Német cégek 2005-ig több mint tízmilliárd eurót fektettek be Lengyelországban, összesen 227 német cég dolgozik ott külföldi beruházóként. Ezzel párhuzamosan a lengyelek számára is a németek jelentik a legjobb piacot Európában. Exportjuknak majdnem egyharmada Németországba irányul.
A határokon átnyúló kölcsönös csere tehát él, egy kivétellel: a lengyelek nem fektetik pénzüket német cégekbe. Németország nemcsak nehéz, de drága piac is egyben, a „Made in Poland” felirat pedig a német fogyasztók köztudatában a rossz minőséggel egyenlő.
A helyzet azonban változni látszik. 2005 nyarán két német nagyvállalatot is a csőd szélén vásárolt fel lengyel versenytársa, és ezzel összesen 550 munkahelyet tudtak megmenteni.
Felmérések szerint egy vállalati csőd leginkább a vezetésen múlik. Potenciálisan versenyképes cégek könnyen megbukhatnak a főnök elégséges képességei vagy az elmaradt beruházások miatt. Lengyel üzletemberek mindezt képesek elkerülni. Úgy tartják: a lengyelek úgy cselekednek, mint német társaik a ’60-as, ’70-es években: bátrak, „éhesek” és könnyen vállalják a rizikót.
Ma még ugyan furcsa látvány egy keleti székhellyel rendelkező beruházó, de 20 év múlva ez már természetes lesz.