« Vissza: lapszemle tartalomjegyzék 

Ahogy tetszik
Have It Your Way
By Melanie Wells
Forbes Magazine, February 14, 2005


Amikor idén tavasszal a GM Hummer H3-as modellje legördül a kifutószalagról, a különböző helyekről érkező változatos inspirációk sorát tapasztalhatjuk majd rajta: egy csokor újítás a mindennapi vezetők számára. A General Motors annak nyomása alatt, hogy készítsen végre egy középár-kategóriás sporthaszonjárművet a megszokott, macsós Hummer-életérzéssel, megfogadta a vásárlók tanácsát. Nem is akármilyen módon: a véleményezők 3 napon át kritikának vethették alá a belső és külső terveket a vállalat tervezőinek figyelmétől övezve. „Kíváncsiak vagyunk rá, meddig feszíthetjük a saját határainkat” – érvel Jon B. Albert, a GM főtervezője.

A kritikákat azért természetesen erős szelekciónak vetették alá, lévén hogy a GM eleve tulajdonosa másik két, a Hummer kategóriájába sorolható járműtípusnak is, a Jeep Cherokeenak és a Chevrolet Blazernek. Nem vállalható tehát a kockázat, hogy a három modell esetleg túlontúl hasonlóvá válik – ahogy azzal páran már meg is bélyegezték a Hummert és a Cherokeet. A piacot mindenesetre kétséget kizáróan sokkolja az új Hummer mindössze 30 000 dolláros ára és (a korábbiakhoz képest) szolidabb megjelenése. A vásárlókkal való közvetlen egyeztetéstől és véleményük szondáztatásának hasznosításától a GM dollármilliókat remél.

De át kell-e adniuk a vállalatoknak a termékeik „csomagolása” fölötti döntő szót az ügyfeleknek? Lehetséges, hogy igen. Ilyenkor azonban komoly költségeket kell vállalniuk, és csak a együttműködés sikere érdekében vallott komoly elszántság kelhet versenyre a fejlesztési gyorsaságban folyó verseny jelentőségével. Ez a megközelítés pedig az Egyesült Államokban is merőben újat jelent. A folyamatot ugyanakkor jelentősen megkönynyíti, hogy a digitális világban élünk: az együttműködésre felkért vásárlókat e-mail adatbázisból választják ki. A GM-hez hasonló utat kezdett a közelmúltban a Whirlpool, a Dannon (Európában Danone), a játékgyártással foglalkozó RC2 és a gyorsétteremlánc Taco Bell is.




© 2005-2006, Polgári Szemle Alapítvány