Vissza a tartalomjegyzékhez

Makki Marie-Rose, Ruff Zsuzsanna
Minket nem lehet sokkolni
Nemzetközi tudásvizsgálat

Stagnáló oktatási rendszer, megrekedt diákteljesítmény a nemzetközi ranglétra alsó középmezőnyében - így summázhatók a 2000 óta rendszeresen végzett nemzetközi PISA-felmérés legfrissebb magyar eredményei. A szakemberek a legnagyobb kerékkötőnek azt látják, hogy Magyarországon óriási színvonalkülönbség van az iskolák között.

A PISA 2006 egyik fő tanulsága, hogy az országok közötti különbségek eltörpülnek az egy-egy országon belüli különbségekhez képest, amelyek Magyarországon átlag felettiek. Kiderült: a magyar diákok közötti képességkülönbségért 70 százalékban a választott iskola típusa a felelős. A kutatók szerint árulkodó jel, hogy a PISA-tesztek élvonalában végző országokban legkisebbek az iskolák, illetve a tanulók teljesítményei közötti különbségek. Ebben nyilvánvaló módon közrejátszik az adott országokban oktatásra fordított összegek nagysága is: jelenleg egy tizenöt éves gyermek tanításához az OECD-országok közül csak a mexikói, a török, a lengyel és a szlovák állam járul hozzá kisebb összeggel, mint Magyarország.
„A PISA-vizsgálatot először 2000-ben, majd 2003-ban és 2006-ban végezték el az OECD-országokban, amelyek a világgazdaság 90 százalékát lefedik. Így Magyarország stagnáló eredményei a fejlett, élmezőnybeli országok között akár pozitívnak is nevezhetők” - igyekezett derűlátó lenni Csapó Benő egyetemi tanár a PISA 2006 eredményeit ismertető minisztériumi sajtótájékoztatón. A PISA az iskolai tudás gyakorlati alkalmazását mérő nemzetközi vizsgálat, amelynek eredményei egybecsengenek más kutatásokkal is, s amely ma leginkább irányadónak számít a vizsgált országok oktatáspolitikai fejlesztéseihez. Elhangzott: egyes nemzeteknek gyors volt a reakcióideje, így a kezdetben a ranglétra alsóbb szintjén teljesítő Németország és Lengyelország az első PISA-sokk után, pár év leforgása alatt tavaly már klasszissal jobban teljesített. A lengyelek 2000 óta az iskolák közti különbségek leküzdésében jeleskedtek, a németek pedig a természettudományok oktatását helyezték új alapokra.
A kezdettől PISA-éllovas finnek viszont már a hetvenes évek óta radikális reformokon mentek keresztül, s egy emberöltő alatt alakult ki az esélyegyenlőséget biztosító, differenciált, gyermekközpontú és egyben minőségi oktatásuk. „A finnek az olvasás-szövegértésre irányuló képességfejlesztésre az iskolai évek során végig kiemelt figyelmet fordítanak, hiszen minden tantárgy elsajátításának ez az alapja” - mondta el Csapó Benő. Magyarországon erre a fajta képességfejlesztésre csak alsó tagozatban kerül sor, ezért van az, hogy a magyar gyerekek tízéves korukban a nemzetközi PIRLS-vizsgálatok során az élvonalban teljesítenek. Ötödik osztálytól viszont az iskolai képességfejlesztés elmarad, bejönnek a szaktantárgyak és a hullámzó színvonalú tankönyvek, minek következtében tizenöt éves korra a PISA olvasás-szövegértés vizsgálatok során a diákok 23 százaléka rendre funkcionális analfabétának bizonyul.
Jóllehet, a versenyképes tudás eléréséért több sikeres oktatási reform zajlott az OECD-országok körében, hazánknak egyéni diagnózis után egyéni terápiára van szüksége. „A Magyarországon pár éve folyó reformok elsősorban az alsó tagozatos oktatást érintették, és onnan gyűrűznek majd tovább, így csak hosszú távon hozhatnak mérhető eredményeket” - jelentette ki Arató Gergely oktatási államtitkár. Ami a további fejlesztéseket illeti, az államtitkár utalt a tankönyvi reformra, valamint az alapkészségek fejlesztésének kiterjesztésére az általános iskola 5-6. évfolyamára, amit kötelező jelleggel már a következő tanévtől kell alkalmazni. Ennek keretében a tanórák 25-40 százalékát kell majd az alapkészségek megerősítésére fordítani. Arató hozzátette: 2013-ig ötvenezer pedagógus továbbképzését tervezik.