A vizitdíjat elhibázottnak tartja, a reformok irányával alapvetően egyetért,
ám a sebességből jócskán visszavenne. Az alap egészségügyi ellátást az állami
biztosítón keresztül mindenki számára elérhetővé kell tenni, és csak e szint
felett szabadna beengedni a rendszerbe a magánbiztosítókat. Interjú Dr. Kovács
József egyetemi docenssel, a Semmelweis Orvostudományi Egyetem
Magatartástudományi Intézet Bioetikai Részlegének vezetőjével.
2008 januárjától új alapokra kerül a hazai egészségbiztosítási rendszer.
Kóka János SZDSZ-pártelnökként hat hetet adott a miniszterelnöknek arra, hogy
döntés szülessen arról, hogy az egy- vagy a több-biztosítós modell kapjon teret.
Sokan tartanak attól, hogy több biztosító esetén a hátrányosabb helyzetűek
kiszorulhatnak az egészségügyi ellátásból, tovább mélyülne a gazdagok és a
szegények közötti távolság. Ön egyetért az aggodalmakkal?
- Nehéz okosnak lenni, mert nem ismerjük a részleteket. De annyi bizonyos,
hogy hat hét nem elegendő egy ilyen fajsúlyú kérdés eldöntéséhez.
Milyen alapvető különbség áll elő az egy, illetve a több biztosító esetén?
Valóban hátrányosan érhet bárkit a piacnyitás?
- Véleményem szerint az lenne az optimális, ha működne egy állami
költségvetésű egészségügyi ellátás, ami mindenki számára biztosítja a
tisztességes minimumot. Emellett működhetne egy második szint, a
magánbiztosítóké, ahova a jövedelem függvényében fizetnének a tagok. Azzal a
szigorú feltétellel támogatnám ezt a megoldást, ha ezeket a befizetéseket úgy
adóztatnák, hogy az adó egy része visszacsorogna az állami ellátásba.
A bizonytalanságot az jelenti, hogy milyen szolgáltatások járnának alanyi
jogon, és miért kellene külön fizetni.
- Ugyanannyi ellátást kellene elérhetővé tenni az állami biztosítón
keresztül, mint amennyi most is rendelkezésre áll. A törvénynek világosan ki
kell mondania, hogy mi minden tartozik ebbe a körbe. Ezenfelül lehetőség lenne
magánbiztosítóval szerződve pluszszolgáltatásokat is igényelni. Számukra az
állam adja oda a „fejkvótánkat”, ebből kell gazdálkodniuk. A magánbiztosítók
kötelesek lesznek szerződni minden ügyféllel, nem válogathatnak. Az igazi kérdés
viszont ezután következik: mit nyújtanak a betegeknek a magánbiztosítók. A
nyugati tapasztalatok azt mutatják, hogy nem elégítenek ki minden igényt. Az a
félelmem, hogy a betegnek vagy az őt képviselő orvosnak ugyanúgy kell majd
vitatkoznia a biztosítóval, mint ahogy vitatkozunk, ha a szomszéd eláztatta a
lakásunkat, vagy ha autóbalesetet szenvedünk, azért, hogy fizessen a biztosító.
Mi van abban az esetben, ha a magánbiztosítónak nem elegendő a fejkvóta, mert
több komoly beavatkozásra is sort kellene keríteni? Most, ha az OEP kasszája év
közben kiürül, az állam pótolja a hiányt, de mi lesz az új rendszerben?
Valószínűbbnek tartom, hogy a magánbiztosítók korlátozzák az ellátást. A beteg
viszont, akinek szüksége lenne a beavatkozásra, sokkal kiszolgáltatottabb a
biztosítóval szemben, mint az állammal szemben. Attól tartok, hogy egyedül kell
majd „harcolnia” a biztosítóval, hogy az orvosa megkapja az engedélyt a
gyógyításra. Ezt a konfliktust az állam nyilvánvalóan nem meri felvállalni, mert
politikailag hátrányos lehet a számára, de a magánbiztosítási rendszerben
megteheti, mert akkor a biztosítókon csattan az ostor.