Vissza a tartalomjegyzékhez

Kovács Klára
A beáldozott Klubpetrol
Egymilliárdot spóroltunk meg

Megfojtotta a konkurencia, vagy kóklerek martalékává vált az első magyar alternatív benzinkút-
hálózat? A Klubpetrol kútjai mára szinte teljesen eltűntek a palettáról, az üzemeltető cég ellen pedig milliárdos adósság miatt eljárást indított az APEH és a VPOP.

Igazi népmozgalmat indított el a Magyar Autóklub 2000-ben, amikor megelégelve a Mol árképzését két területen is frontot nyitott. Egyrészt jogi fórummal megvizsgáltatta, nem él-e vissza a társaság a monopóliumával (nem), másrészt elindított egy olcsóbb benzint kínáló kúthálózatot. Azt ígérték, hogy a Klubpetrol névre keresztelt kutaknál a Mol áraihoz képest 10 forinttal olcsóbban mérik az üzemanyagot. Kezdetben minimális, 1200 forintos, úgynevezett pártolói tagságdíjat kértek el az autósoktól, arra hivatkozva, hogy ebből a pénzből építik ki az országos hálózatot. Érthetően óriási volt az érdeklődés, hiszen akkoriban a 300 forintos benzin rémképe kísértett, nem csoda, hogy hamarosan a százezret is meghaladta a tagság létszáma, és sorra nyíltak a kutak. A létesítmények természetesen rendkívül szerény küllemmel bírtak: szigorúan a funkcióját szolgáló kút, gyakran konténerből való árusítással, semmi üzlet, semmi flanc, de a lényeg nem is ez volt. Aki olcsóbb benzinért jött ide, az megkapta amit ígértek, valóban 10 forinttal a hivatalosnak számító Mol-árak alatt tölthette tele a tankját, és az üzemanyag minőségével sem volt probléma. Egy ideig jól futott a szekér - olyannyira jól, hogy másoknak is megtetszett a dolog. Elindult a versenyfutás a tankolni vágyókért. A hipermarketek gyorsan léptek, a földterület adott volt, az egyszerűbb kút kialakítása jóval olcsóbban kijött, mint más adottságokkal induló cégeknél. Így a Tesco, az Auchan, a Metro, a Cora egyre-másra nyitotta meg a kútjait. A Klubpetrol indulása után öt évvel érte el a 35 kutat; a Tesco, amely jóval később lépett színre, rövid időn belül tett szert ennyi kútra. A bevásárlásokkal egybekötött külön árengedmények csábítása hamar elszippantotta a Klubpetroltól az olcsóbb benzinre utazók nagy részét. Az eddigre közel 50 kúttal rendelkező cég már nem tudott tovább fejlődni, sem a szolgáltatásainak a színvonalát javítani, így hamar fizetési gondjai akadtak. Egyre több beszállítója várta hiába a pénzét. Végül a Total Hungaria Zrt.-nek fogyott el leghamarabb a türelme: kétmilliós tartozás miatt felszámolást kezdeményezett a Klubpetrol Kft. ellen.
A feljelentés igazi lavinát indított el, s úgy tűnik, nem a konkurencia szorongatása jelentette elsősorban a vállalkozás kudarcát. Talán a felszámolóbiztos is sima menetnek képzelhette a Klubpetrol-ügyet, hiszen joggal számíthatott arra, hogy az országos kúthálózat értékesítéséből származó bevételből ki lehet fizetni a beszállítókat. Igazi meglepetésként hatott azonban, amikor kiderült: a közel 50 kút közül egyetlen sincs a cég tulajdonában, mindez annak ellenére, hogy azt ígérték, az 1200 forintos pártolói tagságból befolyó pénzből kiépítik a hálózatot. Nem tudható, hova tűnt el ez a tetemes összeg. Mint ahogy az sem, hogyan halmozódott fel az a több mint egymilliárdos adótartozás, amely után most az APEH nyomoz, vagy a VPOP felé felgyülemlett 704 milliós hiány. Úgy tűnik, a cég a hétéves működése során gyakorlatilag nem fizetett társasági és jövedéki adót, és nem törlesztette a banki kölcsönt. Hab a tortán, hogy a társasággal kapcsolatban álló osztrák céggel szemben is nyomozás folyik több milliárd forintos jövedéki bűncselekmény gyanúja miatt. A kétmilliárdot meghaladó tartozást felhalmozó Klubpetrol Kft. 2004-ben tett utoljára adóbevallást, a cég többségi, 75 százalékos tulajdonosa, a Hungaronafta Kft. viszont 1998 óta egyetlenegyszer sem.
Érdekes adalék a Hungaronafta Kft.-t tulajdonló, amerikai bejegyzésű Globe Commerce and Industry Collaboration co. magyar képviselőjének előélete. A rendszerváltástól fogva több mint 20 cégnél fordult meg vezetőként, ebből 15 a fellépését követő rövid időn belül csődbe jutott. Menetrend szerint nagy adósság halmozódott fel a cégekben, majd végelszámolással vagy felszámolással megszűntek. Nyomdától médiacégen keresztül a biomasszáig a legkülönfélébb vállalkozásokba ugrott bele, és - nem ritkán még abban az évben - beállt a csőd. Jelenleg négy vállalata ellen van folyamatban az APEH végrehajtása.
A Hungaronafta vezetői elzárkóznak a nyilatkozattól, sem a cég honlapja, sem a telefonszámok nem elérhetőek. Megkerestük a Total Hungaria Zrt.-t is, de nem kívánták kommentálni az ügyet. A Magyar Autóklub (MAK) - amely 25 százalékos kisebbségi tulajdonosa a Klub-petrolnak - szintén nem akart beszélni a történtekről. Megkeresésünkre a jogi képviselő annyit mondott: „Tekintettel arra, hogy a Klub-petrol betöltötte a célját, nem foglalkozunk vele. A Magyar Autóklubnak sohasem volt szándéka üzemanyag-forgalmazóvá válni, a hálózat egy sikeres eszköz volt a célok elérése érdekében. Az alapvető célt, a korrekt üzemanyagárakat elértük.”
Bár az úttörő csapat menet közben „elvérzett”, a benzint fogyasztó közönség nyert a kezdeményezésen. Az olcsóbb üzemanyagot kínáló kutak kellő nyomást gyakoroltak az addig árdiktáló multikra, s ez hozzájárult az árképzésük megváltoztatásához. Az elmúlt hét év során - kis ingadozások mellett ugyan - átlagban alig változott az üzemanyagok ára. A MAK számításai szerint az autósok évi 1 milliárd forintot spóroltak meg a Klubpetrol szolgáltatásainak köszönhetően, és a diszkontkutak rendszere kiterjedt, országos hálózattá vált.