« Vissza: Polgári Szemle tartalomjegyzék 
Google-korszak a Microsoft után
Nach IBM und Microsoft haben wir jetzt die Google-Ära
Von Holger Schmidt
Frankfurter Allgemeine Zeitung, 20.11.2006, Nr. 270


A feltaláló Tim O’Reilly szerint a Web 2.0 jelenti az igazi Internet-korszak beköszöntét. A Web 2.0 alapvető változásokat eredményez majd az internet-iparban: a jövőben azok lesznek a sikeres vállalatok, melyek az internetet fórumként használva olyan közösségi intelligenciára tesznek szert, mely más formában nem lehetne elérhető. A nagy számítógépekre épülő IBM-korszakot a személyi számítógépekre építő Microsoft-korszak követte, melyet most az Internet-korszak vált fel; ezt akár Google-korszaknak is hívhatjuk. Ennek oka, hogy az internetes fórumok mindig sokkal eredményesebbek, mint az egyes alkalmazások, melyeknek a Microsoft felvirágzását köszönhette.

Az internet úttörőjének világos elképzelései vannak arról, hogy mely cégek nyerik meg a Web 2.0 körüli versenyt. A legjobb esélyes a Google, mivel gazdasági dinamikája ennek a cégnek a legnagyobb. Az Amazon a nagy ismeretlen, mivel – bár gazdaságilag nem annyira erős – mégis világos elképzelései vannak arról, hogy mit jelent fórum-szolgáltatónak lenni. Bár a Microsoft-ot sem szabad leírni, a cégnek üzleti modelljén alapvető változtatásokat kellene végrehajtania. A sikeres cégek titka: a világhálót mindnyájan annak teljes következményeivel együtt használják, így pl. a Google keresőgépe azért a legjobb, mivel a cég a felhasználókra bízta a honlapok értékelését. Könyvkereskedőként az Amazon is azért lett sikeres, mivel a vásárlók által leadott sokmillió szavazat felülmúlhatatlanná tette a cég adatbankját.

Más cégek – mint pl. az Ebay – azonban kénytelenek lesznek a versenyt feladni, várhatóan kivásárolják majd őket. A piac megtisztul, a nagy cégek emelnek a piacralépési korlátokon vagy felvásárolják majd a kisebbeket; sok kisebb Web 2.0-es cég üzletpolitikája pontosan erre a tényre épít. Ugyanakkor a nagy lelkesedés arra enged következtetni, hogy egy újabb spekulációs hullám van kialakulóban: már megint túl sok pénz áramlik egyes befektetési projektekbe. Ezt a fejlődést a személyi számítógépek piaca is végigjárta, az internet első 1999/2000-es hullámával összevetve azonban óriási különbség az, hogy a technika azóta már sokkal olcsóbb, egy cég akár pár százezer dollár kezdőtőkével is megalapítható és ezért a befektetők később nem haboznak 20-30 millió dollárral a zsebükben kilépni a piacról.

A Web 2.0- vállalkozások forgalmának oroszlánrésze a reklámokból származik, ám az új reklámformák elterjedése még várat magára. Egy új ipar van születőben, mely olyan fórumoknak gyárt majd filmeket mint pl. a Youtube, ahol a reklám és a szórakoztatás keveredik. A vállalatok olyan szórakoztató filmeket fognak majd megrendelni és gyártatni, ahol termékeik kiemelt szerephez jutnak; ily módon a reklám közvetlenül eléri a célközönségét és a videóval plusz információkat is lehet szolgáltatni.

Az internet-felhasználók kollektív tudásának kihasználása a marketing előtt is új távlatokat nyit. Egy olyan társadalmi-kereskedelmi honlap, mint a Threadless felhasználóit póló-motívumok felett szavaztatta és csak akkor gyártották le az érintett terméket, ha az megfelelő mennyiségű szavazatot kapott. Ugyanakkor O’Reilly a blogok szerepét túlértékeltnek érzi, hiszen csupán kevés blog rendelkezik kiterjedt olvasóközönséggel.

Az internet a hagyományos média világába is nagy változásokat hoz, az újságoknak egyes feladatokat már nem kell majd többé ellátniuk. Ehelyett olyan témákra kell koncentrálniuk, melyet más sajtótermék nem képes produkálni, azaz kommentárokra és tudósításokra. Ezen túlmenően blogoknak és egyéb a felhasználó által igényelt új tartalmaknak is ki kell alakítaniuk egy rendszert, így pl. a helyi újság létrehozhat egy a helyi sportegyesületről szóló honlapot, ahová a szurkolók folyamatosan feltölthetik a képeket. Ily módon új "közösségi újságírás" jön majd létre.





© 2005-2011, Polgári Szemle Alapítvány