Vissza a tartalomjegyzékhez


Főorvosok birodalma

Egy korábbi számukban László Tamás, : „A szocializmusban nem az volt az állami vállalatok célja, hogy hatékonyan működjenek, hanem az, hogy működésük hiányosságait minél nagyobb állami támogatással kompenzálják.” Ennek következményeiről két, káros gyakorlatot említek meg:

1) Abból indultak ki, hogy a Szovjetúniótól ingyen kapjuk az autók üzemanyagát, ezért a vasútról és a vízi útról a közútra terelték az áruszállítást. Egyrészt nem ingyen kaptuk, másrészt a közúti közlekedés drága, de míg a vasúti szállítás költségei tartalmazták a pályaépítés- és karbantartás költségeit, addig a közúti szállítás nem, azért hitték, hogy a közúti szállítás olcsó. Másrészt a közúti szállítás környezetszennyező, balesetveszélyes, továbbá megbízhatatlan, mert egy karambol miatt órákig leállhat a forgalom.
2) Azt állították a szocialista közgazdászok, hogy a vállalat akkor dolgozik jól, ha sok anyagot használ fel. Ezért azt a vállalatot tüntették ki, amelyik sok fémforgácsot termelt. Egy épületet tervező mérnök akkor kapott nagyobb tiszteletdíjat, ha maga az épület többe került. Ugyanakkor a vezetők elkezdtek spórolni, és kispórolták az épületekből a hő- és hangszigetelést.
A szocialista rendszer bukása miatt a dolgozók érdekvédelmi képessége csorbát szenvedett, ezért elkezdhettek a munkaerőn spórolni, hogy olcsóbb legyen a termék, mert azt remélték, hogy olcsóbb terméket jobban el tudnak adni. De a munkaerőn való spórolás miatt csökkent a fizetőképes kereslet, ezáltal nőtt a túltermelés. Emiatt egekig nőtt a termékeket népszerűsítő reklám ára, és a províziónak becézett csúszópénz mennyisége.
Addig kellene visszaállítani a vasúti járműgyártást, az autóbuszgyártást, a hajógyártást az országban, míg élnek azok a szakemberek, akik ehhez értenek. Kétségbeejtő, hogy a drága szállítás miatt Spanyolországban olcsóbb a Kanadából exportált búza, mint a magyar búza.

Dr. Freud Gézáné
okl. fizikus és elektromérnök