« Vissza: lapszemle tartalomjegyzék 

Autópályák: az állam rossz számításai
Autoroutes: les mauvais calculs de l’Etat
Arnaud Gonzague
Le Nouvel Observateur, 25-31 Aout 2005


Az állam 12 milliárd euró bevételre számít a három autópálya-társaság, az APRR (Autoroute Paris Rhin Rhône), az ASF (Autoroute de la France) és a Sanef értékesítéséből. Ez összesen 7840 km aszfaltot jelent. A fennmaradó állami részvények kihirdetésére augusztus 22-én két óriás kapta föl a fejét: a BTP Bouygues telekommunikációval és ingatlanokkal foglalkozó cég és a Vinci építőipari vállalat. A tervet ellenzőkkel (François Bayrou, a centrista UDF vezetőjével az élen) szemben a pénzügyminisztérium mindenáron meg szeretne szabadulni az úttól. 2032-re, a koncesszió végére az autópályák 35-40 milliárd euró osztalékot jelentenének. Most, az eladás pillanatában ennek az összegnek csak a negyedére számíthatnak. Valójában nem olyan egyszerű a dolog: „2005-ben 12 milliárd, 2032-ben pedig 40 milliárd, ez így tökéletesen arányos”, hangsúlyozza Hervé Mariton. „Nem értem, miért ülnénk egy rakás pénzen, mikor a privatizáció felvirágoztathatná a gazdaságot”, védi a tervet a Drôme képviselője.

Kételyeinket a bevétel felhasználásának problémája ébreszti. A pénzügyminisztérium a bevétel nagy részét (kb. 10 milliárd euró) az államadósság törlesztésére szeretné fordítani. Nemes szándék lenne? Hiszen ez a 10 millió euró csupán csepp a tengerben az összesen 1000 milliárd eurós eladósodáshoz képest. Ha így jobban hangzik: az 1%-a. Tavaly egyébként a deficit 44 milliárddal gyarapította az adósságot. Márpedig az AFITF-nek, mely intézmény Franciaország infrastruktúrájának javításáért felel, 35 olyan nagy projektet kell finanszíroznia, mint pl. a lyon–turini vagy a párizs–strasbourgi vonal. Most legfőbb bevételétől fosztják meg, amely az autópályákból származna. A kormány más forrásokat ígért e célokra, nevezetesen az ingatlanadót és a közlekedésbiztonsági bírságok egy részét…

„Tudniuk kell, hogy 2018-ra minden autópálya-építésre felvett kölcsönt megtérítünk, és szinte az egész autópályahasználati díjat a francia közlekedésre fordítjuk! A privatizáció nem foszt meg minket a nagy lehetőségektől”, állítja Philippe Duron, Alsó-Normandia tartomány elnöke. Végül, az autósok számára egy tény, melyet ideje tudatosítaniuk: íme 50 év autópálya-használati díja, amelyből végül magánvállalatok gazdagodhatnak meg!




© 2005-2006, Polgári Szemle Alapítvány