Vissza a tartalomjegyzékhez

Munkatársunktól
A márka neve: Beckham

Beatles-tagoknak kijáró fogadtatásban volt része David Beckhamnek és feleségének Los Angelesben az LA Galaxy futballcsapatához történő átigazolása kapcsán. Beckham a következő öt évben 250 millió dollárért futballozik majd, ezenfelül szponzorok hada támogatja a marketingszempontból legpiacképesebb európai futballistát.


Fotó: AP

Marketingszempontból egyértelműen ő a legfontosabb futballjátékos - nyilatkozta Emilio Butragueno, a klub egyik vezetője már négy évvel ezelőtt, Beckham Real Madridhoz történő igazolása alkalmából. Azóta ez a megállapítás fokozottan érvényes. Az elmúlt években a futballsztár a Realnak közel 450 millió euró (több mint 110 milliárd forint) bevételt hozott, közölte a hírt a Real pénzügyi vezetője. Beckham Ázsiában is nagyon népszerű, ezért a Real számtalan telt házas ázsiai mérkőzésen „haknizott”. A mezeladásokból befolyó bevételek, a szponzordíjak és a reklámszereplések jutalékai dollármilliókkal gazdagították a spanyol királyi gárdát. A neves szponzorok, a Gillette, az Adidas és a Motorola által fizetett milliók a világ legjobban kereső sportolói közé emelték az angol focistát, aki magas bevételeiből gyakran jótékonykodott is.
A Realban Beckham pályafutása egyre kevésbé szólt a futballról, sokkal inkább a marketingről, illetve az üzletről. Könyvet is írtak Brand it like Beckham címmel, ami a sztár marketingikonná válásáról szól. Bár a Real rekordbevételekre tett szert, a bajnokságban nem mindig szerepeltek jól. Ázsiai bemutató meccseken telt ház előtt játszottak, de a királyi gárdához illő, nagy nemzetközi sikerek elmaradtak. Ez egészen addig tartott, amíg a klub edzője már a kispadra sem engedte Beckhamet. Miután az év elején nyilvánosságra került, hogy a sztár az LA Galaxyhoz igazol, Fabio Capello vezető edző látványosan mellőzte, már-már megalázta, úgy nézett ki, hogy a távozása nem lesz olyan dicsőséges, mint érkezése volt. Ekkor Beckham klasszishoz méltóan összeszedte magát, és az edzéseken olyan jól szerepelt, hogy visszakerült a csapatba. Amikor az utolsó pillanatban, nem kevés szerencsével, a csapat az idei bajnoki címet is besöpörte, már el sem akarták engedni Beckhamet, de ekkor már késő volt. A Galaxy jó üzletet kötött, ugyanis a befektetett 250 millió dollárja minden bizonnyal busásan megtérül, mivel Beckham vonzza a szponzorokat és a pénzt. Emelkednek a jegybevételek és a szponzori támogatások. Már a sztár érkezése előtt 250 ezer eladott darabnál tartott a 80 dolláros áron kínált Beckham-mezek értékesítése. A körülötte kialakult sztárkultusz a hetvenes, nyolcvanas évek rockzenészeit idézi. Azzal a különbséggel, hogy a deviáns életet élő rocksztárokat kevésbé lehetett marketingcélokra használni, mint a Pelé és Beckenbauer nyomdokaiba lépő futballistát. Michael Jackson például sokáig volt a Pepsi „arca”, de pedofilbotrányai után ez ma már elképzelhetetlen. Köztudott, hogy Pelé és Beckenbauer pályafutásuk végén az USA-ban, a New York Cosmos játékosaként aratták le a babérokat.
A harminckét éves Beckhamtől a két neves elődhöz hasonlóan nem kevesebbet, mint a futball amerikai felvirágzását várják, hiszen az amerikai bajnokság színvonala még napjainkban sem éri el a legnevesebb európai bajnokságokét, annak ellenére, hogy a játék egyre népszerűbb a tengerentúlon. Már 20 millió igazolt játékos futballozik az USA-ban. Dél-Kaliforniában 200 ezer gyermek focizik klubcsapatoknál, ők a legizgatottabbak Beckham érkezése miatt. Pelé és Beckenbauer idejében még nagyobb szerep jutott a futballnak, most már inkább a show-bizniszé a főszerep. Beckham élete legnagyobb kihívásának nevezte amerikai átigazolását.
A CNN sztárriportere, Backy Anderson is Los Angelesbe repült, és Becks on Becks címmel riportműsort készített a sztár nem mindennapi fogadtatásáról. Blane Shephard, a Galaxy egyik vezetője a műsorban elmondta, milyen izgatottan várja az egész csapat a brit futballistát. „Most egész Amerika róla beszél, alig várjuk, hogy elkezdjen játszani.” Az amerikai People magazin az egész világ legismertebb figurájává akarja tenni Beckhamet. Nemcsak a csapat várta a kezdést, hanem a szponzorok és a befektetők is. A tehetséges futballista a marketing hálójában olyan népszerű reklámeszközzé vált, amelyen keresztül bármit el lehet adni, ezért a szponzorok sorba állnak az ajtaja előtt. Beckham első Los Angeles-i edzésén sérülése miatt dagadt bokával sántikált, és erősítő gyakorlatokat végzett. A csapat abban bízik, hogy a folytatás reménykeltőbb lesz.