« Vissza: lapszemle tartalomjegyzék 

Új maradiság
The New Orthodoxy
By William Underhill
Newsweek International, February 21, 2005


Románia új miniszterelnöke tisztában van saját prioritásaival. Országa talán képes lesz megküzdeni masszív költségvetési deficitjével, Tariceanu úr azonban ennek érdekében nem holmi fájdalmas áldozat meghozatalát kéri a lakosságtól: inkább adót csökkent. Mindössze 48 órával kormányának hivatalba lépését követően már rendelettel igyekezett hatást gyakorolni a következő év lehetőségeire. Ennek eredményeképpen a polgárok és a vállalatok egyaránt mindössze egy 16%-os adót kötelesek fizetni.

Mindez csupán egy drága áron vásárolt népszerűség, vagy valamiféle új ortodoxia? Romániának manapság igen hosszú listát kell teljesítenie mindenféle átalakításokból, amelyeket az európai felzárkózás tesz elsősorban szükségessé a posztkommunista országok számára. A mai folyamatok már jórészt lezajlottak Észtországban (1994), majd Lettországban, Litvániában, Ukrajnában, Oroszországban és Szerbiában. Tavaly Szlovákia vezetett be 19%-os egységes adókulcsot. Az ellenzéki pártok hasonló lépéseket követelnek Lengyelországban és a Cseh Köztársaságban is. Ám „egész Európában vita folyik a kérdésről, ez nem csupán Kelet- Európát érinti” – jegyzi meg Katinka Barysch, a Centre for Europewn Reform (London) kutatója. „Az emberek azt kérdezik: ha a szlovákoknak sikerült ilyen egyszerű és briliáns rendszert felállítaniuk pár pillanat alatt, mi miért ne tehetnénk ugyanezt?” Jó kérdés. Az ún. flat-tax rendszert könnyű felállítani, és egyszerű az adminisztrációja is – igazán látványos lépés lehet tehát egy adóügyekben terhes örökséget magáénak tudó ország esetében. Ezenkívül az „adófizetési kedvre” is pozitív hatást gyakorol. Miért érné meg a büntetés kockázata a feketemunkával, amikor (mint Oroszország esetében is) az adóhivatal a bevételeid mindössze 13%-ára tart igényt? Például egy belga vállalkozó esetenként akár 50%-ot is befizet bevételeiből az államnak, nem kérdés tehát, hogy szlovák kollégája hatalmas előnyben van hozzá képest.

A klasszikus közgazdaságtan szerint márpedig az alacsony adózási kötelezettség bevezetése legtöbbször az állami bevételek növekedését – nem pedig csökkenését eredményezi. „A módszerünk rendkívül egyszerű” – vallja Urmas Krull, az Észt Reform Párt képviselője. „Ha csökkented az adókat, az embereknek több pénze marad költeni és serkenteni a gazdaságot.” Példaként pedig elég szemügyre vennünk, hogyan tették önmagukat újra a gazdasági dinamizmus mintapéldájává a balti államok.

Ám mindez egy mérsékelt vonzerejű csoda lehet csupán. A nyugat-európai pénzügyi gondolkodást tradicionálisan sokkal inkább motiválják szociális szempontok – ezt pedig Kelet-Európa radikális reformerei gyakran elfelejtik. A németek vagy a svédek számára az adózás, ill. adószedés a szociális politika egyik különösen fontos eszköze, a jólét újratermelésének alapvető záloga. „A flat-tax egy anti-Robin Hood típusú intézkedés” – jelenti ki Palócz Éva, a magyarországi Kopint-Datorg gazdaságkutató intézet munkatársa. Magyarország egyébként éppen egy azon kelet-európai kivételek közül, amelyek nem csatlakoztak a radikális adócsökkentési trendhez. Az ezen országok által fémjelzett szkeptikus platform néhány igen neves közgazdászt is segítségül hívott álláspontjának kialakításához. A Nemzetközi Valutaalap (IMF) egyik múlt hónapban publikált munkaanyaga szerint az orosz flat-tax politika egy új okokozati problémát sejtet a háttérben. Tény, hogy az állami adóbevételek Oroszországban ugrásszerűen megnőttek a 2001-ben bevezetett egységesített adórendszer megjelenését követően. Azonban mi is a kapcsolat a két esemény között? „Az állam bevételeinek növekedése sokkal inkább a növekvő olajbevételeknek volt köszönhető ” – állítja a munkaanyag egyik szerzője, Alexander Klemm.

Ennek ellenére a flat-tax vitája mára Nyugat-Európát is elérte, és a tavalyi évben Németországban komolyan felmerült a kormányzat tanácsadói köreiben e megoldási lehetőség. Az idén Ausztria vág neki adórendszerének átalakításához, hogy javítsa versenyképességét szomszédaival szemben – hiszen tény, hogy a külföldi beruházóknak semmiféle érdeke nem fűződik a Bécsben történő befektetéshez, ha az onnan mindössze 60 kilométerre fekvő Pozsonyban az osztrák adónak csak a töredékét kell kifizetniük. Egyszóval úgy tűnik, a kapitalizmus eljövetelével ma az új Európa taníthat valamit a réginek.




© 2005-2006, Polgári Szemle Alapítvány