Az Egyesült Államokban - Európához hasonlóan - az elmúlt időszakban
jelentősen nőtt a muszlimok száma. Az amerikai muszlimokat példaként szokták
felhozni az európaiak számára, mint akik megfelelően beilleszkedtek az amerikai
társadalomba, és minden lehetőség adott számukra a felemelkedéshez. Ugyanakkor a
muszlim közösségben zajló folyamatok azt bizonyítják, hogy a magas életszínvonal
és a viszonylagos asszimilálódás egyáltalán nem zárja ki a radikalizálódást és
az iszlám dominanciájára való törekvést. Több Egyesült Államokban élő muszlim az
Amerika nyújtotta szabadságjogokat a Nyugat és a zsidók elleni dzsihád
terjesztésére használja ki.
Imádkozók egy
New York-i mecsetben
Az iszlám története az Egyesült Államokban a 18. században kezdődött, ekkor
érkeztek az első muszlim látogatók a szabadság földjére. Az elmúlt száz évben,
elsősorban a bevándorlás hatására, a muszlim népesség nagymértékben növekedett
Amerikában, és a tendencia az ezredforduló óta tovább erősödött. (Lásd keretes
írásunkat a következő oldalon.)
1209 mecset működik Amerikában, melyek közül a legnagyobb Michigan államban,
Dearbornban található. Az Amerika Iszlám Központja elnevezésű létesítményt
2005-ben építették át, hogy több mint 3000 muszlimnak tudjon férőhelyet
biztosítani. Jelenleg a legtöbb mecsetet külföldi imám vezeti, mivel csak ők
rendelkeznek olyan vallási képzettséget tanúsító oklevelekkel, melyekkel muszlim
szemináriumokat lehet tartani. Ez azonban számos aggodalomra ad okot. A
Washington Post egyik cikke szerint a vahabiták több száz mecsetet létesítettek
vagy vettek át Észak-Amerikában, és szaúdi egyetemek imámképző részlegeit is
létrehozták, amelyek egyértelműen intoleránsak más vallásokkal szemben.
Az Egyesült Államokban 250 iszlám iskola működik, és a muszlimok az amerikai
közélet minden szintjén megtalálhatóak: a kormányzati hivataloktól kezdve a
Fehér Házig. Az amerikai muszlimok - egyesek szerint - európai társaikhoz képest
sokkal inkább asszimilálódtak, és magasabb életszínvonalon élnek. A Wall Street
Journal egyik cikkében úgy festi le őket, mint akik amerikaiakként és
muszlimokként példaértékű életet folytatnak, mivel a legtanultabb csoportnak és
a világ leggazdagabb közösségének számítanak. Az asszimilálódás körül azonban
sok probléma felmerül, mikor is vallási hitük úgymond a fundamentális amerikai
értékrend fölé emelkedik. Minneapolisban például muzulmán taxivezetők nem voltak
hajlandóak olyan utasokat szállítani, akiknek csomagja alkoholt is tartalmazott,
valamint akik kutyákkal utaztak, még akkor sem, ha vakvezető kutyáról volt szó.
Olyan incidenseket is feljegyeztek, amikor muszlim pénztárosok nem voltak
hajlandók eladni disznóból készült termékeket vásárlóiknak. Számos muzulmán
azért hagyta ott munkahelyét, mert nem adtak nekik elég időt az imádkozásra.
A lényeget talán az a muszlim egyetemi professzor fogalmazta meg, aki
kijelentette, hogy a muzulmánok sose válhatnak teljesen amerikai
állampolgárokká, mivel nincs arra lehetőség, hogy teljes mértékben elkötelezzék
magukat Amerika intézményeinek és ideológiáinak.
Szakértők a korábbi feltételezésekkel szemben egyre inkább úgy vélik, hogy a
terrorizmus nem hozható összefüggésbe a társadalmi-gazdasági háttérrel. Ahogy az
a brit The Times megállapításából kiderült, az al-Kaida átlagos toborzottjai a
felső középosztályból származnak, Nyugaton tanultak, és valamilyen megalapozott
szakmai háttérrel rendelkeznek. A dzsihádisták mindössze 13 százaléka él szegény
körülmények között.
Az elmúlt évtizedekben, még szeptember 11-e után is több olyan iszlám csoport
jutott meghatározó szerephez Amerikában, amelyekkel szemben felmerül a gyanú,
hogy valójában terrorszervezeteket támogatnak, vagy azok „leányvállalatai”.