Székelyföld magyar autonóm területiségéről – A Románián belüli autonóm enkláve, mint második „tömbmagyar” területi entitás

Dr. Ko­lo­zsi Béla or­vos-pszi­chi­á­ter, szo­cio­ló­gus, CSc, egye­te­mi do­cens, Ma­gyar­or­szág ko­ráb­bi szó­fi­ai nagy­kö­ve­te (kolbel@​hotmail.​com).

Össze­fog­la­lás

A ro­má­ni­ai ma­gyar te­rü­le­ti au­to­nó­mi­á­ért foly­ta­tott küz­de­lem elő­te­ré­be kell ke­rül­nie annak a kö­rül­mény­nek, hogy a má­so­dik vi­lág­há­bo­rú utáni, nem­zet­kö­zi­leg ma­ra­dék­ta­la­nul le­gi­tim­ként ke­zelt tör­té­nel­mi kor­szak­ban már lét­re­jött Er­dély­ben egy olyan ma­gyar au­to­nóm en­ti­tás, amely mél­tá­nyos és jog­sze­rű ér­te­lem­ben azóta sem szűn­he­tett meg. Ez a már lét­re­jött au­to­nóm en­ti­tás Ma­gyar­or­szág­gal együtt képes biz­to­sí­ta­ni a Kár­pát-me­den­cei ma­gyar et­ni­kum adek­vát igaz­ga­tá­si-po­li­ti­kai fun­da­men­tu­mát, és egy­szer­s­mind a kul­tu­rá­lis ér­te­lem­ben fel­fo­gott, szór­vánnyal együtt te­kin­tett, tel­je­sebb nem­zet éle­tét, a tér­ség biz­ton­sá­gá­nak sza­va­to­lá­sá­val egye­tem­ben. A két lábon álló tömb­ma­gyar­ság eme két el­kü­lö­nü­lő te­rü­le­tén belül Ma­gyar­or­szág mel­lett a Szé­kely­föld au­to­nó­mi­a­kén­ti struk­tu­rá­lis ki­épü­lé­se egy­faj­ta soron kö­vet­ke­ző fel­adat. Ez is in­do­kol­ja a Szé­kely­föld prob­le­ma­ti­ká­já­nak it­te­ni el­kü­lö­ní­tett ke­ze­lé­sét. A szé­kely régió nem­ze­ti-et­ni­kai au­to­nóm te­rü­le­ti­sé­gé­től való meg­fosz­tá­sá­nak le­he­tő­sé­gét fo­lya­ma­to­san vissza kell uta­sí­ta­ni, az en­ti­tás ha­tá­ra­it pedig a ro­má­ni­ai ma­gyar au­to­nóm te­rü­le­ti­ség majd öt év­ti­ze­des blo­kád­já­nak fel­ol­dá­sa után, a ro­mán­ság­gal meg­egyez­ve lehet mó­do­sí­ta­ni, adott eset­ben vég­le­ge­sí­te­ni.

About the Hun­ga­ri­an Au­to­no­mous Ter­ri­to­ri­a­lity of Szek­ler-Land

The Au­to­no­mous Enc­la­ve Wit­hin Ro­ma­nia, As a Se­cond Ter­ri­to­ri­al En­tity Where the Hun­ga­ri­an Eth­nic Group is Con­cent­ra­ted

Sum­ma­ry

The fact that after World War II – in a his­to­ri­cal pe­ri­od which is trea­ted in­ter­na­ti­o­nally as fully le­gi­ti­ma­te – a Hun­ga­ri­an au­to­no­mous en­tity was est­ab­lis­hed in Transyl­va­nia that was not pos­sib­le to eli­mi­na­te in a fair and law­ful way in the legal sense, sho­uld be in the for­ef­ront of the fight for the Hun­ga­ri­an ter­ri­to­ri­al au­to­nomy in Ro­ma­nia. This au­to­no­mous en­tity, to­get­her with Hun­gary itself, can pro­vi­de the ade­qua­te ad­mi­nistra­tive and po­li­ti­cal fo­un­da­ti­on of the Hun­ga­ri­an eth­nic group, and at the same time can pro­vi­de the fo­un­da­ti­on of a ful­ler life for the na­ti­on in a cul­t­u­ral sense, along with en­suring se­cu­rity in the re­gi­on. Wit­hin these two dis­tinct re­gions oc­cu­pi­ed by the Hun­ga­ri­an na­ti­on stand­ing on two legs”, the struc­tu­ral build-up of Szek­ler-Land as an au­to­nomy, is an up­com­ing task. The pos­si­bi­lity of the dep­ri­va­ti­on of the Szek­ler-re­gi­on of its na­ti­o­nal and eth­nic au­to­nomy has to be re­jec­ted; the bo­un­da­ri­es of the en­tity sho­uld be mo­di­fi­ed and fi­na­li­zed in ag­ree­ment with the Ro­ma­ni­an na­ti­on, fol­lo­wing the dis­so­lu­ti­on of the al­most fi­ve­de­ca­de bloc­ka­de of the au­to­no­mous Hun­ga­ri­an ter­ri­to­ri­a­lity in Ro­ma­nia.


Nem több, mint öt évvel a Szé­kely­föld Ro­má­ni­á­nál ma­ra­dá­sát meg­erő­sí­tő 1947-es pá­ri­zsi bé­ke­szer­ző­dés után, a román ál­lam­ha­tá­ro­kon belül Ma­gyar Au­to­nóm Tar­to­mány (MAT) néven au­to­nóm te­rü­let lé­te­sült.1 A Ma­gyar Au­to­nóm Tar­to­mány az akkor a tér­ség­ben funk­ci­o­ná­ló po­li­ti­kai re­gu­lák­nak meg­fe­le­lő­en, a tér­ség­ben ott és akkor le­ga­li­zált, nem­zet­kö­zi­leg sem vi­ta­tott módon jött létre. 1960-ban ugyan­ak­kor sor ke­rült a MAT te­rü­le­ti ki­ter­je­dé­sét érin­tő, egy­ol­da­lú román „mó­do­sí­tás­ra”, majd az au­to­nó­mia Ceauşescu ál­ta­li 1968-as tel­jes el­or­zá­sá­ra; ezek sem­mi­lyen mér­ték­ben nem vol­tak le­gi­ti­mek. Így a mai, a Szé­kely­föld­re vo­nat­ko­zó te­rü­le­ti­au­to­nó­mia-igény nem va­la­mi­fé­le új­sü­te­tű, pusz­ta „tö­rek­vés”, hanem a le­gi­tim, az egy­ol­da­lú­an vissza nem von­ha­tó, ám de facto mégis „vissza­vont” au­to­nóm te­rü­le­ti ál­la­pot új­ra­biz­to­sí­tá­sa, blok­ko­lá­sá­nak, blo­kád­já­nak fel­ol­dá­sa.2

Szé­kely­föl­det a nagy há­bo­rút kö­ve­tő­en el­ide­ge­ní­tet­ték Ma­gyar­or­szág­tól, nem­ csak nem­zet­kö­zi szin­ten, de Ma­gyar­or­szág tör­té­ne­ti al­kot­má­nyá­ban 1921-ben rög­zí­tet­ten, vagy­is ma­gyar al­kot­má­nyos jogi ér­te­lem­ben is. Az el­ide­ge­nü­lés nem a ver­sailles-i Nagy-Tri­a­non-pa­lo­ta tár­gya­ló­asz­ta­lá­nál pa­ra­fá­lás­ra ke­rül­ve tör­tént meg, hanem akkor, ami­kor más, a szer­ző­dés­ben érin­tett ál­la­mok tör­vény­ho­zá­sai után a ma­gyar tör­vény­ho­zás is ra­ti­fi­kál­ta, azt al­kot­má­nyos ma­gyar tör­vénnyé tette, 1921 nya­rán. Az 1940-es, Ma­gyar­or­szág­hoz tör­té­nő vissza­csa­to­lás után jó négy évvel a vissza­csa­to­lás ér­vény­te­len­né vált, 1944. ok­tó­ber 15-én Ma­gyar­or­szág kor­mány­zó­já­nak prok­la­má­ci­ó­já­val, Moszk­va fegy­ver­szü­ne­ti fel­té­te­le­i­nek meg­fe­le­lő­en, jo­gi­lag újra román te­rü­let­té lett.

Az 1921-es szer­ző­dés­ra­ti­fi­ká­ció és az 1947-es bé­ke­szer­ző­dés ér­dem­ben mél­tány­ta­lan, ámde for­mai, il­let­ve nem­zet­kö­zi jogi ér­te­lem­ben tör­vé­nyes volt. A Szé­kely­föld­re ki­ter­je­dő ké­sőb­bi ma­gyar au­to­nó­mia 1968-as, egy­ol­da­lú román an­ne­xi­ó­ja, el­or­zá­sa azon­ban for­mai ér­te­lem­ben sem volt kel­lő­en le­gi­tim. Az et­ni­kai-nem­ze­ti te­rü­le­ti au­to­nó­mia – mi­ként az ál­la­mi füg­get­len­ség meg­adá­sa – nem egy­faj­ta olyan köl­csön­adás­sze­rű, avagy „ide­ig­le­nes letét”, ame­lyet az „ado­má­nyo­zó­ja” egy­sze­rű­en vagy ürü­gyek­kel, de kedve sze­rint vissza­ve­het, vissza­von­hat. Ezért ennek a Ceauşescu által ki­vi­te­le­zett au­to­nó­mia­an­ne­xi­ó­nak, el­ra­ga­dás­nak az utó­la­gos, mai vissza­vo­ná­sát, kor­rek­ci­ó­ját kell min­de­nek­előtt igé­nyel­ni, kö­ve­tel­ni, a ma­gya­rok e kor­rek­ci­ós igé­nyé­nek jo­gos­sá­gát meg­ér­te­ni és meg­ér­tet­ni.3 Szé­kely­föld­nek és a ma­gyar ki­sebb­ség „anya­or­szá­ga­ként” Ma­gyar­or­szág­nak, sőt Ro­má­ni­á­nak is a kom­mu­niz­mus bu­ká­sa ide­jén, és fo­lya­ma­to­san azóta is, na­pi­rend­re kel­lett volna tűz­nie, és szük­ség ese­tén ott tar­ta­nia a tör­vény­te­len, a dik­tá­tor fab­ri­kál­ta 1968-as au­to­nó­mia­an­ne­xió ki­ik­ta­tá­sát. Annak, hogy a ro­má­ni­ai rend­szer­vál­tás ko­mo­lyan ve­he­tő le­gyen, egyik kri­té­ri­u­ma éppen az 1968-as au­to­nó­mia­el­kob­zás ál­ta­lá­nos és utó­la­gos, a kom­mu­niz­mus bu­ká­sa után már le­het­sé­ges el­uta­sí­tá­sa lett volna, és lenne ma is. A kom­mu­niz­mus bu­ká­sa után vét­kes kö­zöm­bös­ség volt a kér­dés fel­ve­té­sé­nek el­ma­ra­dá­sa.

A nem­ze­ti jel­le­gű te­rü­le­ti au­to­nó­mia meg­adá­sa ter­mé­sze­te­sen nem egyen­lő a füg­get­len­ség meg­adá­sá­val (amint pél­dá­ul gyar­ma­ti hely­zet után), ámde mégis ha­son­lít arra, az au­to­nó­mi­á­hoz jut­ta­tás ez irány­ban akár va­la­mi­fé­le köz­tes stá­tus­nak is te­kint­he­tő. Az et­ni­kai-te­rü­le­ti au­to­nó­mia meg­adá­sa az azt meg­adó és az azt el­nye­rő kö­zött nem ál­la­mok kö­zöt­ti vi­szonyt, hanem nem­ze­tek kö­zöt­ti vi­szonyt te­remt; a meg­adó és el­nye­rő kap­cso­ló­dá­sa így nem ál­lam­kö­zi, hanem nem­ze­tek közti vi­szony­ra vo­nat­ko­zó, nem­zet­kö­zi jogi és po­li­ti­kai ele­me­ket is tar­tal­maz. Mó­do­sí­tá­sa – kü­lö­nö­sen meg­szün­te­té­se – így nem ér­tel­mez­he­tő és ki­vi­te­lez­he­tő pusz­tán nem­zet­ál­la­mon, ál­la­mon be­lü­li kér­dés­ként. A ma­gyar több­sé­gű Szé­kely­föld, de ugyan­úgy Dél-Ti­rol, az Aland-szi­ge­tek, mind­egyi­kük szá­má­ra a maga ré­gi­ó­já­ban do­mi­náns, döntő súlyú, nagy­ha­ta­lom által ki­ala­kí­tott au­to­nó­mi­á­já­nak meg­adá­sa tör­vé­nyes volt. Kö­zü­lük az egyet­len­nek, a szé­kely­föl­di ma­gyar au­to­nó­mi­á­nak ún. „vissza­vo­ná­sa” ezért is sér­tet­te és sérti a nem­zet­kö­zi jog vi­lá­gát, va­la­mint köz­vet­ve akár az em­lí­tett Dél-Ti­rol4 és Aland au­to­nó­mi­á­já­nak jog­el­ve­it is, hi­szen azok fel­ve­té­sé­vel és meg­adá­sá­val kap­cso­lat­ban is külső nagy­ha­tal­mak ját­szot­tak meg­ha­tá­ro­zó sze­re­pet. Mi több, Szé­kely­föld te­rü­le­ti au­to­nó­mi­á­já­nak 1960-as ún. „mó­do­sí­tá­sa” „Maros Ma­gyar Au­to­nóm Tar­to­mánnyá”, és te­rü­le­té­nek vál­toz­ta­tá­sa – egy­ol­da­lú lévén – már ön­ma­gá­ban is jog­el­le­nes volt és ma­radt.

A román kor­mány­za­ti elit ter­mé­sze­te­sen nem ta­gad­ja azt a tényt, hogy Szé­kely­föl­dön a ro­má­nok ki­sebb­ség­ben van­nak (a né­pes­ség egy­ne­gye­dét al­kot­ják). Ám Ro­má­nia oly módon is ér­vel­het, hogy or­szá­gos több­sé­gek sok­fe­lé van­nak helyi ki­sebb­ség­ben, ki­sebb­sé­gek pedig hely­ben több­ség­ben – pél­dá­ul a ro­má­nok a ma­gyar­or­szá­gi Méh­ke­rék köz­ség­ben, vagy az oro­szok Ke­let-Uk­raj­ná­ban –, tehát e tény­ben semmi rend­kí­vü­li nincs.

A kér­dés­kör­höz hoz­zá­tar­to­zik, hogy „a nem­ze­ti iden­ti­tás­tu­dat gyak­ran nem csu­pán em­be­rek­hez kö­tő­dik, hanem sok­fé­le élő és tár­gyi va­ló­ság­hoz is. Tá­jak­hoz, föld­rajz­hoz, a vi­dék­hez és a vi­dék­ről ké­szült abszt­rak­ci­ók­hoz, vagy­is tér­ké­pek­hez, or­szág­raj­zo­la­tok­hoz. […] A ma­gyar nem­ze­ti iden­ti­tás­ra vo­nat­ko­zó elem­zé­sek utal­nak arra, hogy egyes, a tör­té­nel­mi Ma­gyar­or­szág or­szág­raj­zá­hoz igen erő­tel­je­sen ra­gasz­ko­dó ma­gya­rok kö­ré­ben a tör­té­ne­ti or­szág e raj­zo­la­tá­hoz hoz­zá­kap­cso­ló­dott tér­ké­pi for­má­já­nak szép­sé­ge. Hoz­zá­te­het­jük: talán a szé­pen meg­sült, ma­gyar ke­nyér­nek a képe, eme kép felső ívelt­sé­ge, dom­bo­ru­la­tos­sá­ga. A ke­nyér pedig az élet jel­ké­pe, friss me­leg­sé­gé­ben az ott­hon kép­zet­tár­sí­tó­ja. A meg­elé­ge­dett­ség­hez a lé­lek­nek va­la­ho­gyan szük­sé­ges mind­ez így együtt: ott­hon­nal, me­leg­gel, jó ízzel, tel­jes ívű ke­nyér alakú, er­dős-bér­ces ha­tá­rú ha­zá­val. Ám va­ló­já­ban a haza – kissé per­sze mind e fel­so­rol­tak is

– mégis fő­ként em­be­rek kö­zös­sé­ge. […] A román ál­lam­te­rü­let is egy­faj­ta ko­rong, sza­bály­ta­lan kör. A Tri­a­non előt­ti Ro­má­nia nem az – a mai az. A két vi­lág­há­bo­rú kö­zöt­ti – Dnyesz­ter-ha­tár­ral, az ak­ko­ri tel­jes, szé­le­sebb Dob­ru­dzsá­val – pedig még in­kább az volt – a Transz­nyiszt­ri­át is bir­tok­ló, és a mí­to­szok Tisza ha­tá­rol­ta Ro­má­ni­á­já­nak képe pedig alig­ha­nem a leg­in­kább az. Vajon egy kört, ko­rong ala­kot kö­ze­lí­tő, or­szág­nyi pát­ria-uni­ver­zum­ban te­le­pe­dett-e meg a ro­mán­ság? Per­sze nem egé­szen. In­kább egy arány­lag na­gyon szé­les, sáv­sze­rű­en kör­be­fu­tó gyű­rűn. E kör­gyű­rű-sáv kö­ze­pén he­lyez­ke­dik el a hozzá ké­pest ki­csiny Szé­kely­föld. E szé­les gyűrű kö­ze­pén ugyan, ámde a szé­kek »or­szá­ga« nem része a kom­pakt módon ro­mán­ság lakta et­ni­kai »román gló­busz­nak« – ahogy ötven éve, az egyéb­ként a jog­sze­rű­ség ér­tel­mé­ben azóta sem ma­ra­dék­ta­la­nul de­le­gi­ti­mált, ám akkor hi­va­ta­lo­san is Ma­gyar Au­to­nóm Te­rü­let­tel ren­del­ke­ző Ro­má­nia képe ezt szem­be­öt­lő­vé is tette. A román pat­ri­o­tiz­mus te­kint­sen el, mint je­len­ték­te­len­től, ettől a kö­zé­pen ugyan, de mégis kívül el­he­lyez­ke­dett­ség­től? Ne le­gyen kí­ván­csi a román nem­zet tény­le­ges el­he­lyez­ke­dé­sé­re, kissé pa­te­ti­ku­san fo­gal­maz­va, ne le­gyen kí­ván­csi a moz­gás­ban, te­le­pü­lé­si tren­dek­ben is meg­nyil­vá­nu­ló nem­ze­ti ha­bi­tus­ra? Alig­ha vá­la­szol­ha­tunk erre igen­nel… […] Ha egy eu­ró­pai nem­zet va­la­mi módon kul­tu­rá­li­san, akár csu­pán ön­kor­mány­za­ti­sá­gá­ból és au­to­nó­mi­á­já­ból is ki­bil­lent­ve be­ol­vasz­ta­ni igyek­szik egy másik eu­ró­pa­it, ha csak ré­szét, tö­re­dé­két is, akkor va­la­hogy nem éppen nemes, nem éppen el­fo­gad­ha­tó úton jár. Ha egy nagy nem­zet egy kis tö­re­dék­kel teszi ezt, akkor még – ki kell mon­da­ni – ki­csi­nyes is, és ki­csi­nyes­sé­gé­ben bi­zony saj­nál­ha­tó­vá, gyar­ló­vá vál­hat.”5

A Szé­kely­föld ma­gyar­sá­gát és egy­ál­ta­lán magát a te­rü­le­tet a román hi­va­ta­los­sá­gok nem tart­ják olyan nagy­ság­ren­dű­nek, hogy annak ügye­it ne le­het­ne me­ne­dzsel­ni a je­len­le­gi po­li­ti­kai és igaz­ga­tá­si ke­re­tek kö­zött, és az te­rü­le­ti au­to­nó­mia meg­al­ko­tá­sát igé­nyel­né. Így ha va­ló­ban most kel­le­ne au­to­nó­mi­át kre­ál­ni, ezt az ál­lás­pont­ju­kat a román hi­va­ta­los­sá­gok job­ban tud­nák vé­de­ni és kép­vi­sel­ni, mint ha a meg­volt au­to­nóm te­rü­le­ti­ség­nek el­kob­zá­sát kel­le­ne – az an­ne­xió kri­ti­zá­lá­sá­nak nyo­má­sá­val szem­ben is – meg­vé­de­ni­ük.

Vissza­ka­nya­rod­va idő­ben, le­szö­ge­zen­dő, hogy az 1947-ben a pá­ri­zsi Lu­xem­burg-pa­lo­tá­ban pa­ra­fált bé­ke­szer­ző­dés, akár­csak tri­a­no­ni előd­je is, nem­zet­kö­zi jo­gi­lag le­gá­lis. A fo­lya­mat­nak – éppen ma­gyar fél­re­ma­gya­rá­zói sze­rint – egyet­len­egy olyan, a mai hely­zet­hez ve­ze­tett lé­pé­se van, amely nem biz­tos, hogy nem­zet­kö­zi­leg ma­ra­dék­ta­la­nul le­gi­tim. A Ma­gyar Au­to­nóm Te­rü­let egy­ol­da­lú román el­tör­lé­se az így gon­dol­ko­dó sze­rint mint­egy rend­ben is van, hi­szen amit ócsá­rol­nak, az éppen az ak­ko­ri au­to­nóm te­rü­le­ti­ség­nek a meg­lé­te, mert úgy­mond Sztá­lin és ide­gen nagy­ha­ta­lom kre­ál­ta. Miért, Tri­a­nont magát nem a nagy­ha­tal­mak, majd Pá­rizst talán nem Sztá­lin hozta össze? Mind­ez nagy­ha­tal­mi dön­tés volt, nem csak az 1952-es szé­kely­föl­di au­to­nó­mia – ám ez is per­sze olyan volt, mint min­den a kör­nyé­ken ak­ko­ri­ban. Ámde te­rü­le­ti ren­del­ke­zé­se­i­nek egy­ol­da­lú román vissza­vo­ná­sa va­la­mennyi közül a leg­rosszabb; ma­gyar ol­dal­ról han­goz­tat­ni kel­le­ne a ké­sőb­bi román vissza­vo­nás jog­ta­lan­sá­gát, ugyan­is ha már meg­ad­tak va­la­mit, egy­ol­da­lú­an az nem ve­he­tő vissza, mint mond­juk Al­gé­ria füg­get­len­sé­ge Fran­cia­or­szág által ké­sőbb nem lett volna vissza­ve­he­tő, úgy­mond ő adta, ha úgy hozná kedve, úgy miért is ne venné vissza? Nem kö­nyö­rög­nünk kel­le­ne a szé­kely­föl­di au­to­nó­mi­á­ért, jogos a kö­ve­te­lés e szem­pont­ból, a vissza­vo­nás jog­ta­lan­sá­ga szem­pont­já­ból is.

A Tri­a­non-kas­tély­ban, Bécs-Bel­ve­de­ré­ben, Pá­rizs­ban, végül Moszk­vá­ban, il­let­ve leg­vé­gül Bu­ka­rest­ben, a kom­mu­nis­ta párt­köz­pont­ban az el­tör­lés­nél már tény­leg min­den­faj­ta in­ter­na­ci­o­ná­lis rész­vé­tel nél­kül passzol­gat­tak Ma­gyar­or­szág és Ro­má­nia, a ma­gyar és a román náció kö­zött ide-oda te­rü­le­te­ket. Moszk­va volt a ma­gyar és a román ál­la­mon kí­vü­li utol­só ér­de­mi dön­tés­hely, ahol ugyan nem az ál­la­mok kö­zöt­ti, de va­la­me­lyest mégis a nem­ze­tek kö­zöt­ti stá­tus­ki­je­lö­lés­ként jár­tak el. Ott va­la­mics­két kap­tunk, komp­ro­misszum­fé­le­ként, ami azért te­rü­le­ti ér­te­lem­ben több volt, mint mai hely­ze­tünk.

Az ál­lam­te­rü­le­tek sta­bi­li­tá­sa egyéb­iránt fon­tos nem­zet­kö­zi érték és érdek – még győz­tes há­bo­rú ese­tén is meg­őr­zen­dő.6 Mind a füg­get­len­ség meg­adá­sa, mind pedig az au­to­nó­mia meg­adá­sa nem oda-vissza szim­met­ri­kus aktus, „nem vissza­csi­nál­ha­tó” lépés: a már ön­ál­ló, avagy au­to­nó­mia ese­tén ön­ál­lóbb stá­tus, annak el­nyert­sé­ge utáni vissza­vé­te­le nem esz­kö­zöl­he­tő ugyan­azon szem­pon­tok sze­rin­ti for­dí­tott irá­nyú ér­vé­nye­sí­té­sé­vel, mint ami­lyen annak meg­adá­sa volt. A „te­rü­le­ti­au­to­nó­mia-el­ra­ga­dás” ma­gyar el­fo­ga­dá­sa min­den jö­vő­be­ni au­to­nó­mia­küz­del­met is eleve ér­tel­met­len­né tenne, hi­szen egy újabb ilyen belső ön­ren­del­ke­zés ki­ví­vá­sa ese­té­re vo­nat­ko­zó­an is mint­egy „benne lenne a cso­mag­ban” annak vissza­von­ha­tó­sá­ga, po­li­ti­kai kon­junk­tú­ra jel­le­ge. Ezért nem sza­bad kö­zö­nyö­sen, hall­ga­tó­la­go­san, ön­sors­ron­tó módon el­fo­gad­ni a múlt szá­za­di trük­kös (köz­igaz­ga­tá­si át­ala­kí­tás­ra hi­vat­ko­zó) au­to­nó­mia­el­tu­laj­do­ní­tást vissza­me­nő­le­ge­sen sem.

Nyil­ván­va­ló­an el­fo­gad­ha­tat­lan, hogy egy te­rü­le­ti ön­ren­del­ke­zés­sel ren­del­ke­ző en­ti­tás el­ve­szít­se iden­ti­tá­sát, vagy éppen lét­jo­go­sult­sá­gát attól, hogy – egyéb­ként köz­vet­len nem­zet­kö­zi kör­nye­ze­té­hez ha­son­ló – rossz, rá­kény­sze­rí­tett po­li­ti­kai struk­tú­rá­val ren­del­ke­zett egy meg­elő­ző rend­szer ide­jén. Könnyen be­lát­ha­tó, ha lé­té­nek el­vesz­té­sét az el­fo­gad­ha­tat­lan haj­da­ni po­li­ti­kai szer­ke­zet okán va­la­ki egy ma­ra­dék­ta­la­nul szu­ve­rén ál­lam­ra kí­ván­ta volna al­kal­maz­ni, az nem csu­pán fel­há­bo­rí­tó, hanem egye­ne­sen ko­mi­kus is lett volna. Ilyes­mi­re soha nem is ke­rült sor. Vajon akár or­szág­tól, akár au­to­nóm en­ti­tás­tól azért el­ra­gad­ha­tó lett volna akár rész­le­ge­sen is a te­rü­le­te, mert a „ronda re­zsi­mek” ko­rá­ban, a szom­széd­sá­gé­hoz ha­son­ló­an, külső pa­rancs­ra benne is „ronda re­zsim” lé­te­zett? Ahogy egy állam haj­da­ni po­li­ti­kai gyar­ló­sá­gai miatt nem vesz­ti fel­ség­te­rü­le­tét, ugyan­így egy au­to­nóm en­ti­tás sem ve­szít­he­ti el te­rü­le­tét ilyen okok­nál fogva.

A nem­ze­ti te­rü­le­ti au­to­nó­mia, mely a nem­ze­tek ön­ren­del­ke­zé­si jo­gá­ból de­ri­vál­ta­tik, nyil­ván nem ve­szít­he­ti el az előb­bi jog­ból szár­ma­zó fenn­ma­ra­dá­sát. A te­rü­le­ti au­to­nó­mia elő­se­gí­ti a ko­ráb­ban te­rü­le­ti konf­lik­tus­ban lévő nem­ze­tek vi­szo­nyá­nak ren­de­zé­sét. E te­kin­tet­ben a német–fran­cia vi­szonyt is gyak­ran egy­faj­ta mo­dell­ként ér­tel­me­zik.

„Német–fran­cia jel­le­gű meg­bé­ké­lés­ben él­nek-e már a ro­má­nok és ma­gya­rok? Nem­ze­te­ik sor­sán töp­ren­gő ro­má­nok és ma­gya­rok – kü­lö­nö­sen ér­tel­mi­sé­gi­ek, ér­tel­mi­sé­gi ve­re­tű po­li­ti­zá­ló em­be­rek – sze­ret­tek el­me­ren­ge­ni azon, hogy közös je­le­nük amo­lyan – kissé ke­le­tebb­re tolt – német/fran­cia meg­bé­ké­lés lenne. Re­mény­ked­jünk az ilyen mo­dell se­gí­tő ere­jé­ben! Ámde ne ker­ges­sünk il­lú­zi­ó­kat se – ve­gyük észre a per­ma­nens és az át­me­ne­ti kü­lönb­sé­ge­ket is! Sok­fé­le kü­lönb­ség van. Ér­dem­ben vi­szont itt és most csak két el­té­rés­re sza­bad­jon ki­tér­ni. Az egyik el­té­rés a tör­té­ne­lem fo­lya­mán ott és itt »gaz­dát« cse­rélt te­rü­let össz­né­pes­ség­re ve­tí­tett ará­nyát és nagy­ság­rend­jét il­le­ti, a másik pedig – bár csu­pán né­hány év­ti­ze­des, mégis – már tör­té­nel­mi­nek is ne­vez­he­tő, komp­ro­misszu­mos hoz­zá­ál­lást is il­le­tő kü­lönb­ség. […] A há­bo­rú után Né­met­or­szág fran­cia ha­tár­vi­dé­ké­re és akkor Fran­cia­or­szág ér­dek­szfé­rá­já­ba eső Sa­ar-vi­dék ugyan­is a be­kö­szön­tött bé­ke­idők ele­jén nem csat­la­koz­ha­tott mind­járt Né­met­or­szág­hoz – éve­kig egy­faj­ta le­beg­te­tett hely­zet­ben ma­radt. El­zász és vele Lo­ta­rin­gia észa­ki része vég­leg Fran­cia­or­szág­hoz ke­rült, a szom­szé­dos Saar Né­met­or­szág­hoz csa­to­lá­sá­nak 1954. ok­tó­ber 23-i, majd 1955. ok­tó­ber 23-i nép­sza­va­zá­sá­hoz vi­szont Fran­cia­or­szág hoz­zá­já­rult, a nép­sza­va­zás részt vevői Né­met­or­szá­got vá­lasz­tot­ták, és e tar­to­mány azóta is sta­bi­lan – így ma is – Né­met­or­szág része, ez az egyik német »Land«. Nem pont ilyes­mi­re lett volna talán szük­ség román–ma­gyar vi­szony­lat­ban a 20. szá­zad má­so­dik fe­lé­ben? Ilyes­mi per­sze nem tör­tént. Vi­szont egy­faj­ta mi­ni­má­lis – ám itt ná­lunk, ké­sőbb »el­pá­ro­log­ta­tott« – komp­ro­misszum mégis for­má­ló­dott er­re­fe­lé is, és éppen a Sa­ar-vi­dé­ki nép­sza­va­zá­si év­ti­zed fe­lé­ben: ne­ve­ze­te­sen a régi au­to­nóm ha­gyo­má­nyok­kal ren­del­ke­ző, tömb­sze­rű­en ma­gyar, a Sa­ar-föl­di­hez ha­son­ló nagy­ság­ren­dű né­pes­ség­gel ren­del­ke­ző Szé­kely­föl­dön Ma­gyar Au­to­nóm Tar­to­mány ala­kít­ta­tott és ke­rült be a ro­má­ni­ai al­kot­mány­ba. Egy vi­szony­lag kis te­rü­let, igen­csak rész­le­ges »szu­ve­re­ni­tás­sal«, de mégis ma­gyar au­to­nóm te­rü­let­nek ki­ál­ta­tott ki, és az ilyen aktus – sem a szu­ve­re­ni­tás má­sutt, sem az au­to­nó­mia ki­hir­de­té­se itt – nem re­ver­zi­bi­lis az azt »meg­adó« pusz­ta el­ha­tá­ro­zá­sá­nak függ­vé­nyé­ben. Mint már le­szö­gez­tük: az au­to­nó­mia el­nye­ré­se után, az au­to­nó­mia fenn­ma­ra­dá­sá­nak vagy meg­szün­te­té­sé­nek ténye maga is au­to­nó­mi­át élvez.

Sa­já­tos föld­raj­zi el­he­lyez­ke­dé­se miatt nem is jö­he­tett, nem is jön szóba a szé­kely vidék Sa­ar-föld­höz ha­son­ló pers­pek­tí­vá­ja, nem­zet­ál­la­má­hoz tör­té­nő ma­ra­dék­ta­lan kap­cso­lá­sa. Te­rü­le­ti kö­rül­raj­zolt­sá­gá­ban, ál­la­mon be­lü­li vi­szony­la­gos ön­ál­ló­sá­gá­ban vi­szont előb­bi­nek de facto is au­to­nóm­ként kel­lett volna fenn­ma­rad­nia – per­sze a több­sé­gi nem­zet, az egész or­szág és tér­ség sor­sá­hoz ha­son­ló­an a meg­fe­le­lő idő­ben bel­ső­leg de­mok­ra­ti­zá­lód­va, és így mű­köd­ve ma is, az Eu­ró­pát át­for­má­ló »egy­más kö­zött meg­osz­tott szu­ve­re­ni­tá­sok« ko­rá­ban is. […] A tár­sa­dal­mi-po­li­ti­kai struk­tú­rák a rend­szer­rel együtt ki­lenc­ven tájt vál­toz­tak, ámde az in­téz­mé­nyes­ség­nél szub­ti­li­sebb jog­sze­rű­ség, a le­ga­li­tás és le­gi­ti­mi­tás, a tény­le­ges ön­kor­mány­za­ti­ság igazi je­len­tő­sé­ge a tér­ség for­má­ló elvei kö­zött még csak most, meg­le­he­tő­sen las­san kezd be­ér­ni. Ezért, eze­kért is ma­radt mind­má­ig nagy erő­fe­szí­té­se­ket igény­lő, mond­hat­nánk, her­ku­le­si fel­adat a német–fran­cia tí­pu­sú, vagy éppen más jel­le­gű, de mély, igazi és szer­ves meg­bé­ké­lés meg­ho­no­sí­tá­sa er­re­fe­lé. Ámde, a te­rü­le­ti­ként is mű­kö­dő, má­sutt pedig al­kal­ma­sint az utób­bi­ra is tá­masz­ko­dó per­szo­ná­lis au­to­nó­mi­á­val együtt mégis meg kell ho­no­sí­ta­ni!”7

Szé­che­nyi és Wes­se­lé­nyi „két ha­zá­ról”, min­den ma­gyar dupla azo­no­su­lá­sá­ról szólt, amely alatt az akkor is szét­vá­lasz­tott Ma­gyar­or­szá­got és Er­délyt ér­tet­te. Ma a két ha­za­ként két el­ha­tá­rolt te­rü­le­ti „en­ti­tást”, egy or­szá­got (Ma­gyar­or­szág) és egy au­to­nó­mi­át (Szé­kely­föld) kel­le­ne ér­te­nünk, mind­ket­tő ese­té­ben egy-egy, a tör­té­ne­ti­ek­hez vi­szo­nyí­tot­tan cson­ka en­ti­tást – de ennyit leg­alább kel­le­ne ér­te­nünk rajta! Mind­ez a két klasszi­kus pat­ri­ó­tá­nak, így a két haza etho­szá­nak örök­sé­ge is.8

Ma­gyar­or­szág, pon­to­sab­ban a tömb­ma­gyar­ság te­le­pü­lés­te­rü­le­tei sok te­kin­tet­ben nem csu­pán a kö­zép-eu­ró­pai, hanem a dél­ke­let-eu­ró­pai kon­ti­nen­tá­lis nagy­ré­gi­ó­hoz is tar­toz­nak. Né­hány éve már min­den – a ma­gyar­hoz ha­son­ló­an tö­re­de­zett – dél­ke­let-eu­ró­pai nem­zet (szerb, hor­vát, román, albán, bol­gár, török, görög) két en­ti­tás­ban él – a ma­gyart ki­vé­ve, hi­szen annak má­so­dik en­ti­tá­sát az au­to­nó­mi­át ke­re­te­ző állam be­ke­be­lez­te.9

Ér­de­mes rá­mu­tat­ni az „an­ne­xió da­cá­ra fenn­ma­radt jo­go­sult­ság” egy fon­tos nem­zet­kö­zi pél­dá­já­ra is. Las­san öt év­ti­ze­de, pon­to­san 1967 óta egy igen je­len­tős kö­zel-ke­le­ti ha­ta­lom, Iz­ra­el Állam által meg­szállt te­rü­le­tek sa­já­tos nem­zet­kö­zi ér­tel­me­zés, ke­ze­lés­mód alatt áll­nak: az el­telt öt év­ti­zed sem tör­vé­nye­sít­het­te, le­gi­ti­mál­hat­ta e te­rü­le­tek va­la­mi­fé­le el­ke­rü­lé­sét abból a tör­vé­nyes stá­tus­ból, amely­ben ötven évvel ez­előtt is és le­gi­tim módon ma is lé­tez­nek. Ilyen tör­vé­nye­sí­tést nem is szor­gal­ma­zott senki. Az em­lí­tett szé­kely­föl­di (ak­ko­ri hi­va­ta­los nevén Maros Ma­gyar Au­to­nóm Tar­to­mány10) ma­gyar au­to­nóm te­rü­let 1967-ben lé­nye­gé­ben még a szó te­rü­le­ti ér­tel­mé­ben élet­ben volt, az akkor po­li­ti­kai vi­szo­nyok­nak meg­fe­le­lő po­li­ti­kai-igaz­ga­tá­si, en­ti­tás­be­li au­to­nóm ke­re­tek kö­zött. Egy évvel ké­sőbb, mint a Kö­zel-Ke­le­ten, itt is de facto te­rü­le­ti vál­to­zá­sok kö­vet­kez­tek be, Bu­ka­rest a te­rü­let au­to­nóm mi­vol­tát kvázi an­nek­tál­ta, de a le­gi­tim vi­szo­nyo­kat ez ter­mé­sze­te­sen itt sem – és az em­lí­tett kö­zel-ke­le­ti­hez ha­son­ló­an azóta sem – vál­toz­tat­hat­ta meg. Az Iz­ra­el Állam által meg­szállt te­rü­le­tek te­kin­te­té­ben az Ame­ri­kai Egye­sült Ál­la­mok és az eu­ró­pai ha­tal­mak éppen a kö­zel­múlt­ban dek­la­rál­ták – per­sze a pa­lesz­ti­nok és más ér­de­kel­tek nyo­má­sá­ra is – a le­gi­tim vi­szo­nyok to­váb­bi, egy­ér­tel­mű vál­to­zat­lan­sá­gát. E prin­cí­pi­u­mot az ed­di­gi­ek­nél ha­tá­ro­zot­tab­ban a Szé­kely­föld vo­nat­ko­zá­sá­ban is han­goz­tat­ni kell; a két szi­tu­á­ció ugyan­is egy­idős és ha­son­ló!

Per­sze csak akkor lehet iga­zán ér­vel­ni az Iz­ra­el Állam által is el­is­mer­ten saját stá­tu­su­kat meg­őr­zött meg­szállt te­rü­le­tek és a ma­gyar au­to­nó­mia an­ne­xi­ó­já­nak össze­vet­he­tő­sé­ge, pár­hu­za­mos­sá­ga, ha­son­ló­sá­ga mel­lett, ha Ma­gyar­or­szág és Szé­kely­föld adek­vát módon meg­győ­zi ön­ma­gát is, má­so­kat is, hogy a szé­kely­föl­di ma­gyar au­to­nó­mia jog­sze­rű­en ma is ér­vé­nyes, mi­köz­ben éppen a meg­vo­ná­sa, eme meg­vo­nás hall­ga­tó­la­gos tű­ré­se az ér­vény­te­len. Nem ke­ve­sen va­kí­tot­ták azzal a ma­gyar köz­vé­le­ményt, hogy a te­rü­le­ti au­to­nó­mi­át a kom­mu­niz­mus ren­del­te el, ön­sors­ron­tó módon így meg­nyi­lat­koz­va: „az a te­rü­le­ti au­to­nó­mia a ma­gya­rok­nak nem is kell, az a rossz kom­mu­nis­ta au­to­nó­mia, bez­zeg majd a jó!” Ez igazi blöff: a te­rü­le­ti au­to­nó­mia meg­hir­de­té­se és élet­be­lép­te­té­se nem­csak kom­mu­nis­ta or­szá­gok­ban tör­tént, de éppen annak egy toll­vo­nás­sal való meg­szün­te­té­se az, ami csak kom­mu­nis­ta or­szág­ban esett meg.

A te­rü­le­ti au­to­nó­mi­á­val szem­ben időn­ként fel­me­rül az ag­go­da­lom, hogy ez az au­to­nó­mi­án kívül ma­ra­dó ma­gya­rok­nak árt­hat­na, mert még szű­kebb vi­lá­gu­kon belül is egy­faj­ta má­sod­ran­gú ma­gya­rok­ká vál­hat­ná­nak, mint a rész­le­ge­sen ön­ren­del­ke­ző te­rü­le­tek­ből ki­ma­ra­dók. Nem kell attól tar­ta­ni, hogy ez az au­to­nó­mi­án kívül ma­ra­dó ma­gya­rok­nak ká­rá­ra lenne, hi­szen nyil­ván­va­ló, hogy ma­gá­nak Ma­gyar­or­szág­nak a meg­lé­te sem éppen árt nekik, bár nem osz­to­zik ki­sebb­sé­gi lé­tük­ben, ke­ser­ve­ik­ben; sőt éppen el­len­ke­ző­leg, az or­szág léte hasz­nuk­ra, tá­mo­ga­tá­suk­ra és erő­sí­té­sük­re szol­gál. Ma­gyar­or­szág mel­lett a Szé­kely­föld Au­to­nóm Te­rü­le­ti En­ti­tás egy­faj­ta rész­le­ges anya­or­szág sze­re­pet is be­tölt­het­ne – azt ha­té­ko­nyab­ban se­gít­ve – a tör­té­nel­mi Er­dély to­váb­bi te­rü­le­te­in élő, több he­lyütt szór­vá­nyo­so­dó ma­gyar né­pes­ség szá­má­ra.

Ha­tá­ro­zot­tan vissza kell uta­sí­ta­ni a nem­ze­ti-et­ni­kai au­to­nóm te­rü­le­ti­ség­től való to­váb­bi meg­fosz­tás le­he­tő­sé­gét. A ma­gyar au­to­nóm te­rü­le­ti­ség majd öt év­ti­ze­des blo­kád­já­nak fel­ol­dá­sa után, közös meg­egye­zés­sel le­het­ne az en­ti­tás ha­tá­ra­it vég­le­ge­sí­te­ni.

Jegy­ze­tek

  • 1. Ér­tel­me­zé­sünk sze­rint Szé­kely­föld te­rü­le­ti au­to­nóm in­téz­mé­nye hely­re­ál­lí­tá­sát kö­ve­tő­en más, al­ter­na­tív el­ne­ve­zés­sel (Kelet)-Er­dé­lyi Ma­gyar Au­to­nóm Te­rü­let is le­het­sé­ges.
  • 2. Az elem­zés egé­sze – am­bí­ci­ó­ja sze­rint – az au­to­nóm, má­so­dik ma­gyar iden­ti­tás prob­lé­ma­kö­rét nem pusz­tán szé­kely­föl­di, hanem össz­ma­gyar szem­pont­ból kí­sér­li meg ér­tel­mez­ni.
  • 3. A nem­zet­kö­zi jog sem egy­fé­le, ma­ra­dék­ta­la­nul ko­di­fi­kált jog, és a nem­zet­kö­zi re­lá­ci­ók nor­ma­rend­sze­re sem az, hanem akár csu­pán né­hány részt­ve­vő és ér­de­kelt pa­ra­dig­má­ja, te­ó­ri­á­ja is lehet. Ennek meg­fe­le­lő­en kell ke­zel­ni, in­kább ér­ve­len­dő vi­ta­elem­nek te­kin­te­ni, mint bi­zo­nyos­ság­ként elő­ve­zet­ni. A nem­zet­kö­zi jog egyéb­ként sem egy­ér­tel­mű­en le­ve­zet­he­tő, min­den­ki­re kö­te­le­ző épít­ke­zé­sű, hanem tár­gya­lá­si és vi­ta­ja­vas­la­tok so­ka­sá­ga. Igaz, ter­mé­sze­te­sen még a belső jog egé­sze sem egy­ér­tel­mű, ha az lenne, akkor nem lenne szük­ség bí­rás­ko­dás­ra, bí­ró­sá­gok­ra, ame­lyek mér­le­gel­nek és dön­te­nek több­fé­le ér­tel­me­zés kö­zött. Ezért „vi­ta­jog” lel­he­tő fel in­kább az au­to­nó­mi­á­nál is, mint­sem „punk­tum­jog” lenne az. A most „ak­tu­á­li­san ki­ta­lá­lan­dó”, ki­mun­ká­lan­dó for­mu­lá­nál jobb a vele kap­cso­la­tos ta­pasz­ta­la­tok okán, első kö­ze­lí­tés­ben az, ami már mű­kö­dött, „meg­volt”, így pél­dá­ul a már lé­te­zett, terüle­ tében ki­ala­kult, majd utóbb el­ra­ga­dott Ma­gyar Au­to­nóm Te­rü­let­re való hi­vat­ko­zás.
  • 4. A dél-ti­ro­li au­to­nó­mia ese­té­ben az azt 1919-ig bir­tok­ló Auszt­ria véd­ha­tal­mi stá­tus­sal ren­del­ke­zik. Dél-Ti­rol au­to­nó­mi­á­ja (egy Itá­li­án be­lü­li for­mu­la­ként egy­faj­ta belső kvá­zi­ál­lam, ami per­sze nem „le­bu­tí­tott ál­la­mot” je­lent), mint lát­hat­tuk, ugyan­olyan hát­tér­rel és mo­ti­vá­ci­ó­val és – ott nyu­ga­ti, itt ke­le­ti – nagy­ha­tal­mi szig­nó­val jött létre, mint a szé­kely­föl­di Ma­gyar Au­to­nóm Tar­to­mány, és amint kör­vo­na­la­zó­dott eme te­rü­le­ti au­to­nó­mi­ák vi­szo­nya a ma­gyar­ság, il­let­ve a német–oszt­rák kö­zös­ség egé­szé­hez; a MAT kö­tő­dé­se Ma­gyar­or­szág­hoz ugyan­olyan, mint az em­lí­tett ti­ro­li és oszt­rák egy­más­hoz. Egyéb­ként újabb ke­le­tű be­szá­mo­lók sze­rint egyre hal­vá­nyul a dél-ti­ro­li au­to­nó­mia min­ta­ké­pe, ugyan­is ismét Bécs­hez sze­ret­né­nek tar­toz­ni, az ot­ta­ni jólét sem tün­te­ti el a nyel­vi és a kul­tu­rá­lis kü­lönb­sé­ge­ket. Az észak-olasz­or­szá­gi Dél-Ti­rol pol­gár­mes­te­rei ön­ren­del­ke­zé­si joguk vissza­ál­lí­tá­sát kérik. A ma­gyar au­to­nóm en­ti­tás­nak azon­ban már csak a „ma­gyar­kö­zi” te­rü­le­ti kon­ti­nu­i­tás hi­á­nyá­ban, a két tömb­ma­gyar te­rü­let el­kü­lö­nült­sé­ge és tá­vol­sá­ga miatt sin­cse­nek át­kap­cso­ló­dá­si tö­rek­vé­sei.
  • 5. Ko­lo­zsi Béla: Au­to­nó­mia és a sza­bad­sá­got adó sza­bad­sá­ga. Fel­vi­dék.ma, 2010. május 30.
  • 6. Az akkor, a vi­lág­há­bo­rú ne­gye­dik évé­ben még há­bo­rús győz­tes Ma­gyar­or­szág az 1918 ta­va­szi bu­ka­res­ti bé­ké­ben, a ma­gya­rok szá­má­ra győz­tes bé­ke­szer­ző­dés­ben sem kí­sé­rel­te meg an­nek­tál­ni a Szé­kely­föld­del kon­ti­nu­us módon ha­tá­ros, ma­gyar­lak­ta szom­szé­dos Csán­gó­föl­det. Ro­má­nia 1918 ta­va­szán „volt kény­te­len le­hor­gasz­tott fej­jel meg­köt­ni a bu­ka­res­ti bé­ke­szer­ző­dést. A győz­te­sek kö­zött lévő Ma­gyar­or­szág nagy­lel­kű volt, nem úgy, mint rö­vid­del ké­sőbb Bu­ka­rest, az ad­dig­ra győz­tes­sé vált an­tant far­vi­zén. Igen, a far­vi­zén, mert Ro­má­nia kü­lön­bé­ké­jé­vel el­ve­szí­tet­te az an­tant ke­gye­it, többé nem volt sem része az an­tant­nak, sem ér­dem­ben had­vi­se­lő. Két év múl­tán, a Tri­a­non-pa­lo­tá­ban Ro­má­nia nem csu­pán a ko­ráb­bi ál­lam­ha­tá­rai menti román la­kos­sá­gú te­rü­le­te­ket ke­be­lez­te be, de – mint tud­juk – ma­gyar né­pes­sé­gű vi­dé­ke­ket is, bő­sé­ge­sen. Ezzel szem­ben Ma­gyar­or­szág a maga győ­zel­me ide­jén, az 1918 ta­va­szi bé­ke­szer­ző­dés­ben nem csu­pán román né­pes­sé­gű te­rü­le­te­kért nem nyúj­tot­ta ki a kezét, de még a köz­vet­le­nül az ak­ko­ri ha­tá­rai menti, azo­kon kí­vü­li ma­gyar né­pes­sé­gű vi­dé­ke­kért sem! Pedig bi­zony vol­tak ilye­nek. Ne­ve­ze­te­sen – mint már em­lí­tet­tük – a Csán­gó­föld, kon­ti­nu­us módon el­he­lyez­ked­ve a ma­gyar­or­szá­gi, ma­gyar Szé­kely­föld köz­vet­len szom­széd­sá­gá­ban. Könnyen és nép­raj­zi­lag nem éppen mél­tány­ta­la­nul ar­rébb he­lyez­he­tő lett volna a ma­gyar ál­lam­ha­tár, nem hagy­va ki a köz­vet­le­nül szom­szé­dos ma­gyar né­pes­sé­gű te­rü­le­te­ket a ma­gyar állam ke­re­te­i­ből. A tör­té­nel­mi ha­gyo­mány, a hosszú távú sta­bi­li­tás azon­ban fon­to­sabb ér­ték­nek tűnt a ma­gyar ál­lam­ve­ze­tés szá­má­ra. Nemes lelkű volt ez a ma­gyar mér­ték­le­tes­ség? Min­den­eset­re ne csu­pán Tri­a­non­ra em­lé­kez­zünk a vi­lág­há­bo­rú vé­gé­vel kap­cso­la­to­san, de erre a bé­ke­szer­ző­dés­re is, és arra is, hogy a Csán­gó­föld ma­gyar­ta­la­ní­tá­sá­ért li­he­gő, ve­szé­lyek­re hi­vat­ko­zó, pá­nik­sze­rű, szűk­keb­lű, sovén román po­li­ti­ka mél­tány­ta­lan­sá­gát ér­zé­kel­te­ti az is, hogy Ma­gyar­or­szág győz­tes­ként sem ra­gad­ta el, még ma­gyar­ja­i­val együtt sem a csán­gó vi­dé­ke­ket.” Ko­lo­zsi Béla: Ma­gyar­or­szág és Csán­gó­föld. Há­rom­szék, 2011. május 18.
  • 7. Ko­lo­zsi Béla: Lesz-e német–fran­cia jel­le­gű meg­bé­ké­lés? Há­rom­szék, 2009. au­gusz­tus 8.
  • 8. „Alig­ha árt per­sze a tel­jes ma­gyar szo­li­da­ri­tás­nak Ma­gyar­or­szág ál­la­mi léte; s alig­ha ár­ta­na az au­to­nóm, bár igen­csak meg­cson­kí­tott er­dé­lyi en­ti­tás a szé­le­sebb nem­ze­ti kö­zös­ség­nek! Akár mind­ket­tő is szol­gál­hat anya­or­szág-hát­tér­ként a töb­bi­ek, az en­ti­tá­sok­hoz ké­pest »di­asz­pó­rá­ban« élők szá­má­ra. A Szé­kely­föld talán min­de­nek­előtt a tör­té­nel­mi Er­dély egyéb te­rü­le­te­in, ke­vés­bé tömb­sze­rű­en élő ma­gyar­sá­got szol­gál­hat­ná, a mai Ma­gyar­or­szág pedig a haj­da­ni, mára meg­nö­ve­ke­dett Par­ti­u­mot és Ke­let-Bán­sá­got is ma­gá­ban fog­la­ló, egy­ko­ri Er­dé­lyen kívül ér­tel­me­zett Ma­gyar­or­szág te­rü­le­tén élő­ket se­gít­het­né a nem­zet kö­ré­ben meg­ma­ra­dás­ban és fej­lő­dés­ben. És per­sze azért a tör­té­ne­ti er­dé­lyi­e­ket is.” Sőt az 1848-as Unió mind­két utód-„en­ti­tá­sa” – ki-ki a maga ere­jé­hez mér­ten – ott állna va­la­mennyi ma­gyar ki­sebb­sé­gi és szór­vány­kö­zös­ség mö­gött, mel­lett. Ko­lo­zsi Béla: Cson­ka-Er­dély, Cson­ka-Ma­gyar­or­szág. Há­rom­szék, 2010. ok­tó­ber 14.
  • 9. Dél­ke­let-Eu­ró­pa nem­ze­te­i­nek el­he­lyez­ke­dé­se nem kon­ti­nu­us, hanem tö­re­dé­kes. Ámbár ez nyu­ga­tabb­ra is elő­for­dul, mégis e vi­dé­ken iga­zán ka­rak­te­risz­ti­kus. A dél­ke­let-eu­ró­pai or­szá­gok va­la­mennyi­en ren­del­kez­nek a nem­zet egy­faj­ta „fő­so­dor” ál­la­má­ról le­tört, annál ki­sebb ná­ció­ré­szek­kel. Ám náluk job­bá­ra egye­ne­sen or­szág lett e le­tört ré­szek­ből. Min­den bal­ká­ni nem­ze­ti kö­zös­ség mára már – he­lyen­ként ilyen-olyan meg­szo­rí­tá­sok­kal – dupla or­szá­gú­vá vált: egy na­gyobb és egy ki­sebb or­szág­gal. Fel­so­rol­va az érin­tet­te­ket: Szer­bia – Bosz­nia/Srps­ka-Re­pub­li­ka, Al­bá­nia – Ko­szo­vó, Bul­gá­ria – Ma­ce­dó­nia, Gö­rög­or­szág – Cip­rus, Tö­rök­or­szág – Észak-Cip­rus, Hor­vát­or­szág – Bosz­nia-Her­ce­go­vi­nai Fö­de­rá­ció, Ro­má­nia – Mol­do­va. Pedig a ma­gya­rok be­ér­nék éppen nem tel­je­sen szu­ve­rén, csupáncsak­ au­to­nóm „ki­seb­bik or­szág­gal”, te­rü­le­ti egy­ség­gel is. Ebben az ér­te­lem­ben vágy­ha­tunk rá: bár he­lyet kap­hat­nánk szim­bo­li­ku­san mi, ma­gya­rok is a le­sza­kí­tott kom­pakt nem­zet­ré­szek­nek egyen­lő kö­zös­sé­gi jo­go­kat biz­to­sí­tó Eu­ró­pá­ban – itt, Dél­ke­let-Eu­ró­pá­tól ki­csit észa­kabb­ra is, kon­ti­nen­tá­li­sab­ban is –, nem ke­vés­bé, mint a sok­szor ink­ri­mi­nált Bal­kán-fél­szi­ge­ten! Lásd Ko­lo­zsi Béla: Leg­alább, mint a Bal­ká­non! Há­rom­szék, 2009. no­vem­ber 13.
  • 10. A tar­to­mány ki­fe­je­zés­ben van va­la­mi „fe­u­dá­lis”, pa­ter­na­lisz­ti­kus alá­ren­delt­sé­gi jel­leg, mond­juk a cent­rum, a fő­ha­ta­lom azt mint­egy „tart­ja”, ahogy a nagy antik bi­ro­da­lom e szó meg­fe­le­lő­jét hasz­ná­ló el­já­rá­sá­ban is volt egy­faj­ta eman­ci­pá­lat­lan­ság, avagy az oszt­rák örö­kös tar­to­má­nyok­ban is, és ahogy a mai német állam tag­or­szá­ga­i­ra (Land) vo­nat­ko­zó ma­gyar for­dí­tás is azt (egyéb­ként hely­te­le­nül) al­kal­maz­za. Ter­mé­sze­te­sen az er­dé­lyi, szé­kely­föl­di au­to­nó­mia ese­té­ben sem fo­gad­ha­tó el, hanem in­kább egy­sze­rű­en az au­to­nó­mia vagy az en­ti­tás ki­fe­je­zés az igé­nyelt a belső, ma­ra­dék­ta­la­nul szu­ve­rén ál­la­mon be­lü­li rész­te­rü­let­re, „tag­or­szág­ra”.