« Vissza: Polgári Szemle tartalomjegyzék 
Amikor még Franciaország vitte előre Európát
Quand la Franca faisait avancer l’Europe
Henri de Bresson et Sophie Gherardi
Le Monde, le 24 mars 2007


„Az európai integráció története sosem volt egy nyugodt folyamat” – mondja Jacques Delors, az Európai Bizottság 1985–1995 közötti elnöke a vele készült interjúban. Európa több krízist is megért története során, kezdve az üres székek politikájával 1965-ben, majd a Bretton Woods-i rendszer 1971-es összeomlásával és az 1973–74-es első olajárrobbanással. Ezek a válságok mind azt eredményezték, hogy a tagállamok hátat fordítottak a Közösségnek, és befelé fordultak. Így például Németország és Franciaország teljesen más módszerekkel igyekezett úrrá lenni az olajválságon, s ez nagyban csökkentette a Közösség működésének hatásfokát.

Az EU most is válságban van – mondja Delors, hozzátéve, a jelenlegi válság mélyebb. Ennek hátterében az áll, hogy a tagállamok között nagyfokú konfúzió uralkodik az EU végcélját, finalité-ját illetően. A problémák ugyanakkor már korábban érzékelhetők voltak, hiszen már 1992-ben, a Maastrichti Szerződés megkötésekor egyes tagállamok az „opt out”, vagyis az integráció mélyítésének bizonyos területeiből való kimaradás lehetőségét választották, így például Dánia, az Egyesült Királyság és Svédország a Gazdasági és Monetáris Unió esetében. A politikai krízist rendszerint gazdasági válság előzte meg. Így 1992-ben az olasz líra és az angol font elleni spekulációs támadás, s az Európai Monetáris Rendszer ezáltal bekövetkezett szétesése tekinthető a politikai válság kiváltó okának.

Az EB egykori elnöke alapvetően nem a rendszerváltásokat okolja a válság bekövetkeztéért, bár elismeri, a német újraegyesítés rendkívül megterhelte a német gazdaságot, s ennek negatív hatásai Franciaországot is érintették. Az 1997–2001. közötti gazdasági fellendülést követően pedig, az ezredforduló után a kedvezőtlen világgazdasági folyamatok ismét rossz hatással voltak a francia gazdaságra. Ez, valamint a folyamatok rossz kommunikálása is hozzájárult ahhoz, hogy a franciák az EU keleti bővítését negatívan élték meg.

Németország és Európa újraegyesítését jómaga morális szempontból megkérdőjelezhetetlennek tartja, és „újra megcsinálná, ha visszamehetne a múltba”, de mindenképpen levonná a következtetéseket az akkor elkövetett hibákból. Így például a világos politikai elköteleződés hiányának tudja be, hogy a rendszerváltó országok Washington szárnya alá menekültek, s úgy gondolja, a Balkánon ugyanazt kellene „kicsiben” megcsinálni, mint anno Nyugat-Európában: vámunió létrehozásával kéne közelebb hozni egymáshoz és együttműködésre kényszeríteni a háborúk által szembeállított népeket. A múlt nagy sikerének tartja ugyanakkor, hogy a berlini fal leomlása és az újraegyesítés vértelenül zajlott le, s ez nagyban köszönhető az akkori politikai vezetők, így Mihail Gorbacsov, idősebb George Bush, Helmut Kohl vagy François Mitterrand józanságának.

Az Európai Alkotmány tervezetének francia elutasítását tehát részben a keleti bővítés hibás kommunikálásának és kétségtelenül nem a legjobban sikerült lebonyolításának számlájára írhatjuk. Ezenkívül Delors elismeri, hogy a franciák akkori pszichológiai állapota is hozzájárult a népszavazás kudarcához, kezdve azzal a ténnyel, hogy maga az „Alkotmány” elnevezés sem volt már szerencsés, hiszen ez a franciák szemében egy igen jelentős hatalomtranszfert feltételezett volna, amit az Alkotmány nem tartalmazott. „Azzal az illúzióval le kell számolni, hogy minden problémáért az Uniót okoljuk, s ezek megoldását is tőle várjuk” – óv Delors. Egyes rendkívül fontos területek, mint a gazdaság- és foglalkoztatási politika vagy a társadalmi kohézió továbbra is nemzeti hatáskörben maradnak. Ezen felül a mondializáció (a globalizációra francia nyelvterületen használatos formula) által okozott kihívások is a franciák elbizonytalanodásához vezettek. Így történhetett meg, hogy a saját maguk által javasolt, s ráadásul jelentős részben francia mintára kivitelezett Alkotmányt a franciák elutasították.

Ami az európai intézmények működését illeti, Jacques Delors emlékeztet arra, hogy az ő korában az Európai Parlament példásan működött a szociáldemokrata-kereszténydemokrata együttműködésnek köszönhetően. Sajnálattal konstatálja azonban, hogy a szociáldemokrata vonal – melyhez önmagát is sorolja – azóta kisebbségbe került, s a jobbközép és liberális erők meg erősödtek, az utóbbiakon belül egyre inkább előtérbe kerülő szélsőliberális nézetekkel. Ennek ellenére persze a Parlament számos téren jelentős eredményeket ért el, így a szolgáltatási irányelv vagy a REACH kapcsán. Fontos ugyanakkor, hogy a francia vezetők továbbra is szemük előtt tartsák, hogy egy európai módra gondolkodó Franciaország szerepe mennyire nélkülözhetetlen, s ebből a szempontból rendkívül sajnálatosnak tartja, hogy az elnökválasztási kampányban Európa méltatlanul kevés szerepet kap.





© 2005-2011, Polgári Szemle Alapítvány