« Vissza: lapszemle tartalomjegyzék 

Google, a nagyhatalom
Google cash
Claude Soula
Le Nouvel Observateur, 22 Décembre 2005 – 4 Janvier 2006


A Google hálózati keresőszolgáltatásnak 7 évébe került, hogy az internet királya lehessen. Hatalma akkorára nőtt, hogy olyan más projektek, mint az internetes könyvtár, veszélybe kerültek. De Larry Page és Sergey Brin, a két harmincéves alapító már máson is töri a fejét: újabb terveik közt szerepel egy telefon, egy 200 dolláros számítógép az MIT-vel, ill. egy társulás a NASA-val. Létezik egy központ Kaliforniában, pontosabban egy hatalmas hangár, óriási telekkel, amely a NASA-hoz tartozik. Ezt a területet kívánják megosztani a Google-lal, ugyanis a keresőmotor hétről hétre növeli alkalmazottainak számát. Ötezer dolgozóból már kétezren tartózkodnak a Silicon Valley-ben San Franciscóban. Egyre csak gyarapodnak, és ezek az emberek a NASA-val dolgoznak majd együtt. Nem is csoda, a két alapító már kiskorában arról álmodozott, hogy egyszer liftet építenek a Föld és a Hold közé.

Persze a terv most valóságosabb. A Google már nem csupán egy egyszerű keresőmotor. A világ egyik legaktívabb és legfontosabb vállalatává vált: 100 milliárd eurós tőzsdeértékével körülbelül annyit ér, mint a BNP-Paribas, a Danone és a Renault együttvéve. Mióta a tőzsdén megjelent, 18 hónap alatt az ötszörösére nőtt az értéke. Már a Microsofttal szokták egy lapon említeni, és hatalma miatt egyre többen kezdenek félni tőle. A félelem pedig lassan paranoiává alakul, mivel a két alapító szinte sehol nem jelenik meg, stratégiájuk titkos és titokzatos. Vajon mit fognak kezdeni ötmilliárd euróval? Legyőzni a Microsoftot? Tönkretenni Wordöt, az Excelt és a többit? Ilyen pletykák járnak.

A történet hét éve kezdődött, mikor Larry Page és Sergey Brin, a két stanfordi hallgató elhatározták, hogy egész életüket az internetes keresés fejlesztésének szentelik. Akkoriban ez a terület még tényleg gyerekcipőben járt. Hamarosan minden internetező megismerhette ugyan az Altavistát, de mára már alig emlékszünk rá, hiszen a Google könnyedén legyőzte. Új módszerével, az „adword”-ökkel gyorsan az élre került. Ez arról szól, hogy bármely cég „megvásárolhat” olyan keresőszavakat, mint pl. a „parfüm” vagy a „4x4”. Ha valaki rákeres valamire, és az adott szót is belefoglalja, rögtön megjelenik a cég, amelyik megvette. A technológia és a reklám e különös házasságából pedig csak úgy dől a pénz. Idén, az elemzők úgy becslik, a Google 1,3 milliárd eurót vág majd zsebre 3,5 milliárdos üzleti forgalomból; 1 euróból 63 centet adóznak. A jövő elképesztő lehet. Az amerikai reklámpiacnak egyelőre 5%-át fedi le az internet, de ez az érték rohamosan nő, és emiatt áll módjában a Google két atyjának egyéb, meglepőbb tervekbe is befektetni.

Néhány projekt, mint a News, egyelőre bizalmas. Mások, mint a Talk nevű kommunikációs szolgáltatás és a Base apróhirdető még alakulóban vannak. Ami kész és működik, az az Earth műholdas figyelő – bárki számára. Segítségével végigpásztázhatjuk a világot, akár egy isten, és a nagyobb városokban akár a házakra is nagyíthatunk. Persze ennek is rögtön nagy sikere, és haszna lett. Előszeretettel veszik igénybe többek közt az ingatlanügynökök. A másik nagy tervet eredetileg Printnek hívták, aztán átkeresztelték Book Searchre, vagyis ez a könyvkereső, melynek célja, hogy a világ összes könyvét digitalizálja. Persze sokmindent tartogatnak még a tarsolyukban. Mi jöhet még? Jobb lesz óvakodni…





© 2005-2006, Polgári Szemle Alapítvány