Vissza a tartalomjegyzékhez

Gesztesi Márta
Tíz év, amely megváltoztatta Magyarországot
Milliók érzik úgy, hogy televízió nélkül nem teljes az életük

Tízéves születésnapját ünnepli a két országos kereskedelmi csatorna, a TV2 és az RTL Klub. Indulásukkal jelentős mértékben átalakították a magyar médiapiacot, és megváltoztatták a közízlést. Az RTL Klub három év leforgása alatt ugyan megszerezte a piacvezető pozíciót, de azóta is folyamatos a küzdelem a két adó között. Immáron 61 magyar csatorna sugároz, ami akár „tévé-inváziónak” is tekinthető.


György Péter
Fotók: Somorjai László

Kezdjük a kőkemény statisztikai adatokkal: az ipari társadalomban a felnőtt, 65 éves ember átlagosan 9 évet tölt televíziónézéssel élete során. Ez több mint 4 órát jelent naponta. A magyarok az utóbbi években ezeket az adatokat is túlteljesítik, és bár az elmúlt két évben csökkentek a számok, még mindig átlagosan 4 óra 22 percet töltünk el naponta a televízió előtt. Az AGB Nielsen Media Research kutatói szerint legtöbbet az 50 év felettiek ülnek a képernyő elé, ők egy-egy decemberi, januári napon akár 6 és fél órát is eltöltenek a készülék előtt. A nők naponta fél órával többet fordítanak szabadidejükből tévénézésre a férfiaknál. Mellettük a legveszélyeztetettebb korosztály, a 4-12 évesek is napi 3 és negyed órát szórakoznak a televízió előtt. A GfK Hungária Piackutató Intézet Életstílus kutatása szerint tízből három magyar úgy érzi, televízió nélkül nem lenne teljes az élete.