« Vissza: lapszemle tartalomjegyzék 

Az eBay titka
eBay’s Secret
By Patricia Sellers
Fortune, October 18, 2004


A világ leggyorsabban fejlődő vállalatát vezetni még annál is nehezebb feladat, mint amilyennek első hallásra tűnik. Ez az oka annak, hogy Meg Whitman, az eBay vezérigazgatója az idén vitán felül nyerte el Amerika legsikeresebb üzletasszonyának címét a Fortune Magazinnál.


Az idén 48 éves Meg Whitman állítja: „ha bárkit megkérdezel rólam, a hatalom vagy az erő szavakat senki sem fogja említeni neked. Talán beszélnek majd kék, napsütéses égről és sok minden hasonlóról, de a hatalom kapcsán nincs olyan ember, akinek én jutnék az eszébe”. Az elmúlt hét év alatt, amióta Meg az eBay vezérigazgatója, a vállalat 5,7 millió dolláros értékű „kisvállalatból” 3,2 milliárd dolláros gigásszá vált. Ez a sikertörténet nem csupán első látásra meglepően gyors. Az eBay ugyanis a történelem legsebesebben növekvő vállalata, már most gyorsabb ütemben nő, mint a Microsoft vagy a Dell annak idején, s éves bevétele eléri az egymilliárd dollárt. Az eBay rendkívül különleges vállalkozás: nincsenek gyárai vagy üzemei, saját ipari vagy termelési egységei, ugyanakkor a „munkát” éppen a kliensek végzik el a cég számára. Csak a 2004-es évben 48 millió ilyen ember akadt világszerte: akik eladással, licitálással vagy vétellel összesen 32 milliárd dollár forgalmat bonyolítottak le a világ legjelentősebb online értékesítési vállalkozásán keresztül. Ha az a 430,000 ember, aki folyamatosan vagy alkalmanként a cégen keresztül értékesíti portékáját, az eBay hivatalos alkalmazottjaként lenne bejegyezve, a vállalat (rögtön a Wal Mart után) a második legnagyobb lenne a világon.


Meg szerint – fentiek alapján nem meglepő módon – az eBay-t a kliensek maguk építik. Ugyanakkor ez a recept mintha túl egyszerűnek tűnne. A vezérigazgató asszony szerint olyannyira primitíven egyszerű, hogy akár egy majom is vezethetné. Ez azonban természetesen csupán vezetői szerénység, ahogyan a külső kritikusok hasonló meglátásai is puszta naivitással magyarázhatók. Whitman és csapata ugyanis nem kevesebbet hozott létre az eBay-el, mint a ma, de leginkább és elsősorban a holnap, a 21. század típusvállalatát – kis alkalmazotti létszámmal és maximális profitképességgel. Mindehhez pedig jóval több kell, mint amivel az említett majom szolgálhat: újszerű célterületekre és azokon alkalmazott konstruktív stratégiai döntéshozatalra. A csúcsvezető szerepe – saját és környezete bevallása szerint – gyökeresen különbözik, akár a Fortune 50-es listájának más szereplőitől. Ahogy Whitman egyik fő tanácsadója fogalmaz: „az ő hatalma nem az ellenőrzésről szól, és valószínűleg nem is a méretről, a nagy számokról, a nagy döntésekről. Az ő személyes befolyása, ráhatása a folyamatokra sokkal jelentősebb, mint az ellenőrzésének fontossága”.


A személyes befolyás kialakításához természetesen szükség van kezdeti lépésekre. Itt elsősorban a hitelesség megteremtéséről van szó, arról, hogy a vezető valóban azt és úgy teszi, ahogy azt korábban megígérte vagy előre jelezte. Az egyik legjelentősebb amerikai vállalat-elemző cég kutatója állítja: „soha nem találkoztam olyan vállalattal, amely az eBay-hez hasonlóan alacsony szinten tudta tartani a nem pont a tervek szerint alakuló üzleteinek és vállalati folyamatainak számát”.







© 2005-2006, Polgári Szemle Alapítvány