Vissza a tartalomjegyzékhez

Morvay Péter
A gyávaság új rémtetteket szül
Aggasztó tendencia Európában: ne emlegessük a múltat

Izraelben és világszerte április 19-én emlékeznek meg a holokauszt áldozatairól. Az idei megemlékezés előtt néhány nappal jelent meg a brit oktatási minisztérium jelentése, amely szerint Nagy-Britanniában egyre több tanár hagyja ki a tananyagból a holokauszt témáját, mivel nem akarják megbántani a muszlim diákok érzékenységét. Márciusban Németországból érkezett hír arról, hogy egy berlini rendőrakadémia hallgatói megtagadták, hogy tanóra keretében megemlékezzenek a második világháborús zsidóüldözésekről. A téma iránti közömbösség és passzivitás más európai országokban is növekszik, miközben a fiatalokat az interneten keresztül igényesen kivitelezett antiszemita, holokauszttagadó honlapok százai veszik célba.


Fotó: Somorjai László

„Egyes tanárok nem szívesen beszélnek a második világháborús atrocitásokról, mivel attól félnek, hogy feldúlják azoknak a diákjaiknak az érzéseit, akiknek a hitéhez hozzátartozik a holokauszttagadás” - áll a brit oktatási minisztérium április elején kiadott jelentésében. Félreértés ne essék: az idézet nem muszlim vallási iskolákról, hanem brit közoktatási intézményekről szól. A tanárok a politikai korrektség jegyében úgy ítélték meg, hogy nem zavarhatják össze a fiatalok kialakulóban lévő világnézetét még akkor sem, ha az nyilvánvalóan hazugságokra épül. Ha otthon a szülők vagy a mecsetben az imám azt tanítja, hogy a holokauszt soha nem is létezett, akkor ebbe az iskolának nincs joga beleszólni. A minisztériumi jelentés szerint hasonló megfontolásokból mellőzik számos vegyes etnikumú iskolában a keresztes háborúk történelmének taglalását is, mondván: az „ilyen tanórák anyaga gyakran ellentétben áll a helyi mecsetben tanultakkal”, továbbá a tanárok „tartanak attól, hogy a muszlim diákok antiszemita és Izrael-ellenes reakciókat fejezhetnek ki az osztályteremben”.