2013. május – 9. évfolyam 1-3. szám




A költség-haszon elv értelmezhetősége a hazai felsőoktatás finanszírozásában
Veres Pál

Megjelent: 2012. június – 8. évfolyam, 1-2. szám


DR. VERES PÁL PhD, egyetemi docens, Budapesti Corvinus Egyetem (pal.veres@uni-corvinus.hu).
A felsőoktatás finanszírozásának számos aspektusa van.1 Vizsgálható például a felsőoktatás teljes (közösségi és magán) ráfordítása, ennek időbeli alakulása, viszonya a GDP-hez. Más megközelítést jelent a közvetlen és közvetett ráfordítások (költségek) elkülönítése. A ráfordítások szerkezetének elemzésénél ismét más aspektust jelent annak vizsgálata, hogyan terhelődnek a felsőoktatás költségei a társadalom szereplőire. Ezzel összefüggésben felmerül, hogy milyen elvi alapokon nyugszik az egyes szereplők teher viselése, van-e összefüggés a felsőoktatási költségek viselése és a felsőoktatási szolgáltatás igénybevételéből következő haszon között. Bár a szakirodalom már jó ideje foglalkozik ezekkel a kérdésekkel, a rendszer váltás óta eltelt több mint 20 évben a felsőoktatás finanszírozási rendszerében nem lelhetők fel a költség-haszon elv stabil alapjai. A felsőoktatás tömegesedése, majd a gazdasági és pénzügyi világválság következtében fellépő forrásszűke ismét előtérbe állította a megoldatlan kérdéseket. A tanulmány elsősorban azzal foglalkozik, ér vényesül-e a költség-haszon elv valamilyen mértékben és módon a hazai felsőoktatás finanszírozásában. Vizsgáljuk tehát a jelenlegi költségmegosztás jellemzőit, ennek a költségha tékonyságra gyakorolt hatását, valamint az anyagi és szociális hátrányokkal összefüggő méltányossági elv ér vényesülését. A megközelítés alapvetően elvi-elméleti jellegű, elsősorban lehetséges modellszerű megközelítések bemutatását jelenti.

A felsőoktatás tömegesedése, mint kihívás
Az elmúlt évtizedekben a felsőoktatás térnyerése volt megfigyelhető világszerte. Ez a térnyerés statisztikailag a felsőoktatásban részt vevők abszolút számának növekedésével (abszolút tömegesedés), valamint a lakosságon belül a felsőfokú végzettségűek arányának, a releváns korosztály felsőoktatási bekerülési arányának növekedésével (relatív tömegesedés) jellemezhető.

A felsőoktatás e két értelemben vett tömegesedése közvetlen és szoros összefüggésben van az állampolgárok várakozásainak, a munkaadók igényeinek a változásával. A munkaadók oldaláról a globális verseny, az innovációs kényszer, a szolgáltatások súlyának folyamatos növekedése növelte a felsőfokú végzettségekben megtestesülő kompetenciák iránti igényt (elméletileg és módszertanilag jól megalapozott, komplex feladatok megoldására képes, teamben dolgozni és irányítani is képes, önálló és felelősséget viselő, innovatív munkaerő iránti igény). A társadalom, a családok a felsőoktatást az életpálya, a karrier szempontjából egyre inkább alapvető feltételnek tekintik. Egy kevésbé fejlett, anyagi erőforrásokban kevésbé bővelkedő ország számára az úgynevezett tudásalapú társadalomban a tudás, mint megújuló erőforrás, az egyének, családok és a társadalom szintjén is a haladást és a jólétet biztosíthatja a versenyképesség révén.2 Ezeken túlmenően még számos más ok azonosítható, de ezek kifejtésétől tanulmányunk témája szempontjából eltekinthetünk.

A munka világának átalakulását, a munkaerő iránti kereslet ebből fakadó változását tehát az állampolgárok várakozásai is leképezték. A rendszer váltás után megugró munkanélküliség, a társadalmi-gazdasági felemelkedés, a magasabb jövedelem-színvonal iránti vágy hajtotta a felsőoktatás iránti keresletet egyre magasabbra. A jelentkezési adatok, a hallgatói létszám emelkedése, a jövedelmi statisztikák jól mutatják ezt a folyamatot. A felsőoktatás teljes hallgatói létszáma 1990-hez viszonyítva a 2004/2005-ös tanévre több mint négyszeresére, 420 ezer fő fölé emelkedett. A 2004/2005-ös tanév után a hallgatói létszám már csökken, és a csökkenés folyamatos. A csökkenésnek a releváns korosztály létszámának csökkenése mellett számos oka van, ezek bemutatása és elemzése nem tárgya a tanulmánynak. Az tény, hogy a folyamat mögött nem a felsőoktatás vonzerejének csökkenése áll. Az abszolút tömegesedés helyett a relatív tömegesedés fogalmával írhatjuk le a folyamatot. Az abszolút tömegesedést és 2006 után a Bologna-folyamattal összefüggő képzési szerkezetváltozást az alábbi ábra szemlélteti.

1. ábra: Hallgatók számának változása képzési szintenként, 1995–2010


A fenti folyamatokat erősíti az Európai Unió, az Európai Felsőoktatási Térség kormányainak növekvő elköteleződése a felsőoktatás – mennyiségi és minőségi – fejlesztése mellett.3 Hasonló irányba mutatnak a felsőoktatással is foglalkozó nemzetközi szervezetek (OECD, UNESCO stb.) szakmai anyagainak, kutatásainak, elemzéseinek megállapításai a felsőoktatás növekvő szerepéről, az ebből következő kihívásokról – a finanszírozás tekintetében is. Korrekt adatok, nemzetközi összehasonlítások és elemzések tekintetében is kiemelhetők az OECD kiadványai, különös tekintettel az Education at a Glance rendszeresen megjelenő kiadványra, az utolsó kiadás 2011-ben jelent meg.4

A fenti ábra is arra utal, hogy a rendszerváltás utáni kormányok Magyarországon is engedtek a társadalmi nyomásnak, továbbá fel- és elismerték a gazdaság és a társadalom igényeinek változását. Részben adminisztratív eszközökkel, részben a finanszírozási rendszer változtatásával (létszám alapú közfinanszírozás) szélesre nyitották a felsőoktatás kapuit. Nem történt meg ugyanakkor a finanszírozás terén annak kellő mélységű átgondolása, hogy milyen alapokon és módon kell a költségviselést átalakítani, ki fizessen a diplomáért.5 A rögtönzéseket sem nélkülöző finanszírozási rendszerek – a finanszírozhatatlanság egyre határozottabb jeleit mutatva – egyre súlyosabb ellentmondásba kerültek a költséghatékonyság és a társadalmi méltányosság elvével is, nem beszélve a minőség nyilvánvaló (de mindenképpen feltételezett) romlásáról. Az állam mellett egyre markánsabb szerepet kapott a finanszírozásban érdekelt szereplők egyik meghatározó csoportja, a képzésben részt vevők (hallgatók), de talán pontosabb a hallgatókról és családjukról beszélni. A költségtérítéses képzés megjelenése 1998-ban feloldotta a tömegesedés közfinanszírozási oldalról jelentkező korlátait.

Alapfogalmak, alapkérdések és hipotézisek
A felsőoktatás arányának növekedése – a felsőoktatás viszonylagos drágaságából is következően6 – a teljes oktatási rendszer költségszintjét is megemeli. Ezzel is összefügg, hogy az oktatás költségeinek korábbi – inkább implicit, nem kellően átgondolt és tudatos – megosztása az érdekelt szereplők között egyre inkább feszültség és kritika tárgyává lett. Vonatkozik ez különösen az állam (a közösség) szerepvállalására. Az állami szerepvállalást is új megvilágításba helyezte, hogy a jóléti állam válságba kerülése óta, és különösen az új évezredben bekövetkezett két világgazdasági válság következményeként az európai államok sora került fenntarthatatlan költségvetési helyzetbe. Az állam – részben kényszerű, részben elvi alapú – visszahúzódása a közfinanszírozás terén arra ösztönözte nemcsak az államokat, hanem a kutatókat is, hogy új forrásokat (finanszírozókat), a költségek megosztására, az állam szerepének csökkentésére elvi alapot találjanak.

A felsőoktatás finanszírozásának számos aspektusa van, amelyek részben okai, részben okozatai a konkrét finanszírozási rendszernek (beleértve ebbe a költségek megosztását is). Így különösen a felső oktatási rendszer kiterjedése, a felsőoktatás minősége, eredményessége, hatékonysága, gazdaságossága, a méltányossági szempontok ér vényesülése.

A méltányossági elv keretében értelmezhető a költségviselés valamilyen könnyített módja is.
A továbbiakban elsősorban arra teszünk kísérletet, hogy megvizsgáljuk a költségek megosztását, illetve megosztási lehetőségét, a megosztás indokoltságát és elvi-gyakorlati megalapozottságát a fel sőoktatás szereplői között, költség-haszon, hatékonysági és méltányossági elv alapján. A megosztást nemcsak statikus (arányok szerinti) megközelítésben vizsgáljuk, hanem dinamikusan, idődimenzióban is. Utóbbi szempontból különös jelentőséget nyer a költségek viselésének módja, technikája, ideje, annak visszahatása a szereplők viselkedésére, a felsőoktatás rendszerére.

Költség-haszon elven a felsőoktatás finanszírozásában azt értjük, hogy a felsőoktatás érdekelt szereplői a felsőoktatásból nyert, illetve nyerhető hasznuk arányában viselik a felsőoktatás költségeit. A hatékonysági elv lényege, hogy a felsőoktatás finanszírozása, a költségviselés az érdekelt szereplők részéről oly módon történik, hogy az megfelel a szűkös erőforrásokkal történő gazdálkodás követelményének (a finanszírozó és a finanszírozott – a felsőoktatási intézmény – oldalán egyaránt). A méltányossági elv a társadalmi igazságosságból mint értékből kiindulva megengedi, sőt szükségessé teszi, hogy egyes szereplők, alapvetően hátrányos helyzetük miatt, az esélyegyenlőtlenség kiegyenlítése céljából, ne hasznuk arányában és/vagy ne azonnal járuljanak hozzá a felsőoktatás költségeihez. A méltányossági elv keretében értelmezhető a költségviselés valamilyen könnyített módja is. A felsőoktatás egyéni és társadalmi költségeinek és megtérülésének részletes értelmezése és elemzése található Varga Júlia7 könyvében.

A továbbiakban az alábbi feltételezésekből indulunk ki:

– A felsőoktatás hasznának meg kell haladnia annak költségeit.

– A felsőoktatás költségeiből már ma is valamennyi haszonélvező részesedik, de nem történt meg ennek rendszerszerű átgondolása a mértékek és arányok, a módszerek és a következmények tekintetében.

– A költségek megosztásában a teher a képzésben részt vevők (családok) és a munkaadók felé tolódott el.

– A költségek megosztásának változása részben a haszonmegoszlással hozható összefüggésbe, tehát közelített a költség-haszon elvhez.

Arra is keressük a választ, hogyan befolyásolja a költségek megosztása, illetve annak technikája a felsőoktatás iránti keresletet, a felsőoktatás terjedelmét, költséghatékonyságát és a méltányossági elv érvényesülését.

A fenti kérdések tekintetében további feltételezéseink az alábbiak:

– A költségek haszonarányosabb megosztása összességében a felsőoktatás terjedelmének csökkenését eredményezheti.

– A költségek megosztásának technikájától érdemben függ a felsőoktatás iránti kereslet, továbbá a felsőoktatás költséghatékonysága és a méltányossági elv érvényesülése.

– A költségek megosztása és technikája a felsőoktatás iránti kereslet szerkezetét is befolyásolja.

A felsőoktatás finanszírozásának intézményi aspektusai – a tulajdon és a fenntartó-tulajdonos szerepe

Felsőoktatási tevékenységet a mindenkori felsőoktatási törvény szerinti felsőoktatási intézmény folytathat. A felsőoktatás szűken vett (a nem szorosan a felsőoktatáshoz tartozó, pl. élelmezési, lakhatási stb.) költségei a felsőoktatási intézményekben a működés során merülnek fel. A költségviselők hozzájárulásának ebben a tekintetben – valamilyen mechanizmus szerint – a felsőoktatási intézmények költségvetésének bevételi oldalán kell megjelennie. A tör vény a felsőoktatási intézmény létesítéséhez, működtetéséhez és megszüntetéséhez alapítófenntartó (a továbbiakban: tulajdonos) szükségességét rendeli. A tulajdonos szerepe a finanszírozásban függ a mindenkori jogszabályi feltételektől, de valamilyen mértékű kötelezettség és felelősség mindenképpen hárul a tulajdonosra. Egy intézmény létesítése befektetést is jelent, a képzés elindításához a jogszabályok előírta feltételek megteremtése (finanszírozása) a tulajdonos feladata (épületek, berendezések, likviditási tartalék, bérek és járulékaik stb.). A működés során a tulajdonost – a szabályozástól függően – terhelhetik a képzés, fenntartás és fejlesztés költségei. Az esetlegesen keletkező veszteség finanszírozása a tulajdonosra hárulhat. A tevékenység megszüntetésének költségei is a tulajdonost terhelik.

A fentiekből következik, hogy – különösen nem állami tulajdonosok tekintetében – a finanszírozásban a tulajdonost érintő felelősségnek és kötelezettségeknek minél stabilabbnak és kiszámíthatóbbak kell lennie. Sajátos eseteket kivéve a tulajdonos minimális célja a befektetés megtérülése. Nem állami tulajdonosok érdemi és stabil bevonása a felsőoktatásba e szempont figyelembevételével történhet. A költség-haszon elv alapján, amennyiben a tulajdonosnak csupán befektetése térül meg, kell hogy legyen olyan motiváció, érdek, szempont (haszon), amely a költségen (befektetésen) felüli pénzbeli haszon elmaradásáért kárpótolhatja. A költséghaszon elv érvényesülése tekintetében tehát a tulajdonost is fontos szereplőként azonosítjuk. Azért hangsúlyozzuk külön a nem állami tulajdonosok helyzetét, mivel az állami tulajdonos (beleértve az önkormányzatokat is) helyzete lényegileg különbözik a nem állami tulajdonostól, amennyiben a létesítés, fenntartás finanszírozása közpénzből történik, ennek összes – különösen hatékonysági – következményével.8

A felsőoktatás finanszírozásának intézményi aspektusai – az állam mint tulajdonos, szabályozó és finanszírozó

A felsőoktatásban az állam egyszerre hármas – ellentmondásos – szerepben van, amennyiben egyrészt tulajdonos-fenntartó, másrészt szabályozó, harmadrészt pedig finanszírozó – közpénzekből finanszírozza is a felsőoktatást. Tisztán elvileg tekintve, a felsőoktatás állami tulajdona esetében a három funkció egyfajta összeférhetetlenséget jelent, amikor az állam szabályozási és finanszírozási jogait saját tulajdona tekintetében is gyakorolja. Fennáll ugyanis a célnak, hatékonyságnak, gazdaságosságnak és eredményességnek ellentmondó – tulajdontól függő – megkülönböztetés lehetősége. Az állami szabályozás a finanszírozás területén – a teljesség igénye nélkül – kiterjedhet az alábbi területekre:

– A finanszírozás kötelezettjeinek meghatározása (költségek megosztása);

– kedvezményezettek és kedvezmények meghatározása (méltányossági elv);

– a finanszírozás technikájának meghatározása (költségek vetítése, időbeli allokálása stb.);

– költséghatékonyság monitorozása, szükség esetén szankciók (hatékonyság, gazdaságosság, eredményesség alapján).

A finanszírozás intézményi modelljei és a költség-haszon elv értelmezhetősége
Az alábbiakban előítélettől mentességre törekedve, pusztán elvi alapon, két alapvetően eltérő és egy kiegészítő – önmagában véve következetes – finanszírozási modellt különböztetünk meg. Temesi József9 megállapításait is figyelembe véve azt a kérdést tesszük fel, hogy az egyes finanszírozási modellek hogyan értékelhetők a költség-haszon, hatékonysági és méltányossági elv érvényesülése szempontjából. A modelleket tiszta formájukban mutatjuk be, tudva, hogy ebben a formában a valóságban nem fordulnak elő. A valóságban a bemutatott modellek egyfajta vegyülete található, nem közömbös azonban, hogy az egyes modellek lényegi elemeit milyen összetételben tartalmazza a konkrét finanszírozási rendszer.

Költség-haszon elv a piaci finanszírozási modellben

A piaci finanszírozási modellben abból a feltételezésből indulunk ki, hogy a felsőoktatási szolgáltatásban érdekelt szereplők (családok, gazdálkodó szervezetek, önkormányzatok, állam stb.) – a felsőoktatás várható haszna alapján – közvetlen vagy közvetett piaci keresletet fognak teremteni a felsőoktatással szemben. A piaci kereslet generálni fogja a megfelelő kínálatot, tehát különböző tulajdonosok (alapítók-fenntartók) jelennek meg, akik a költség+haszon elv alapján beruháznak és kínálatot fognak teremteni. Ebben a modellben a nem állami tulajdonosok (befektetők) súlya akár meghatározó lehet, az állam szerepe pedig elsősorban (piac)szabályozó, másodsorban megrendelő finanszírozó, mindenekelőtt méltányossági szempontok alapján.

A piaci modell elvileg diverzifikált és rugalmas kínálati szerkezetet eredményez. Amennyiben a nemzetköziesedést is figyelembe vesszük, a felsőoktatás szerkezete a nemzetközi munkamegosztás szabályai szerint alakul, és szolgáltatási export-import jellegzetességeit is mutatja. A felsőoktatás ára piaci lesz, ami a kereslet-kínálati szabályok alapján a felsőoktatás költségeit és hasznait fejezi ki.10 Feltéve, hogy az állami szabályozás a piaci viszonyokat tiszteletben tartja, a szolgáltatók költségvetési korlátja11 kemény lesz, tehát az intézményi működésben érvényesül a haté konysági elv. A költségviselők a költség egységére eső haszon maximalizálására törekednek.

Fentebb általános jelleggel már hangsúlyoztuk, de a felsőoktatásra mint szolgáltatásra különösen igaz, hogy a valóságban a piaci modell nem tud tiszta és klasszikus formájában megvalósulni. Ezért külső (például állami) beavatkozás nélkül hatékonysági és méltányossági deficitek jelentkeznek.

Az állam másodlagos szerepe – kvázi piaci szereplőként – a közérdek, valamint a köz által vállalt értékek alapján preferált területeken és preferált (pl. hátrányos) rétegek esetén kereslet támasztása, alapvetően megrendelőként, tehát a felsőoktatási szolgáltatás vásárlójaként. Szabályozó és megrendelő szerepében az állam érvényesítheti a méltányossági és esélyegyenlőségi szempontokat, nem feltétlenül sértve a kemény költségvetési korlát követelményét.

Költség-haszon elv a bürokratikus finanszírozási modellben

A finanszírozás bürokratikus modelljében a felsőoktatási tevékenység (a felsőoktatási intézmények) finanszírozása döntően az állam által, a közösségi jövedelem újraelosztása keretében történik. A képző intézmények bevétele nem piaci árbevétel, hanem állami költségvetési támogatás. Ennek a modellnek a releváns tulajdonformája az állami tulajdon. Az állam nem a piaci viszonyokat szabályozza, hanem a – döntően állami – intézmények finanszírozásának és elszámoltatásának szabályait határozza meg. Ebben a modellben a nem állami tulajdoni formák „idegen testnek” számítanak, amellyel az állam szabályozóként és finanszírozóként nehezen tud mit kezdeni. Amennyiben viszont az állam a nem állami intézmények esetében finanszírozóként nem, vagy csak részlegesen vesz részt, kénytelen egy részleges piaci helyzetet elismerni, a szabályozásban tehát sajátos kivételeket tenni, elismerve a tulajdonosok költség+haszon elven alapuló érdekét. Az állami és a nem állami intézmények „kezelése”, az egyenlő elbánás és az eltérő tulajdonú intézmények (verseny)esélyegyenlősége az állam és az intézmények közötti permanens vita és feszültség forrása lesz.12

Az állam tehát e modellben az állami intézmények számára feladatot határoz meg, és hozzá finanszírozást biztosít. A finanszírozás technikája alapvetően háromféle: normatív, megállapodásos és projektfinanszíro zás13. A tapasztalatok azt mutatják, hogy e modellben súlyosan sérül a kemény költségvetési korlát (a hatékonyság) követelménye, különösen az állami tulajdonú intézmények esetén. Az állam a méltányossági elvet is részben bürokratikus („utasításos”) módon érvényesíti (pontszámkedvezmény a felvételnél, egyéb előnyben részesítés stb.). A hallgatókat célzó ösztöndíjrendszer sem tekinthető piaci elemnek.

A modell a piac, az állam és az érdekelt szereplők együttműködésén és szerepmegosztásán alapul.
Megjegyezzük, hogy a rendszerváltás óta eltelt több mint húsz évben a magyar felsőoktatási rendszer finanszírozása a bü rokratikus modellhez állt közelebb. Szembesülve ugyanakkor e modell fent jelzett problémáival, az állam más (pl. piaci) elemeket is beépített. Ilyen elem a költségtérítéses képzés – az állami intézményekben is –, a költségtérítés költségalapú, intézményi szintű meghatározása, részben ezzel összefüggésben, a diákhitel intézménye, és az úgynevezett magán-felsőoktatási14 intézmények fokozatos „magára hagyása”.

Költség-haszon elv a tárgyalásos finanszírozási modellben

A tárgyalásos gazdaság15 közgazdaságtanból ismert modellje nem tekinthető egy tiszta (harmadik) modellnek. Az eddigi gyakorlati tapasztalatok alapján tulajdonképpen a piaci modell korlátainak, gyengeségeinek ellenpontozására alkalmas intézményi együttest jelent, alapvetően piaci alapon. A modell a piac, az állam és az érdekelt szereplők együttműködésén és szerepmegosztásán alapul. A társadalmi célokból, a hatékonyság, gazdaságosság, eredményesség és méltányosság követelménye alapján levezetett funkciómegosztást jelent a piac, az állam és az érdekelt szereplők közössége (képviseleti szervezetei) között.

A tárgyalás intézményét a felsőoktatás rendszerére, ezen belül a finanszírozásra is lehet értelmezni és adaptálni. A felsőoktatás tárgyalással kiegészített finanszírozási modelljében lényegében a piac és az állam működésének, szerepének határait és korlátjait az érdekelt szereplők közösen határozzák meg. A legfontosabb érdekelt szereplők: a diákok (a képviselő hallgatói szer vezet), a tanárok és a foglalkoztatottak (a képviselő szakszer vezetek) és a munkaadók (a képviselő kamarák). Az állam szerepe ebben a modellben változó: lehet egyenrangú szereplő, közreműködő, megfigyelő, végrehajtó, és mindez együtt. A tárgyalás lényege, hogy a felsorolt érdekelt szereplők képviseletei megállapodnak abban, hogy miként osztják meg az egyes képviselt csoportok között a felsőoktatás költségeit, és miként érvényesítik a méltányossági elvet. Ez tehát egy elvi megállapodás, amit az alapmodellben (piaci vagy bürokratikus) az államnak tiszteletben kell tartania, modelltől függően a szabályozási, illetve a finanszírozási rendszerben pedig érvényesítenie.

A költség-haszon, a hatékonysági és a méltányossági elv értelmezhetősége az egyes érdekelt szereplők szintjén az eltérő modellekben
Az OECD rendszeresen megjelenő elemzéseit a felsőoktatás finanszírozása tekintetében áttekintve azt láthatjuk, hogy a privát szféra valamenynyi vizsgált országban részt vesz a felsőoktatás finanszírozásában. Az is szembetűnő ugyanakkor, hogy rendkívüli eltérések vannak az egyes országok között a privát szféra hozzájárulása (minden bizonnyal a hozzájárulás módja) tekintetében. Ez is arra utal, hogy a költség-haszon elv felfogása, érvényesítési mértéke és módja tekintetében az országok szakpolitikája között lényeges eltérés van. Külön (nem e tanulmány tárgyát képező) elemzést igényel, hogyan viszonyulnak az egyes nemzeti megoldások a hatékonysági és méltányossági elv érvényesítéséhez. Itt annyit jegyzünk meg csupán, hogy a különböző arányok és konkrét mechanizmusok akár egyenértékűek lehetnek, figyelembe véve az adott országok történeti és kulturális adottságait, értékjellemzőit, céljait és természetesen az adott ország gazdasági fejlettségét is.

2. ábra: A privát szféra hozzájárulása az oktatási intézményekben (2008)


A 2. ábra az OECD Education at a Glance 2011-ben megjelent tanulmánya alapján16 jól szemlélteti a privát szféra hozzájárulásának különbségeit az egyes vizsgált országokban.

Az OECD tanulmánya, illetve a fenti ábra is, a privát szféra közvetlen hozzájárulását veszi számba. Tanulmányunk fontos mondanivalója lesz alábbiakban, hogy a privát szféra hozzájárulását sokkal átfogóbban, a közvetett hozzájárulásokat és a teljes jövedelemáramlást figyelembe véve kell értelmezni és számba venni.

Az állam (a közösség) költségei és hasznai

A szakirodalom17 a felsőoktatás számos közösségi hasznát azonosította. Ezek közé tartozik a nemzeti jövedelem emelkedése, a várható életkor meghosszabbodása, az egészségi állapot javulása, a kriminalizáció csökkenése, a társadalmi kohézió javulása stb. Ezek közül egyesek a felsőoktatás közvetlen, mások közvetett következményei, hasznai. Itt olyan közjavakról, illetve pozitív externáliákról van szó, amelyeket a társadalom minden tagja élvez vagy élvezhet valamilyen módon, abból tehát kizárni senkit nem lehet. Ebből vezethető le, hogy a felsőoktatás finanszírozásában a társadalom minden tagjának indokolt részt vennie – annak is, aki közvetlenül nem vesz igénybe felsőoktatási szolgáltatást. Ez úgy és akkor valósul meg, amikor a közösségi (állami, önkormányzati) költségvetésből (piaci vagy bürokratikus modellben) a társadalom a felsőoktatás költségeihez hozzájárul. A jelenlegi magyar rendszerben az államilag támogatott hallgató juttatásai, a hallgatók utáni intézményi támogatás értelmezhető például ilyen közhaszon alapú közösségi finanszírozásként. A közösségi finanszírozás mindkét alapmodelljében a közösségi források egy része méltányossági alapon kerülhet felhasználásra (állami szociális ösztöndíj, Bursa Hungarica önkormányzati ösztöndíj, fogyatékosok utáni intéz ményi többlettámogatás stb.) A hatékonysági elv oly módon ér vényesülhet, hogy az állam az intézménynek, illetve a hallgatónak nyújtott tá mo ga tás hoz ha té kony sá gi, il let ve teljesítménykövetelményt rendel (taEz az állam részéről nulmányi ösztöndíj, szakma-tudományos ösztöndíj, köztársasági ösztöndíj közösségi befektetésstb.). Ez az állam részéről közösségi ként is értelmezhető. befektetésként is értelmezhető.

A hallgatók (családok) költségei és haszna

A felsőoktatás közjószágként értelmezett pozitív externáliái a szolgáltatást igénybe vevők szintjén közvetlen haszonként is jelentkeznek (várható élettartam, egészség, életminőség stb.). Sajátos és aggregált haszonként értelmezhető ugyanakkor a felsőoktatási szolgáltatást igénybe vevők részéről az élet során elérhető és a többlettudásnak tulajdonítható többletjövedelem. E tekintetben – nemzetközi statisztikák szerint is – Magyarország az élen áll, amennyiben a felsőfokú végzettség birtokában nemzeti átlagban várható jövedelemszint több mint kétszerese a középfokú végzettséggel várhatónak.18

A költség-haszon elvből kiindulva mondhatjuk, hogy a felsőoktatás összhasznából a hallgatói haszonnal arányos költségek viselése a hallgató (a család) részéről indokolt lehet. Ennek formája, illetve módja a két alapmodellben eltérő lehet. Piaci modellben – alapesetben – a hallgató (illetve) családja fizeti piaci áron a képzési költséget. A közösségi oszthatatlan haszon alapján a közösség ennek egy részét átvállalja, döntően hatékonysági (tanulmányi) és méltányossági (szociális) elven alapuló közösségi ösztöndíjrendszerekkel. Piaci modellben a hatékonysági elv definíció szerint érvényesül az ismert piaci szabályok szerint. A piaci modell ugyanakkor kizárja a méltányossági (nem teljesítmény) elvet. A piaci elv lényegének megsértése nélkül – a költség-haszon időbeli eltérése alapján – több megoldás is lehetséges. A két legismertebb megoldás a diákhitel intézménye, illetve az utólagos – jövedelemből történő – fizetés. A piaci modell is kiegészíthető közösségi – teljesítmény- és szociális alapú – ösztöndíjakkal.

A piaci modellel kapcsolatban meg kell jegyezni, hogy hatékonysági, illetve teljesítményösztönzési előnyét tekintve gyengítő tényező, hogy az esetek meghatározó hányadában a tényleges teherviselő a hallgató családja. Így a hallgató költségvetési korlátja sajátosan és egyénileg eltérő mértékben puhává válhat.

Bürokratikus modellben az állam a képzés költségeit részben – egyes esetekben egészben – fedező tandíjrendszert vezethet be. A hallgatói hitel, a halasztott fizetés, a kétféle ösztöndíjrendszer a bürokratikus modellben is alkalmazható.19

Az utólagos hallgatói hozzájárulás lehet direkt, de megvalósulhat indirekt módon, az adórendszeren keresztül is (progresszív személyi jövedelemadó). Számos országban, így például Európa északi államaiban, a progresszív személyi jövedelemadó és a felsőoktatás állami finanszírozása (tandíjmentessége) között logikai és gyakorlati kapcsolatot teremtettek.20

A költségtérítéses képzés

Az úgynevezett költségtérítéses (önköltséges) képzés a méltányosság (esélyegyenlőség) oldaláról súlyos problémákkal terhelt mind a mai napig. A költségtérítéses képzés, mint a hallgatók, illetve családok intézményes bevonása a finanszírozásba, látványos „karriert” futott be.

A költségtérítéses hallgatók aránya a 2004–2005-ös tanévre elérte a hallgatók 50%-át. Az Oktatási Hivatal adatgyűjtése alapján 2011-ben a költségtérítéses hallgatók aránya alapképzésben és osztatlan képzésben, képzési területenként rendkívül erős szóródást mutat. A nemzetvédelmi és katonai képzési területen meghaladja a 80%-ot, miközben a természettudományi képzési területen alig haladja meg a 6%-ot, de az orvos- és egészségtudományi képzési területen is éppen csak meghaladja a 11%-ot. Az erős szóródásban szerepet játszik a képzés iránti kereslet, a költségtérítés nagysága és a releváns társadalmi réteg fizetőképessége. A költségtérítéses hallgatók arányának változását a teljes felsőoktatásban mutatja a 3. ábra. A képzésben részt vevők, illetve családjuk ilyen mértékű szerepvállalása is jelzi, hogy a felsőoktatás, a felsőfokú végzettség presztízse rendkívüli módon megnövekedett. A felsőoktatást, a felsőfokú végzettséget a társadalom széles rétegei a felemelkedés útjának, haszonnal megtérülő befektetésnek kezdték tekinteni. Ezt a várakozást tények is alátámasztották: a diplomások munkaerő-piaci helyzete ki emelkedően jó volt – még ma is az –, a diploma átlagosan több mint kétszeres jövedelmi szintet biztosított a középfokú végzettséghez képest. A 4. ábra kiválóan szemlélteti, hogy a bérprémium mértékét tekintve Magyarország az OECD-országok között is az előkelő második helyen szerepel.

3. ábra: Államilag támogatott és költségtérítéses hallgatók arányának változása


4. ábra:


A költségtérítéses képzés arányának növekedése további sajátos ellentmondásokkal párosult. Ezek egyike a költségtérítés összegének rendkívüli szórása régiók, intézmények és szakok szerint. Egy budapesti, kiemelkedő presztízsű intézmény egy népszerű szakon a képzési normatíva többszörösét is elkérhette és el is kérte. Egy vidéki főiskola kevésbé népszerű szakon a képzési normatívánál jóval alacsonyabb összeget tudott csak ér vényesíteni.21 Ez súlyosan ellentmond a méltányosság, az egyenlő esély elvének, gondoljunk a hátrányos és a halmozottan hátrányos helyzetűekre, akiknek a diákhitel (eladósodási) esélyt jelentett, miközben a hitel maximált összege szaktól, illetve a konkrét költségtérítési összegtől független. A másik – meggyőződésem szerint alkotmányos – aggályokat felvető ellentmondás „a győztes mindent visz, a vesztes mindent veszít” alapú gyakorlat. Ennek lényege, hogy az államilag támogatott és a költségtérítéses megkülönböztetést a hallgatók mint bélyeget viszik magukkal a tanulmányok során. Néhány éve enyhített csak a szabályozás (de a problémát alapjaiban nem oldotta meg) azon a tényen, hogy míg az alig teljesítő támogatott hallgató – az egyszeri, felvételi mérés alapján – a teljes képzési idő alatt élvezi a közösségi támogatást, a költségtérítésesként felvett, később kiválóan teljesítő hallgató pedig kiváló teljesítménye ellenére sem részesülhet abból.

A munkaadó költségei és haszna

Gyakran felmerül, hogy a munkaadók is járuljanak hozzá a felsőoktatás költségeihez. A munkaadók hozzájárulása jogos követelmény, hiszen a képzett munkaerő egyik haszonélvezője a munkaadó. A munkaadó haszna a munkatermelékenység emelkedésében, a versenyképesség javulásában, végső soron a profit növekedésében jelentkezik. Közhelynek számít az a makroszintű tétel, hogy egy országban az iskolázottság szintje és a gazdasági fejlettség, illetve a gazdaság dinamikája között szoros összefüggés van.

Felmerül a kérdés, hozzájáruljanak-e a munkaadók a felsőoktatás költségeihez. A válasz igen, hiszen a munkaadók számára a magasabb képzettség költsége a magasabb munkabér. De feltehető a kérdés úgy is, hogy hozzájárulnak-e a munkaadók már ma is a felsőoktatás költségeihez. A válasz erre is igen. Az a bértöbblet, amit Magyarországon a munkaadók a középfokú végzettségűekhez viszonyítva a felsőfokú végzettséggel rendelkező munkavállalónak fizetnek, európai összevetésben is kiemelkedő, miként erre fentebb már hivatkoztunk, több mint kétszeres. Ez tényszerűen a munkaadó hasznaihoz társítható költségviselésnek tekinthető. Mi okozza hát sokak hiányérzetét? Nyilvánvalóan az, hogy a képzettebb munkavállalónak fizetett magasabb bér nem feltétlenül jut vissza a felsőoktatás rendszerébe. A fentebb kifejtett piaci modellben ez természetes módon menne végbe, mivel a képzettebb hallgató viselné a képzés költségeit, aminek forrása a magasabb képzettség révén elért magasabb jövedelem. A munkaadó hozzájárulása a bérköltség révén így ténylegesen visszajut a felsőoktatás rendszerébe. A piaci és a bürokratikus modellben is van személyi jövedelemadó, amikor a magasabb jövedelem – még lineáris rendszerben is – (arányosan) magasabb társadalmi hozzájárulást (költségviselést) jelent. Az így befolyó közösségi bevétel piaci modellben a méltányossági elv ér vényesítését, bürokratikus modellben pedig a képzési költségek részleges állami finanszírozását is szolgálhatja.

A munkaadó hozzájárulásának sajátos aspektusa, hogy a munkaadó akkor és addig vesz részt a képzettség finanszírozásában, amikor és ameddig a képzett munkaadót alkalmazza. Ezzel egy adott munkaadó csak részlegesen téríti meg a képzés költségeit. Amennyiben a munkaadók részéről a képzési beruházás, például hallgatók teljes képzési költségének finanszírozását várjuk, akkor az előbbitől eltérő esettel állunk szemben. Ez a munkaadónak csak akkor érdeke, ha a kiképzett munkaerő foglalkoztatása nála addig garantált, ameddig legalább a képzési költségek megtérülnek. Ez elvileg is csak szer ződéses rendszerben, a hallgató és munkaadó közötti szerződés révén ér vényesíthető. Egy ilyen szerződéses modellben a munkaadó részéről felmerülhet a beruházásként értelmezett képzési költség – teljes vagy részleges – bérből történő levonása is.22 A mesterképzésben és különösen a szakirányú továbbképzésben a szerződéses finanszírozásra számos példát találhatunk.

A munkaadók fenti, intézményes hozzájárulását számos egyéb hozzájárulási forma egészítheti ki. Ma számos – önkéntes – ösztöndíj-alapítás, tanszékek és professzorok finanszírozása ismert, a szakképzési hozzájárulási kötelezettség pedig a bürokratikus hozzájárulási kényszer formájának tekinthető.

A munkaadók fenti, intézményes hozzájárulását számos egyéb hozzájárulási forma egészítheti ki.
Az európai északi államok fentebb már említett gyakorlatának következetessége abban nyilvá nul meg, hogy miközben a (nem piaci) felsőoktatási rendszer alapvetően tandíjmentes, az állam progresszív személyi jövedelemadóval – utólag – fizetteti meg a képzés költségeit közvetlenül a diplomásokkal, végső soron a munkaadókkal is. Az északi államok rendszerének következetességével szembeállítható egy olyan rendszer, amely tandíjmentességet deklarál lineáris személyi jövedelemadó mellett. Ez nyilvánvalóan ellentmond a költség-haszon elvnek, és egyenesen vezet a felsőoktatás finanszírozási problémáihoz. Ezt „korrigálja” a költségtérítéses (önköltséges) képzés, a fentebb már vázolt ellentmondásokkal a hatékonyság és a méltányosság terén egyaránt. Megjegyzendő, hogy az államilag támogatott és a költségtérítéses képzésben részt vevők megkülönböztetése indokolt az adózásban, utóbbiak adókedvezményét biztosítva (a mérték természetesen nem lényegtelen).

A jövedelem áramlások és a költség-haszon elv érvényesülése

Az alábbiakban egy jövedelemáramlási ábrán szemléltetem az állam, a hallgatók (családok) és a munkaadók szerepét a felsőoktatás finanszírozásában. Az 5. ábra a fentiekben kifejtettek összefoglalásának is tekinthető.

5. ábra: Felsőoktatás-finanszírozás és jövedelemáramlás a stakeholderek között


A költségmegosztás hatékonysági funkciója
Miközben a költségek hasznok szerinti allokációját igazságosnak tarthatjuk, felmerül, hogy a megosztás, illetve annak módja hogyan viszonyul a hatékonysági elvhez (a szűkös erőforrásokkal való gazdálkodás elvéhez). A hatékonyság mikro (gazdálkodó szervezetek szintjén értelmezett) és makro (nemzetgazdasági szinten értelmezett) megkülönböztetése indokolt. Az egyes felsőoktatási intézmények szintjén (mikro szinten) a piaci ár, vagy tandíj, önköltség, költségtérítés nemcsak a hasznok megfizettetését jelenti, hanem befolyásolja a szolgáltatás igénybevevőjének és a szolgáltatónak a döntéseit is. A kínálatot a kereslethez igazítja, a bevételekkel pedig takarékos gazdálkodásra ösztönöz. A keresleti oldalon érvényesülhet a haszonmaximalizálási elv. Mindezek makroszintű következménye a felsőoktatás kereslet-kínálati szerkezetének rugalmasabb alkalmazkodása, illetve a felsőoktatás egységnyi hasznára vetített költségszint minimalizálása.

Egy fontos nemzetközi aspektus
A gazdaság és a felsőoktatás nemzetköziesedésével, illetve globalizációjával a költség-haszon, hatékonysági és méltányossági elv is új, tágabb és ellentmondásosabb kontextusba kerül. Az Európai Unió alapvető elvei közé tartozó szabad mozgás (beleértve a munkaerő-mobilitást) lehetővé teszi a költségek és hasznok nemzetek közötti eltérő megosztását. Az agyelszívásnak nevezett jelenség a közösségen belül is létezik. Kárvallottjai jellemzően az átlag alatti fejlettségű országok közül is azok, amelyek a felsőoktatásban a költségek, a minőség, illetve kompetenciák te kintetében versenyképes kibocsátással rendelkeznek. A munkatermelékenységi arányokat többszörösen meghaladó jövedelemeltérések az átlag feletti fejlettségű országok javára azt jelenti, hogy a külföldre távozó – államilag támogatott – diplomások (és persze nem csak diplomások) esetén a szegényebb országok viselik a felsőoktatás költségeit (különösen bürokratikus, tandíjmentes modellben igaz ez), míg a hasznokat a diplomások, illetve a fogadóországok, illetve munkaadóik élvezik. Ez rendkívüli módon méltánytalan helyzetet teremt a kevésbé fejlett országok számára, mivel – számos más forma mellett – egyoldalú jövedelemkivonást jelent. Ennek a helyzetnek a megváltoztatása nem könnyű, mivel az EU tagországai lemondtak vonatkozó szuverenitásukról. A magyar kormány terve polgárjogi szerződés megkötésére a képzésben részt vevőkkel az állami támogatás visszafizetésére a fentiekkel összefüggésben nem megalapozatlan, de aggályos lehet az uniós elvek szempontjából. Alternatív és európai szintű megoldásként felvethető – az uniós jövedelemelosztási gyakorlattól nem idegen (lásd közös agrárpolitika) – egyfajta költségvetési kiegyenlítő mechanizmus a közös költségvetés keretén belül. Ennek lényege lehet azonos képesítési szinteken, a mobilitási egyenlegen alapuló visszatérítés azon országon számára, amelyek munkaerőexport-többlettel rendelkeznek.

Záró megjegyzések
Összefoglalásként megállapíthatjuk, hogy a költség-haszon, hatékonysági és méltányossági elv a felsőoktatás finanszírozásában összeegyeztethető. A költségeknek a haszonélvezőkre történő terhelése egy piaci alapú gazdaságban elsődleges és alapvető követelmény. Ez lényegében a piacgazdaság alapvető intézményi jellemzőinek érvényesítése a felsőoktatásban is. A költség-haszon elvből következik egyrészt, hogy a kereslet mozgatja a felsőoktatási kínálatot, másrészt az erőforrásokkal való hatékony gazdálkodásra ösztönöz.

A költség-haszon és hatékonysági elv érvényesítése ugyanakkor nem elégíti ki teljes mértékben egy társadalom értékrendjében szereplő méltányossági elv, a társadalmi igazságosság követelményét. A társadalom tagjai részben öröklött, részben rajtuk kívül álló okokból nem rendelkeznek egyenlő esélyekkel, illetve lehetőségekkel. A költség-haszon elv ezért kiegészítésre szorul olyan intézményekkel, amelyek ezt a gyengeségét kiküszöbölik, de legalábbis enyhítik. Ennek egyik módja a finanszírozás olyan technikája, amely a költségek és hasznok időbeli elválását elismerve a költségviselést a hasznok jelentkezésének idejére tolja. Megengedhetőnek tartjuk továbbá azt is, hogy – a teljes életesély piaci alapú kiegyenlíthetetlenségét elismerve – meghatározott társadalmi csoportok (fogyaté kosság, hátrányos és halmozottan hátrányos helyzet, gyermekvállalás stb.) esetén a közösség a tényleges haszonélvezőtől a költségek egy részét véglegesen átvállalja. Fontos megjegyezni, hogy a méltányossági elv konkrét érvényesítése is összeegyeztethető a hatékonysági elvvel. A juttatások és támogatások szociális alapú elosztásába is beépíthetők teljesítményre, illetve takarékosságra ösztönző mechanizmusok.

Fontos megjegyezni, hogy a méltányossági elv konkrét érvényesítése is összeegyeztethető a haté konysági elvvel.
A tanulmány elején feltett kérdések között szerepelt, hogyan érinti a költség-haszon elv következetes érvényesítése a felsőoktatás terjedelmét. Nos, erre a kérdésre annyit válaszolhatunk, hogy közelebb kerül a valóságos szükségletekhez. Ez a jelenlegihez képest valószínűleg kisebb terjedelmű, de a szükségletek szempontjából jobb szerkezetű és jobb minőségű felsőoktatást jelent. Az államról pedig jelentős terhet és felelősséget vesz le a terjedelem és a szerkezet meghatározása tekintetében egyaránt.

Személyes meggyőződésem, hogy a felsőoktatási rendszer fejlettségének, társadalmi-gazdasági szerepének, nemzetköziesedésének jelenlegi fázisában az államnak kevésbé kellene ragaszkodnia a tulajdonosi-fenntartói szerephez. A fenti szempontok érvényesítésében az államnak mint szabályozónak és finanszírozónak így is meghatározó szerepe lehet, miközben a tulajdonosi-szabályozói szerep összeférhetetlensége is kiküszöbölhető. A tulajdonosi-fenntartói szerep nyűgeitől megszabadulva az állam forrásait, szabályozó erejét a legfontosabb közösségi célok érdekében, hatékonyabban használhatná fel.

1  A tanulmány a szerzőnek az Ezredvég folyóiratban megjelent írása alapján készült. Az erre történő hivatkozást ezért a továbbiakban mellőzzük. Veres Pál: A költség-ha szon és a hatékonysági és méltányossági elv érvényesülése felsőoktatásunk finanszírozásában. Ezredvég, XXI. évf. 12. sz., 2011. december, 105–116. o.
2  Ezt az erőforrást nemcsak létrehozni kell, hanem hasznosítani is, elkerülve az erőforrás olcsó kiárusítását.
3  European Commission: Modernisation of Higher Education in Europe: Funding and Social Dimension.www (Letöltés: 2011. november 27.)
4  Education at a Glance: OECD indicators: Indicator A8 – What are the earnings premium from education. www . Lekérdezve: 2011. november 27.
5  Ki fizessen a diplomáért. Szerk.: Vámos Dóra, Felsőoktatás fejlesztését szolgáló kutatások, Felsőoktatási Koordinációs Iroda, Budapest, 1993.
6  A teljes oktatási vertikumot figyelembe véve a felsőoktatásban a legmagasabb az egy hallgatóra eső költség az egy főre eső GDP-hez viszonyítva.
7  Varga Júlia: Oktatás-gazdaságtan. Közgazdasági Szemle Alapítvány, Budapest, 1998.
8  Hoós János: A közösségi döntési rendszer. Aula Kiadó, Budapest, 2002.
9  Finanszírozás és gazdálkodás a felsőoktatásban. Szerk.: Temesi József, Aula Kiadó, Budapest, 2004.
10  A szolgáltatásokra jellemző módon az ár intézményenként, szakonként, régiónként tartósan eltérő lehet (lásd Havady Tamás–Szitás József–Veres Pál: Az önköltségszámítás szabályozása és gyakorlata, különös tekintettel a költségtérítés nagyságának meghatározására. In: Felsőoktatási Műhely, Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., Országos Felsőoktatási Információs Központ, Budapest, 95–106. o.
11  Kornai János: A hiány. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1980, 315–338. o.
12  Érdemes követni a hazai gyakorlatot, a „magán”-intézmények támogatásának változását, a 2012-ben hatályba lépő felsőoktatási törvény szerint pedig gyakorlatilag megszüntetését.
13  A normatív finanszírozáson itt az alapvetően létszám alapján, a megállapodás esetén teljesítményindikátorok alapján, a projektfinanszírozás esetén pedig az alaptevékenységen túli, a projektek teljesítménymutatókon alapuló finanszírozását értjük.
14  A „magán” jelző félrevezető, hiszen az alapító fenntartók tulajdoni szempontból igen változatosak: alapítványok, kft.-k, önkormányzatok stb.
15  Veres Pál: A neokorporatív (tárgyalásos) vegyes gazdaság. Az osztrák példa. In: Összehasonlító Gazdaságtan. Szerk.: Szabó Katalin, Aula Kiadó, Budapest, 2007.
16  Education at a Glance: OECD indicators: Indicator B3 – How much public and private investment in education is there. www (Letöltés: 2011. november 27.)
17  Polónyi István: Oktatás, oktatáspolitika, oktatásgazdaság. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2008; Varga, i. m.
18  Education at a Glance, Indicator A8..., i. m.
19  Meg kell jegyezni, hogy a felsőoktatás mint szolgáltatás esetén az ismert piaci szabályok a valóságban csak korlátozottan fejtik ki a várt hatásokat, mivel a szolgáltatások területén – esetleges monopolhelyzeteket is figyelembe véve – a szolgáltatási tényezők (személyek, tevékenységek) áramlása korlátozott.
20  D. Schindler: Tuition Fees and the Dual Income Tax: The Optimality of the Nordic Income Tax System. German Economic Review, 2011, 12(1), 59–84. o.
21  Havady–Szitás–Veres, i. m.
22  Volt tanítványaim hívták fel a figyelmemet az egyébként ismert jelenséggel kapcsolatban, hogy diplomás foglalkoztatottak esetén sem ritkaság az alacsonyabb béren történő bejelentés és „zsebbe fizetés”. Ebben az esetben a munkaadó a képzett munkaerő foglalkoztatásáért a rá háruló költségek alól bújik ki, és költségeit a közösségre hárítja át.



Legfrissebb vélemények

SebestyénT2012-12-23 18:15:40
E kitűnő elméleti összefoglaló jóságát csak az aktualitása múlja felül!

A piaci elszámolású helyett ingyenes állami oktatás ellen is felhozható a NINCS INGYEN EBÉD liberális érvelése, amely szerint az ingyenes állami oktatás, csak úgy látszik, mintha ingyenes lenne. De ugyanúgy meg kell azt fizetni valakinek, mint azt az ebédet, amelyet ingyen kap valaki. E liberális hasonlat ugyan jó, de a túlságosan leegyszerűsítő voltára meggyőző cáfolatot ad ez a sokoldalú és alapos elemzés.

A diákok és mások úgy tüntetnek mostanában az ingyen ebédet kivédő RÖGHÖZ KÖTÉS ellen, mintha egy ilyen megoldás az ördögtől való volna. Pedig nem az. A végzés után nem is egy országhoz, hanem egy VÁLLALATHOZ KÖTŐ helyzet régóta ismert a vállalati ösztöndíjak esetében. Ez az elemzés rámutat arra is, hogy az vállalati ösztöndíj adása a munkaadónak csak akkor érdeke, ha a kiképzett munkaerő foglalkoztatása nála legalább addig garantált, amíg számára a költségek megtérülnek.

Ebben a cikkben különösen aktuális és értékes elemzés található a nemzetközi AGYELSZÍVÁS kapcsán is. Az Európai Unión belül is tapasztalható brain drain kárvallottjai jellemzően az átlag alatti fejlettségű országok. Azok közül is az olyan országok, amelyek a felsőoktatásban versenyképes kibocsátással rendelkeznek. A szerző szerint ez rendkívüli módon méltánytalan helyzetet teremt a kevésbé fejlett országok számára. Ennek a helyzetnek a megváltoztatása nem könnyű, mivel az EU tagországai lemondtak vonatkozó szuverenitásukról.

Az is kitűnő gondolatmenet, hogy a felsőoktatási un. ingyen ebéd részben megfizettethető utólagosan is a progresszív SZJA révén, amint azt következetesen teszi az európai északi államok rendszere. Nem jó viszont a tandíjmentesség a lineáris SZJA mellett. Mindez nyilvánvalóan ellentmond a költség-haszon elvnek, és egyenesen vezet a felsőoktatás finanszírozási problémáihoz.

A szerződéses vállalati vagy állami ösztöndíjas rendszert röghöz kötésnek nevezni azért is félrevezető, mert valójában nem jár olyan jogi kötöttséggel, mint valamikor a jobbágyság vagy rabszolgaság. Itt csak arról van szó, hogy amennyiben a kedves vendég nem fizet rögtön az ebéd után, akkor később le kell szolgálnia az ebéd költségét vagy pénzzel meg kell váltania azt.

A vállalati ösztöndíjas rendszerben a röghöz kötést megszüntető PÉNZBELI MEGVÁLTÁS a gyakorlatban is jól működhet és működik is. Ha egy másik vállalat megszolgálási idő alatt elcsábítja a végzett diplomást, akkor az kifizetheti helyette a még le nem szolgált költséget. Vagy annyival magasabb bért adhat, amelyre a diplomás dolgozó banki kölcsönt is felvehet a kiváltási díj megfizetéséhez.

A hallgatói szerződések kapcsán is ugyanilyen elszámolási elvről volna szó. Csak itt a két vállalat helyébe az érintett két ország kerül. Az állami ösztöndíjas rendszerben is jól működhet az un. röghöz kötést megszüntető pénzbeli megváltás, ha egy másik ország vállalata vagy intézménye a megszolgálási idő alatt elcsábítja a diplomás dolgozót. Ekkor a dolgozó helyett a csábító fizetheti ki a még meg nem szolgált költséget. Vagy annyival magasabb bérre kötnek vele szerződést, amelyre a dolgozó banki kölcsönt is felvehet az ingyen ebédet jelentő állami felsőoktatás költségének az utólagos megfizetéséhez.
Megjegyzem, a mostani állami vezetők annak idején nem ingyen ebédeltek nemzetközi vonatkozásban, hiszen akkoriban nem igen lehetett szabadon munkát vállalni külföldön.

Az is megjegyzendő, hogy a szerző az uniós agrártámogatások mintájára egy állami szintű zseniális megoldást is felvázol e probléma megoldására. Az alapos elemzés mellett köszönet és elismerés illeti meg ezért is!

Az állami felsőoktatási ingyen ebéd mellett most kardoskodó diákok és mások ezeket vagy nem tudják, vagy nagyon is tudják, de más vezérli őket. Vezérelheti őket például a tömeggyűléseken és a tévében való INGYENES szereplés. Másokat valóban vezérelhet az un. ingyen ebédben való részesülés kétes erkölcse, mi több, a parazita ingyen élés az adófizetők pénzén.

Szégyelljék magukat!


Összes vélemény




© 2005-2013, Polgári Szemle Alapítvány