Noha a kormánynak sikerült a gyűlöletbeszéddel kapcsolatos módosításait
átnyomni az országgyűlésen, Sólyom László vétója egyelőre útját állja az új
szabályozás bevezetésének. A baloldali többség által megszavazott verzió szerint
a jövőben nemcsak az perelhetett volna, akit „lezsidóztak, lecigányoztak,
lenáciztak, leszektáztak vagy lebuziztak”, hanem bárki, aki a megsértett
kisebbséghez tartozik, illetve jogvédő szervezet tagja. Míg a szocialisták
továbbmennének, és börtönnel sújtanák a gyűlölködőket, a jogvédők a jelenlegi
jogi lehetőségeket is bőségesen elegendőnek tartják a szélsőséges esetek
kezelésére.
Az Országgyűlés múlt hétfőn 184 igen, 131 nem és 11 tartózkodás mellett
fogadta el a törvénymódosítást. Gyurcsány Ferenc még augusztus 31-én, a Magyar
Gárdáról tartott ötpárti nemzetközi sajtóértekezleten jelentette be, hogy a
kormány a Polgári Törvénykönyv (Ptk.) módosítását kezdeményezi a vallási,
nemzeti és etnikai kisebbséghez tartozó, illetve a szexuális orientáció miatt
kisebbségben lévő személyek védelmében. E szerint a jövőben a személyhez fűződő
jog megsértésének számít, ha valaki az említett csoportokra vonatkozóan sértő
módon nyilvánul meg a nyilvánosság előtt.
Akkor is pert lehetne indítani, ha nem meghatározott és beazonosítható személy
ellen irányul a jogsértés, hanem egy társadalmi csoport ellen - közölte Bárándy
Gergely.
A szocialista képviselő megjegyezte: a módosítás után nemcsak a sérelmet
szenvedettek, hanem az érdekeiket képviselő civil szervezetek is indíthatnak
pert, akik aztán a megítélt összeget kiemelt közhasznú társaság javára
ajánlhatják fel. Mivel a szocialisták csak úgy tudtak dűlőre jutni koalíciós
partnerükkel, hogy a módosítás irányát a büntetőjog területéről a polgári jog
irányába fordították, Bárándy szükségesnek érezte hozzátenni: a parlament
alkotmányügyi bizottsága már tárgysorozatba vette a Büntető Törvénykönyv (Btk.)
olyan módosítását, amely két év szabadságvesztéssel büntetné a gyalázkodást. Ezt
szorgalmazza egyébiránt a Mazsihisz és az Országos Cigány Önkormányzat is.
Maroknyi ultraliberális
„Szó sincs róla, hogy az SZDSZ beadta volna a derekát. Egyszerűen most
született meg az a jó megoldás, amely számunkra is elfogadható volt” - mondta a
Heteknek Hankó Faragó Miklós, hogyan is sikerült közös nevezőre jutniuk az
MSZP-vel. A liberális honatya szerint csupán azzal a lehetőséggel éltek, amit az
Alkotmánybíróság (AB) is megerősített, nevezetesen, hogy a személyiségi jog
büntetőjogi védelme nem fokozható ugyan tovább, de más jogágak, így a Polgári
Törvénykönyv területén fellelhetőek még megoldások. Bárándy Gergely szintén úgy
vélekedik, hogy a Ptk. gyűlöletbeszéddel kapcsolatos módosítása összhangban van
az alkotmánnyal és az Alkotmánybíróság határozataival. A markáns ellenvéleményt
megfogalmazó jogvédőkről pedig csak annyit tartott érdemesnek megjegyezni, hogy:
„maroknyi ultraliberális ember” nevében szólnak megdönthetetlennek tűnő
jogértelmezéseket.
A TASZ jelenti
A szóban forgó jogvédők, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) mindenesetre
arra kérte Sólyom László köztársasági elnököt, hogy ne írja alá a Polgári
Törvénykönyv módosítását, hanem kérjen előzetes normakontrollt az
Alkotmánybíróságtól. Schiffer András ügyvivő szerint a törvénymódosítás a
szólásszabadság alkotmányos határait feszegeti, és mivel nem csak a konkrét
sértettek jogosultak perelni, sérül az általános személyiségi jogból
többszörösen levezetett önrendelkezési jog is. A jogvédő szervezet úgy gondolja:
hasonló volumenű törvényjavaslat előkészületei során az a minimum, hogy legalább
a releváns politikai erők között konszenzus uralkodjon a polgárok egyenjogúságát
tagadó nézetek elutasításában. Majd ennek az alaphelyzetnek köszönhetően
széleskörű társadalmi egyeztetés zajlik, mielőtt a szöveg a parlament elé
kerülne.
A szocialisták azonban nemcsak a pártokat és a civil szakértőket kerülték meg,
hanem a kisebbségi ombudsmant és az igazságügyi tárcánál az új Ptk.
kidolgozására irányuló tízéves szakmai folyamatot is. Arról nem is beszélve,
hogy - ahogyan Schiffer fogalmaz - rendkívül veszedelmes egy ilyen témát a napi
pártpolitikai indulatok arénájába bevezetni. Ha a korábbi szabályozással is
számtalan esetben visszaéltek, szerinte az új jogszabály még inkább „tálcán
kínálja a lehetőséget a visszaélésre”.
Hasonlóan vélekedik erről Répássy Róbert is, aki a módosítás kapcsán létrejövő
jogbizonytalanság felől közelíti meg a problémát. A Fidesz jogi kabinetjének
vezetője úgy látja, a bizonytalan jogi fogalmakkal operáló szöveg széles teret
enged a joggal való visszaélésre. Illusztrációként azt az abszurd, és nem példa
nélküli helyzetet említi, amikor a másokkal szemben kirekesztő véleményt
megfogalmazók pereskednek mint sértett csoport, ha a megtámadott fél jogi úton
kíván elégtételt venni. Mint mondja, azzal sem tudnak azonosulni, hogy a kormány
a polgári jog személyiségvédelmi eszközeit használta fel kisebbségvédelmi,
pozitív diszkriminációs célokra, amikor gyakorlatilag bárki számára elérhetővé
tette a perindítás lehetőségét. „Nem lehet valakit akarata ellenére megvédeni és
képviselni” - állítja Répássy és hozzáteszi: amúgy is elkerülhetetlen, hogy a
sértett részt vegyen az eljárásban, mert ha más minőségében nem is, de tanúként
mindenképpen meghallgatják.
Hankó Faragó Miklós szerint nem feltétlenül következik a hatályos jogból a
közvetlen személyes érintettség szükségessége, sőt állítja: ha nevesíthető az,
akinek a személyiségi jogát megsértették, akkor saját ügyében ő maga a Ptk. más
szakaszai alapján is indíthat pert. Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
pedig úgy érvel, hogy a módosítás csak azt teszi egyértelművé, ami a Ptk.
szövegéből ma is, helyes értelmezés mellett kiolvasandó lenne, illetve amit a
Legfelsőbb Bíróság elnöke nem egyszer javasolt már, nevezetesen azt, hogy annak
az embernek is legyen „kereshetőségi joga”, aki nem közvetlen címzettje ugyan a
sértésnek, de a gyűlöletbeszéd hatósugarai utolérték.
Viperafajzatok
Mi történne a hatályos szabályozás értelmében Keresztelő Jánossal, aki
„viperafajzatoknak” nevezte a hozzá érkező farizeusokat; Szent Pállal, aki átkot
mondott a hamis evangélium hirdetőire; vagy Mózessel, aki komolyan elítélte és
szankcionálta a homoszexualitást a nagy nyilvánosság előtt? - teszik fel a
kérdést egyházi berkekben, és nem titkoltan a valláserkölcsi alapú értékítélet
kriminalizálása miatt aggódnak. Több felekezeti megnyilvánulásból kiderül:
szerintük a kormány túlbecsüli a jog szerepét ebben a témakörben, mivel a
kritika és a sértő megnyilvánulások határvonala nem húzható meg egzakt módon
jogilag. Ezért félő, hogy a megfelelő pontosság hiánya jogbizonytalan-sághoz és
további alapértékek veszélyeztetéséhez vezet ahelyett, hogy védelmet nyújtana. A
hazai vallási élet szereplőinek nagy része így egy platformra kerül - e
kérdésben legalábbis - azokkal a jogvédőkkel, akik szerint a törvény elfogadása
azt eredményezheti, hogy mindennemű kritika a szankcionálás rémével nézhet
szembe, és maguk a védelemre hivatott szankciók válhatnak a visszaélés, a
zaklatás, a megfélemlítés, a vélemények elnyomásának eszközévé.
Mi jelenthet akkor megoldást a szaporodó szélsőséges megnyilvánulások
visszaszorítására? Mind a jogvédők, mind az egyházi alapokon állók elsősorban a
nevelés, a politika és a nyilvánosság eszközeit javasolják ellenszerül. A jogi
fellépést pedig csak legvégső esetben tartanák indokoltnak, melynek körét
ráadásul már megfelelően tartalmazza a büntetőjog és a személyiségvédelem
jelenlegi jogi eszközrendszere.
Így látja ezt Sólyom László államfő is, aki szerint a törvény több szempontból
is alkotmányellenes, ezért annak aláírása helyett vétójogával élve az
Alkotmánybíróság véleményét kérte a kérdésben.