« Vissza: lapszemle tartalomjegyzék 

Luxusdivatgyárak
High Fashion Factories
By Stuart F. Brown
Fortune, November 1, 2004


A következő három vállalat immár nem csupán a termelékenység, a hatékonyság, a rugalmasság elvén alakítja ki üzemeit. A célok között újabban a külső arculat is fontos szerephez jut. Kiváltképp igaz ez a jól menő autógyártók új törekvéseire. A cégek jó nevű és drága építészeket kérnek fel, hogy azok az autógyártás leglátványosabb helyszíneit, összeszerelő üzemeiket a lehető legérdekfeszítőbb formába öntsék. Ilyen s ehhez hasonló megfontolásokból két német és egy amerikai gyártó fogott új projektbe, márkanevük fényesítéséért.


Volkswagen (Drezda, Németország)

Gunter Henn építész tervei szerint készült el a Volkswagen Üveggyára (Glass Factory) Drezdában. A helyszín, az épület leginkább egy elit bevásárlóközpontra emlékeztet, s nem is messze attól: a tervek szerint a gyár hamarosan a város új és ismert turisztikai látványossága lesz. Ennek érdekében az épületegyüttest gyorsvasút köti össze a várossal. A belső tér akár egy yuppie-álomnak is beillik: kanadai nehézfa elemek, formatervezett futószalagsávok és 4500 panelberakású üveg. A cél egyértelmű: a környezetnek a gyártó imidzsét alátámasztandó luxust és kézzelfoghatóságot kell közvetítenie.


Ford Motor (Dearborn, Michigan, USA)

A Ford vezérigazgatója szerint a márkának a környezetérzékenység mintaképéül kell szolgálnia. Ennek érdekében járműveik fogyasztását 2005-től 25%-kal szeretnék csökkenteni. Emellett, de ugyanezen cél érdekében épült föl egy dearborni szántóföldön a Ford új csarnoka is, melyben egyébként évente 280 000 F-150 pickupot gyártanak le. A gyár energiatakarékos technológiával látja el egységeit. A drezdai Volkswagen-csarnokhoz hasonlóan itt is cél a látogatók helyszínre csábítása – a Ford márkatörténeti múzeumot is létrehozott az épületegyüttesen belül, a pickupok gyártása pedig közvetlen közelről kísérhető figyelemmel.


BMW (Lipcse, Németország)

Az egykori keletnémet város szomszédságában zöldterületen létesült az iraki származású építész, Zaha Hadid által tervezett új BMW-komplexum. Az épületegyüttesben 5500 alkalmazott végzi munkáját, ahogyan az előző két esetben, úgy itt is teljesen publikusan, az érdeklődő közönség által közvetlenül megfigyelhető módon. A szerelőcsarnok mellett minőség-ellenőrző központ és vendéglátó-ipari egység is működik. Az épület belső terének jó része üveg, a munka szinte minden helyiségből nyomon követhető. Az üzenet pedig egyszerű és meggyőző: autókat építünk.




© 2005-2006, Polgári Szemle Alapítvány