« Vissza: Polgári Szemle tartalomjegyzék 
Németország legnagyobb vállalatai
The German 40
By Paul Maident
Forbes Magazine, February 7, 2007


Németország vállalatai az ország elmúlt hat évének legjobb gazdasági teljesítményének körülményei között gyarapodhattak 2006 folyamán. A GDP növekedési üteme 2005-höz képest 0,9 százalékkal növekedve elérte a 2,5 százalékot, melynek hátterében elsősorban a rekordmértékű, 12,4 százalékos exportnövekedés és a váratlanul magas fogyasztási és befektetési szint állt. Ezek elsősorban a labdarúgó-világbajnokság kedvező következményeinek voltak betudhatók. Emellett a kedvező adatok az idén januárban bevezetett három százalékpontos áfakulcsemelés előtti, a befektetésekben tapasztalt megugrásnak is köszönhető. Azonban idén ez az adóemelés minden bizonnyal negatív hatással lesz a fogyasztás szintjére, így a gazdasági növekedés egészére is, főleg az év első felében. Ezen időszakra az elemzők így egyetértenek a 1,5 százalékos növekedési előrejelzésben, miközben a második félévre már erősebb mutatóval számolnak.

2006 folyamán a munkanélküliség, az európai gazdaságok legnagyobb problémája, hatéves mélypontra csökkent, de még mindig 9,8 százalékos, tehát még mindig közel 4 millió német állampolgárnak nincs munkája. Idén komoly érdeklődés veszi körül az országot, mely januárban vette át az Európai Unió soros elnöki tisztét. Angela Merkel napirendjén minden bizonnyal az energiaügy és a környezeti kérdések fognak döntő súllyal szerepelni, azonban a német vállalatok számára sokkal fontosabb lesz két hazai vonatkozású ügy, az egészségügyi reform és a munkaerő-piaci reform kimenetele. Merkel ugyanis híve annak a rendszernek, hogy az alkalmazotti bérek színvonala tükrözze a vállalatok teljesítményét. E logika szerint pedig a reform indokolt lenne, hiszen míg a német bérek átlagosan 1,3 százalékkal növekedtek 2006 folyamán, addig a vállalatok nyeresége 6,9 százalékkal nőtt. Így a szakszervezetek is egyre erősebben állnak ki a béremelések mellett. Ha pedig ez bekövetkezik, akkor az növelheti a fogyasztást, ami pedig kedvezően hat a nemzeti jövedelem növekedésének ütemére, de ekkor inflációs nyomással is számolnunk kell. Lássuk, e környezetben melyek Németország legnagyobb vállalatai:

1. Allianz: biztosító

2. Deutsche Bank Csoport: bankszektor

3. E.ON: közművek

4. DaimlerChrysler: tartós fogyasztási cikkek

5. Siemens Csoport: diverzifikált struktúrájú vállalat

6. Deutche Telekom: telekommunikáció

7. Munich RE: biztosítás

8. Deutsche Post: szállítás

9. Volkswagen Csoport: tartós fogyasztási eszközök

10. RWE Csoport: közművek

11. BMW Csoport: tartós fogyasztási cikkek

12. BASF Csoport: vegyipar

13. HVB Csoport: bankszektor

14. Commerzbank: bankszektor

15. Bayer Csoport: vegyipar

16. ThyssenKrupp Csoport: diverzifikált struktúrájú vállalat

17. Metro: kereskedelmi lánc

18. SAP: szoftveres szolgáltatások

19. Eurohypo: bankszektor

20. Porsche: tartós fogyasztási cikkek

21. Continental: tartós fogyasztási cikkek

22. EnBW-Energie Baden: közművek

23. Vattenfall Europe: közművek

24. Deutsche Lufthansa: szállítás

25. AMB Generali Holding: biztosítás

26. MAN Csoport: diverzifikált struktúrájú vállalat

27. Hypo Real Estate Holding: diverzifikált pénzügyek

28. Linde: vegyipar

29. Schering Csoport: gyógyszer és biotechnika

30. Deutsche Börse: diverzifikált pénzügyek

31. Landesbank Berlin: bankszektor

32. Merck: gyógyszer és biotechnika

33. TUI Csoport: szálloda, étterem, szabadidő

34. Celesio: orvosi műszerek és szolgáltatások

35. AXA Konszern: biztosítás

36. HeidelbergCement: építőipar

37. Salzgitter: eszközök, felszerelések

38. Hannover Re: biztosítás

39. W&W-Wüsrenrot: diverzifikált pénzügyek

40. IKB: bankszektor





© 2005-2011, Polgári Szemle Alapítvány