­sek, a dön­té­se­ket fe­le­lős­ség­tel­je­sen be­fo­lyá­sol­ni képes ve­ze­tők, aktív köz­éle­ti em­be­rek le­gye­nek. A kép­zé­sek tar­tal­má­nak össze­ál­lí­tá­sa­kor cé­lunk to­váb­bá, hogy a tu­do­má­nyos kö­zé­le­tet leg­in­kább fog­lal­koz­ta­tó dis­kur­zu­so­kat, il­let­ve a leg­újabb, kom­pe­ti­tív te­rü­le­te­ket meg­is­mer­jék, le­he­tő­ség sze­rint már a kol­lé­gi­u­mi idő­szak alatt ezek­re be­jus­sa­nak, eze­ken dol­goz­za­nak. Az egyé­ni tu­do­má­nyos tel­je­sít­mény biz­to­sí­tá­sa mel­lett – ami­nek ga­ran­ci­á­ja a tutor–kol­lé­gis­ta kap­cso­lat – a ko­ope­rá­ci­ós ké­pes­sé­gek­re és a sze­mé­lyi­ség fej­lesz­té­sé­re he­lyez­zük a hang­súlyt.

Ki­emel­ten fon­tos té­ma­kö­rök, ame­lyek a kép­zé­sek tar­tal­mi ke­re­te­it meg­ha­tá­roz­zák, de azok­ra min­dig egye­di szer­ve­zés­sel, oly­kor vissza­té­rő, de sok­szor vál­to­zó fel­kért szak­ér­tő elő­adók­kal, tré­ne­rek­kel kerül sor:

– Sze­mé­lyi­ség­fej­lesz­tés, kom­mu­ni­ká­ci­ós kész­ség fej­lesz­té­se, ön­is­me­ret, kö­zös­ség­épí­tés;

– Ma­gyar nem­zet­po­li­ti­ka, nem­ze­ti em­lé­ke­zet, nem­ze­ti ün­ne­pek, a ma­gyar kul­tú­ra, híres ma­gyar pél­da­ké­pek;

– Lo­ká­lis ér­té­kek és helyi ne­ve­ze­tes­sé­gek, új ki­ál­lí­tá­sok, ma­gyar ha­gyo­má­nyok;

– Tu­do­mány­po­li­ti­ka, tu­do­mány­tör­té­net, ma­gyar tu­do­má­nyos­ság kül­föl­dön, tu­do­mány­kom­mu­ni­ká­ció;

– Pe­da­gó­gia, ne­ve­lés­tör­té­net, ne­ve­lés­mód­szer­tan és ok­ta­tás­tech­ni­ka.

A kép­zé­se­ken az elő­adó­kat, tré­ne­re­ket és tech­ni­kai fel­té­te­le­ket (szál­lás, el­lá­tás, egyes prog­ra­mok eset­le­ges be­lé­pő­je­gyei, rész­vé­te­li díjai, a prog­ra­mok­ra uta­zás költ­sé­gei) a Col­le­gi­um Ta­len­tum biz­to­sít­ja. A kol­lé­gis­tát ter­he­li a kép­zés hely­szí­né­re való oda- és vissza­uta­zás költ­sé­ge. A kép­zés végén a kol­lé­gis­ták írás­be­li ér­té­ke­lést adnak a prog­ram­ról. Ezek ta­pasz­ta­la­ta­it a ké­sőb­bi prog­ra­mok szer­ve­zé­sé­nél a Col­le­gi­um Ta­len­tum ve­ze­té­se fi­gye­lem­be veszi.

A tá­mo­ga­tott kol­lé­gis­ta kö­te­les részt venni a leg­ké­sőbb a kol­lé­gi­u­mi fél­évek ele­jén meg­hir­de­tett közös kép­zé­se­ken. Ezek el­mu­lasz­tá­sa – ki­vé­ve az egész­ség­ügyi okot, amely­ről or­vo­si iga­zo­lást kell be­nyúj­ta­ni – ösz­tön­díj­meg­vo­nás­sal jár­hat, te­kin­tet­tel a kép­zé­sek egy főre jutó költ­sé­ge­i­re. Az iga­zo­lat­lan tá­vol­lét miatt az ese­dé­kes ösz­tön­dí­jat sem kapja meg, és sem meg­ha­tal­ma­zás­sal, sem utó­lag nem ve­he­tő át. Az iga­zo­lat­lan tá­vol­lé­tet vagy idő előt­ti tá­vo­zást a fél­éves tel­je­sít­mény ér­té­ke­lé­sé­nél is fi­gye­lem­be veszi a ve­ze­tő­ség.

Téli aka­dé­mia

A több­nyi­re az első nap­tá­ri ne­gyed­ben sorra ke­rü­lő Téli aka­dé­mia mind­há­rom év­fo­lyam kép­vi­se­lő­it tö­mö­rí­ti. Ez egy 4–6 napos ki­rán­du­lá­si prog­ram, ame­lyen elő­ze­tes je­lent­ke­zés alap­ján nagy­já­ból az aktív kol­lé­gis­ták fele vehet részt. A cél­pon­tok a ma­gyar nem­ze­ti tör­té­ne­lem em­lék­he­lyei, egye­te­mi vá­ro­sai. A több­na­pos együtt­lét és a kö­tet­le­nebb prog­ram­szer­ve­zés miatt a részt­ve­vők kö­zöt­ti sze­mé­lyes kap­cso­la­tok erő­söd­nek, és az adott hely­szí­nen meg­is­me­rik kol­lé­gis­ta nem­zet­tár­sa­ik el­té­rő tár­sa­dal­mi, ta­nul­má­nyi és élet­kö­rül­mé­nye­it, a Kár­pát-me­den­ce ter­mé­sze­ti szép­sé­ge­it, régi ma­gyar vá­ro­sa­it. (Ilye­nek vol­tak eddig: Új­vi­dék, Zenta, Sza­bad­ka, Csík­sze­re­da, Ko­lozs­vár, Nagy­vá­rad, Po­zsony, Sel­mec­bá­nya, Nagy­szom­bat, Sze­ged, Pécs, Győr.) Az adott hely­szí­ne­ken szak­mai vá­ros­ve­ze­tés, egye­tem­lá­to­ga­tás, ku­ta­tó­he­lyek be­mu­ta­tá­sa és a helyi tuto­rok­kal való sze­mé­lyes ta­lál­ko­zás szí­ne­sí­ti a prog­ra­mot. A Téli aka­dé­mia tel­jes uta­zá­si és szál­lás­költ­sé­gét, be­lé­pő- és ide­gen­ve­ze­tői dí­ja­it, va­la­mint a szer­ve­zett ét­ke­zé­sek költ­sé­ge­it a Col­le­gi­um Ta­len­tum fi­nan­szí­roz­za.

Az öt­éves mű­kö­dés ered­mé­nyei

Pub­li­ká­ci­ók

A tu­do­má­nyos szak­mai elő­re­ha­la­dás leg­fon­to­sabb mér­cé­je (ál­ta­lá­ban a dok­to­ri is­ko­la kö­ve­tel­mé­nye­i­vel össz­hang­ban) a pub­li­ká­ci­ók száma és mi­nő­sé­ge. A pub­li­ká­ció lehet nyom­ta­tott pub­li­ká­ció (szak­könyv, könyv­fe­je­zet, szak­cikk, re­cen­zió, nyil­vá­no­san meg­je­lent ta­nul­mány vagy abszt­rakt, kon­fe­ren­ci­án be­mu­ta­tott posz­ter) vagy szó­be­li pub­li­ká­ció (nem­zet­kö­zi szak­mai kon­fe­ren­ci­án, hazai kon­fe­ren­ci­án, egye­te­mi mű­hely­vi­tán, ren­dez­vé­nyen tar­tott nyil­vá­nos elő­adás, be­le­ért­ve a kol­lé­gis­ta hall­ga­tói szint­jé­nek meg­fe­le­lő TDK-rész­vé­telt is). Mint­hogy a kol­lé­gi­um elit­kép­zés és te­het­ség­tá­mo­ga­tás, az el­várt tel­je­sít­mény­nek több­nek kell len­nie a dok­to­ri is­ko­lá­ban ál­ta­lá­ban elő­írt ku­ta­tá­si és pub­li­ká­ci­ós kö­te­le­zett­ség­nél. A mun­ka­terv­ben a meg­je­le­nés ter­ve­zett, vár­ha­tó ide­jét és he­lyét, a be­szá­mo­ló­ban, elő­re­ha­la­dá­si je­len­tés­ben a meg­tar­tott, meg­je­lent pub­li­ká­ci­ót a pub­li­cisz­ti­kai hi­vat­ko­zás sza­bá­lyai sze­rint pon­to­san meg kell je­löl­ni.

Az el­múlt öt évben a kol­lé­gis­ták 427 elő­adást tar­tot­tak tu­do­má­nyos kon­fe­ren­ci­á­kon, ame­lyek közül 34 je­len­tős nem­zet­kö­zi kon­fe­ren­ci­án hang­zott el. Ezek az adott kon­fe­ren­cia prog­ram­já­ban és ki­ad­vány­kö­te­té­ben is meg­je­len­tek, és bő­ví­tet­ték az elő­adó kol­lé­gis­ták tu­do­má­nyos ered­mény­lis­tá­it. Min­den évben több kol­lé­gis­ta vesz részt az egyes or­szág­ré­szek egye­te­mei által szer­ve­zett Nem­zet­kö­zi Tu­do­má­nyos Di­ák­kö­ri Kon­fe­ren­ci­á­kon, il­let­ve ki­mon­dot­tan a dok­to­rand­uszok szá­má­ra szer­ve­zett meg­mé­ret­te­té­se­ken.

A szak­köny­vek, szak­könyv­fe­je­ze­tek, il­let­ve a szak­la­pok­ban köz­re­adott pub­li­ká­ci­ók száma 535. Ezek nagy szám­ban a kü­lön­bö­ző tu­do­mány­te­rü­le­tek neves kül­föl­di szak­lap­ja­i­ban je­len­tek meg, de ta­lál­ha­tók kö­zöt­tük tel­jes szak­köny­vek, könyv­fe­je­ze­tek és ok­ta­tá­si anya­gok is. A pub­li­ká­ci­ók fele ide­gen nyel­vű, több­nyi­re angol. A ter­mé­szet­tu­do­má­nyos szak­la­pok­ban a kol­lé­gis­tá­ink által meg­je­len­te­tett cik­kek össze­sí­tett im­pact fak­to­ra meg­ha­lad­ja a har­min­cat.

Tu­do­mány­kom­mu­ni­ká­ci­ós sze­rep­vál­la­lás

A kol­lé­gis­ta – elő­adás­sal, re­fe­rá­tum­mal vagy kor­re­fe­rá­tum­mal – kö­te­les részt venni a Col­le­gi­um Ta­len­tum által szer­ve­zett kon­fe­ren­ci­án, mű­hely­vi­tán vagy egyéb ren­dez­vé­nyen, va­la­mint kö­te­les a kol­lé­gi­um ve­ze­tő­sé­ge által kért pub­li­ká­ci­ót el­ké­szí­te­ni a szer­ve­zet ered­mé­nye­i­nek nyil­vá­nos­ság­ra ho­za­ta­lá­hoz.

Kon­fe­ren­ci­ák a Ma­gyar Tu­do­mány Ün­ne­pe al­kal­má­ból

Az őszi kép­zé­sek egyi­ké­re a Ma­gyar Tu­do­mány Hó­nap­ja idő­sza­ká­ban, no­vem­ber­ben kerül sor. A kép­zés ke­re­té­ben, az el­ső­éves kol­lé­gis­ták be­mu­tat­ko­zá­sa cél­já­ból, a Col­le­gi­um Ta­len­tum nyil­vá­nos kon­fe­ren­ci­át szer­vez, amely­re a tuto­ro­kat is meg­hív­ja. Az elő­adá­so­kat a nyil­vá­nos kon­fe­ren­cia ke­re­té­ben szak­mai kér­dé­sek kö­ve­tik, a ké­sőb­bi zárt körű mű­hely­vi­tán elő­adás- és pre­zen­tá­ci­ós tech­ni­kai kér­dé­sek meg­be­szé­lé­sé­re kerül sor.2

Új­sze­rű tu­do­mány­kom­mu­ni­ká­ci­ós pro­jek­tek

A Col­le­gi­um Ta­len­tum a fel­sőbb éves kol­lé­gis­ták szá­má­ra min­den tan­év­ben köz­zé­té­te­li le­he­tő­sé­get szer­vez a tá­mo­ga­tá­si idő­szak alatt vég­zett ku­ta­tá­si ered­mé­nye­ik pre­zen­tá­lá­sá­ra. Az al­ka­lom le­he­tő­sé­get ad arra, hogy a kol­lé­gis­ták ta­pasz­ta­la­to­kat sze­rez­ze­nek az új­sze­rű tu­do­mány­kom­mu­ni­ká­ci­ós esz­kö­zök el­ké­szí­té­sé­ben, hasz­ná­la­tá­ban. Így a kol­lé­gis­ták tu­do­mány­cso­port­ja­i­nak és té­má­i­nak is­me­re­té­ben posz­ter vagy Sci­en­ce Slam (tu­do­mány­is­mer­te­tő kis­film) be­mu­ta­tá­sá­ra nyí­lik le­he­tő­ség. A prog­ram szín­vo­na­lát a ver­seny­szel­lem erő­sí­ti, mely­nek fel­té­te­le­it, tu­do­mány­kom­mu­ni­ká­ci­ós szem­pont­ból való szak­mai zsű­ri­zé­si mód­ját és dí­ja­it a ve­ze­tő­ség előre meg­hir­de­ti.

Posz­ter­be­mu­ta­tó és -ver­seny

2013-ban a Col­le­gi­um Ta­len­tum tör­té­ne­té­ben elő­ször ke­rült sor posz­ter­be­mu­ta­tó­ra és -ver­seny­re. A 46 fel­sőbb éves kol­lé­gis­ta posz­te­rét ki­ál­lí­tot­tuk a Ma­gyar­ság Há­zá­ban. Az első al­ka­lom volt a kol­lé­gi­um éle­té­ben, hogy egy nagy­ren­dez­vénnyel tu­da­to­san vál­lal­ta a tu­do­má­nyos élet és a szé­les nagy­kö­zön­ség előtt az in­du­lá­sa óta elért szak­mai ered­mé­nye­ket.3 Másik cé­lunk a posz­ter­ki­ál­lí­tás­sal és -ver­sennyel az újon­nan fel­vett kol­lé­gis­ták ösz­tön­zé­se, és a ku­ta­tói pá­lyá­ju­kon való tu­do­má­nyos kom­mu­ni­ká­ció egyik for­má­já­nak min­ta­sze­rű be­mu­ta­tá­sa volt. A posz­ter­ver­seny gon­do­la­tá­nak fel­me­rü­lé­sé­ről, a ver­seny ki­írá­sá­ról, a posz­ter­ké­szí­tés me­ne­té­ről és tech­ni­kai fo­lya­ma­tá­ról tá­jé­koz­ta­tást ad­tunk, kon­zul­tá­ci­ós le­he­tő­sé­get biz­to­sí­tot­tunk a kol­lé­gis­ták­nak. A tuto­ra­ik lek­to­rá­lá­sá­val össze­ál­lí­tott szak­mai anya­got egy előre meg­ha­tá­ro­zott nyom­dai ke­ret­ben kel­lett el­he­lyez­ni­ük. A ki­ál­lí­tás­ra a posz­te­re­ket nyom­dai úton ál­lít­tat­tuk elő, de min­den posz­ter­ről ké­szült egy A/4-es mé­re­tű szí­nes szó­ró­lap is, amely­nek hát­lap­ján a kol­lé­gis­ta élet­raj­za volt ol­vas­ha­tó. Ez egy­ben a ren­dez­vény saj­tó­anya­ga is volt, és a szé­le­sebb körű tá­jé­koz­ta­tás­hoz is fel­hasz­nál­tuk.4

Sci­en­ce Slam

A tu­do­mány­kom­mu­ni­ká­ció ha­gyo­má­nyos ke­re­té­ből ki­tö­rő Sci­en­ce Slam ver­se­nyek igazi ott­ho­na a szín­há­zak, klu­bok, szó­ra­ko­zó­he­lyek pó­di­u­ma, ahol köz­vet­le­nül a la­i­kus kö­zön­ség­nek ma­gya­ráz­hat­ja el a pá­lya­kez­dő tudós saját ku­ta­tá­sa ér­tel­mét és hasz­nát. Az első Sci­en­ce Slam ver­senyt 2008-ban ren­dez­ték Darm­stadt­ban. Né­met­or­szág­ban olyan si­ke­res­sé vált, hogy ma már köz­pon­ti szer­ve­ző­iro­dá­ja van, és a leg­na­gyobb ver­se­nyek­re elő­vé­tel­ben el­kel­nek a je­gyek. Az első Eu­ró­pai Sci­en­ce Sla­met Kop­pen­há­gá­ban ren­dez­ték 2014 jú­ni­u­sá­ban.

A hazai – egy­elő­re sze­ré­nyebb – vál­to­zat­ban fi­a­tal bio­ló­gu­sok, tör­té­né­szek, iro­dal­má­rok, egy-egy nyel­vész és pszi­cho­ló­gus, il­let­ve épí­tész és ma­te­ma­ti­ka­ta­nár, fi­lo­zó­fus és ge­og­rá­fus be­szélt a nagy­kö­zön­ség­nek eddig elért ered­mé­nye­i­ről a saját maga al­kot­ta, ama­tőr kö­rül­mé­nyek kö­zött, a mo­dern in­for­má­ció­tech­ni­kai esz­kö­zök­kel film­re vett kre­a­tív tör­té­net­ben. A kis­fil­me­ket 2015. no­vem­ber 20-án az Edutus Fő­is­ko­la Ma­gyar Tu­do­mány Ün­ne­pe ren­dez­vé­nyén mu­tat­ták be.

Mű­hely­vi­ták

Az el­múlt évek­ben két tu­do­má­nyos mű­hely­vi­tát tar­tot­tunk A kül­ho­ni ma­gyar nyel­vű tu­do­má­nyos ku­ta­tó­mun­ka szel­le­mi és inf­ra­struk­tu­rá­lis fel­té­te­lei cím­mel. Az el­ső­re Ko­lozs­vá­ron, a Babeş-Bo­lyai Tu­do­mány­egye­tem­mel és a Ko­lozs­vá­ri Aka­dé­mi­ai Bi­zott­ság­gal kö­zö­sen ke­rült sor, a má­si­kat Be­reg­szá­szon a II. Rá­kó­czi Fe­renc Kár­pát­al­jai Ma­gyar Fő­is­ko­lá­val együtt­mű­köd­ve szer­vez­tük. A Col­le­gi­um Ta­len­tum be­mu­tat­ko­zott és tá­jé­koz­ta­tó­kat tar­tott a BB­TE-n Ko­lozs­vá­ron, a Sa­pi­en­tia EM-TE-n Ma­ros­vá­sár­he­lyen, Fel­vi­dé­ken a nyit­rai Kons­tan­tin Fi­lo­zó­fus Egye­te­men és a Selye János Egye­te­men, va­la­mint két­szer is részt vett a Bál­vá­nyo­si Nyári Sza­bad­egye­te­men.

In­tel­li­gens háló

A Col­le­gi­um Ta­len­tum a vég­zős év­fo­lyam ré­szé­re – ál­ta­lá­ban a hat fél­éves tá­mo­ga­tás le­zá­rá­sa­ként – a kol­lé­gis­ták­nak a saját ku­ta­tá­si té­má­juk­ról vagy annak va­la­me­lyik ered­mé­nyé­ről ké­szí­tett lek­to­rált szak­cik­ke­ket tar­tal­ma­zó ta­nul­mány­kö­te­tet ké­szít, ame­lyet az ok­le­vél­át­adó ün­nep­ség al­kal­má­ból adunk át. A 2014-ben meg­je­lent első kö­tet­ről Pén­tek János aka­dé­mi­kus, a Ko­lozs­vá­ri Aka­dé­mi­ai Bi­zott­ság ak­ko­ri el­nö­ke ké­szí­tett re­cen­zi­ót: „Nem két­sé­ges, hogy a Col­le­gi­um Ta­len­tum­nak fon­tos sze­re­pe lehet a ha­tá­ron túli ma­gyar tu­do­má­nyos­ság két nagy gond­já­nak eny­hí­té­sé­ben. Az egyik az 1990 előt­ti há­rom-négy év­ti­zed­ben ki­ala­kult nem­ze­dé­ki hiány. Az el­múlt két és fél év­ti­zed­ben fel­nőtt és meg­fe­le­lő po­zí­ci­ók­ba is ke­rült egy új ok­ta­tó és ku­ta­tó nem­ze­dék. Most a CT ösz­tön­dí­ja­sai ennek a foly­to­nos­sá­gát, ter­mé­sze­tes rend­jét biz­to­sít­hat­ják, pó­tol­hat­ják a még meg­lé­vő je­len­tős hi­á­nyo­kat. És mint a kötet alap­ján ta­pasz­tal­ha­tó, máris ezt te­szik. A másik, ennél ne­he­zeb­ben eny­hít­he­tő gond a ko­ráb­bi el­szi­ge­telt­ség­gel, az ál­lam­hi­á­nyos ál­la­pot­ból eredő sza­bá­lyo­zat­lan­ság­gal és a szub­kri­ti­kus ku­ta­tói lét­szám­mal, in­téz­mény­hi­ánnyal össze­füg­gő bel­ter­jes­ség, amely nem tisz­te­li kel­lő­kép­pen a szak­mai il­le­tő­sé­get, kom­pe­ten­ci­át, és amely a fo­lya­ma­tos dia­ló­gus és kri­ti­ka hi­á­nyá­ban nem képes ki­ala­kí­ta­ni az ér­té­kek va­ló­di rend­jét. Ez a fi­a­ta­lok be­il­lesz­ke­dé­sét is meg­ne­he­zí­ti. Ennek el­le­né­ben mű­kö­dik a CT »há­ló­ja«, amely je­len­tős elő­re­lé­pés a közös Kár­pát-me­den­cei kép­zé­si és ku­ta­tá­si tér­ség ala­kí­tá­sá­ban. Ez az a ha­tár­ta­la­ní­tás, amely­re tá­mo­ga­tás­po­li­ti­ká­já­val, kap­cso­lat­rend­sze­ré­vel, presz­tí­zsé­vel az Aka­dé­mia is tö­rek­szik.”5

Új és le­kö­szönt kol­lé­gis­ták

Fel­vé­te­li el­já­rás

A Col­le­gi­um Ta­len­tum – az éves fi­nan­szí­ro­zást ga­ran­tá­ló tár­gya­lá­sok és szer­ző­dés­kö­té­sek után – ál­ta­lá­ban az év ta­va­szi idő­sza­ká­ban szé­les körű moz­gó­sí­tás­sal pá­lyá­za­tot ír ki a tá­mo­ga­tott kol­lé­gis­ták kö­ré­be való je­lent­ke­zés­re. A pá­lyá­zat meg­hir­de­té­se a ha­tá­ron túli ma­gyar nyel­vű fel­ső­ok­ta­tá­si in­téz­mé­nyek­ben, hall­ga­tói, if­jú­sá­gi és szak­mai szer­ve­ze­tek­ben pla­ká­to­kon, on­line csa­tor­ná­kon, a kö­zös­sé­gi mé­di­á­ban és road­show for­má­já­ban szer­ve­zett sze­mé­lyes kom­mu­ni­ká­ci­ó­val tör­té­nik.

Az írás­ban be­nyúj­tott anya­gok ér­té­ke­lé­sét a Col­le­gi­um Ta­len­tum el­nö­ke és ok­ta­tá­si igaz­ga­tó­ja végzi, szük­ség ese­tén külső szak­ér­tők be­vo­ná­sá­val. A je­lent­ke­zők mint­egy fele kap meg­hí­vást szó­be­li meg­hall­ga­tás­ra, amely­re öt­ta­gú, a pá­lyá­zók tu­do­mány­cso­port­ja­i­hoz il­lesz­ke­dő tu­do­má­nyos bi­zott­ság előtt kerül sor. A fel­vett har­minc fővel – amennyi­ben az ak­tu­á­lis hall­ga­tói jog­vi­szo­nyu­kat iga­zol­ni tud­ják, és ha­tár­idő­re be­kül­dik első fél­éves mun­ka­ter­vü­ket – a tá­mo­ga­tá­si szer­ző­dést az első kö­te­le­ző kép­zé­sen, ok­tó­ber ele­jén köti meg a Col­le­gi­um Ta­len­tum.

Ok­le­vél­át­adó ren­dez­vény

A jú­ni­u­si kép­zé­si prog­ra­mok egyik nap­ján az akkor há­rom­éves tá­mo­ga­tá­si idő­sza­kot le­zá­ró kol­lé­gis­ták ré­szé­re ün­ne­pi han­gu­la­tú ok­le­vél­át­adó ren­dez­vényt tar­tunk. Azok is ok­le­ve­let kap­nak ilyen­kor, akik – mint­hogy dok­to­ri cí­mü­ket idő­köz­ben meg­sze­rez­ték – nem ré­sze­sül­tek hat fél­éven ke­resz­tül tá­mo­ga­tás­ban, de tel­je­sí­tet­ték szak­mai elő­re­ha­la­dá­si kö­te­le­zett­sé­ge­i­ket. Ezen a ren­dez­vé­nyen adjuk át a Príma díjat is, ame­lyet a Col­le­gi­um Ta­len­tum ala­pí­tott a kol­lé­gi­u­mi évei során a tu­dá­sá­val, ku­ta­tói alá­za­tá­val leg­in­kább ki­emel­ke­dő, ha­tá­ron túli fi­a­tal ré­szé­re, aki sze­mé­lyé­vel a Col­le­gi­um Ta­len­tum kül­de­té­sé­ben meg­fo­gal­ma­zott cé­lo­kat, a kül­ho­ni ma­gyar­sá­got erő­sí­tő hely­ben ma­ra­dás és épít­ke­zés nemes fel­ada­tát is meg­va­ló­sít­ja.

Alum­ni rend­szer

A tá­mo­ga­tá­si idő­sza­kot le­zárt kol­lé­gis­ta a Col­le­gi­um Ta­len­tum Alum­ni szer­ve­ze­té­nek tagja lesz, amennyi­ben a Col­le­gi­um Ta­len­tum kül­de­té­sé­vel össz­hang­ban a szü­lő­föld­jén végzi szak­mai mun­ká­ját. Az Alum­ni szer­ve­zet be­lé­pé­si nyi­lat­ko­za­tá­nak alá­írá­sá­val a volt kol­lé­gis­ta el­fo­gad­ja a mű­kö­dé­si sza­bá­lyo­kat, és ha azo­kat be­tart­ja (pl. a Col­le­gi­um Ta­len­tum nép­sze­rű­sí­té­se ér­de­ké­ben kö­zös­sé­gi fel­ada­to­kat vál­lal), ré­sze­se lehet a Col­le­gi­um Ta­len­tum Alum­ni tá­mo­ga­tá­si prog­ram­ja­i­nak és ked­vez­mé­nye­i­nek (ren­dez­vé­nyek, kol­lé­gi­u­mi prog­ra­mok­hoz való kap­cso­ló­dás, nem­zet­kö­zi kon­fe­ren­ci­án elő­adás rész­le­ges tá­mo­ga­tá­sa stb.).

Vissza­csa­to­lá­sok

A kol­lé­gis­ták­tól al­kal­man­ként, il­let­ve döm­ping­sze­rű­en be­ér­ke­zett, spon­tán, oly­kor pedig – egy-egy ren­dez­vény vagy ese­mény kap­csán – a ve­ze­tő­ség által mód­sze­re­sen kért vissza­csa­to­lá­sok­ból ka­punk képet a há­rom­éves te­het­ség­gon­do­zó munka ered­mé­nye­i­ről és hasz­ná­ról. A kol­lé­gi­um által ki­fi­ze­tett, dön­tő­en köz­vet­le­nül a kol­lé­gis­ták­nak jut­ta­tott ösz­tön­díj le­he­tő­vé tette, hogy lét­fenn­tar­tá­suk­hoz ne kell­jen mun­kát vál­lal­ni, vagy a szük­sé­ges jö­ve­de­lem­ki­egé­szí­tést ki­sebb idő­le­ter­he­lé­sű ál­lás­sal biz­to­sít­has­sák. Így ide­jük és ener­gi­á­juk nagy ré­szét va­ló­ban a ku­ta­tó­mun­ká­ra for­dít­hat­ták. A kol­lé­gis­ták több­sé­ge a kol­lé­gi­um szel­le­mi­sé­get fej­lesz­tő és kö­zös­ség­épí­tő sze­re­pét na­gyon fon­tos­nak tart­ja, és a kép­zé­sek által biz­to­sí­tott le­he­tő­sé­gek­re, ered­mé­nyek­re mutat rá, emel­lett a ma­gyar­ság­tu­dat, a nem­ze­ti össze­tar­tás erő­sí­té­sét szol­gá­ló prog­ra­mok­ra is szí­ve­sen em­lé­kez­nek.

2016 ele­jén ér­te­sül­tünk arról, hogy a Nem­zet­po­li­ti­kai Ál­lam­tit­kár­ság az öt­éves Col­le­gi­um Ta­len­tum ed­di­gi mű­kö­dé­si for­má­já­nak fel­füg­gesz­té­sét, át­ala­kí­tá­sát ter­ve­zi.

A leg­utób­bi in­for­má­ci­ók sze­rint a Col­le­gi­um Ta­len­tum a Sa­pi­en­tia Hun­ga­riae Ala­pít­vány ke­re­tei kö­zött foly­tat­ja mű­kö­dé­sét 2016 őszé­től, amely­re a for­rá­sok is biz­to­sí­tot­tak, de a szer­ző­dés­kö­té­si fo­lya­mat 2016 au­gusz­tu­sá­ban még nem kez­dő­dött el.

Jegy­ze­tek

  • 1. Ma­gyar nem­zet­po­li­ti­ka. A nem­zet­po­li­ti­kai stra­té­gia ke­re­te. Köz­igaz­ga­tá­si és Igaz­ság­ügyi Mi­nisz­té­ri­um, Bu­da­pest, 2011.
  • 2. Né­hány ki­ra­ga­dott pél­dát fel­so­ro­lunk arra, hogy az el­múlt évek­ben mi­lyen témák ke­rül­tek sorra. 2012-ben: Gra­bo­vac Beáta, Új­vi­dé­ki Egye­tem: A vaj­da­sá­gi egy­nyel­vű­ség és két­nyel­vű­ség ér­zel­mi kon­tex­tu­sai; Sán­dor Bul­csú, BBTE: A szim­met­ria a tőzs­de­in­de­xek in­verz sta­tisz­ti­ká­já­ban; 2013-ban: Vas Krisz­ti­na, MOGYE: Re­zisz­ten­cia­prob­lé­mák Staphy­lo­coc­cus au­re­us tör­zsek­nél; Tőtös Áron, Nagy­vá­ra­di Egye­tem: A pros­ti­tú­ció po­li­ti­kai meg­íté­lé­se Ma­gyar­or­szá­gon a XIX. szá­zad má­so­dik fe­lé­ben; Go­go­lák Lász­ló, Új­vi­dé­ki Egye­tem: Ve­ze­ték nél­kü­li szen­zor­há­ló­za­tok al­kal­ma­zá­sa ipari kö­rül­mé­nyek kö­zött; 2014-ben: Mak­kai Júlia, BBTE: Úri­lá­nyok Er­dély­ben – ró­zsa­szín Er­dély-mí­tosz re­gi­o­ná­lis ol­va­sat­ban; Tu­ró­ci Jolán, Ung­vá­ri Nem­ze­ti Egye­tem: Az ato­mok­tól a kvar­ko­kig.
  • 3. A posz­te­re­ken be­mu­ta­tott ku­ta­tá­si té­mák­ra a nagy or­szá­gos rá­dió- és te­le­ví­zió­csa­tor­ná­kon (MTVA, MR1-Kos­suth Rádió, Echo TV, Lánc­híd Rádió) kívül az in­ter­ne­tes tu­do­má­nyos fó­ru­mok (MTA Nem­ze­ti Te­het­ség­se­gí­tő Ta­ná­csa, tehetseg.​hu) is kí­ván­csi­ak vol­tak, va­la­mint több hazai és kül­ho­ni újság is tu­dó­sí­tott róla.
  • 4. A posz­te­rek a Col­le­gi­um Ta­len­tum hon­lap­ján meg­te­kint­he­tők. www.​collegiumtalentum.​com/​index.​php/​rendezvenyeink/​poszter-konferencia/​95-a-collegium-talentum-poszterverseny-eredmenyei
  • 5. Pén­tek János: Ta­len­tu­mok az „in­tel­li­gens há­ló­ban”. Ma­gyar Tu­do­mány, 2015/6.