Vissza a tartalomjegyzékhez


Amerikában másként van
Várdy Zoltán a TV2 új vezérigazgatója

Ön szerint mit adott a kereskedelmi televíziózás első tíz éve a magyar társadalomnak?
- Több millió embernek biztosított szórakozást, rengeteg információval szolgált, és nem utolsósorban több ezer munkahelyet biztosított a médiaiparágon belül. Ezenkívül fellendítette a magyar filmipart oly módon, hogy támogatást nyújtott több film megszületéséhez. Idén az első félév tíz legsikeresebb mozifilmjéből a legjobb ötöt mi, a TV2 támogattuk. Vagy ott volt a Megasztár, ahol olyan tehetségeket fedeztünk fel, akik eddig nem kaptak teret.

Hogyan látja, merre tart a kereskedelmi televíziózás? Lesz-e valami változás a programing területén?
- Nagy hangsúlyt fektetünk a jövőben arra, hogy milyen műsorokat gyártunk, és mindezt milyen környezetben. Továbbá egy olyan image-t építünk, ami igényli a tartalmat. Egy éve láthatjuk például a képernyőn a „TV2 meg én” szlogent. Ezt úgy tudjuk megtölteni tartalommal, hogy partnerként kezeljük a nézőket, és lehetőséget biztosítunk számukra, hogy időnként szabadon kiválaszthassák, hogy mondjuk melyik filmet szeretnék megnézni. Vagy lehetőséget biztosítunk, hogy interneten keresztül fel tudják tölteni saját készítésű videóikat. Ezeket beszerkesztjük a különböző műsorainkba, így viszontláthatják saját munkájukat a képernyőn.
De adott esetben próbálunk olyan közösségi élményeket is biztosítani, mint például az e héten induló „Nagy fogyás”című műsorunk, ami az egészséges életmódról szól.
A kereskedelmi televíziók hazájában, az Egyesült Államokban a pornográfiát például nem engedik be a főáramú adók műsoraiba. A magyar tévék miért nem követik ezt a példát?
- Én történetesen Amerikában születtem, ott nőttem fel, tehát ismerem az amerikai valóságot. Ott tényleg nem látható főműsoridőben például egy mezítelen női test, ami itt Európában gond nélkül bármikor a képernyőre kerülhet. De ez nem feltétlenül televíziós, inkább kulturális kérdés. Amerikában sokkal puritánabbak az emberek. Vannak olyan műsorok, amiket kizárólag csak a fizetős tévék sugároznak, amelyek soha nem kerülhetnének ki általános szórakoztató, ingyenes csatornákra. Európában ugyanezek országos kereskedelmi tévére kerülnek, és nagyon sikeresek. Talán elnézőbbek Európában az emberek ezen a területen.
De túl az erkölcsi dilemmákon, egy kereskedelmi televíziónak első számú célja mint üzleti vállalkozásnak, hogy maximális profitot biztosítson a tulajdonosok számára. Alapvetően szórakoztatunk, informálunk, és keressük az egészséges középutat ezen a területen is.
A kereskedelmi tévék megjelenésével megváltozott-e a politikától való függés, amit korábban az állami televízió esetében mindenki aggályosnak tartott?
- Nekünk első számú célunk a kereskedelmi és üzleti siker, ezért nem engedhetjük meg magunknak, hogy politikailag elkötelezettek legyünk. A függetlenség fontos számunkra, főleg egy olyan országban, mint a miénk, ahol minden dolog mögött a politikát keresik.
Ha mi felvállalnánk egy irányt, akkor emiatt az ország egy része nem nézne minket. A Tényekben például minden egyes politikai témájú riportban, minden esetben megszólaltatjuk mindkét oldalt. Vagy amikor a Mokkába behívunk szakembereket, politikusokat, figyelünk arra, hogy mindig legyen ellenvélemény. Megteszünk mindent, hogy ne lehessen minket beskatulyázni. És ha nem is mérjük stopperrel, hogy éppen a kormányzati oldal vagy az ellenzék hány percet szerepelt, de törekszünk egyfajta kiegyensúlyozottságra. Megint csak az én amerikai múltamból kifolyólag mindig is furcsállottam ezt a hihetetlenül kemény politikai küzdelmet, ami itt zajlik Magyarországon.
Milyen lehetőségeik vannak azoknak az úgynevezett kis televízióknak, amelyek ki akarnak törni?
- Az országos kereskedelmi televíziók hosszú távon nagyon erős és nyereséges pozícióban vannak a kicsikkel szemben, mert rendelkeznek egy alapfegyverrel, amit országos lefedettségnek hívnak. Ezáltal a tömegeket gyakorlatilag csakis az országos televíziókon keresztül lehet elérni. Nagyon fontosnak tartom a tartalmat, ami meghatároz egy televíziót, legyen az akár kicsi, akár nagy. Ezen a területen a TV2 sok tapasztalattal rendelkezik, ezért úgy gondolom, hogy hosszú távon az értékes tartalommal fogjuk tudni megnyerni a versenyt.
Mi a véleménye a digitális televíziózásról? Ön szerint kik lesznek ennek a nyertesei?
- A digitális átállás kérdése jelenleg egy kissé még zavarosnak tűnik. A digitális korszak mindössze annyit jelent, hogy ugyanaz a műsor, ami eddig analóg adáson keresztül került ki, most egy új csatornán jut el a nézőhöz. Szerintem semmiképpen sem tűnnek el a csatornák, inkább többen kerülnek olyan helyzetbe, hogy még több nézőt érnek el.
A TV2 támogatója ennek a folyamatnak?
- A TV2 nyitott arra, hogy támogassa ezt a folyamatot, de mivel ez egy üzleti vállalkozás, nem l’art pour l’art tennénk ezt, hanem mert vannak bizonyos feltételek, amiket fontosnak tartunk feloldani a rendszerben. Az egyik ilyen például, hogy a kereszttulajdonlás tilalma szűnjön meg, mivel egész Európában egyetlenegy ország van, ahol TV2-ből csak egy van, és ez Magyarország. És ez azért lehetséges, mert a médiatörvény nem engedi, hogy több legyen. Az is fontos szempont, hogy a reklámszabályozás az EU direktíváihoz legyen hasonló, vagyis lehessen használni azokat az eszközöket, azokat a felületeket, amelyek bármilyen európai országban felhasználhatóak. Nálunk a médiatörvény ezt sem engedi. Nem utolsósorban pedig azt szeretnénk, hogy az ORTT vagy bármilyen felügyeleti szervezet, amit mindenképpen fontos elemnek tartunk, minden esetben legyen transzparens és következetes. Ezek azok a pontok, amelyek fontosak számunkra annak érdekében, hogy támogatni tudjuk a digitális átállást, és ezáltal biztosítjuk, hogy ez egy hosszú távon sikeres dolog lesz Magyarországon.