Izraelben és világszerte április 19-én emlékeznek meg a holokauszt
áldozatairól. Az idei megemlékezés előtt néhány nappal jelent meg a brit
oktatási minisztérium jelentése, amely szerint Nagy-Britanniában egyre több
tanár hagyja ki a tananyagból a holokauszt témáját, mivel nem akarják megbántani
a muszlim diákok érzékenységét. Márciusban Németországból érkezett hír arról,
hogy egy berlini rendőrakadémia hallgatói megtagadták, hogy tanóra keretében
megemlékezzenek a második világháborús zsidóüldözésekről. A téma iránti
közömbösség és passzivitás más európai országokban is növekszik, miközben a
fiatalokat az interneten keresztül igényesen kivitelezett antiszemita,
holokauszttagadó honlapok százai veszik célba.
Fotó: Somorjai László
„Egyes tanárok nem szívesen beszélnek a második világháborús atrocitásokról,
mivel attól félnek, hogy feldúlják azoknak a diákjaiknak az érzéseit, akiknek a
hitéhez hozzátartozik a holokauszttagadás” - áll a brit oktatási minisztérium
április elején kiadott jelentésében. Félreértés ne essék: az idézet nem muszlim
vallási iskolákról, hanem brit közoktatási intézményekről szól. A tanárok a
politikai korrektség jegyében úgy ítélték meg, hogy nem zavarhatják össze a
fiatalok kialakulóban lévő világnézetét még akkor sem, ha az nyilvánvalóan
hazugságokra épül. Ha otthon a szülők vagy a mecsetben az imám azt tanítja, hogy
a holokauszt soha nem is létezett, akkor ebbe az iskolának nincs joga
beleszólni. A minisztériumi jelentés szerint hasonló megfontolásokból mellőzik
számos vegyes etnikumú iskolában a keresztes háborúk történelmének taglalását
is, mondván: az „ilyen tanórák anyaga gyakran ellentétben áll a helyi mecsetben
tanultakkal”, továbbá a tanárok „tartanak attól, hogy a muszlim diákok
antiszemita és Izrael-ellenes reakciókat fejezhetnek ki az osztályteremben”.