Nagy vihart kavart a közelmúltban a magyar sajtóban egy Széchenyinek
tulajdonított idézet: az eset rávilágított arra, hogy a legendák és mítoszok
virágkorát éljük, amelyeknek legjobb táptalaja a média. A Legendavadászat című
könyv szerzői ugyanis utánajártak az ominózus „Széchenyi-mondatoknak”, melyekről
kiderült, hogy vajmi kevés közük van a neves államférfihoz. Viszont jól
hangzanak, és már ez is valami. A gyorshíreket ipari méretekben gyártó média
számára ma az internet szinte kizárólagos hírforrássá vált, ami beláthatatlan
következményekkel jár.
Manipulált kép
Ki ne hallotta volna, hogy az eszkimóknak több mint kétszáz szavuk van a
hóra? Vagy hogy a Cola Light a Mentos cukorkával együtt fogyasztva fulladást
okozhat? Azt azonban már kevesen tudják, hogy igazak-e az elhangzott állítások.
A szóbeszédek hitelességének boncolgatása mára már nemzetközi szinten is
tudományágnak számít, lelkes újságírók és egyéb értelmiségiek hada jár a
szóbeszédek nyomában, hogy kiderítse az igazságot.
A mendemondák ugyanis a médiát is behálózzák, hiszen külön iparág lett a
folyamatos hírgyártás, ahol ontani kell a „pillanatkész” információkat, így
nincs idő a valóságtartalom ellenőrzésére.
A Marinov-Dezső-Pál szerzőtriumvirátus Legendavadászat című könyvében
elöljáróban leszögezi: a mesék és kitalációk fénykorát éljük, minden eddiginél
gyorsabb terjedésének és mutációjának lehetünk tanúi. A világháló tehát az
átverések tárháza, egyes értelmezések szerint klasszikus pletykaklub, s mint
ilyen, katasztrofális hatással van a hírközlésre.
A médiában is megjelenő álhírek forrása leggyakrabban az internet; még a nagy
múltú hírügynöségek is beleesnek abba a hibába, hogy a több internetes forrásból
megerősített hírt igaznak vélik, a kisebb halak pedig feltétel nélkül
elfogadják, amit a nagyok írnak. Az átveréseknek ugyanakkor a média külön
célpontja is lehet: az erre szakosodott médiahackerek olyan hírek gyártására
késztetik a lehetőleg neves hírügynökségeket, melyek teljes mértékben hamisak,
majd a hír elterjedésével leleplezik az igazságot. Joey Skaggs, az egyik
leghírhedtebb médiahacker már minden valamirevaló médiumot átvert, a CNN, a BBC
és a Spiegel is áldozatai közt szerepel. A recept egyszerű: egy újsághirdetés,
néhány színész és egy weboldal segítségével „a szupersvábbogár mindent gyógyító
hormonját” és a „fogyókúrakommandót” is hiteles hírnek minősítették a média
jeles képviselői. Az átverést az MTI sem úszta meg, a hivatalosan nem létező
csók világnapját hazánkban egy élelmes baráti társaság vezette be rajtuk
keresztül, azóta az ötletgazda egyébként már újságíróként dolgozik.
A média megvezetése persze marketingeszköz is lehet; a gerillamarketing egy nem
teljesen etikus példáját alkalmazta a Blondy nevű étterem tulajdonosa, amikor
szőke nők előre megszervezett tiltakozó tüntetésével csinált magának hírverést a
nyitáskor.
A hírgyártás esetében a probléma ott rejtőzik, hogy az „egy forrás nem forrás”
elvét átvette az „internet legfeljebb egy forrás” elve, vagyis egy információnak
nem elég csupán a neten utánanézni, hiszen akár több ezer hamis lelőhelyet
találhatunk pár perc alatt. A korrekt hírek készítéséhez idő kell, de nem árt
például a telefonkagylót is felemelni, és a szakértőnek titulált interjúalanyt
is leinformálni, mielőtt az áltudósok átveréseinek bedőlnénk.
A legendavadászok történeteiből és kutakodásából kitűnik, hogy a személyes
kommunikációt annak minden apró elemével a legendák és átverések egyik
ellenszerének is tekinthetjük.