Ötvenedik alkalommal rendezték meg a világ egyik legjelentősebb rádiós kortárs
zenei fesztiválját, a Tribune Internationale des Compositeurs-t. Idén
június 2. és 6. között került sor - ezúttal Bécsben - a rendezvényre, melyen
két magyar művet is bemutattak. A Magyar Rádió, illetve a magyar zeneszerzés
Szathmáry Zsigmond Három zenekari darabjával és BÁNKÖVI GYULA Accord(ion)
concerto című kompozíciójával képviseltette magát. Kettős ünneplés jegyében
beszélgettem Bánkövi Gyulával, akinek műve a második legmagasabb pontszámot
érte el a jubiláló Tribune-ön. A verseny első díját Hanna Kulenty lengyel zeneszerzőnő
Trombitaversenye kapta, a harmadik hely pedig a német Jörg Widmann Fieberphantasie-jának
jutott.
Az UNESCO és a Nemzetközi Zenei Tanács által kezdeményezett rendezvényt első
alkalommal 1954-ben, Párizsban rendezték meg - akkor még mindössze tizenkét
rádióállomás részvételével. Mára már több mint harminc ország képviselteti magát
Amerikától Ázsiáig. A kortárs zene propagálása mellett a Tribune egyik legfontosabb
célja, hogy felkutassa az egyes nemzetek tehetséges zeneszerzőit, illetve elérhető
közelségbe hozza az egymástól távoli kultúrák művészetét.
A fesztiválon az egyes közszolgálati rádiók bemutatják az elmúlt öt évben készült,
legszebbnek tartott kortárs zenei felvételeiket. A műfaj tekintetében nincsen
megkötés, de a rendelkezésre álló idő rádióállomásonként mindössze 35 perc lehet.
A fesztivál végén a résztvevő rádióállomások pontozzák az elhangzott műveket,
figyelembe véve azok zenei, esztétikai és felvételtechnikai paramétereit is.
Az így kiválasztott tíz művet (oeuvres sélectionnées et recommandées)
a világ számos pontján sugározzák és előadják. A legjobbnak ítélt darabok sikere
tehát biztos; mutatja ezt az a hosszú lista, melyen a díjazott szerzők és műveik
szerepelnek: Henri Dutilleux, Luciano Berio, Benjamin Britten, Witold Lutoslawski,
Luigi Nono, a magyarok közül Ligeti György (osztrák színekben: Lontano,
1969), Szőllősy András (3. concerto, 1970), Balassa Sándor (Requiem
Kassák Lajosért, 1972), Durkó Zsolt (Halotti beszéd, 1975), Kurtág
György (A boldogult R. V. Truszova üzenetei, 1983).
Bánkövi Gyula kezdetben Kocsár Miklós, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán
Bozay Attila irányítása alatt folytatta zeneszerzés-tanulmányait. 1994-től a
Magyar Rádió Bartók adójának zenei szerkesztője. Nyitott fül - kitáruló világ
című sorozatában a kortárs zene legkiválóbb darabjait tárja a közönség elé,
melyeket főként a Tribune során ismert meg. Sorozatának címe találóan utal saját
zeneszerzői habitusára, ugyanis egyaránt foglalkoztatja a nagyzenekari és kamarazene,
a legkülönbözőbb öszszeállítású kórusok, a fúvós- és ütős együttesek, számos
szólóhangszer és az elektronikus zene világa is. Ezüstszárnyú lepkék
című művében - mely 2000-ben szintén bekerült a tíz kiválasztott mű közé - egyformán
használja a tradicionális (fuvola, cselló) és az elektronikus hangszereket.
Ugyanabban az évben ő volt az első, aki megkaphatta a Magyar Zeneszerzők Egyesülete
által alapított Istvánffy-díjat. Nagy hatással volt munkásságára George Crumb,
Peteris Vasks, Arvo Pärt és Giya Kancheli.
A Tribune történetében nemcsak mint zeneszerző vett részt több alkalommal, hanem
Kroó György halála után (1997) átvette a Magyar Rádió által delegált zsűritag
szerepét is.
- 2001 tavaszán keresett meg a Magyar Zeneművészeti Társaság - meséli
-, hogy írjak egy művet vonós zenekarra, hárfára és harmonikára. Örültem a felkérésnek,
hiszen mindig is foglalkoztattak a szokatlan hangszínek. A darabot azonban csak
később kezdtem el komponálni, és bevallom őszintén, elfelejtettem, milyen hangszerösszeállításban
állapodtunk meg. Így készült el öt hét alatt Balatonlellén az Accord(ion)
concerto nagyzenekarra és harmonikára, életem első nagyzenekari kompozíciója.
S mikor a Magyar Zeneművészeti Társaság megkapta a kész kottát, csak akkor derült
ki, hogy apparátusa túl nagy, így nem tudják bemutatni. 2002 tavaszán azonban
Lázár Eszter szerkesztő kolléganőm, a kortárs magyar zeneszerzés terjesztésének,
népszerűsítésének egyik legodaadóbb híve jóvoltából bekerült a mű a Hangversenyciklus
2002 című sorozatba, így 2002. május 29-én az Olasz Intézetben lezajlott
a mű ősbemutatója. A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát Vajda Gergely
vezényelte, harmonikán pedig Ernyei László játszott, akinek a mű ajánlása
szól.
- A mű címe a harmónia és a harmonika szójátékkal él. Valóban concertóról
van itt szó, vagy valami más elgondolás bújik meg a mű mögött?
- Az Accord(ion) nem a harmonika és a zenekar concertója, mint ahogy
azt a közönség elvárná. A mű ötletét a harmonika négy alapharmóniája adta: a
dúr, a moll, a szűkített és a szeptimakkord. A négy harmónia egymásra épüléséről
van szó; a kompozíció fő módszere a hangzatok egymásra csúsztatása, egymásra
"montírozása". Erre utal a cím is: Accord(ion) concerto, azaz Harmoni(k)averseny.
- Milyen szerep jutott a zenekarnak, illetve hogyan lehet jellemezni a harmonika
és a zenekar viszonyát?
- A mű előadása során a szimfonikus zenekar minden egyes tagjára mint szólistára
gondoltam, természetesen túl azon, hogy a harmonikának is különleges szerepet
szántam. Bár együttesen hatalmas hangtömböket szólaltatnak meg, mégis mindenki
más dinamikai jelzések szerint játssza a szólamát, biztosítva ezzel az örökösen
változó harmóniák belső lüktetését. A négy harmónián kívül a mű alapvető strukturális
eleme a félhanglépés és a glissando játékmód. Ez a három elem ostinatószerűen
vonul végig a teljes művön. A harmóniák néha úgy szólnak, mintha versengenének
egymással - máskor a konszonáns és a disszonáns akkordok harcáról van szó. A
néha egyforma intenzitású hangzatok súlyos hangtömböket formálnak, olykor pedig
mintha egymás mögül tűnnének fel. A vonósok is többszörös osztásban játszanak,
állandó dinamikai mozgást biztosítva. Ezzel a kompozícióval egy hatalmas freskót
akartam festeni.
- Freskót, melyet a legkülönfélébb színek tarkítanak. A harmonika mellett
milyen különleges színfoltok szerepelnek még?
- Főként az ütőhangszerek között vannak kevésbé megszokott hangszerek; a
vibrafont, a marimbát, a xilorimbát és a csőharangot említeném, melyeknek különleges
elhelyezése érdekes térjátékot tesz lehetővé.
- Úgy tűnik, divatja lett ezeknek a hangszereknek...
- Feltétlenül. A különleges hangszerek használata révén az új hangszínek
eddig nem látott hangerdők felfedezését teszik lehetővé. Úgy gondolom, minden
egyes zenemű egy adott probléma felvetése és annak megoldása. Egy kevésbé használatos
hangszer alkalmazása, amilyen a harmonika az Accord(ion)ban, sajátos
szituációt teremt, amelyben a zeneszerzőnek újra és újra fel kell találnia magát.
Egy ilyen hangszer megjelenésével alapvető strukturális építményeket lehet létrehozni.
Ezért látok fantáziát az elektronikus zenében is, ahol olyan hangszíneket keverhetek
ki, amilyeneket semmilyen más hagyományos apparátussal nem lehet. Ha nem bolygatjuk
meg az alapvető zenei szabályokat, nagyszerű elektronikus művek születhetnek.
A Tribune-ön is kifejezetten kedvelik az új hangzás megjelenését, a szokatlan
hangszerösszeállítást. Az elmúlt évben Anders Hillborg svéd zeneszerző
például azzal nyerte el az első helyezést, hogy zenekari művében két kínai oboát
használt; ha hagyományos oboák lettek volna, akkor nagy valószínűséggel nem
ő lett volna az első helyezett.
- A verseny zsűritagjaként (és kortárs zenei szerkesztőként egyaránt) megannyi
színfoltját láthatod a kortárs zene palettájának. A zenetörténet során eddig
soha nem születtek ennyire egyedi struktúrájú és tematikájú művek, mint a 20.
században. Többnyire nem is a megszólaló mű esztétikai értékéről formál véleményt
a közönség, hanem arról az ötletről vagy elgondolásról, amely a mű mögött meghúzódik.
Mit gondolsz, milyen irányba halad a zenetörténet további útja; milyen irányzatok,
hatások gyengülnek-erősödnek?
- Úgy látom, az "agyzene" korszaka lejárt. Ennek igazán örülök, hiszen számomra
a zenében az a legfontosabb, hogy üzenete legyen. Ne csak matematikai kombinációk
és számsorok alapján keletkezzék a zenemű, hanem fejezzen ki érzelmeket, legyen
megrázó, figyelemfelkeltő. Nem tagadom, a kortárs zene ambivalens érzéseket
kelt a közönségben, és sokan inkább Mozartot választják. Magam úgy vélem, a
mai zene megértése, bár fáradságot igényel, mégis izgalmas szellemi kaland,
melyet érdemes vállalni. Nagyszerű kortárs darabok születnek, melyek biztosan
helyes utat mutatnak, és meghatározóak a zenetörténet további folyamatában.
A kortárs zene alapvetően jó úton halad, és bíznunk kell abban, hogy a világ
kiválasztja az igazi értékeket. Érdemes tehát "nyitott füllel" hallgatózni,
hogy az elsők közt lehessünk, akik a remekműveknek örülni tudnak.
|