« Vissza: lapszemle tartalomjegyzék 

Válassz: TGV vagy kisvasút?
TGV ou tortillards!
Georges Dupuy
L’Express International, 6-12 Octobre 2005


800 kilométernyi vasútvonalon csigatempóban haladnak a vonatok. A Christian Lacroix által felszerelt vagonokon az Île-de-France átutazói még a vesekövüktől is megszabadulhatnak. Senki nem tagadja a TGV előnyeit, de az, hogy az SNCF (francia vasúttársaság) nagy sebességet adományozott, a klasszikus útvonalak rovására ment. 1990 és 1997 között a vasúthálózatba fektetett 91 milliárd frank felét a TGV-kre fordították. „Az SNCF-nek választania kellett, minek eredményeképpen csak a TGV működhet rendesen.” – magyarázza Patrick Gandrieau, a CFDT (Francia Demokratikus Munkavállalói Szövetség) vasutas vezetője.

A Lausanne-i Műszaki Iskola vizsgálata szerint a francia vasút mai állapota nyomasztó. Ha nem fektetnek bele elég pénzt, a 29 000 kilométernyi vasút 60%-a tönkremegy 2025- ig. Vidéken teljes a fölháborodás. De a képviselők is nagy hűhóval követelik a TGV kiterjesztését. A helyzet javításához évi 350 millió euró lenne szükséges az elkövetkezendő tíz évben. Dominique Perben közlekedésügyi miniszter felkérte az RFF-et (Francia Vasúthálózat) és az SNCF-et, hogy év végére készítsenek el egy megújítótervet. Már csak az a kérdés, ki fizet majd. Az állam – aki soha nem gondoskodott róla – 70 millió eurót ígért, mikor még az 500 milliós tartozását se fizette ki az RFF-nek. Manapság nem úgy tűnik, hogy az állam sokat törődne a dologgal.




© 2005-2006, Polgári Szemle Alapítvány