« Vissza: lapszemle tartalomjegyzék 

Első az ügyfél
Putting customers first
By Jena McGregor
Fast Company, October 2004


Mindannyian természetesnek vesszük a vállalatok által nyújtott tökéletes kiszolgálást – közöttük pedig vérre menő versengés folyik az igazán minőségi szolgáltatásokért. A Fast Company Magazin – szokásához híven – idén is kiosztotta a leginnovatívabb és legmegbízhatóbb vállalatokat illető díjakat.


Az elismerést összesen öt kategóriában ítéltük oda, melyek a következők voltak: az igényekre leginkább reagáló vezető; a leginkább vásárló-központú vezető; a legjövedelmezőbb piaci játékos; a legmodernebb technikát alkalmazó szereplő és végül a munkaerő-fejlesztésben kimagasló eredményeket elért vállalati vezetés.


-Az első kategóriában (változó igényekre leginkább reagáló vezetés) a Trader Joe’s zöldséges-üzletlánc vállalkozás győzött. A cég a visszatérő és alkalmi vásárlókat egyaránt meglepve szinte 24 órán belül igyekszik a jogos és teljesíthető észrevételeknek megfelelően igazodni a növekvő igényekhez (nyitva tartás átszervezése, távoli célpontokba történő szállítás, internetes fejlesztések, stb.). A vállalat vezetése szerint semmiféle modern üzleti stratégia nincs meghatározva ezen profil mögött, a kulcs pusztán a közvetlen emberi kapcsolat a vásároló és a cég alkalmazottai között. A vállalat szigorúan betartott szűk profil helyett a szó szoros értelmében nyitott mindenfajta új termékre, amelyet a vásárlók igényelnek, és azokat rövid határidővel be is szerzi.


-A második kategóriában (vásárlóközpontú vállalatvezetés) a Chick-Fil-A étteremláncé az első helyezés. Ezen vendéglátó-ipari egységek lényege, hogy minden helyzetben képesek kiszolgálni a betérő vendéget. Az éttermek korán, reggel 6 órakor nyitnak és pihenőhelységet éppúgy találunk bennük, mint a nagy poggyásszal érkezők számára létesített csomagmegőrzőt. A családi vállalkozás profitja az ilyen szolgáltatások bevezetését követően több, mint 40%-al nőtt, és a lánc több száz új étteremmel bővült. A vásárlók felé sugárzott imidzs nem csupán álarc: a cég vezető-asszonya legközvetlenebb munkatársait minden munkanapon maga vendégeli meg ebéddel otthonában, és az alkalmazottak szerint ilyen vezetés alatt már nem nehéz ugyanezt a kiszolgálást továbbadni a vendégeknek sem.


-A legjövedelmezőbb piaci játékos kategóriában a Progressive jármű-biztosítási cég bizonyult a legjobbnak. A vállalat a piacon egyedüliként volt képes csökkenteni szolgáltatásának díjait és ezzel párhuzamosan növelni bevételeit, 2001 óta mintegy 75%-al. A cég egyértelműen a hosszú távra szerződő kliensekre tervezi vállalati stratégiáját (hosszabb távon futó és nem azonnal jelentkező vállalati és szolgáltatási fejlesztések), amellyel rövid távon ugyan elveszítenek egyes ügyfeleket, hosszabb távon azonban egy stabil ügyfélkörre tehetnek szert. Fejlesztési terveikben szerepel többek között a mobil-iroda rendszer kiterjesztése országos szintre.


-A legmodernebb technológiák alkalmazása terén a Mini USA kapta idei díjunkat. A tradicionális brit kisautó új változatainak amerikai képviselete ezidáig egyedülálló módon és szinten alkalmazza az Internetet. A potenciális vásároló ugyanis a cég weboldalán állíthatja össze a neki leginkább megfelelő konfigurációt, a külső jegyektől a belső felszereltségig. Az „elkészült” autót pedig életszerű környezetben, videó-animáción tesztelheti az érdeklődő. Az új szolgáltatás egyértelműen találkozott az ebben a kategóriában rendkívül magas vásárlói igényekkel, és nem csupán az érdeklődők, de a kíváncsi versenytársak figyelmét is felkeltette.


-Utolsó kategóriánkban (munkaerő-fejlesztés) ismét egy zöldség-áruházlánc, a Wegmans tudhatja magáénak az első helyet. A fejlesztések alapötletét az az állandó jelenség adta, amely szerint a nem mindig felkészült vásárlók az üzlet alkalmazottaitól kérnek tanácsot a legmegfelelőbb döntés meghozatalához. A cég alkalmazottai ennek megfelelően széleskörű tudással rendelkeznek a lánc által árusított zöldségek, gyümölcsök és borok mindenféle fogyasztási variációit illetően.











© 2005-2006, Polgári Szemle Alapítvány