« Vissza: Polgári Szemle tartalomjegyzék 
Egy ellenőrzött európai bevándorlási politikáért
Pour une immigration maîtrisée en Europe
Patrick Gaubert
Le Monde, 22 aout 2007


Európa sajátos helyzettel áll szemben: míg egyes országok határaik megnyitását tervezik – így például Hollandia, ahol nemrég a 2001 előtt érkezett illegális bevándorlók, mintegy 30 ezer ember részesült „általános amnesztiában” –, addig mások, mint a családegyesítést jelentősen megszigorító Franciaország, azok szigorúbb őrizetét tartják kívánatosnak. Ez a bevándorlásügyi kakofónia már nem tartható sokáig, s Európának a szakértők többsége szerint összehangolt, egységes és közösségi dimenziójú bevándorlási politikát kell kialakítania.

Az Európai Parlament ezért az utóbbi években komolyan foglalkozott ezzel a kérdéskörrel, s első lépésként a helyzetfelmérést hajtotta végre. Így számos európai parlamenti képviselő ellátogatott Máltára, Lampedusára, Ceutába vagy Melillába, tehát azokra a kritikus helyekre, melyek Európának a bevándorlás kezelésére való képtelenségének szimbólumaivá váltak. A fiatal bevándorlókkal folytatott beszélgetések során kellett rádöbbenniük, hogy előbbiek abban a hitben hagyják el hazájukat, s kelnek életüket kockáztatva útra, hogy Európában tárt karokkal, munkával és lakással várják őket. Az embercsempészek által félrevezetett, kínkeserves utazás eredményeként partot érő bevándorlókat aztán már gyakorlatilag lehetetlen meggyőzni ennek ellenkezőjéről.

Mi hát a megoldás? Az Európai Parlamentben Patrick Gaubert vezetésével készült jelentés több lehetséges megoldási javaslattal szolgál három alapvető témakörben: az illegális bevándorlás, a legális bevándorlás és integráció, valamint az együttes fejlesztés ügyében. Ami az első témakört illeti, először is erőteljesebb fellépésre van szükség a feketemunka ellen. Csak komoly szankciók képesek elriasztani a lelkiismeretlen munkaadókat attól, hogy törvénytelenül alkalmazzanak valakit. Másrészt meg kell erősíteni az Európa külső határainak védelmével megbízott Frontex ügynökséget, hogy az a rendelkezésre álló logisztikai és pénzügyi eszközök segítségével hatékonyan megakadályozhassa, hogy az illegális bevándorlók egyáltalán útnak indulhassanak.

Ami a törvényes bevándorlást és az integrációt illeti, itt három intézkedés tűnik szükségesnek. Először is, a családegyesítést bizonyos ésszerű feltételekhez kell kötni, hiszen nem tételezhető fel, hogy egy minimálbérből élő szülő képes lesz eltartani népes családját. A családegyesítés feltételéül kell tehát szabni olyan életkörülmények fennállását, melyek a család normális színvonalú eltartásához elengedhetetlenek. Másodszor, lehetővé kell tenni a legálisan érkezők számára, hogy könnyebben mozoghassanak az Unió területén. Ösztönözni kell ugyanakkor az ún. cirkuláris bevándorlást is, ami lehetővé tenné a munkavállaló kibocsátó és fogadó ország közötti rendszeres közlekedését, megakadályozva egyben a szegény déli országok egyik legnagyobb problémáját, az agyelszívást. Végül a sikeres integráció elengedhetetlen feltétele, hogy a bevándorló és családja beszélje az adott állam nyelvét, hiszen e nélkül sem a képzésben, sem a munkaerőpiacon nem képes boldogulni. Ezen intézkedések tükrözik egyben azt a kettős logikát, miszerint a sikeres bevándorlás nemcsak a fogadó állam, hanem a bevándorló egyén részéről is kötelezettségek és jogok összessége.

A kezelhető bevándorlási politika harmadik pillére az együttes fejlesztés, vagyis a harmadik országoknak nyújtott támogatás, mely különböző formákat ölthet. Nyilvánvalóan fontos a kibocsátó vagy tranzitországok hatóságainak megerősítése annak érdekében, hogy az illegális bevándorlás ellen hatékonyabban legyenek képesek fellépni. Másrészt helyi projektek felkarolásával, az oktatási és munkavállalási körülmények javításával kell vonzóbbá tenni az otthon maradást. Végül olyan európai delegációkat kell telepíteni a harmadik országokba, melyek átfogó tájékoztatást adnak a legális bevándorlás körülményeiről, és eloszlatják a tévképzeteket. Az ellenőrzött és kezelhető bevándorlás a szerző szerint csak európai keretek között képzelhető el.





© 2005-2011, Polgári Szemle Alapítvány