Ifj. Balogh Ferenc
Szörny Rt.
Interjú Pohárnok Iván maszkmesterrel
Pohárnok Iván nem hétköznapi alakja a magyar és nemzetközi filmgyártásnak,
hiszen az egyetlen - hollywoodi értelemben vett - maszkmester az egész
országban. Munkái „észrevétlenül” ott figyelnek egy-egy szuperprodukció
képkockáin földönkívüli lények vagy dinoszauruszok formájában, de feltűnnek
hazai és külföldi reklámokban is - gondoljunk például a Fanta-reklámban életre
kelő napszemüveges óriás málna vagy a Nestlé reklámjában látható hófödte svájci
falu makettjére. Nemrég egy huszonnégy méteres bálnát és életnagyságú
dinoszauruszokat gyártott a Természettudományi Múzeum számára, de elkészült
azóta néhány távirányítású sárkánybébi, számos vízi hulla és több magyar
médiasztár feje is.
A harminchat éves maszkost a honvágy hozta haza Amerikából 1990-ben, majd
megalapította saját cégét, a Filmefexet, mely jelenleg nemcsak Magyarországon,
de egész Kelet-Európában piacvezetőnek számít.
Még a nyolcvanas években olvastam egy cikkben, hogy egy híres hollywoodi
maszkmester, Dick Smith a levelező tanítványává fogadott. Ilyet is lehetett a
vasfüggöny árnyékos oldalán?
- Már gyerekként is nagyon szívesen rajzolgattam, modelleztem. Tízévesen
láttam a Csillagok háborúját, nagyon megragadott a film látványvilága, elkezdtem
kis űrhajókat makettezni, tudományos-fantasztikus novellákat olvasni. Egy idő
után próbáltam űrlényeket is mintázgatni, elkezdtem gumimaszkokat, gumibábokat
készíteni. Miután jobban beleástam magam, kiderült, hogy filmes berkekben sokkal
nagyobb igény van erre, mint a makettekre. Mindez a gimnáziumi éveim alatt
történt. Elkészítettem például egy három és fél méteres űrnövényt egy
magyar-német nagyjátékfilmbe, majd teljesen véletlenül, egy újsághirdetés
kapcsán találtam meg Dick Smith tanfolyamát, aki akkor már nagyon nagy név volt
a filmiparban. Ő trenírozta az összes híres, Hollywoodban működő Oscar-díjas
maszkmestert. Felvettük a kapcsolatot, és mivel a távolságot csak levélben
tudtuk áthidalni, részletekben küldte el nekem a szakmai tapasztalatairól szóló,
ábrákkal és képekkel teli tankönyvét. A tanfolyam résztvevőinek - így nekem is -
meg kellett valósítaniuk a tanultakat, majd a végtermékek fényképét postázni
Dicknek, aki a távolból instruálta tanítványait. Amint később lehetőségem nyílt,
kiutaztam egy évre Amerikába, hogy személyesen sajátítsam el a szakma fogásait.
Miért jöttél haza, miután elvégezted Dick Smith iskoláját? Nem lett volna
jóval nagyobb esélyed az érvényesülésre, ha kint maradsz a nagyobb szabású
mozifilmek gyártóinak közelében?
- Nem bántam meg, hogy hazajöttem, többek között azért sem, mert nem
kifejezetten szerettem az amerikai létformát. Nagyon jó volt kint dolgozni,
sehol a világon nincsenek olyan körülmények az igényes munka elvégzéséhez és a
fejlődéshez, mint a filmipar fellegvárában, de az emberi kapcsolatok és a
magánéleti lehetőségek nem igazán kecsegtettek. Mondjuk úgy, hogy én egy európai
típusú ember vagyok. Hollywoodban van a világ filmgyártásának központja, ott
készülnek a legdrágább amerikai játékfilmek, s mivel a maszkosok leginkább ott
tudnak érvényesülni, a világ összes pontjáról odagyűlnek a legjobb szakemberek.
Így azonban elég erős konkurenciaharc alakul ki. Iszonyú energiákat kell
beleölni abba, hogy az ember testhezálló munkához jusson.