Tízéves születésnapját ünnepli a két országos kereskedelmi csatorna, a TV2
és az RTL Klub. Indulásukkal jelentős mértékben átalakították a magyar
médiapiacot, és megváltoztatták a közízlést. Az RTL Klub három év leforgása
alatt ugyan megszerezte a piacvezető pozíciót, de azóta is folyamatos a küzdelem
a két adó között. Immáron 61 magyar csatorna sugároz, ami akár „tévé-inváziónak”
is tekinthető.
György Péter
Fotók: Somorjai László
Kezdjük a kőkemény statisztikai adatokkal: az ipari társadalomban a felnőtt,
65 éves ember átlagosan 9 évet tölt televíziónézéssel élete során. Ez több mint
4 órát jelent naponta. A magyarok az utóbbi években ezeket az adatokat is
túlteljesítik, és bár az elmúlt két évben csökkentek a számok, még mindig
átlagosan 4 óra 22 percet töltünk el naponta a televízió előtt. Az AGB Nielsen
Media Research kutatói szerint legtöbbet az 50 év felettiek ülnek a képernyő
elé, ők egy-egy decemberi, januári napon akár 6 és fél órát is eltöltenek a
készülék előtt. A nők naponta fél órával többet fordítanak szabadidejükből
tévénézésre a férfiaknál. Mellettük a legveszélyeztetettebb korosztály, a 4-12
évesek is napi 3 és negyed órát szórakoznak a televízió előtt. A GfK Hungária
Piackutató Intézet Életstílus kutatása szerint tízből három magyar úgy érzi,
televízió nélkül nem lenne teljes az élete.