« Vissza: lapszemle tartalomjegyzék 

India: a globalizáció katonái
Inde: les fantassins de la mondialisation
Eric Chol
L’Express International, 2-8 Février 2006


„India mindenhol ott van” – indított szlogenével Davosban a második számú ázsiai óriás. Az egyre növekvő számú indiai vállalatok már két éve lépik át a határt. 2005-ben 136 üzletet számolhattunk össze, 4,3 milliárd dolláros növekedéssel, ami több mint a kétszerese a 2004-es termésnek.

Belgiumtól (a Matrix 2005. júliusban 263 millió dollárért vásárolta meg a Docpharma gyógyszergyárat) az Egyesült Királyságig (az Apeejay 138 millió dollárért vásárolta fel a Typhoo Tea-t) Franciaországon keresztül – a Thomson szeptemberben 290 millió dollárért adta el katódcsőgyárát a Videoconnak – az indiai üzletek listája napról napra bővül, különösképpen, ami az európaiakat illeti (45%). Persze ha a Mittal felvásárolná az Arcelort, a világ legnagyobb acélipari vállalatát, az indiai statisztikákon ez mit sem változtatna, de „Mittal az indiai családi kapitalizmus jelképe, amely minden áron globális akar lenni”, állapítja meg Jean-Joseph Boillot, az Indiai gazdaság (L’Economie de l’Inde) c. könyv szerzője (amely március elején jelenik meg a La Découverte kiadásában).

Az indiai növekedés 2006-ban 8%-os, a bombayi tőzsde sorra dönti a rekordokat, és a devizatartalékok elérik a 150 milliárd dollárt. Ami a kormányt illeti, különösen vigyáz arra, nehogy akadályokat támasszon iparűzői elé. A Harish H.V. számításai szerint 2006-ban India külföldi befektetései közel 50%-al fejlődnek majd.





© 2005-2006, Polgári Szemle Alapítvány