Vissza a tartalomjegyzékhez

Király Sándor
A biztonság bajnoka
Hatvanéves a Saab

A Saab története a harmincas évek közepén kezdődött, amikor a svéd kormány a háború veszélye miatt eldöntötte, hogy önálló hadiipart hoz létre. Ennek során jött létre a Saab, amely cég ma is meghatározója a svéd nemzetgazdaságnak.

A Saab márkanév az 1937-es alapítású „Svenska Aeroplan Aktiebolaget”, azaz a Svéd Repülőgép Rt. rövidítése. Mivel mérnöki tradícióik a repülőgépgyártáshoz nyúlnak vissza, egy korai Saab 92 prototípust a repülőgépgyártásban használatos szélcsatornában tesztelték - 1946-ban! A prototípus 0,32-os légellenállási együtthatója alacsonyabb volt, mint sok, napjainkban készülő autóé.
1949 decemberében kezdődött meg a Saabok sorozatgyártása, azóta több mint 4 millió autó készült el.
1957-ben komoly felháborodást váltott ki az a hirdetés, mely a Saab 93 nem mindennapi komfortját igyekezett illusztrálni. A fotón egy fiatal pár készült lefekvéshez az autó hátradöntött ülésein - azonban a hölgy szemmel láthatóan nem viselt karikagyűrűt. A közfelháborodást keltő képen végül egy rajzolt gyűrű került a nő ujjára.
1962-től szériafelszereltség volt minden Saab autóban a biztonsági öv, a ’70-es évek elején pedig olyan saját innovációk jelentek meg a modellekben, mint a fényszórómosó, az oldalütközés-védelem és az ülésfűtés. Ez utóbbi fejlesztés a Saab egyik felsővezetőjének hátfájására vezethető vissza. Az említett úr fájdalmai különösen intenzíven jelentkeztek hideg, fagyos reggeleken, ezért egyik munkatársa egy ülésfűtési rendszert eszelt ki kínjai enyhítésére.


A Saab Aero X koncepció autó belső tere

1977-ben bemutatták a mindennapokban is megbízhatóan működő turbófeltöltésű motort. Dr. Per Gillbrand, a Saab motorfejlesztője - akit a sorozatgyártású turbómotorok atyjaként is emlegetnek - egészen egyszerű választ ad arra, miért volt olyan elkötelezett a turbó beszerelése iránt: „Minden motorban van olajpumpa, üzemanyagpumpa és vízpumpa. Akkor miért ne lehetne egy levegőpumpa is, ami tulajdonképpen maga a turbó? Nem is értem, miért nincs minden motorban.”
1990-ben a General Motors 50 százalékos tulajdonrészt szerzett a vállalatban, a Saab napjainkban már több mint 60 országban van jelen.
A Saab elsőként alkalmazott etanoltechnológiát a prémiumkategóriában úgy, hogy növekvő teljesítmény mellett 80 százalékkal csökkentette a károsanyag-kibocsátást. A BioPower 2.0t motor esetében a teljesítmény 150-ről 180 lóerőre, a nyomaték pedig majd 20 százalékkal növekedik, sajnos a fogyasztás is egyharmadával. Hozzátartozik az igazsághoz, hogy az etanolos üzemanyag Svédországban mentes a jövedéki adó alól, így 30 százalékkal olcsóbb, mint a hagyományos üzemanyagok.
A Biztosítók Intézete a Közúti Biztonságért a közepes méretű gépkocsik mezőnyében a Saab 93 Sport Sedannak ítélte a 2007-es év legbiztonságosabb autója díjat. Az intézet töréstesztjein a gépkocsikat nagysebességű frontális-, illetve oldalütközéseknek vetik alá, valamint megvizsgálják fejtámláik nyaksérülés-védelmét. Azzal, hogy a Saab 1997-ben a 95-ös modellekbe aktív fejtámlákat épített, úttörő szerepet vállalt a hátulról érkező ütközésekkor fellépő, ostorcsapás-jellegű nyaksérülések kiküszöbölésében. Az amerikai Journal of Trauma folyóirat arról számolt be, hogy az aktív fejtámlákkal felszerelt Saabokban 75 százalékkal csökkent a súlyos nyaksérülések száma a korábbi modellekhez képest. A Saab autóit úgy építik meg, hogy akár egy jávorszarvassal való ütközéskor is megóvják utasaikat: a ’80-as évek derekán kifejlesztett úgynevezett „jávorszarvasteszt” során az autót 70 km/h-s sebességgel ütköztetik egy 350 kilós, műjávorszarvasfejnek, mert e nagytermetű állatok elgázolása igen gyakori Svédország vidéki útjain.


A Saab 9 BioPower4

Az újításoknak napjainkban sincs vége: az egyik legújabb eszköz a jelenleg tesztelés alatt álló „AlcoKey”, amely megakadályozza az autó elindítását, ha a sofőr által befújt levegőminta a megengedettnél magasabb véralkoholszintet mutat.
A fentiek alapján talán nem okoz meglepetést, hogy 2006 rekordév volt a Saab számára. Januártól novemberig 82 133 Saab talált gazdára, míg a teljes 2005-ös évben 81 401. Ez éves szinten 11,3 százalékos növekedést jelent, melyet egy európai prémiummárka sem tudott felülmúlni. Svédországban a megugrott eladások legfőbb mozgatórugója a 95 BioPower volt. Ez a világ egyetlen olyan alternatív üzemű autója, mely egyszerre kínál magasabb teljesítményt és minimális károsanyag-kibocsátást, így nem csoda, hogy hamar Svédország legkedveltebb környezetbarát gépkocsijává vált.
A magyarországi vásárlókat szólítja meg a Saab hazai importőre, aki egymillió forint értékű ajándék extra felszereléssel kedveskedik a vállalat 60 éves fennállása alkalmából.


A Saab 9 BioPower4 legelső modellje 1947-ben