Vissza a tartalomjegyzékhez

Uzoni Simon Péter
Az ingyenautó titka
Rendőrségi szakaszban az Il Ferro ügye

Elszámolták magukat, vagy az egyik legnagyobb hatású piramisjátékról van szó? Kérdések a több ezer „ingyen-autót” értékesítő Il Ferro Kft. botránya kapcsán.

Az Il Ferro Kft. 2004-ben kezdte meg működését Magyarországon. Fő tevékenységi köre eleinte bútorkereskedelem volt, majd 2006 szeptemberében váltott gépjármű-kereskedelemre. Elsődleges célja az autóreklám magyarországi bevezetése volt. Ehhez nem kellett többet tenni, mint az ingyenautó mézesmadzagát elhúzni az autós nagyközönség orra előtt, és már özönlöttek is az ügyfelek. Olyannyira, hogy a 2006 elejére tehető tényleges indulás óta közel nyolc-ezer kuncsaftra tettek szert. A népes tábor két részre osztható: az egyik, akik új autót vásároltak, és azt kínálták fel reklámfelületnek, illetve akik már meglévő gépjárművűket vetették alá a felmatricázás nevű beavatkozásnak.
Ez utóbbi esetben az ügyfélnek belépési díjat kell fizetnie, ami kétéves szerződés esetén 180 ezer forint, míg ötéves esetén 333 ezer forint. Miután az autóra felkerült valamilyen reklám, az ügyfél köteles azzal naponta minimum 30 kilométert megtenni. Ezért cserébe az Il Ferro havonta 50 ezer forintot fizet. Abban az esetben, ha valaki új autót kíván vásárolni, és azt szeretné felmatricáztatni, csak az Il Ferro által kijelölt márkakereskedésben teheti meg, és kizárólag listaáron: semmilyen kedvezményt nem vehet igénybe. Ekkor 10 ezer forint szerződéskötési díjat kell megfizetnie az ügyfélnek, de havonta 40 ezer forintot kap a reklámozásért. Első olvasatra vállvonva kérdezhetjük: mi itt a gond? Az a gond, hogy február óta egyetlen ügyfél sem kapta meg a havidíjat a reklámozásért. „Cégünk átmenetileg olyan pénzügyi helyzetbe került, hogy a szerződésekben egyébként is biztosított, háromhónapos szerződésfelfüggesztési jogával kénytelen élni. Ezt a jelenlegi helyzetben az aktuális ügyfélszám nagysága is megkívánja, ugyanis a létszám, illetve a probléma nagysága nem teszi lehetővé, hogy 2-3 héten belül hathatós partneri segítséget kaphasson a cég. Ügyfeleinket ezúton semmiféle anyagi hátrány nem érheti, hisz a szerződés lejárata értelemszerűen három hónappal kitolódik. Az utóbbi hetekben munkatársaink megkezdték az ügyfelek megfelelő tájékoztatását az átmeneti problémáról, illetve egyben kérjük ezúton is szíves megértésüket és türelmüket!” - áll az Il Ferro honlapján. Mi okozhatta ezt az egyesek által már jó előre megjósolt krachot? Több okot is fel lehet fedezni, kezdjük a legszembetűnőbbel. Melyik cég fog az Il Ferrónak több mint 50 ezer forintot - valamit azért az Il Ferro is keressen - fizetni azért, hogy egy autó hordozza a reklámját egy hónapig? Erre a szemügyre vett cég példájából konkrét választ adhatunk: senki. A Hetek értesülése szerint a reklámautókon található hirdetések egytől egyig barter szerződések, amelyekből az Il Ferro Kft. nem jutott bevételhez. Akkor honnan volt több milliárdnyi tőke az ügyfelek havi kifizetésére? Egyrészt a használt autójukat hozó ügyfelek regisztrációs díjából, másrészt pedig az Il Ferróval kapcsolatban álló kereskedések jutalékából, amit a reklámozó cégnek adtak minden egyes eladott új autó után, ami esetenként az 500 ezer forintos összeget is elérte. Az Il Ferro boomja miatt a kereskedések egymással versenyeztek, hogy ki legyen a cég szerződött partnere, mivel új autók százai találtak gazdára annak reményében, hogy a havi törlesztőrészletet nem az ügyfélnek kell kitermelnie. Azonban ezek még mindig nem elegendőek a tartós sikerhez. A cég korábbi ügyvezetőit, Laskay Róbertet és Varga Mátyást személyesen ismerő forrásunk szerint a konstrukció addig volt működőképes, amíg a belépések számának üteme nagyobb volt, mint a kifizetéseké.
Informátorunk szerint Laskay és Varga lenézték - „hülyének nézték” - az ügyfeleket, amit jól példáz a cég honlapján található, autóért folyó kvízjáték is: „Mi Magyarország fővárosa? 1-Moszkva, 2-Budapest.”
Forrásunk szerint a cég nem rendelkezett konkrét elképzeléssel a jövőről, ami azt engedi sejtetni, hogy a vezetés már számított a működésképtelenségre: „Laskay, aki amúgy többszörösen büntetett előéletű, valószínűleg le akart lépni, Varga ezt előre látva, lemondott.”
Az elégedetlen ügyfelek perrel, illetve az irodák „átrendezésével” fenyegetőznek. A BRFK hivatali feljelentés-kiegészítési eljárást rendelt el, amelynek keretében vizsgálják, hogy fennáll-e bűncselekmény gyanúja, tör-tént-e pénzkimentés a cégből, illetve volt-e egyáltalán fedezete a cégnek a kifizetésekre. Az Il Ferro továbbra is fennálló fizetésképtelensége súlyos következményekkel járhat. Több ezren vásároltak új autót a cégen keresztül azzal a hittel, hogy nem kell a havi törlesztőt fizetniük. Ezeknek az embereknek most be nem tervezett plusz 40 ezer forintos kiadásuk keletkezett havi szinten, amit előreláthatólag nem mindenki fog elbírni. Ebben az esetben a bank visszaveszi az autót, az ügyfél felkerül a BAR-listára, öt évig nem vehet fel semmilyen hitelt, és emellett még a nyakán marad egy behajtási díjjal megfejelt többmilliós tartozás is.
De a finanszírozói oldal sem marad érintetlen: az érintett autókat vissza kell venniük, majd áron alul étékesítve látnak viszont valamennyit a kihelyezett pénzükből a bankok. Persze nem kell félteni őket, nemfizetés esetére be vannak biztosítva más pénzintézetek által. A botrány ugyanakkor erősen megszigoríthatja a hitelfelvételt, amelynek kárát a használtautó-kereskedők érezhetik meg. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete az eset nyomán a 20 százalékos önerő elvárását javasolja minimálisan.