Fiskális oktatáspolitika - így lehetne jellemezni azokat a gazdasági
természetű változtatásokat, amelyek a most kezdődő tanévtől alapvetően
meghatározzák az iskolák, azon belül is leginkább a kisiskolák sorsát. A
szakszervezetek szerint legalább 22 intézményt zárnak be, 400-at átszerveznek,
és az elmúlt hónapokban mintegy 10 ezer pedagógus veszítette el munkahelyét. A
kistelepülések polgármesterei rettegnek, hogy - az egykori körzetesítéshez
hasonlóan - a jelenlegi kormányzati intézkedések „kivégzik” a falvakat. Eközben
az oktatáskutatók alaptételévé vált: az oktatási rendszerből kikerülők 20
százaléka nem rendelkezik megfelelő képzettséggel ahhoz, hogy tartós munkahelyet
találjon.
Az alig ezerfős Bács-Kiskun megyei település, Harkakötöny általános
iskolájában az idei lesz az utolsó tanév - legalábbis az intézmény jelenlegi
formájában. „Már most is társulásban működünk egy másik kistelepüléssel,
Kömpöccel. Nálunk 75, náluk mintegy félszáz diák van. Az évfolyamok
szervezetileg összetartoznak, így még megfelelünk a minimum 15 fős
osztálylétszámnak. Attól tartunk azonban, hogy jövőre az osztály fogalmát is
megváltoztatják, akkor pedig végünk” - panaszolja a község polgármestere, Győri
Endre.
Az új jogszabályok értelmében a jövőben a felső tagozaton a tanulócsoportok
létszámának el kell érnie a 15 főt, ellenkező esetben csak tagintézményként
működhet tovább az iskola. Emiatt szeptembertől 22 iskola kénytelen bezárni
kapuit, további 400 pedig más formában működik: vagy betagozódnak egy másik
iskolához, vagy alapítványi, esetleg egyházi fenntartásba kerülnek.
(Kormánypárti politikusok túlzottnak tartják ezeket az adatokat.) Az
összevonásokat egy másik változás is ösztönzi. Eddig a fenntartó fejkvóta
szerint kapta az állami normatívát, mostantól viszont csoportnormatívával kell
számolni. Ez arra ösztönzi az önkormányzatokat, hogy nagyobb létszámú
tanulócsoportokat hozzanak létre.
(Egy konkrét számítás szerint egy 23 fős hatodikos osztály után eddig 4,8 millió
forint járt, a jelenlegi rendszerben ez átlaglétszámnak számít és mindössze 3,8
millióval dotálják. Ha növelik a létszámot, a normatíva növekszik, ha viszont
kevesebb a diák, akkor csökken.) Az iskolabezárások és átszervezések, illetve a
kötelező óraszám átlag két órával történő emelése folytán a szakszervezetek
becslése szerint mintegy 10 ezer pedagógus is elveszítette állását.
Visszatérve a kistelepülésekhez: a szaktárca nem titkolt célja, hogy ott csak
alsó tagozatok maradjanak. Az érvek között a kétségtelen gazdasági előnyökről
ritkábban esik szó, inkább a szakmai szempontok kerülnek előtérbe. Ezek szerint
a továbbtanulás előtt a felső tagozatosoknak egységesen jó minőségű oktatást
kell kapniuk, ami csak nagy iskolák technikai felszereltségével és szaktanári
ellátottságával biztosítható.
„A minisztériumban azt mondták, arra tegyük a hangsúlyt, hogy legyen egy jó
óvodánk és egy jó alsó tagozatunk, a felső tagozatot pedig járassuk be a
városba, Kiskunhalasra. Jövőre várhatóan rákényszerülünk erre, de attól tartunk,
hogy a szülő fogja a gyerekét, és már alsó tagozatban is a nagy iskolába
járatja” - mondja a már idézett harkakötönyi polgármester. Hasonlóan más
falvakhoz a gyermeklétszám náluk is folyamatosan csökken: a ’90-es évek közepén
még 123 diák járt az iskolába, ma valamivel több mint a fele. Emiatt - és az
állandóan változó finanszírozás folytán - egyre többet kell iskolájukra
fordítaniuk önerőből. Jelenleg 30-35 millió forintot költenek erre a 290 milliós
költségvetésükből, amelyet 70 milliós hiány terhel.