« Vissza: Polgári Szemle tartalomjegyzék 
Miben változik az üzlet a következő 10 év során?
What’s the Biggest Change Facing Business in the Next 10 Years?
By Malcolm Gladwell
Fast Company, March 2006


Az üzlet megtalálja nemzeti hangját


Részt kell vállalni az ország politikájában, ám nem a szokványos módokon, utakon. A cégvezetők már ma is nagyon jól teljesítenek, amikor adócsökkentést és a szabályok egyszerűsítését kell kérniük, ám annál kevésbé jók, ha társadalmi ügyekben kellene egyéni álláspontot kialakítani. A jövőben a vállalatoknak fel kell hagyniuk a kizárólag egy ritmusra járó üzeneteikkel, és időt, energiát kell fektetniük azon szociális szempontok hangsúlyozásába (pl. kielégítő egészségügy, megfontolt bevándorláspolitika, nyugdíjrendszer), amelyek egy ország nemzetközi versenyképességéhez elengedhetetlenek.


Tér és idő jelentősége eltűnik


A vállalatok többsége alapvetően ma ugyanúgy működik, mint a 20. század első felében. A dolgozó autóba ül, munkába megy, elvégzi szokásos – előző nap félbe hagyott – munkáját. Az ipari modell ma még nagyrészt változatlan. Ám már közel az idő, amikor a munkavégzéshez nem lesz szükség meghatározott helyre, s amikor egy ötletből 24 óra leforgása alatt kész termék válik. Egyre kevesebb ember akar nagyvállalatoknál dolgozni, mert ezek ma már nem tudnak eleget ajánlani. Az emberek szeretnék kihasználni képességeiket, melyek értékesítésére új utakat keresnek (lásd az eBay-en üzletelők találékonyságát).


A képernyő központi szerepet kap


A televízió ma már nem önmagában áll: csatlakozik hozzá mobiltelefonunk, számítógépünk, az utcai reklámképernyők, melyek együtt alkotják életvitelünk egy meghatározó szegmensét. Az új médiumok közül egyik sem helyettesíti valamely korábbit: mind kiegészíti egymást. A vállalatok és cégek ma már elsősorban képernyőkön keresztül juttatják el üzeneteiket az emberekhez, még saját munkatársaihoz is. Ez pedig azt jelenti, hogy az ötletek, gondolatok és üzenetek sokkal gyorsabban áramolhatnak az emberek között, a gondolkodásba sokkal többen kapcsolódhatnak be, s sokkal több azonnali visszajelzés érkezhet az üzlet vezetőihez.


A központosított üzleti hatalom erodálódik


Az on-line világban erózió megy végbe a hatalommegoszlásban: az egyén egyre inkább saját ízlésére szabhatja környezetét, befolyásolhatja, milyen üzenetek jussanak el hozzá, eldöntheti, hogyan és kivel szeretne kommunikálni maga körül. A web átláthatóságot jelent, s ez által keményebb versenyt az üzleti vállalkozások számára. A specifikus igényekre a különleges szolgáltatásokra épülő kisvállalkozások új hulláma jöhet létre. Ugyanakkor, a választási lehetőségek világában az egyén döntésének felelőssége is drámaian megnő.


A dizájn szerepe a problémamegoldásban is megerősödik


A jövő üzleti csapatai a problémákról is úgy gondolkodnak majd, mint a dizájnról. A jó dizájn a dizájnról való helyes gondolkodás eredménye, amelyet a vállalatok a jövőben olyan területeken is alkalmaznak majd, ahol eddig nem. Arról a metódusról van szó, amelyet a dizájnerek egy-egy probléma megoldására használnak a saját területükön: a felhasználó igényeinek és szükségleteinek megértéséről, prototípus megalkotásáról az ötletek tesztelése érdekében, valamint a termék kerettörténetbe ágyazásáról, az életbe való átültethetőség céljából. Ez a logika ma már nem csak egy termék vagy szolgáltatás tulajdonságait határozza meg, hanem egy cég nyelvét is, ahogyan a fogyasztókhoz szól.


Többé már semmi sem eltüntethető


A transzparencia, az átláthatóság világában élünk, ahol nincs hová bújni, és nincs hová bújtatni sem. Az információ sebességének növekedésével aktivisták és újságírók hada áll készen, hogy üzleti titkaidat felderítse. Bármilyen ellenszenvesnek is tűnik elsőre, ez egyrészt megállíthatatlan, másrészt egészséges tendencia. Mindent nyitott könyvnek kell tekintenünk, márpedig ha kevesebb a titok, nagyobb a motiváció, hogy helyesen tegyük a dolgunkat, az üzletben is. Ezzel pedig a hitelesség is nő. A 21. század első éveinek nagy vállalati botrányai sarokkövek az üzleti világ történetében, mert bebizonyították, hogy a jövőben már nem a jól őrzött tikok, hanem a nyíltan vállalt felelősség a siker kulcsa.





© 2005-2011, Polgári Szemle Alapítvány