« Vissza: lapszemle tartalomjegyzék 

Offshore találékonyság
Offshoring Creativity
By Alan Deutschman
Fast Company, December 2004


Fast Company, December 2004 Miért tapasztalhatjuk azt, hogy napjaink globális gazdaságában akárhányszor is szóba kerül az erőforrás-kihelyezés (outsourcing), mindannyiszor a XIX. század imperializmusa sejlik fel gondolatainkban? India és Kína olcsó munkaerőpiacaira gondolunk, amelyek a mindenható amerikai fogyasztókat szolgálják. Azt hisszük, hogy mivel a fejlődő országoknak ez az egyetlen út a felzárkózásra, automatikusan Amerika marad a világ vezető ereje.

Ahol mindezt másképp látják nem más, mint a Szilícium-völgy. Az ottani közbeszéd szerint ugyanis India és Kína saját hightech vállalatainak vízre bocsátásával briliáns innovációs út kezdődhet, amelynek termékeit mindenekelőtt saját országuk vásárlói számára kínálják majd, elkerülve az amerikai partokat. Szerintük India és Kína jelentik a világ legígéretesebb technológiai felvevőpiacait, miközben az Egyesült Államok immár közel áll a telítettséghez. Egyszóval a kihívást nem az jelenti, hogy az ázsiai munkaerő ellopja tőlünk a technológiai munkahelyeket. A kihívás az, hogy az ő high-tech vásárlóik veszik majd meg a mi termékeinket.

A valóságban már maga a Szilíciumvölgy sem a régi. 2004 szeptemberében a Szilícium-völgyi Bank, amely a fejlesztések induló tőkéjéért felelős, elindította első delegációit az indiai Bangalore-be. A csapatba delegált ügyintézők között az Apple, a Yahoo és a Google korábbi tanácsadóit és szponzorait találjuk – egyszóval a szakma igazi legendáit. A kihelyezett munka vállalkozói célzatát az Egyesült Államokban tanult, majd szakmai tapasztalatot szerzett és hazatért kínai vállalati kollektíva egyértelművé teszi. „Az igazi világszínvonalat képviselik” – mondja Terry Garnett, az Oracle egykori marketingigazgatója.

Ezek alapján – bár jelenleg még nincs a völgyhöz hasonlítható csomópont Indiában – a kaliforniaihoz kísértetiesen hasonló környezet mára már közel sem elképzelhetetlen. A legjobb bizonyíték minderre talán éppen az, hogy a Szilícium-völgy legnagyobb befektetői már ma 200 millió dolláros beruházást valósítanak meg Kínában is. A vállalati eredmények már most magukért beszélnek. A kínai Ningbo Bird Co. egymagában jobb értékesítési eredményeket ért el az elmúlt esztendőben, mint az alternatív kínai cell-phone gyártók fele.Az indiai Winpro éves bevételeit 40%-kal fejelte meg az outsourcingnak köszönhetően, miközben eladásait az ázsiai piacokon megduplázta. Nem csoda tehát, hogy Amerika vállalatai egyre növekvő aggodalommal tekintenek ázsiai társaikra.




© 2005-2006, Polgári Szemle Alapítvány