Vissza a tartalomjegyzékhez

Peremiczky Szilvia
A többi néma csend

Luciano Pavarotti halála nemcsak az operaszerető közönséget rázta meg. A nagy világlapok első oldalon tudósítottak halálhíréről, a CNN élő egyenes adásban közvetítette a temetést, Olaszország pedig államférfinak kijáró módon búcsúztatta. A szülővárosában, Modenában rendezett szertartáson az operavilág nagyságain, sztárokon kívül politikusok is megjelentek, többek között a miniszterelnök, Romano Prodi vagy a volt ENSZ-főtitkár, Kofi Annan. Az interneten szörfözve megdöbbentő látni, de a gyász ellenére is örömteli, hogy a kegyeleti topikok hozzászólói között sok olyat is lehetett találni, közöttük tizen- és huszonéves fiatalokat, akik saját bevallásuk szerint nemhogy az operát, de általában a klasszikus zenét sem szeretik, ismerik.

Mit lehetne leírni egy nekrológban, egy méltatásban, amit máshol eddig nem írtak meg? Hogyan lehetne megmagyarázni, hogy Pavarotti halálhíre miért kavarta fel ennyire a közvéleményt, és e sorok íróját? Vannak és voltak hozzá hasonlóan szép hangú, jó technikával rendelkező énekesek, akik szerepformálásban, intelligenciában felülmúlták Pavarottit. A farizeus azt mondaná: nem volt más, csak gyönyörű hang, áradó dallam. Egy nagydarab, örökké vidám olasz ragazzo, aki örömében dalra fakad és énekel. De az opera nem a farizeusok műfaja, a művészet és az élet erről is szól, az életszeretetről.
Igen, Pavarotti minden szerepében ugyanolyan volt, mindig Luciano Pavarotti maradt, a modenai pék éneklő fia, aki mindig ugyanazt énekelte, az élet szeretetét. És innentől kezdve másodlagossá válik a szerepformálás, a hangi árnyaltság, mert az az örök igazság, amit áriáról áriára, estéről estére megfogalmazott, az egyik legegyszerűbb és legbonyolultabb, de legszebb üzenet. Pavarotti arról énekelt nekünk, hogy az élet szép, a földön lenni ünnepély, és mélyen hitt ebben a Szerb Antal által is megfogalmazott egyszerű igazságban. Így könnyű volt elhinni neki, mert mindannyian szeretnénk ebben hinni, s ebből vigaszt, erőt meríteni. Pavarotti halála nem csak az opera műfajának aranykorát zárja le, mely a múlt század hetvenes éveiig tartott, s melynek utolsó, megkésett képviselője volt; nem csak az olasz énektechnika utolsó felvirágzását. Egy olyan művész ment el, aki nem a sztárvilágban divatos, sekélyes és (ön)pusztító módon, hanem a szó legtisztább értelmében élvezte az életet, és tudott örömet adni. Erre döbbentek rá milliók a múlt héten, s ennek hiányát fogjuk érezni. „Csak” egy hang volt, de ez a hang nagyon fog hiányozni.