« Vissza: lapszemle tartalomjegyzék 

Ahogy a világ valójában működik
How the World Really Works
By Daniel Okrent
Fortune, 75th Anniversary Edition, September 26, 2005


Nem sok olyan mondatot írtak le eddig, amellyel az első megjelenést követő hosszú évek után ugyanolyan frappánsan be lehetne mutatni egy magazin ars poeticáját. A kevés ilyen meghatározás közül az egyik annak idején így hangzott: „Pontosan, elevenen és konkrétan megírni a modern üzlet lényegét a történelem legnagyobb újságírói kihívását jelenti.” Mindezt az akkor 31 esztendős Henry Robinson Luce vetette papírra. Hat évvel korábban ő és partnere, Briton Hadden útjára indította a Time magazint, mely fergeteges sikert aratott Amerikában. Egy új, üzleti lap beindítása kapcsán azonban a környezetük mellett ők maguk sem voltak határtalanul optimisták. „Lehet, hogy már az első évben óriásit bukunk vele” – jegyezte le 1929-ben Luce. Talán nem véletlenül: azokban az évek – lásd: világgazdasági válság - nem éppen tűntek a legkedvezőbbnek egy üzleti lap indításához.

A magazin mégis elindult, s már első számai sem emlékeztettek a korábban ismert, hasonló sajtótermékekre. Oldalain hatalmas illusztrációk a kor legjelentősebb fotósaitól, a lapok vastagok és krémes érintésűek – már-már ízlelni lehet őket. S ami még fontosabb: az újságot olvasva sem hasonlíthattuk más magazinokhoz. Kezdő publicisták cikkeit találhattuk benne, mint James Agee, a későbbi neves prózaíró, Archibald MacLeish, a későbbi Pulitzer-díjas költő vagy Dwight Macdonald, a későbbi neves kulturális kritikus írásait. Hiszen éppen ez volt Luce koncepciója: megkülönböztetni a lapot a többitől. Ahogyan a FORTUNE egy korai promóciós anyagában is olvasható, az újság „nem tartalmazhat inspiráló esszéket, üzletpolitikákat védelmező írásokat vagy nagy nevű üzletemberek banális közhelyeit.” Tehát semmi olyasmit, ami a korabéli napi üzleti sajtót jellemezte – tehetjük hozzá. A FORTUNE cikkei azonban így is rendkívül széles palettát öleltek fel: találhattunk személyes beszélgetéseket és profilokat, dinasztikus családregényeket, tudományos előrelépések krónikáit. A legfontosabb részt, amely valójában rávilágított, hogyan is működik a világ, a hosszú, precíz vállalat-bemutató riportok jelentették a kor egy-egy meghatározó ipari szférájából. A csodát pedig az jelenti, hogy mindez ma is éppen ugyanígy van, s a FORTUNE ugyanazt jelenti, mint 75 évvel ezelőtt.





© 2005-2006, Polgári Szemle Alapítvány