2007. július 30-án, ugyanazon a napon hunyt el a 20. századi filmtörténet
két európai klasszikusa. A 89 éves Ingmar Bergmant önkéntes remeteségének
helyszínén, a svédországi Faaro szigetén, míg a 94 éves, de életének utolsó két
évtizedét agyvérzés miatt némán és részben mozdulatlanul eltöltő Michelangelo
Antonionit Rómában érte a halál. Mindkét rendező kultuszt teremtett filmjeivel,
amelyek a hatvanas-hetvenes évek elidegenedett, önmagába fordult, melankolikus
életérzését idézték a filmvászonra. Bergman és Antonioni filmtörténeti hatása az
újszerű képi világ mellett a nyers, sokszor brutális és perverz szexualitás
korábban mozifilmekben elképzelhetetlennek számító bemutatása és elfogadtatása
is.
Ingmar Bergman
Michelangelo Antonioni
A sötét művész, akit rajongói minden idők legnagyobb rendezőjeként tiszteltek
- így jellemezte búcsúztatójában a londoni The Times Ingmar Bergmant, aki
élete során több mint hatvan filmet rendezett. A svéd filmrendező számos
pályatársára gyakorolt maradandó hatást, közülük Woody Allen egyenesen „a
filmkamera feltalálása óta a legnagyobb filmművésznek” nevezte őt.
Szülőhazájában szó szerint megállt az élet, amikor Bergman halálhírét
bejelentették. A zászlókat félárbocra engedték, a televíziók megszakították a
műsorukat, így tisztelegve az egyik legismertebb svéd művész emléke előtt. Igaz,
életében nem volt mindig ilyen felhőtlen a viszony Bergman és a svéd állam
között: amikor a hetvenes évek közepén adócsalás vádjával letartóztatták,
kiszabadulása után hátat fordított Svédországnak, és egy évtizeden keresztül
tiltakozásul Münchenben élt annak ellenére, hogy Olof Palme miniszterelnök
személyesen kérte a művészt a visszatérésre. Bergman - aki a vádak hatására
súlyos idegösszeroppanást is kapott - végül megenyhült és hazatért. Utolsó
éveiben azonban gyakorlatilag nem mozdult ki a kicsiny Faaro szigetről, ahol
birtokának bejáratán a „Vigyázz, harapós kutya” felirat állt. Ismerősei szerint
Bergman házánál nem volt kutya, a megkeseredett művész akarta így távol tartani
az embereket magától.
Bergman egyik nagy szerelmével, Liv Ullmannal
Bergman egy dán származású evangélikus lelkész gyermeke volt. Apja, Erik
Bergman később a svéd királyi udvar káplánja lett. A fiatal Ingmar rajongva
szerette anyját, azonban az apjától megismert ódon, vasszigoron alapuló
vallásosság már korán kiváltotta a lázadást a kereszténységgel és később
Istennel szemben is. Naplója szerint nyolcéves korában veszítette el a hitét, és
a kételkedés felnőttkorára tudatos szembenállássá változott, amely számos
filmjének fő motívuma is lett. Az istenhit elvesztése nyomán Bergman arra a
meggyőződésre jutott, hogy az emberi életet „az erőteljes és aktív gonosz”
határozza meg, amellyel szemben hiábavaló az intellektuális küzdelem.
Amikor 2004-ben egy televíziós interjúban megkérdezték tőle, hogy gazdag
életművéből mely filmek a kedvencei, az idős művész keserűen azt válaszolta,
hogy nem szívesen nézi a saját filmjeit, mivel azoktól csak még depressziósabb
lesz: „Sírok és nyomorultul érzem magam” - mondta a nyolcvanhat éves Bergman,
aki azért annyit elárult a riporternek, hogy filmjei közül az Úrvacsorát,
a Personát és a Suttogások és sikolyokat tartja a legtöbbre.