Morvay Péter
Titánok között
A magyar külpolitika irányváltásai
A magyar külpolitikának „világossá kell tennie, hogy Magyarország nem a
Nyugat és a Kelet között, hanem a Nyugat oldalán akar aktív lenni” - írta 2006
nyarán megjelent elemzésében Jeszenszky Géza volt külügyminiszter. A washingtoni
nagykövetként is szolgált diplomata figyelmeztetése egy évvel később is
aktuális: az elmúlt hónapokban több jel utalt arra, hogy a magyar kormány
látványos nyitása a volt kommunista nagyhatalmak, Oroszország és Kína irányában
nyugati szövetségeseink, elsősorban az Egyesült Államok fenntartását váltotta
ki. Tudatos stratégiai irányváltás történt, vagy csak a meglévő lehetőségeket
igyekszik tudatosabban kiaknázni a magyar diplomácia? A Hetek két vezető
külpolitikai elemzőt, Bába Iván volt államtitkárt és Dunay Pált, a Magyar
Külügyi Intézet igazgatóját kérdezte arról, hogy az újra markánsan elkülönülő
nagyhatalmak között mennyire tudja egy kis ország nemzeti érdekeit képviselni?
Vlagyimir Putyin és Gyurcsány Ferenc 2007 nyarán
Fotó: AP
„Hosszú volt a tél, de eljött a tavasz” - kezdte Vlagyimir Putyin első
budapesti útja alkalmából tartott sajtótájékoztatót 2006 márciusában Gyurcsány
Ferenc miniszterelnök, aki akkor egy új, „partnerséggé nemesült” viszony
kezdetét látta a találkozóban. Az eltelt másfél év igazolja azt, hogy új fejezet
kezdődött a magyar-orosz kapcsolatokban: rendszeressé váltak a Gyurcsány-Putyin
csúcstalálkozók, és látványos fejlődésnek indultak a gazdasági kapcsolatok is.
A közeledés a rendszerváltást követő évek politikai fagypontja után érthető
volt, azonban éppen egy olyan időszakban történt, amikor Oroszország megítélése
a nyugati világban már-már a hidegháborút idéző mélységekbe süllyedt. A
megdöbbentő és felderítetlenül maradt politikai gyilkosságok: a héten az Európai
Parlament által posztumusz Szaharov-díjra javasolt Anna Politkovszkaja
újságírónő és a Londonban polóniummérgezésben elhunyt Alekszandr Litvinyenko
esete kapcsán felmerült a Kreml felelőssége is. A leszámolások után egyes
nyugati médiumok arról írtak, hogy Putyin alatt a KGB visszaszerezte, sőt tovább
erősítette a szovjet időkben kiépített hatalmi monopóliumát, és kész akár
erőszakkal is leszámolni politikai ellenfeleivel. További aggodalmakra adott
okot, hogy Oroszország új generációs fegyverfajtákat fejlesztett ki, és
vadászbombázóival demonstratív járőrözésbe kezdett brit és amerikai katonai
támaszpontok közelében.
Meglehet, hogy éppen ez az általános bizalomvesztés légköre volt, ami
diplomáciai vihart kavart, amikor a magyar miniszterelnök egyértelműen kiállt az
orosz Kék Áramlat gázvezeték mellett, a még tervezés stádiumában lévő európai
Nabucco-projekttel szemben. Gyurcsány Ferenc először 2006 márciusában beszélt
arról, hogy Magyarország ajánlatot kapott arra, hogy a Kék Áramlat európai
elosztóbázisa legyen. Ekkor még nem érkezett kifogás Washington vagy Brüsszel
részéről. Egy évvel később azonban már igen: diplomáciai forrásokból származó
információink szerint a Nabucco-nyilatkozat miatt küldték a nyár elején többször
is Budapestre David Sampsont, az amerikai kormány energiaügyekért felelős
miniszterhelyettesét. A washingtoni politikus a zárt ajtók mögött tartott
megbeszéléseken kifejezte aggodalmát a „túlzottan felmelegített” magyar-orosz
kapcsolatok miatt, és a budapesti amerikai nagykövetség is intenzíven
tájékozódott az ügyben.
„Volt egy félreértéseken alapuló szakasz, lehet, hogy a kommunikáció nem volt
egyértelmű, lehet, hogy túl sok volt a szimbólum az Oroszországgal való
kapcsolatban” - erősítette meg lapunk értesülését Dunay Pál, a Magyar Külügyi
Intézet (MKI) igazgatója. (Az MKI-t a kormány 2007 elején hozta létre azzal a
céllal, hogy tudományos és elemző háttérintézményként segítse a magyar
diplomáciát.)
George W. Bush Budapesten 2006 nyarán
Fotó: Somorjai L.
Dunay szerint az Amerikai Egyesült Államok ma már sokkal több fenntartással
rendelkezik Oroszország iránt, mint egy-két évvel ezelőtt. „Tavasszal és a nyár
elején elkezdtek jelzéseket adni arról, hogy Magyarország túlságosan közel
került Moszkvához, és energiapolitikájában függővé válik tőle.”
Hasonló információk jutottak el bizalmas diplomáciai forrásokból Bába Ivánhoz, a
Budapest Analyses politikai elemzőközpont vezetőjéhez. „Bizony értetlenséget és
rosszallást váltott ki nyugat-európai és amerikai körökben a miniszterelnök
néhány megnyilatkozása, és ennek hangot is adtak.” Bába - aki a Fidesz-kormány
idején külügyi államtitkárként dolgozott - úgy látja, hogy a bizalomvesztés már
Medgyessy Péter kormányzása alatt elkezdődött, mivel a külpolitikai nyitást a
magyar diplomácia Oroszország irányába nem készítette elő a szövetségeseinknél.
„Nyugati politikusok is el-elutaznak Moszkvába vagy Szentpétervárra, folyik a
párbeszéd Oroszországgal, de más az, hogy ha ez egy diplomáciailag előkészített
rendszerben zajlik, és más, ha a brüsszeli vagy washingtoni partnerek utólag
meglepődéssel hallják, hogy mi történik. Nem a párbeszéd és a kapcsolatépítés
kifogásolható, hanem a magyar diplomácia kiszámíthatatlansága az, ami
kellemetlen meglepetéseket tud okozni. A nemzetközi kapcsolatokban az a
legkárosabb, amikor egy országról az a vélemény alakul ki, hogy megbízhatatlan”
- állítja Bába.
Másként értékeli a helyzetet Dunay Pál, aki szerint a nehezén már túl vagyunk és
„nagyjából visszajutottunk a kiindulópont előtti állapothoz”. Az MKI igazgatója
úgy véli, hogy a washingtoni külügyminisztérium ma már „érti azt, hogy
Magyarország miért teszi azt, amit tesz. Ha az Egyesült Államok
energiamérlegében 40 százalékot tenne ki a gáz, és ennek egyetlen forrása
Oroszország lenne, akkor ők is belátnák azt, hogy ez nem megy másként. Senki nem
vonja kétségbe, hogy Magyarországnak az Oroszországgal ápolt melegebb kapcsolata
nem ássa alá a NATO-tagságot és az uniós tagságot. Megértették, hogy mi nem az
energialobbihoz csatlakoztunk, hanem hosszú távon védjük a gázellátásunkat. Ezt
mások is megteszik, akinek Oroszország ilyen fontos gazdasági partnere”.
Az elemzők egyetértenek abban, hogy Magyarországnak érdeke a jó kapcsolat
Moszkvával. „Lehet demonstrálni, meg véresen kemény propagandisztikus szövegeket
megengedni Oroszország kárára, egy dolog azonban biztos: a kapcsolatokat
elrontani könnyű és gyors, viszont építeni lassú és fájdalmas dolog. Egy olyan
versenyben, amikor Lengyelország még a jelenlegi vezetése mellett is az élen
halad a térségben, kinek hozna hasznot egy ilyen konfrontatív magatartás?” -
véli Dunay.
Bába Iván szerint is helyes a kiegyensúlyozott és visszafogott hangvételű
politikai párbeszéd és a sokoldalú gazdasági kapcsolat Oroszországgal,
ugyanakkor ez „nem lehet alternatívája annak a szövetségesi rendszernek,
amelynek Magyarország a tagja”.
Ugyanezt a gondolatot idézte egy tavaly nyáron megjelent írásában Jeszenszky
Géza, az Antall-kormány volt külügyminisztere. „Helyes törekvés, hogy a
kölcsönös előnyök alapján növeljük kereskedelmi forgalmunkat Oroszországgal, de
a kormánynak világossá kell tennie, hogy Magyarország nem a Nyugat és a Kelet
között, hanem a Nyugat oldalán akar aktív lenni” - írta Jeszenszky, aki
egyértelműen az angolszász világot ajánlja Magyarország számára a legfontosabb
stratégiai szövetségesként, akár még Brüsszel rovására is. „Természetesen
Magyarországnak is érdeke, hogy az EU minden tekintetben erős legyen - bennünket
is csak ez esetben tud támogatni a felzárkózás hosszú és rögös útján. Az EU
fontossága azonban Amerikával, Kínával és Indiával szemben egyre inkább csökken.
Az egész világ érdeke, hogy az EU és az Egyesült Államok szövetsége működjék. Az
atlantizmus Európában nem az Egyesült Államok (vagy Izrael) feltétel nélküli
támogatását jelenti, hanem az euroatlanti értékek (ne féljünk kimondani: a
nyugati civilizáció) és a NATO melletti elkötelezettséget. Ilyen értelemben
Magyarországnak egyértelműen atlantista külpolitikát kell folytatnia, a
kormánynak és az ellenzéknek egyaránt” - állítja Jeszenszky.
„Valóban lehetne arról beszélni, hogy mennyire erős az európai és mennyire
gyenge a transzatlanti orientáció, és csökkenő védelmi kiadások mellett mennyire
lehet hitelesen fenntartani a NATO-tagságunkat - osztja az aggodalmakat Dunay -,
de nem lehet azt mondani, hogy a magyar külpolitikai program ’minimalista’
lenne. Rajta vagyunk a térképen: azt tesszük, amit a jelen helyzetben el lehet
érni. Voltak hibák a múltban és előfordulhatnak a jelenben is, de a kormány nem
rendeli alá ideológiai megfontolásoknak a külpolitikát. Viszont amihez
Magyarország ereje, hatalma, befolyása, gazdasági lehetőségei nem elegendők,
azokat a célokat gyorsan el kellene felejteni.” Bába szerint azonban a magyar
diplomácia „lényegében az 1990 előtti szocialista külpolitikai vonalat
folytatja. Ez egy követő magatartás volt, amely azt mondja, hogy amibe nem
muszáj, ne szóljunk bele”.
A passzív magyar külpolitikai megközelítés a közelmúltban az amerikai kormány
által eltervezett európai rakétavédelmi rendszer kapcsán is jól tetten érhető
volt. Az esetleges iráni atomtámadással szemben védelmet ígérő katonai
beruházást Washington Lengyelországban és Csehországban kívánja megvalósítani. A
tervet az amerikai külpolitika bírálói vitatták, jóllehet Teherán bevallottan
rendelkezik olyan rakétákkal, amelyek Európa nagy részét közvetlenül képesek
elérni. Magyarország nem foglalt állást az ügyben. „Minket nem kértek arra, hogy
a rakétaelhárító rendszer bármely elemét telepítsük. Ha megkérdeztek volna,
akkor erről ki kellett volna alakítani az álláspontunkat. Így nem volt mire
reagálni” - véli az MKI igazgatója, aki nem titkolja: örül annak, hogy nem
kellett egy újabb - a Tubes-Zengő vitánál jóval nagyobb horderejű ügyben -
konfrontálódni a magyar és nemzetközi békeaktivistákkal. „Lengyel és cseh
barátaink nehezebb helyzetben vannak, mert hozzájuk ez a kérés befutott.”
„A magyar külpolitikának nem kell megvárnia, amíg megszólítják, hanem minden
olyan kérdésben állást kell foglalnia, és véleményt kell nyilvánítania, amit az
ország vagy a nemzet érdeke megkíván. Ez vonatkozik a globális biztonság
kérdéseire is.” - vitatja a passzív, „csak ússzuk meg” hozzáállást Bába Iván,
aki szerint egy kis ország is, mint Magyarország beleszólhat a nagypolitikába.
„Ehhez persze aktívan kell ott lennünk a tárgyalóasztaloknál, és véleményünk
kell legyen olyan kérdésekről is, amelyekben minket közvetlenül nem kérdeznek
meg. Az nem baj, ha nem kérdeznek meg, akkor is mondhatjuk a véleményünket.”
A Kína felé történt nyitás nem okozott ugyan olyan zavarokat a magyar
külkapcsolatokban, mint a Moszkvához fűződő viszony, a legutóbbi kormányfői
látogatás kapcsán mégis felmerült: mi indokolja a pekingi állásponttal való
teljes azonosulást például Tajvan kérdésében. Ez utóbbit éppen a kisebbik
kormánypárti oldalról érte bírálat. Az SZDSZ az Új Generáció nyilatkozatban
bírálta a miniszterelnököt azért, hogy egy demokratikus, független országot Kína
nyomására, a gazdasági érdekekre hivatkozva egyszerűen nem létezőnek tekint.
„Tajvan önállósága érthetően irritálja a Kínai Népköztársaságot. Azzal, hogy
működő demokráciát épített kínai kulturális és társadalmi alapokra, amit sokan
eleve elképzelhetetlennek tartottak” - írja a liberális ifjúsági szervezet
nyilatkozata. A kormányt emberi jogi szervezetek is bírálták amiatt, hogy nem
tette szóvá a kínai humanitárius jogsértéseket. A vádakat Várkonyi László, a
Külügyminisztérium államtitkára alaptalannak nevezte, mondván „sem a magyar
kormánynak, sem az Európai Uniónak nem érdeke, hogy egy terméketlen vitában
ostorozza a másik felet”. Ehelyett a magyar diplomácia a kétoldalú fórumokat
tartja célravezetőnek, ahol átadhatjuk a demokratikus rendszer kiépítésében
szerzett tapasztalatokat.
A magyar diplomácia a legtöbbet persze a határon túli magyarok érdekében
tehetne. A kritikusok szerint épp ezen a területen történt a legnagyobb
mulasztás. „A 2005-ös népszavazás óta Magyarország megszűnt viszonyítási pont
lenni, mint ami volt 1990-től egészen 2004-ig. Bármilyen kormánya is volt az
országnak, a szomszédos államok magyar politikai pártjai kapcsolatot tartottak
vele. Ez az elmúlt két évben megszűnt. Itt lenne igazán pótolnivalója a
kormánynak” - állítja Bába Iván.
Akár a kritikára adott gyors válaszként is lehetne értelmezni a lapzártakor
érkezett hírt, miszerint szeptember 14-én a Parlamentben sor kerül a
Kárpát-medencei Magyar Képviselők Fórumára. A hírek szerint a távlati stratégiát
rögzítő külkapcsolati terv is elkészül, így - a szándékok szintjén legalábbis -
a magyar diplomácia hamarosan lezárhatja bizonytalankodás időszakát.
|