Hamarosan nemcsak a TESCO gazdaságos étolajat illegálisan autójukba töltő
honfitársaink mondhatják el magukról, hogy tettek valamit kőolajfüggőségünk
csökkentése érdekében, hanem mi is, akik nemsokára törvényesen tankolunk majd
alkoholt vagy repceolajat járgányunkba. Ha a tagállamokat nem sikerül időben
rávenni az átállásra, az EU energiaimportja 2010-re a mostani 50 százalékról 70
százalékra emelkedhet.
Kevéssé ismert, hogy Rudolf Diesel az általa konstruált motort eredetileg
földimogyoró-olajjal üzemeltette. Ford pedig alkoholt töltött az
üzemanyagtartályba. Alkohollal működő motorok nagyobb mennyiségben már a második
világháború előtt és alatt is előfordultak. A Magyarországon 1927 és 1942 között
használt „motalko” elnevezésű anyag benzin és alkohol 1:4 arányú keveréke volt,
amit aztán az akkor még olcsó kőolajszármazékok szorítottak ki a piacról.
Tulajdonképpen mindenki örült annak, hogy az addig semmire nem használható
kőolajpárlatoknak valamilyen „feladatot” sikerült találni. Azóta a helyzet sok
mindenben változott, ugyanis a tőkeerős olajtársaságok gyakorlatilag el vannak
zárva a legnagyobb olajmezőktől. Iránban, Szaúd-Arábiában, Mexikóban,
Venezuelában állami tulajdonban vannak az olajcégek, sőt van, ahol az alkotmány
tiltja meg a kitermelést külföldiek számára. A hosszú távú tervezés érdekében
ezért többek között az uniónak is egyetlen lehetősége maradt: megtalálni a
kőolaj kiváltásának optimális lehetőségét. Az EU energiaimportja ugyanis
jelenleg meghaladja az 50 százalékot, és a növekvő energiaigény miatt ez az
arány 2010-re akár 20 százalékkal is több lehet. Éppen ezért az uniós kormányfők
március eleji döntése alapján 2020-ig csaknem négyszeresére kell emelni a
bioüzemanyagok jelenlegi felhasználási arányát. Az indoklásban az áll, hogy
ezzel kívánnak hozzájárulni a szén-dioxid-kibocsátás legalább 20 százalékos
csökkenéséhez. Ez többek között azért is érdekes, mert a lelkiismeretüket
nyugtató brüsszeli politikusok is jól tudják: a bioüzemanyagok előállítása olyan
nagy mennyiségű energiahordozó felhasználását igényli, amely szinte teljesen
kompenzálja a „megtakarított” mennyiséget. Különösen a bioetanol esetében,
melynek előállításához magas hőmérséklet szükséges, és a hozzávaló alapanyag
termesztése a nagy mennyiségű műtrágyabevitel miatt jelentősen terheli a talajt.
Népi praktikák
A bioetanol cukrokat tartalmazó növények erjesztésével előállított alkohol,
így elméletileg akár otthon is nekiállhatnánk vele pepecselni, ha szabadna. De
nem szabad, és az összes szóba jöhető más házi praktika sem, mert ezek
elterjedésével komoly bevételtől esne el az állam. Pedig adott az a lehetőség
is, hogy autónkat szója-, olíva- vagy szimpla napraforgóolajjal üzemeltessük,
igaz, ezek több ok miatt sem ajánlottak: egyrészt, mert dugulásokat,
lerakódásokat, így a motor meghibásodását okozhatják - bár az interneten az is
megtalálható, hogy ezt miként előzhetjük meg járművünk megpiszkálásával -,
másrészt pedig, mert a törvény a jövedéki adó kikerülése miatt bünteti. Aki egy
kicsit ügyesebb, és konyít a kémiához, az akár biodízelt is gyárthat suttyomban,
úgy, hogy a növényi olajokat valamilyen alkohollal „hozza össze”. S így már a
dízelmotorok is működtethetőek minden átalakítás nélkül.
Józsi mint ezermester igen sok mindenhez ért, többek között azt is vállalja,
hogy más olajhoz igazítja a dízelautókat. Bevallása szerint az étolajjal való
„tankolás” akár legálissá is tehető. A dolgunk csupán annyi, hogy elsétálunk a
legközelebbi vámhivatalhoz, és befizetjük a literenkénti 125 forint jövedéki
adót. Ezután már csak arra kell vigyázni, hogy „soha ne fogyjon ki az adózott
olaj az autónkból”. A másik lehetőség, hogy azt mondjuk a minket igazoltató
rendőrnek: „Biztos úr, kérem, Ausztriában töltötték tele a tankomat”. Ott
ugyanis ezt szabad.
Az egyre szorítóbb energiafüggőség és a globális felmelegedés réme, úgy tűnik,
hogy a kutatók fantáziáját is megmozgatja, hiszen a fentieken kívül számos más
lehetőséggel is előrukkoltak az elmúlt időben. Lengyelországban
műanyaghulladékból állítottak elő üzemanyag-komponenst. Spanyolország pedig a
narancs húsát és héját fogja bioetanollá változtatni. Sőt az EU pályázatot írt
ki a felesleges - többek között magyar - bor bioetanolként való forgalmazására
is. Az egyéb lehetőségek kutatását azért is szorgalmazzák annyira, mert sokan
tartanak a bioüzemanyagok „felfuttatásától”. Két amerikai kutató a napokban
hozta nyilvánosságra azt a tanulmányát, mely szerint a bioetanol-termelés
éhínséget okozhat. És persze az egyes olajipari vállalatok is rendszeresen
megfogalmazzák ellenvetéseiket. Szerintük a bioetanol rossz a motornak, rontja
az égés hatásfokát, és a klímaváltozás szempontjából sincs semmi értelme.
Ugyanis ahhoz, hogy egy terepjáró 95 literes tartályát etanollal tölthessék meg,
204 kiló kukorica feldolgozására van szükség, melynek kalóriatartalma egy ember
egész évi táplálására elegendő.
Mit tehetünk mi?
Magyarország 2005-ben a bioüzemanyag-felhasználás tekintetében az
EU-tagállamok rangsorának utolsó harmadában helyezkedett el. Azóta az
Országgyűlés, majd a kormány is határozatot hozott e kemikáliák használatáról.
Hazánk azt vállalta, hogy 2020-ig 10 százalékos bioüzemanyag-bekeverési arányt
fog elérni. Gráf József földművelésügyi miniszter a múlt héten jelentette be,
hogy a kisebb bioüzemanyag-feldolgozó üzemek vissza nem térítendő összeget, a
nagyobbak kamattámogatást kapnak a kormánytól. Így kívánják a jelenleg
„kétlábú”, élelmiszer-termelésre és takarmány-előállításra szakosodott magyar
mezőgazdaságot az ipari és energetikai célú növénytermesztéssel „háromlábúvá”
operálni. Évente állítólag mintegy 8 millió tonnányi gabonával nem tudunk mit
kezdeni, kukoricából ez a szám 3,5 millió tonna. A földművelésügyi tárca tervei
szerint 2013-ig 50-60 ezer hektár energetikai célú ültetvény telepítésére lesz
szükség, amelyhez várhatóan hektáronként 150-200 ezer forint támogatás
igényelhető majd. A hazai természeti adottságok a repcéből és a napraforgóból
előállított biodízel, illetve a cukorrépából és kukoricából gyártott bioetanol
gyártását teszik gazdaságossá.
„A minisztérium nem tervezi a bioüzem-anyag-gyártás érdemi támogatását, mivel
a magyar adószabályok megteremtették annak üzleti lehetőségét, és nemzetközi
színtéren is versenyképesnek tűnik a hazai gyártási vertikum” - világosította
fel a Heteket Czinege Mária, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium vezető
tanácsosa, aki azt is elmondta, hogy a számtalan EU-pályázaton túl a kormányzat
kutatásfejlesztési támogatást is nyújt a bioüzemanyagok elterjesztéséhez.
Március 29-én pedig megalakult a Magyar Bioetanol Szövetség (MBSZ), amely egy
szervezetben fogja össze a bioetanol-előállító, -forgalmazó, alapanyag-ellátó,
valamint a kapcsolódó kereskedelmi, pénzügyi és tanácsadói vállalkozásokat. A
szövetség képviselőjétől megtudtuk, hogy a nemzetgazdasági szinten is jelentős
potenciált magában hordozó iparág szereplői és érintettjei a jövőben szervezett
formában, együtt kívánnak fellépni céljaik eléréséért.
A beinduló bioüzemanyag-biznisz szárnyakat adhat néhány korábbi próbálkozásnak
is. Az Orbán-Torgyán-kormány ugyanis nagy lehetőséget látott a biodízelben.
Álmaikban 70 ilyen üzem szerepelt, ötnek a terveit el is fogadták. Ezek közül
végül a kunhegyesi épült meg a Közép-tiszai Mezőgazdasági Rt. bábáskodásával.
2002-ben már készen álltak a termelésre, de az éppen aktuális kormányváltás után
nem kapták meg az ígért, literenkénti 60 forintos állami támogatást - ecsetelte
lapunknak az üzem eddigi hányattatott sorsát Lukács Mihály, a biodízelüzem
vezetője. Így viszont már nem érte meg senkinek a 160-170 forintos önköltségi
áron előállított és a jövedéki adóval „megfejelt” termék forgalmazása. Azóta áll
az üzem, és csak a Mollal nemrég kötött ötéves szerződés ad reményt a
helyieknek. Az üzemvezető szerint a hosszú távú szerződés igen kedvező, hiszen
nincs még egy ilyen termék a mezőgazdaságban, amelyiknél ennyi évre előre
lehetne tervezni. Egyébiránt a Mol komáromi telephelyén a napokban kezdi meg a
Rossi Biofuel Zrt. egy évi 150 ezer tonna kapacitású gyár építését. Ehhez a
lépéshez komoly ösztönző erőt jelenthet a jogszabályok változása is, hiszen
2008. január 1-ig a gázolaj biodízel-tartalom szerinti részét vissza lehet
igényelni a jövedéki adóból. A jelzett időpont után viszont literenként 8
forinttal magasabb lesz a jövedéki adó, ha nem kevernek bele 4,4
térfogatszázalék biokomponenst, biodízelt.
A Magyarországon elsőként kialakított bioetanol-üzem pedig 2008 tavaszától a
kabai cukorgyár helyén fog termelni. A gyár évi 300 ezer tonna kukoricát dolgoz
majd fel, ehhez 30 ezer hektáron kívánják megtermelni az alapanyagot. Brüsszel
is támogatja az elképzelést, az üzem felszámolása kapcsán 80 millió eurót fizet
szerkezetátalakítási támogatásként.