« Vissza: lapszemle tartalomjegyzék 

Európa leggyorsabban növekvő vállalatai
Europe’s Hot Growth Companies
Business Week, October 25, 2004


Az Egyesült Államokban manapság elterjedt vélekedés szerint Európa barátságtalan helyszín a kisvállalkozások (small businesses) számára. Érdemes azonban jobban átgondolni ezt a kijelentést, és felülvizsgálni álláspontunkat.

A kis- és középvállalkozások az európai piac 70%-át teszik ki, és az ebben a szférában létező munkahelyek száma a transznacionális vállalatok központjainak áthelyeződésével időről időre tovább nő. Természetesen a legtöbb kisvállalat ettől még kisvállalat marad, ám folytonos lehetőség nyílik a fejlődésre a foglalkoztatás bővülése mellett az általános gazdasági növekedésnek és az egyéni lendületnek is köszönhetően. A legsikeresebb európai kisvállalatok mezőnye meglehetősen sokszínű, bázisországot és profilt tekintve egyaránt.


City Refrigeration (Nagy-Britannia)

A vállalkozást 1985-ben egy házaspár indította angol és skót vendéglátó-ipari egységek felszerelésére, mintegy 100 000 USD alaptőkével. A cég ma már a Perzsa-öböl országaiban is jelentős üzleti kapcsolatokkal rendelkezik, éves eladásai elérik a 324 millió eurót, alkalmazottainak száma pedig a 10 500-at.


CPL Resources (Írország)

Az 1989-ben alakult vállalkozást egy írországi vállalaterősítési (felépülési) szakember indította útjára. Ennél jobb időpontot elképzelni sem lehet az indulásra, hiszen a 89-et követő évtized az ír gazdaság nagy fellendülésének korszaka volt. Mai ügyfelei között már olyan cégeket találunk, mint a Citigroup, az Irish telekom vagy a Microsoft. A vállalat szolgáltatásának eladásai az elmúlt egy évben elérték az 52,4 millió eurót. Az alapító tervei szerint a cég a következő években megérkezik Kelet-Európába is.


Arup Group (Nagy-Britannia)

A brit formatervező és design-vállalkozás munkái ma már szinte mindenhol megtalálhatók. Elég csak arra utalnunk, hogy a 2008-as pekingi olimpia centrumstadionját ez a cég tervezi. De az Arup nevéhez fűződik a melbourne-i Webb híd és a londoni ún. Bukósisak-irodaház is. A vállalat 1946- ban alakult, s ma már a mérnöki tervezőipar nemzetközi szereplője, mintegy 592,8 millió eurós forgalommal évente. A cég alkalmazottainak száma 7000, és ma reneszánszát éli: a munkája iránti kereslet 3 év alatt 40%-kal növekedett.


Europastry (Spanyolország)

A spanyol pékáru-vállalkozást 1989-ben alapították körülbelül 5 alkalmazottal. A számuk ma 2000. A Spanyolországban a 80-as években meghonosodott új technológiák képviselésével a cég példátlan fejlődést tudhat maga mögött. Éves forgalma eléri a 200 millió eurót, 2002 óta piacvezető Spanyolországban. A vállalat olyan jelentős nemzetközi cégek beszállítója, mint a Starbucks kávéházláncolat. A vállalat 58%-ban ma is családi tulajdonú.


Eurofins (Franciaország)

A vállalat a biztonságos táplálkozás kutatására szakosodott. A cég nantes-i központjával ma a világ vezető bioanalízis-csoportjainak egyike. A megrendelők között élelmiszer- ipari és gyógyszergyártó cégeket egyaránt találunk. A cég forgalma évi 168,7 millió euróra rúg, tiszta nyeresége eléri az 1,6 millió eurót évente.


Doppelmayr Holding (Ausztria)

A felvonógyártó cég gyökerei a 19. századig nyúlnak vissza. Ma már a világ legnevesebb cége sífelvonók, hegyi vasutak, lanovkák gyártásában. 2000 és 2003 között a cég eladásai 60%-kal növekedtek. Éves profitja eléri a 17,9 millió eurót, forgalma a 417,9 milliót. A vállalat ma már vietnami, szaúdi, amerikai és indiai kapcsolatokat is ápol.


Alumil Milonas (Görögország)

Az 1988-ban alapított cég alumínium-manufaktúra. Eddigi legnagyobb megrendelései a 2004-es athéni olimpiához kötődnek, továbbá más dél-európai országok fejlesztéseihez. A cég 70%-ban családi tulajdonlású. Éves forgalma mintegy 33,1 millió euró, amelyhez hozzá kell tegyük, hogy igen éles piaci verseny közepette éri el a cég.


S and T System Integration and Technology Distribution (Ausztria)

A Hewlett-Packardnál eltöltött 17 év után az egykori marketingmenedzser 1993-ban új vállalkozásba kezdett. Az eredmény: a számítástechnikával és high-tech eszközökkel kereskedő cég ma évente 209 millió eurós forgalmat bonyolít. Profilja a poszt-kommunista országok technológiai felzárkóztatása a termékek közvetítésével. A cég titka – vezetői szerint – az, hogy mindvégig megmaradtak egyetlen régiónál, Kelet-Európánál.


New Wave (Svédország)

A New Wave csoport ma fénykorát éli. A svéd ruhaipari cég az elegáns/alkalmi és a sportruházat keverékét kínálja, és termékei a világ 12 országban népszerűek. Eladásai évente 40%-kal (!) nőnek. Forgalma eléri a 117,8 millió eurót, éves nyeresége pedig a 9,3 milliót. A cég immár részvénytársaság, és a stockholmi tőzsde biztosan szereplő neveinek egyike.


Formula Servizi (Olaszország)

Az 1987-ben alakult észak-olaszországi vállalkozás ma Itália egyik leggyorsabban növekvő cége. Profilja a köztisztaság, legyen szó múzeumokról, közparkokról, raktárakról, ipari területekről. A vállalkozás ma 1291 alkalmazottal bír, amelynek mintegy 87%-a nő. Az éves profit meghaladja a 3,4 millió eurót. A siker titka a vezérigazgató szerint nem más, mint az, hogy az alkalmazottak személyes energiájuk maximumát fektetik a munkába. A BusinessWeek a riport készítése során mintegy 3000 európai kis- és középvállalatot vizsgált meg, hogy elkészíthesse a leggyorsabban fejlődő, legdinamikusabb vállalkozások 500-as listáját. Magazinunknak erre jó oka volt: a makrogazdaság felemás teljesítményétől függetlenül a kis- és középvállalkozások reneszánszukat élik az öreg kontinensen. A vizsgált vállalatok az Európai Unió május 1-jét megelőzően is tag, 15 tagállamában székelnek, továbbá Izlandon, Svájcban és Norvégiában.

A teljes lista megtekinthető a www.businessweek.com/magazine/extra.htm webcímen.




© 2005-2006, Polgári Szemle Alapítvány