Vissza a tartalomjegyzékhez

Széchey Noémi
Vállalati lelkészek
Egyre több amerikai cég veszi igénybe szolgáltatásaikat

Az Egyesült Államokban egyre keresettebbek a vállalati lelkészek, mivel az élet gondjait sok munkavállaló cipeli magával a munkahelyére is, ami viszont a munkateljesítmények romlásában jelentkezik. Ezért egyre több cégvezető érzi úgy, a legjobb befektetés számára, ha figyelembe veszi alkalmazottai személyiségének teljes valóját, és segít gondjaik megoldásában.


Képünk illusztráció

„Az emberek életük nagy részét a munkahelyükön töltik el. Hiszem, hogy ha felismerjük a szükségeiket, és megpróbálunk olyan atmoszférát teremteni, ahol jobban érzik magukat, akkor annak az eredménye, hogy boldogabb, kiegyensúlyozottabb és ezért hasznosabb munkatársak lesznek” - nyilatkozta az 1300 főt foglalkoztató HomeBanc elnöke, Patrick Flood, aki a cég munkatársai számára vállalati lelkész szolgáltatásait biztosítja.
A cég által fizetett lelkészek általában hetente egyszer vagy kétszer látogatnak el a dolgozók munkahelyére, ahol lehetőség van a közvetlen kapcsolatfelvételre, egy pár szó váltására. Ha a munkavállaló hoszszabban szeretne beszélni a lelkésszel, arra a kávészünetben, az ebédidőben, vagy éppen a munkaidőn kívül van lehetőség. A hét 7 napján, a nap 24 órájában rendelkezésére álló lelkészek nemcsak a munkahelyi problémákkal, stresszel vagy konfliktusok kezelésével foglalkoznak, hanem mindennel, ami a munkavállaló számára kihívást jelenthet az életben. A leggyakrabban családi gondokkal fordulnak a munkavállalók a lelkészekhez, ám egyre gyakrabban más jellegű problémával is felkeresik őket. A szolgáltatások között van a házassági, gyereknevelési tanácsadás, szenvedélybetegségek kezelése, kórházi beteglátogatás, esketés vagy temetés, de ha kell, bírósági tárgyalásra is elkísérik a munkavállalót.
Autóalkatrész-gyártóktól kezdve élelmiszeripari cégeken át pénzügyi szolgáltatókig egyre több amerikai vállalat, legyen kis családi vállalkozás vagy több ezer főt foglalkoztató, tőzsdén jegyzett cég, veszi igénybe vállalati lelkészek szolgáltatásait. Egyes becslések szerint ma mintegy négyezer lelkészt foglalkoztatnak ilyen módon, ám a kereslet akkora, hogy az erre szakosodott lelkészképző intézetek nem tudják kielégíteni a mind növekvő igényeket.
Egyes vállalatok főállásban alkalmaznak lelkészeket, a világ legnagyobb húsfeldolgozójaként számon tartott Tyson Foods például 128 lelkészt alkalmaz 85 ezer munkavállalója mellé. A legtöbben ugyanakkor külsős lelkészeket szeretnek foglalkoztatni, mivel egyrészt ez gazdaságosabb (könnyebb a megbízási szerződést felmondani, ha a gazdasági helyzet úgy hozza), másrészt a munkavállalók szívesebben fordulnak a lelkészekhez, ha azok nem a cég, hanem egy harmadik fél alkalmazottjai. A lelkészeket amúgy szigorú titoktartás kötelezi, így a munkáltatóhoz semmilyen információ nem jut vissza arról, hogy ki és milyen okból vette igénybe a szolgáltatást.
A legnagyobb „lelkészkölcsönző” cég a dallasi Marketplace Ministries, melyet 1984-ben alapított Gil Stricklin. Az MM ma 2100 lelkészt foglalkoztat teljes időben, akik közel 300 vállalat dolgozói és azok családtagjai felé szolgálnak 46 államban. Az elmúlt bő húsz évben folyamatosan bővülő cég az elmúlt hat évben fejlődött a leglátványosabban: 2001 óta megduplázta a foglalkoztatott lelkészek számát.
A második legjelentősebb vállalkozás az 1996-ban alapított Corporate Chaplains of America, mely ma 100 teljes idejű lelkészt alkalmaz, akik mintegy 75 ezer munkavállalóval állnak kapcsolatban 24 államban. Ám az igény akkora, hogy a cég a következő 6-7 év során 1000 főre tervezi felduzzasztani a lelkészek számát, akik akár egymillió emberrel is közvetlen kapcsolatban állhatnak majd. A feladat azonban nem lesz könnyű, mivel a CCA nagyon szigorú feltételeket szab a lelkészek kiválasztása során. Teológusi végzettség és elhivatottság mellett legalább 10 év vállalatnál eltöltött időt vagy gazdasági képzettséget és 7 év világi munkaviszonyt kell tudni igazolni (egyházi munkaviszonyt nem fogadnak el), emellett minden jelentkezőnek személyiségteszten kívül szigorú anyagi és erkölcsi átvilágításon kell átmennie, továbbá a házastársával is elbeszélgetnek a felvétel során.
Az utóbbi évek felfutása ellenére a „munkahelyi lelkészség” nem új keletű jelenség, vállalati lelkészt először az 1920-as években alkalmaztak a Hoover-gát építése során. Nagyobb számban a második világháború után kezdtek el megjelenni a vállalati lelkészek, elsősorban az olyan veszélyesebb szakmákban dolgozókat segítendő, mint a tűzoltók vagy a rendőrök. A mintegy kétszáz éves múltra visszatekintő kórházi, tábori és börtönlelkészi szolgálat mintájára kialakított rendszerre azonban az utóbbi évtizedben, főleg 2001 - a megnövekedett terrorveszély és az egyre gyakoribb vállalati botrányok - óta van mind nagyobb igény.
Az egyre jelentősebb munkahelyi mobilitás miatt ugyanis nagyon sok amerikai munkavállaló elszakad földrajzi vagy vallási gyökereitől, és új „állomáshelyén” nem alakul ki kapcsolata olyan egyházi személyekkel, akikhez gondjaival, kérdéseivel fordulhatna. Igaz, a rohanó élet, a határidők és a halaszthatatlan megbeszélések miatt is sokak életében háttérbe szorulnak a lelki-szellemi igények. Pedig az élet minden területén jelentkező, egyre komolyabb kihívások miatt sokaknak bizony elkel a segítség, az iránymutatás. Így ha a lelkészek a munkahelyen keresik fel az embereket, a kapcsolatra láthatóan nagy az igény. A lelkészek jelenlétét, „elérhetőségét” a legtöbb munkavállaló örömmel fogadja, és él is a felkínált lehetőséggel. Ez pedig a vállalat számára is előnyös, ugyanis egyértelműen kimutatható, hogy ahol a cégek biztosítják ezt a „természetbeni” juttatást, ott jóval kisebb a fluktuáció, a hiányzások száma, kevesebb a konfliktus, és így jobb a termelékenység. Ez pedig a vállalat eredményeiben hoz dollárban is mérhető pozitív változást.
A szolgáltató cégeknek ugyanakkor gyakran szembe kell nézniük a váddal, hogy a munkahelyeken misszionáriusként és nem tanácsadóként vannak jelen. A nyílt „térítés” ugyanis a „munkahelyi vallási zaklatás” kategóriájába esik, ami komoly jogi kérdéseket vet fel, és akár bírósági eljárást is maga után vonhat. A munkahelyi lelkészség elmúlt hatvan évében azonban egyetlen jogi esetre sem került sor, köszönhetően annak, hogy a lelkészeket nagyon szigorú fegyelem köti abban, hogy a munkavállaló felé elsősorban tanácsadói és segítői feladatot látnak el, és csak kizárólag azok külön kérésére beszélhetnek szellemi témákról. A lelkészek nagyon óvatosan mozognak a nem-keresztényekkel folytatott kapcsolataikban, és tudatosan a tanácsadásra, segítségnyújtásra helyezik a hangsúlyt. Ám ha lehetőségük adódik (azaz ha a munkavállaló ezt kifejezetten kéri tőlük), természetesen örömmel osztják meg a dolgozókkal az Evangélium üzenetét is.