« Vissza: lapszemle tartalomjegyzék 

Osztály, vegyétek elő a játékokat!
Class, Take Out Your Games
By Cliff Edwards
Business Week, February 20, 2006


Joseph Durant, tizedik osztályos tanuló mostanában komoly tiszteletet érez az amerikai elnök iránt. Osztálytársa, Ciara Bell pedig Kleopátrának hivatja magát a többiekkel, és meglepően otthonosan mozog az ókori egyiptomi civilizáció témakörében. A charlestoni Catherine Carte pedig váratlanul megszerette a testnevelésórát. A közös hármójukban az, hogy új hozzáállásukat mindannyian valamilyen számítógépes játéknak köszönhetik. Mindannyian olyan iskolába járnak, amely lehetővé teszi számukra, hogy virtuálisan magukra ölthessék George W. Bush, Kleopátra vagy a híres balettművész, Mihail Barisnyikov szerepét. Számukra a tanulás még soha nem volt ennyire megnyerő.

A számítógépes játékokat manapság az erőszak és a szexualitás nyílt pártolása miatt szokták pellengérre állítani. Pedig Amerika-szerte egyre több tanár állítja a történelmi, politikai vagy fizikai témájú játékokat az oktatás szolgálatába, hogy ezekkel keltse fel a diákok érdeklődését. „Nem szabad elutasítanunk a technika legújabb vívmányait, hiszen ez a jövő” – mondja Tim Meegan chicagói történelemtanár, aki a Civilization nevű programot használja óráin.

A játékgyártó cégek adatai szerint az ország 2500 legnagyobb iskolai körzetében az osztályok legalább 10 százalékában használják a programokat, és az elmúlt öt évben a felhasználás mértéke egyre csak gyorsul. Külföldön is egyre nyitottabban fordulnak a módszer felé. Egy januári brit felmérés például azt mutatta, hogy a tanárok egyharmada már dolgozik ilyen számítógépes játékokkal – főleg a speciális tudást megkövetelő tananyagok elsajátításának segítésére –, további 59 százalékuk pedig nem zárkózik el jövőbeni használatuktól.

A vásárlókért folytatott küzdelemben az iskolákba való betörés új perspektívákat nyit meg a fejlesztők számára. Mivel azonban egy komplex, 3 dimenziós program megírásának költsége 20 millió dollár körül mozog, nem lesznek sokan, akik egyedül az oktatás igényeinek kielégítésére specializálódnak majd. „A célunk az, hogy folytassuk azt, amit eddig is csináltunk” – mondja Deborah Briggs, a Firaxis szoftvercég menedzsere. „Játékokat fejlesszünk ki, amelyek nem csak a szabadidő eltöltését, de a tanulást is szórakoztatóvá teszik mindenki számára.”





© 2005-2006, Polgári Szemle Alapítvány