Elfogadta a parlament a rendőrségi törvényhez benyújtott módosításokat, és
döntött a határőrség és a rendőrség összevonásáról. Kérdés azonban, hogy az új
rendőri vezetés ígéretei és a jogszabályi változtatások önmagukban elegendők
lesznek-e a fegyveres testületet övező bizalmatlanság leküzdésére.
Fotó: Somorjai László
Miután a Fidesz a határőrségnek a rendőrségbe olvasztásához elengedhetetlen
alkotmánymódosítást csak úgy támogatta, hogy cserébe hét módosító indítványát
hagyja jóvá a kormány, a szocialisták a presztízskérdésnek számító ügy érdekében
bármire hajlandónak mutatkoztak. Így rögzült törvényi szinten a gumilövedékek
használatának tiltása tömegoszlatás idején, vagy a rendőrök mindenkori
azonosíthatóságának szükségessége.
Az SZDSZ javaslata nyomán a civil kontroll bevezetésének gondolata a
szocialistákat is megihlette, és ki is dolgoztak egy javaslatot, amelynek
értelmében az Országgyűlés egy Panasztestületnek nevezett független grémiumot
jelölne ki a rendőri visszaélések kivizsgálására. Hankó Faragó Miklós (kis
képünkön) az SZDSZ vezérszónoka megpróbálta ugyan elmagyarázni, hogy ha a
testület tagjait kétharmados többséggel a parlament választja, és nem valamely
közjogi méltóság nevezi ki, akkor a politikai konszenzus hiánya miatt
reménytelen az új intézmény beindítása, kollégáit hidegen hagyták az észérvek.
„Az MSZP szakemberei valamiért nem voltak érdekeltek abban, hogy egy hatékony,
új jogintézmény jöjjön létre a civil kontroll biztosítására” - kommentálta a
döntést a liberális honatya, akinek a rendőri igazoltatások során előforduló
visszaélések kiszűrését célzó indítványát formai okokra hivatkozva utasították
el.
Magyarországon évente kétmillió igazoltatás van. Ha ezt alkalmanként két perccel
beszorozzuk, akkor 7,5 év jön ki - évente. A határőrség feladatainak átvételével
ez a szám még tovább fog emelkedni, és a jelenlegi jogi szabályozás egyáltalán
nem korlátozza a rendőri intézkedések számát. A szakmai felmérések az ORFK
szerint azt támasztják alá, hogy „növelni kell az igazoltatások hatékonyságát,
míg a számukat csökkenteni kell úgy, hogy azoknak több kézzel fogható eredménye
legyen”. A rendőrségi tájékoztató szerint folyamatban van az ORFK és a Helsinki
Bizottság közös programja, amely kifejezetten az igazoltatások hatékonyságát
vizsgálja.
Hankó Faragó szerint ez az aránytalanság csak addig tartható, míg valaki fel
nem méri, hogy a hatóságok felesleges intézkedései miatt hány milliárd forint
veszteség éri az állampolgárokat. Úgy véli: a mai napig ki vagyunk szolgáltatva
a hatósági önkénynek a különböző hivatalokban eltöltött óráktól kezdve a
fölösleges rendőri ellenőrzésekig. A képviselő nemcsak azt látná indokoltnak,
hogy az intézkedés megkezdése előtt igazolja magát a rendőr, hanem azt is, hogy
csak a jogszabályokban meghatározott, indokolt esetben igazoltathasson. Ez amúgy
a korrupciónak is „adna egy pofont”, mert ezek után nem lehetne izzókészlet
hiánya miatt ötezreseket zsebre gyűrni.
Ami a korrupciót illeti, Bencze József frissen kinevezett országos
rendőrfőkapitány nemrég úgy nyilatkozott: „Meg kell erősíteni a rendőrség belső
ellenőrzését.” Hivatalba lépése napján ezért a rendőrség teljes körű
átvilágítását és általános rovancsolás rendelt el. A közlöny szerint
„megállapítást nyert, hogy kiigazításokra, a szervezet struktúrájának
módosítására lesz szükség”. A mundér becsületét védve a főkapitány egy belső, ám
mégis reprezentatív felmérésre hivatkozva azt állítja: az állomány 91 százaléka
élesen elhatárolódott az elmúlt időszak eseményeitől. Az ORFK igyekezetét
mutatja továbbá, hogy emellett etikai kódex kiadását is tervezik, valamint
létrehozzák az Ellenőrzési Főosztályt, amely országos hatáskörrel rendelkezik
majd.
„Mese habbal ez az átvilágítás-dolog. Kik és hogyan végzik? A belső
ellenőrzéssel mindig is az volt a baj, hogy mindenhonnan összeszedett, kiégett
emberekből verődik össze, ahelyett hogy rendesen költenének rá, és profikat
alkalmaznának” - ecsetelte kendőzetlen véleményét Sándor István, alias „Papa”.
Az egykori fedett nyomozó úgy érzi, a méltányos fizetés segíthetne abban, hogy a
csóró rendőröknek ne álljon érdekükben kockáztatni.
Ahol azonban még a rendőrségi korrupciónál is nagyobb a látencia, az a
büntetőeljárások során történő visszaélések köre. „Még a mai napon is érvényesül
az a posztkommunista szemlélet, hogy a rendőrség a teljes bizonyítékok
feltárásán túl egyfajta beárazását is elvégzi a cselekményeknek, azaz minősíti
azokat, s ezzel jelentős részben átvállal olyan feladatot, amely nem az övé,
hanem a bíróságé” - állítja Hankó Faragó Miklós, aki kis túlzással „ítélkező
rendőrségről” és „jóváhagyó bíróságról” beszél. Szerinte azért fűződik elemi
érdeke a rendőrségnek az előzetes letartóztatások tömegméretű (évente négyezer)
elrendeltetéséhez, mert az az első hatvan nap, míg a gyanúsított nem
büntetés-végrehajtási intézetben, hanem rendőrségi fogdában ül, éppen elegendő
ahhoz, hogy sok esetben vitatható módszerekkel eredményt produkáljanak.
Hogy a bizalom terén tényleg komoly deficit van, azt az ingyenesen hívható
panaszvonal tanúságai is mutatják. „Száz telefonból több mint kilencven csak
gyalázkodás, elévült sérelmek felhánytorgatása” - nyilatkozta Bencze. A
főkapitány úgy gondolja: rutinos betelefonálók, magányos fröcsögők találtak itt
ingyen platformra civil kontroll címén.
Hankó Faragó Miklós szerint nincs min csodálkozni. A statisztikák alapján a
rendőr szabályszerű fellépése egy életre megmarad az állampolgárokban. De míg
azzal szórakoznak, hogy az útfelbontások sebességkorlátozó tábláiról a
munkaszüneti napokon leszedik a fekete zsákot, és a 30 km/órás táblánál
radaroznak, vagy ők maguk korrumpálják a gyorshajtót „helyszíni megoldásokkal”,
addig ne várja senki, hogy a lakosság jogkövető lesz.