Ifj. Balogh Ferenc
Ötletből iparág
30 éves a messzi-messzi galaxis
George Lucas kábultan nézte a kávézó ablakán át a szemközti Grauman’s
Chinese Theater mozi előtt hosszú sorokban kígyózó tömeget. A rendőrök
kordonokkal terelték el a forgalmat a felbolydult sugárúton. 1977. május 25-ét
írtunk, George éppen elkészült fantáziafilmjének utolsó simításaival, s mivel
kollégái - Francis Ford Coppola, Brian De Palma, hogy csak néhány nevet
említsünk - megnyugtatták, hogy sikerült a legrosszabb filmet elkészítenie, amit
valaha láttak, a bukástól való félelmében elmenekült feleségével a premier, a
sajtó és a szakma elől egy hosszabb vakációra. Egyedül fiatal barátja, a
szárnyait bontogató Steven Spielberg biztatta Lucast, hogy filmje minden idők
egyik legmeghatározóbb alkotása lesz, és meg fogja változtatni az egész
filmgyártást. George belekortyolt a kávéjába, s miközben azon tűnődött, hogy
miért csődült ide ez a rengeteg ember, s miért zárták le a sugárutat, tekintete
feljebb siklott a mozi bejárata feletti műsortáblára, melyen nem kis
megdöbbenésére saját filmjének címe volt felírva nagy betűkkel: STAR WARS.
A fenti történet éppúgy része a Star Wars-legendának, mint a Lucas
fantáziavilágát benépesítő űrlények, droidok, Jedi lovagok és még sokan mások.
Olyannyira, hogy a film harmincadik évfordulója alkalmából két egész estés
mozifilm is készül a ’77-es bemutatóról, melyben néhány fiatal hippi és diák
nekivág egy tragaccsal Amerikának, hogy eljussanak Los Angelesbe a Csillagok
Háborúja premierjére. Hogy teljes legyen az őrület, az elmúlt napokban Londonban
fokozottan „érezni lehetett az Erőt”, ugyanis a harmincadik évforduló alkalmából
itt rendezték meg a Star Wars Celebration Europe nevű nemzetközi
ünnepségsorozatot. Több tízezren látogattak Európából ide, hogy találkozzanak a
kedvenc hőseiket megformáló színészekkel, a film alkotóival, vagy hogy
megcsodálják a mozivászonról ismert űrjárgányokat, díszleteket. A rendezvény
tiszteletére a Londoni Szimfonikus Zenekar ingyenes hangversenyt adott a főtéren
John Williams muzsikáiból, illetve a Buckingham-palota Királyi Katonazenekara is
a film zenéjét játszotta az óránkénti őrségváltáskor.
A hatvanhárom éves George Lucas - a film szellemi atyja -, úgy tűnik, így
harminc év siker után sem készül nyugdíjba menni: jelenleg az új Indiana
Jones-epizódon dolgozik Spielberggel, majd egy második világháborús filmet fog
készíteni egy vadászrepülő-pilótáról Red Tails címmel, s mindemellett nagy
erőkkel készít elő egy akár több száz részből álló Star Wars tévéfilmsorozatot,
amely a régi és az új trilógiát köti majd össze. Mindezek a Lucasfilm fő
csapásirányai, azonban Lucas digitális filmtrükkökkel foglalkozó monstre
vállalata az Industrial Light and Magic (ILM) futószalagon dolgozik az olyan
filmek látványvilágának megteremtésén, mint a napokban bemutatott Karib-tenger
kalózai vagy a Transformers. Szintén Lucas nevéhez fűződik a Skywalker Sound
hangstúdió, ahol a világ közismerten legjobb hangmérnökei dolgoznak egy-egy film
speciális hangeffektusain vagy éppen zenei felvételein, utókeverésén. Nem kis
bevételt hoz a konyhára a LucasArts számítógépesjáték-fejlesztő cég, amely a
Star Wars és az Indiana Jones világában játszódó kalandokba vonja be fiatalok
tömegeit, illetve a THX, amely a professzionális házimozi és digitális
szórakoztató eszközök forgalmazásával foglalkozik.
Hogyan lesz egy harminc évvel ezelőtt néhány papírlapra felvázolt ötletből
mára egész iparágakat üzemeltető médiabirodalom, amely több ezer filmes
szakembernek ad munkát? A Forbes által közzétett lista alapján George Lucas (kis
képünkön) ma 3,6 milliárd dolláros vagyonnal rendelkezik, így a receptet
alighanem pontosan tudja. Ha létezne egy top 10-es lista A Világ Legmerészebb
Üzleti Húzásai címmel, cége egész biztosan rajta lenne: 1975-ben Lucas
leszerződött a 20th Century Foxhoz egy olyan forgatókönyvvel, amiből senki sem
tudta pontosan, hogy mi fog kisülni, mert ilyen film akkoriban nem létezett. Egy
év leforgása alatt elköltötte filmtrükkökre a forgatásra kapott nyolcmillió
dollárt úgy, hogy még egy képkockát sem vett fel. Ez idő alatt csapatával számos
olyan filmtechnológiai innovációt fejlesztettek ki, amelyek néhány évvel később
már ipari sztenderdekké váltak a filmgyártásban (az elmúlt harminc évben Lucasék
összesen kétszázötven eljárást szabadalmaztattak, ilyen például a Motion Capture
- komputer által vezérelt kameramozgatás - vagy a sztereófilm-hangeffektusok).
Miután az első Star Wars-film elkészült, Lucas lemondott a kiadó által felkínált
hárommillió dolláros rendezői gázsiról, és helyette a filmben szereplő járművek,
figurák, helyszínek, nevek, hangok szerzői jogait kérte el, amelyre egy egész
játékiparágat épített fel. A filmmel egy időben kerültek a játéküzletek polcaira
a filmből ismert maszkok, makettek, játékfigurák, pólók, poszterek és ki tudja,
még miegymás. Lucas filmjét a gyerekeknek szánta, logikusan következett ebből,
hogy a gyerekek játszani fognak majd a filmben látható űrhajókkal, fegyverekkel.
A rendezői gázsi sokszorosát kereste a filmhez kapcsolódó kiadványokkal, ezzel
gazdaságilag megalapozott egy olyan filmes technológiákat kutató, fejlesztő
céget, amely a mai napig is Hollywood egyik legmeghatározóbb társasága. A
Lucasfilm és leányvállalatai számos nagyjátékfilm vizuális trükkjeit és
hangeffektjeit készítette el az elmúlt harminc év alatt a Jurassic Parktól a
Forrest Gumpon át a Pearl Harbourig. Menet közben olyan „kisebb” cégek kerültek
ki Lucas szárnyai alól, mint például a Pixar, amit 1985-ben vásárolt meg tőle az
Apple-től akkoriban éppen távozó Steve Jobs tízmillió dollárért. (A Pixar azóta
már a komputeranimációs filmek piacvezető cége, gondoljunk csak a Toy Storyra
vagy az Egy bogár életére.) Vásárolt technológiát a Lucasfilmtől a televíziós
berkekben ismeretes AVID Technologies is, amit aztán integráltak
vágórendszereikbe.
George nagy odafigyeléssel választ ki maga mellé társakat, akikkel együtt kíván
dolgozni: az ILM vezető trükkmestere az a John Knoll, aki testvérével, Thomas
Knollal együtt készítette a Photoshop nevű programot, ami mára a digitális
képfeldolgozás és nyomdaipar alapvető szoftvere. John elmondása szerint
gyerekkorában látta az első Star Wars-filmeket, és az indította őt el a
komputerfilmes pályán, végül a Lucasfilmnél kötött ki, és az utolsó három epizód
vizuális effektjei már az ő irányításával készültek.
Lucas birodalma informatikai szempontból sem utolsó: a tízezer négyzetméteren
elterülő informatikai rendszeren kétezer szerver szolgálja ki a Lucasfilm, az
ILM, a LucasArts és a Starwars.com dolgozóit. A szakavatott rendszergazdák
szerint legalább akkora, vagy nagyobb komputerkapacitással rendelkezik a cég,
mint a NASA.
George Lucas médiabirodalma tehát nem éppen hétköznapi, bármelyik oldaláról
nézzük is. Az író-rendező-üzletember, aki egyébként Luke Skywalkerhez hasonlóan
egy családi farmon nőtt fel, így vall saját életfilozófiájáról: „Olyan vidékről
származom, ahol az volt a mondás, hogy ha lősz egy bölényt, ne hagyd ott a
prérin a bőrét, még a bundáját sem!”