Vissza a tartalomjegyzékhez


Tarolnak a megfoghatatlan ajándékok

Számítógép által generált árucikkek hódítják meg a világot, az emberek egyre több kézzelfogható, valódi pénzt - bár ajándékonként csupán keveset - áldoznak nem kézzelfogható dolgokra.

Az internet új őrülete: a virtuális ajándék. „Aki ilyen meglepetést kap, úgy érzi, mintha a Becsületrendet adományozták volna neki” - mondja Dave Coffey, a floridai Sapient marketingvállalat munkatársa, aki maga is jócskán beszerzett az új „trendi holmikból”, például a közösségépítő honlap egydolláros (kb. 180 forintos) kínálatából. Nagy sikereket könyvelhetnek el többek között a személyre szabott emotikonok (mosolygó, szomorú, kacsintó és más érzelmeket kifejező e-mail-kellékek), amelyeket limitált kiadásban vehetnek meg az online-vásárlók ismerőseiknek. Amióta a Facebook februárban elindította virtuális áruházát, 24 millió darab kelt el belőlük. A trend ellenzői szerint a virtuális ajándékok személytelenek, embertelenek. Ügyes pénznyelő trükkök. De sokan nem csodálkoznak a nemlétező cikkek szaporodásán. Hiszen - mondják - már eddig is sok holmiért fizettünk, amelyeket nem lehet a polcra tenni.