Joseph Durant, tizedik osztályos tanuló mostanában komoly tiszteletet érez az amerikai elnök iránt. Osztálytársa, Ciara Bell pedig Kleopátrának hivatja magát a többiekkel, és meglepően otthonosan mozog az ókori egyiptomi civilizáció témakörében. A charlestoni Catherine Carte pedig váratlanul megszerette a testnevelésórát. A közös hármójukban az, hogy új hozzáállásukat mindannyian valamilyen számítógépes játéknak köszönhetik. Mindannyian olyan iskolába járnak, amely lehetővé teszi számukra, hogy virtuálisan magukra ölthessék George W. Bush, Kleopátra vagy a híres balettművész, Mihail Barisnyikov szerepét. Számukra a tanulás még soha nem volt ennyire megnyerő.
A számítógépes játékokat manapság az erőszak és a szexualitás nyílt pártolása miatt szokták pellengérre állítani. Pedig Amerika-szerte egyre több tanár állítja a történelmi, politikai vagy fizikai témájú játékokat az oktatás szolgálatába, hogy ezekkel keltse fel a diákok érdeklődését. „Nem szabad elutasítanunk a technika legújabb vívmányait, hiszen ez a jövő” – mondja Tim Meegan chicagói történelemtanár, aki a Civilization nevű programot használja óráin.
A játékgyártó cégek adatai szerint az ország 2500 legnagyobb iskolai körzetében az osztályok legalább 10 százalékában használják a programokat, és az elmúlt öt évben a felhasználás mértéke egyre csak gyorsul. Külföldön is egyre nyitottabban fordulnak a módszer felé. Egy januári brit felmérés például azt mutatta, hogy a tanárok egyharmada már dolgozik ilyen számítógépes játékokkal – főleg a speciális tudást megkövetelő tananyagok elsajátításának segítésére –, további 59 százalékuk pedig nem zárkózik el jövőbeni használatuktól.
A vásárlókért folytatott küzdelemben az iskolákba való betörés új perspektívákat nyit meg a fejlesztők számára. Mivel azonban egy komplex, 3 dimenziós program megírásának költsége 20 millió dollár körül mozog, nem lesznek sokan, akik egyedül az oktatás igényeinek kielégítésére specializálódnak majd. „A célunk az, hogy folytassuk azt, amit eddig is csináltunk” – mondja Deborah Briggs, a Firaxis szoftvercég menedzsere. „Játékokat fejlesszünk ki, amelyek nem csak a szabadidő eltöltését, de a tanulást is szórakoztatóvá teszik mindenki számára.”