A Teremtés könyvében szereplő ősi ígéret szerint születni fog egy ember, a
jövő embere, aki az álnok kígyó fejét összezúzza, a rossztól az embert
megszabadítja. A kereszténység legfontosabb ünnepének, a húsvétnak
középpontjában ez a személy, a Békekötő áll, aki a jövőben nyugalmat hoz a
földre, és a népek neki hódolnak. A türelmetlen emberiség régóta igyekszik saját
választottjaival betölteni az űrt, amelyet Jézus hagyott a földön feltámadása és
mennybemenetele után. Volt, amikor politikai messiásokról kellett hinni, hogy ők
nyerik meg a békeharcot. Ma inkább a szabad világ alapjának hitt szekularizáció
és a közgondolkodást és közízlést meghatározó kultúra igyekszik megrendíteni a
Jézusba mint feltámadott Messiásba vetett hitet, de még azt a tiszteletet is,
ami általában az emberek részéről megnyilvánul Jézus mint szent, igaz és jó
ember felé. Eddig a média általában megelégedett a keresztények vagy az egyház
tekintélyének lejáratásával, illetve bibliaellenes előítéletek lelkekbe
oltásával. A Krisztus utolsó megkísértése, A Da Vinci-kód és a
Jézus sírja című produkciók új korszakot jelölnek: magát Jézus Krisztus
személyét és művét támadják meg. A tartalmától kiüresített, céljában eltorzított
húsvét békehőse immár bárki lehet.
Jeruzsálem, az Olajfák hegye. Ahol a történet folytatódik
Egyszer Jézus utasította tanítványait, hogy keljenek át a Genezáreti-tó túlsó
partjára. A tanítványok erős ellenszélben haladtak, ráadásul besötétedett, a
Mester pedig a fárasztó nap után a csónakban elaludt. Mikor vihar csapott le a
tóra, a tanítványok kis csónakja megtelt vízzel, úgyhogy kiáltozni kezdtek. Ez a
történet akár a kereszténység mai helyzetét is ábrázolhatja. Mintha az elemek
összeesküdtek volna ellene, a kereszténység csónakja erős ellenszélben halad. A
külvilág ellenséges eszmeáramlatokkal akarja feltartóztatni a semmi közepén,
ahol már nincs part és földi támasz, a cél pedig még messze van. A víz és a
csónak úgy aránylik egymáshoz, mint az erős többséghez képest a maroknyi
kisebbség.
A történet még nem ért véget. Nem dőlt el, hogy a népek tengerén a víz-e az úr,
ami bezúdul a hajóba, és ezzel elsüllyesztheti azt, vagy elcsitul-e az
ellenszél, ami egyre csak hajtja a hullámokat a küldetést vállalókkal szemben.
Európa megválik a zsidó-keresztény gyökereitől, hiszen döntéshozói nem tartják
fontosnak, hogy az EU alkotmányában bármilyen utalást tegyenek arra az
örökségre, ami ezer éven át a kontinens arculatát és identitását formálta. Amit
a politikai színtéren látunk, az az európai elvekről történő lemondás valami
homályos békesség érdekében, amiből hiányzik a tartás és a jövőbe vetett hit,
mintha Európa örökségében minden csak rút és szégyenletes volna, és nem lenne
semmi előremutató, vállalható érték önmaga és a jövő nemzedékek számára. Az
ünnep kiüresedését jelzi, hogy mi lett az EU-polgár hódolatának tárgya, mára már
közösségi szinten: a hedonizmus. Az európai tömegek engedelmességre bírásának
eszköze, a köznyugalomnak a záloga és a fejlődés motorja a folyamatos fogyasztás
lett, egyfajta közös pótvallása e népeknek, ami szokásainkat is nagyban
egyesíti. A húsvét többnyire az eszem-iszom ideje, a hipermarketeket ellepik a
húsvétitojás-, húsvétinyuszi- és kiscsibe-motívummal díszített csokihegyek, és
egész polcokat foglal el az alkohol - Európa kereszténység előtti pogány
rítusainak dekorációvá szelídült mágikus kellékei. Maga a húsvét szavunk jelzi a
szokások lényegét, hogy a nagyböjtöt követő időszakban az élvhajhászat töltötte
ki az emberek szabadidejét.
Félelem és vád
A görög kultúra és a Biblia együttesen formálta azt a civilizációt, amely
mélyen hisz az egyén szabadságában és boldogulásában, és amelynek kutató,
igazságkereső szelleme megalapozta a természettudományos kutatást, és
megteremtette a modern életvitel technológiai feltételeit. A felvilágosodás óta
mégis él a tévhit, hogy a civilizáció áldásaiból részesedő tömegeknek már nem
lesz szükségük vallásra, így az fokozatosan elhal. Heller Ágnes A zsidó Jézus
feltámadásáról írt tanulmányában a közös örökség és a közösségi tudat nevében
igényli a korábbi kizárólagosság feladását, és felveti egy új hellenizmus
lehetőségét, amit elvárásnak is értelmezhetünk: „Létrejön-e egyfajta
szinkretizmus a különböző keresztény vallások között? (...) Végül vajon a
kölcsönös érdeklődés és tolerancia fogja-e felváltani egymás abszolút kizárását,
a gyűlölködést és vádaskodást?” Heller szerint „ennek az új [ökumenikus] vallási
identitásképzésnek - melyben bibliakutatók, történészek, filozófusok és
teológusok vesznek részt - ma már nem a tudománnyal kell megharcolnia, hanem a
fundamentalizmussal. Mások tehát a konfrontáció terei, mint ezelőtt. (…)
A vallásoknak a fundamentalista nyomásnak ellenállva kell nyitottságukat és
ezzel párbeszédre való képességüket megóvniuk ahhoz, hogy hitelesen tudjanak
kritikusak és ugyanakkor modernek lenni.”
A fundamentalizmus felhangok nélküli, eredeti értelmében azonban nem más, mint
egy vallásnak a saját szent irataihoz mint alaphoz való visszatérése,
visszanyúlása és az azon való építkezés, ha úgy tetszik, egy világnézet,
eszmerendszer összességének felépítése. A keresztények fundamentális szövege a
Biblia, az iszlámnak a Korán. De ahogy Heller Ágnes írja:
„A fundamentalizmus is csak a modern tudomány termelte tudás bizonyos ágait
kérdőjelezi meg, így például a darwinizmust. (…) De a világi tudás esetében a
fundamentalista ideológiák csak alárendelt és esetleges szerepet játszanak, mert
ha nem ezt teszik, (…) közösségük nem bizonyul életképesnek.” Az iszlám
fundamentalizmussal párhuzamosan automatikusan felvetődött, hogy minden vallási
fundamentalizmus veszélyes lehet a békére, ha politikai hatalomhoz jut. Ugyanez
a veszély nem fenyeget a zsidó-keresztény Bibliához való visszatérés esetében,
és nem is valószínű, hogy fog. A fentiek szerint nem is azért kell
fundamentalista csoportjaik ellen küzdeni, mert a világot fenyegetnék, hanem
mert nekik nem jó, ha elszigetelődnek a többségtől.
A fundamentalista stigmával viszont valami baj van, mert abból az következik,
hogy a jó zsidó és a jó keresztény az, aki egyáltalán nem hisz abban, amit
tanít, rossz pedig az, aki mélyen és komolyan hisz abban, amit mond. Jellegzetes
szekuláris európai feltevés, hogy az ember természetes állapota a vallási
kérdések iránti közömbösség, a hit pedig természetellenes, szükségtelen. „Azt a
tényt, hogy a tudomány lett a modernség uralkodó világképe, a szekularizáció
következményének is le lehetne írni. Hiszen a szekularizáció következtében az
embereknek a vallásra egyre kevésbé lesz szükségük. S valóban, a modern világot
nem lehet reprodukálni tudomány nélkül, de lehet, legalábbis elvben, vallás
nélkül” - írja Heller.
Az egyházak feladata ezek szerint az, hogy alkalmazkodjanak a tudományos
világkép egyeduralmához, más szóval vonják kétségbe saját szent irataik számukra
kétségbevonhatatlan tudását. Fennmaradásukhoz szükséges, hogy ne kérdőjelezzék
meg a felvilágosodás győzelmét, hanem ehelyett inkább a saját
fundamentalizmusukat győzzék le, mert másként elszigetelt csoport lesznek,
akiket a szekuláris világ lenéz. Ha már mindenképp ragaszkodnak a valláshoz,
akkor pedig az ökumenizmus jegyében elsősorban egymással keressék a kapcsolatot,
ne élezzék a konfliktust, hanem békéljenek meg egymással.
Hogy pedig a nyugati modern civilizáció reprodukálja-e önmagát, már az sem
bizonyos, hiszen az emberi oldal megváltozásával a civilizáció is változhat.
Közírók, mint a konzervatív Mark Steyn a The New Culture Forum hasábjain már
évek óta kongatják a vészharangot: ha csak a születésszámot nézzük, a régi
európai népesség drámai csökkenésére semmilyen technikai újítás nem ad választ,
csak az itt élő emberek meggyőződésének és életelveinek radikális megváltozása.
A francia katolikus Alexis de Tocqueville a 19. század elején Az amerikai
demokráciáról írt művében azt kutatja, mitől van mégis az, hogy a világ egyik
legszabadabb és legfelvilágosultabb népe lelkes odaadással teljesíti minden
vallási kötelességét. „A 18. századi filozófusok - mint írja - igen egyszerűen
magyarázták a hit fokozatos gyengülését. A vallásos buzgalom, mondták, annál
jobban csillapodik, minél jobban nő a szabadság és a felvilágosodás. Bosszantó,
hogy a tények cseppet sem vágnak egybe ezzel az elmélettel. A protestáns
puritánok alapította országban a kereszténység morálja mindenütt ugyanaz.”
Tocqueville valószínűnek tartja, hogy jócskán vannak, akik inkább szokásból,
mint meggyőződésből tisztelik Istent, de még mindig „Amerika az az országa a
világnak, ahol a keresztény vallás a legtöbb valóságos hatalmat őrizte meg és
fejti ki a lelkekre; és mi sem mutatja jobban, mennyire hasznos és természetes
az ember számára, mint hogy az az ország, ahol manapság a legnagyobb uralmat
gyakorolja, egyszersmind a legfelvilágosodottabb és a legszabadabb ország is”.
Az új Európa viszont nem hisz abban, hogy bármely hit hasznos és természetes
lehet az emberi természet számára, főként nem abban, hogy a szabadsághoz vivő út
a valláserkölcsön keresztül vezet, legfőképpen pedig abban nem, hogy ez a
Tízparancsolat etikája volna. A tömegkultúra ezt a hitet az óceán mindkét
partján folyamatosan mossa alá.
Békedemonstráció a Hősök terén. Más tartalom Fotó: AP
Ellenszélben
Don Feder, a „Zsidók a keresztények rágalmazása ellen” elnevezésű amerikai
szervezet alapítója felhívja a figyelmet arra, hogy a hetvenes évektől
fokozatosan eltűnt a filmvászonról a nyájas pap, a bölcs rabbi, a szilárd
jellemű prédikátor alakja. Az igazság az, hogy nincs még egy vallás, amit
Hollywood olyan büntetlenül gúnyolhatna, mint a kereszténység, bár leginkább a
katolikusok és az evangéliumiak számíthatnak arra, hogy úgy lesznek beállítva,
mintha köreikben csak kegyetlen apácák, perverz prédikátorok, bűnös kapcsolatba
keveredett keresztény iskolások léteznének. Nem minden vallás tűnik fel rossz
színben a filmeken. Buddhista, muszlim vagy boszorkányvallás-hívő, reformzsidó
vagy liberális keresztény szereplő sosem érdemli ki Hollywood negatív
beállítását. Pozitív hősnő ellenben az a keresztény, aki korábban „törvénykező”
volt (azaz komolyan vette a hitét), de egy látomás által rájön, hogy házasság
előtti szex révén „megmentheti” fiúismerősét attól, nehogy az végleg
homoszexuális legyen.
Az egységbe tömörülő keresztények léte némely alkotókból ugyancsak paranoiás
félelmet vált ki. A Vérbosszú című tanmese nem más, mint egy thriller, amiben az
amerikai keresztény jobboldal elvei egy náci rendőrállamban öltenek testet. A
film cselekménye 2020-ban Nagy-Britanniában játszódik, egy atomháború után. Egy
ultrakonzervatív keresztény vallási párt kerül hatalomra, amely totális
diktatúrát vezet be, és erkölcsi követelményeit a rendőrséggel hajtatja be a
lakosokon. Az állam jelmondata: „Egységben az erő, hitben az egység.” Címere egy
stilizált kereszt. Az orwelli világot idéző, nem túl eredeti film azt sugallja,
hogy a szabadság ellenségei nem mások, mint a keresztények.
Víz a csónakban
Változnak az idők, és benne a kereszténység ünnepeihez időzített
médiaüzenetek is. 1996-ben a Time magazin húsvéti száma még címlapon említette
Carsten Peter Thiede kutató felfedezését, aki a világ legrégebbi
Újszövetség-töredékét azonosította egy oxfordi múzeumi tárolóban porosodó
papiruszdarabka újbóli vizsgálata során. Az i. sz. 60-as évekre datálható lelet
kapcsán az olvasó elgondolkodhatott: mi van, ha a kézírás egy szemtanútól ered?
Annyit mindenképpen leszűrhetett, hogy az Evangélium kéziratai milyen megbízható
és ősi források. A média keresztény témában mostanság mintha éppen az ellenkező
célt akarná elérni.
A héten sikerült újból felkorbácsolni az indulatokat, amikor a BBC Radio 4
csatornán Jeffrey John anglikán lelkész azt fejtegette, hogy a kereszténység
hagyományos tanítása arról, hogy Jézus Krisztus keresztre feszítése az emberiség
bűnei miatt történt, „visszataszító”, „értelmetlen” és „Istent úgy tünteti föl,
mintha őrült lenne”. A homoszexualitását büszkén hirdető John szerint túl sok
keresztény nem érti meg, hogy Isten a „szeretetről és igazságról” szól, nem
„haragról és büntetésről”, azt sugallva, hogy Krisztus nem a bűnökért halt meg,
hanem hogy „osztozzon velünk a legrosszabb szenvedésben és fájdalomban, amivel
csak az élet minket sújthat”.
Tom Wright, Durham püspöke bírálta a BBC-t, amiért Johnnak ilyen befolyásos
fórumot biztosított a hagyományos hittel szemben megfogalmazott provokatív
nézetei kifejtésére. „Elegem van abból, hogy a BBC úgy dönt, hogy nagyhéten
ezeknek a szerencsétlen nézeteknek biztosít előjogokat.” Wright püspök joggal
veti John szemére, hogy állításai a keresztény evangélium központi üzenetét
támadják. „Tagadja azt, ahogy mi értelmezzük Krisztus áldozatát. Igaza van,
amikor hangsúlyozza, hogy Isten a szeretet Istene, de elfeledkezik arról, hogy
ez azt is jelenti, hogy szükségképpen haragszik is mindenre, ami az emberi
életet eltorzítja.”
Rowan Williams canterbury érsek a meleg papok mellett néhány éve védelmébe vett
egy új bibliafordítást is, mint ami „ rendkívül erőteljes”, de kritikusai
szerint egyértelműen a nemi erkölcsök lazulását propagálja. Szent Pál szavait a
szexuális bűnökről úgy interpretálja, hogy az minél kisebb
lelkiismeret-furdalást okozzon a mai embernek, miközben ezzel súlyosan
eltorzítja a szöveg eredeti szándékát. Ahol Pál azt tanácsolja, hogy a
paráznaság elkerülése érdekében tanácsos, hogy „minden férfinak legyen saját
felesége, és minden nőnek saját férje”, ott a fordító szerint: „ legyen állandó
partnere”. Az özvegyeknek és egyedülállóknak az apostol eredetileg azt
tanácsolja: „Ha magukat meg nem tartóztathatják, házasságban éljenek, mert jobb
házasságban élni, mint égni.” Mindez az új fordításban: „Ha erős szükségeid
vannak, szerezz magadnak egy partnert. Jobb, mint frusztráltnak lenni.” Eszerint
házasságról szó sincs, még a szót is gondosan elkerüli, mint ami feltétlenül
heteroszexuális kapcsolatot sugall, és elkötelezett, életre szóló kapcsolatot
jelent. Partnerről beszél, aki lehet akár azonos nemű is, lényeg, hogy szerezzen
egyet, aztán tart, ameddig tart a kapcsolat. A szexuális szükség ebben az
olvasatban mindennemű felelősség alól felmenti az egyént: tegyen úgy, ahogy
érez, máskülönben még komplexusai lesznek. Az egyházaktól azt várják manapság,
hogy szolgálják ki a tömegízlést, és alkalmazkodjanak a korszellemhez. A
„mindenkinek igaza van, neked is” típusú elvtelen álbékesség a „csónak” közeli
elsüllyedését vetíti előre.
A békekötés asztala
Miért volt mégis Jézus Krisztus halála helyettesítő jellegű? Miért nem
„őrültség”, hanem örömhír? A húsvét és Jézus Krisztus helyettesítő áldozata az
emberiség bűneiért azt az örömhírt tartalmazza, hogy az emberi személyiséget és
cselekedeteit külön lehet választani, így a bűnös meg tud szabadulni bűneitől,
mert a bűn Istentől rendelt módon átvihető, átterhelhető. Az ősi rossz, a bűn
koncepciója nagyon világos és érthető, ha a Biblia kijelentése szerint azt
emberi cselekedetnek mint Istennel szembeni sértésnek és tartozásnak gondoljuk
el. Az ártatlanság korában az ember Istennel járt, otthona az Éden volt, szabad
és boldog teremtményként élt, és szabadon hozzáfért az élet fájához. A szövetség
Istennel ígéreteken és egy tilalmon nyugodott: a teremtés koronája a látható
világ uraként mindennel rendelkezett, minden földi jóval fel volt ruházva, de
egyetlen ismeretforrást, a rossz és a jó közti különbség megismerését nem
engedte meg neki a Teremtő. Szavát azonban nem tartották becsben, az emberpár
elhitte a Kísértőnek, Isten ellenségének a rágalmát, és a tilalom ellenére evett
a tiltott gyümölcsből. Isten szavának áthágása, a bűn, a szent Isten haragját
váltotta ki. A felsőbbségét, jogait sértő magatartás láttán igazságos és jogos
ítéletet mondott ki hűtlen teremtményére: a földi életben a férfi sorsa az
értelmetlen munka, a nőé a családi viszályok és a fájdalmas gyermekszülés lesz,
és az út végén az emberi test visszahull a föld porába, amelyből vétetett. Isten
azonban irgalmas volt az emberekhez, mert megígérte, hogy születni fog egy
ember, a jövő embere, aki az álnok kígyó fejét összezúzza, a rossztól az embert
megszabadítja.
Mielőtt az élet fájától végleg elbúcsúztak, a Mindenható az embereknek
állatbőrből készített ruhát, hogy eltakarja szégyenüket. Ez volt az első eset,
hogy egy állatot az ember érdekében le kellett ölni, hogy ami nincs az embernek,
azt Isten ezáltal pótolja. Ez az emlék az oka, hogy az istenkeresés ősi módja az
állatáldozat. Az egyszeri és megismételhetetlen élet, ami ekkor megszakad, a
vérben levő élet, ami az állatot éltette, ezentúl valaki mást éltet, mert valaki
más érdekében kellett odaadni. Mivel a bűn adósság, tartozás, amiért kárpótlást
kell a tulajdonosnak adni, az élet adójának pedig az ember önmagával tartozik.
Mivel a bűn ellopta az embert Istentől, valakinek vissza kell számára szerezni.
Aki visszavásárolja a bűn birodalmából és visszaviszi az eredeti tulajdonoshoz,
az a Megváltó.
A bűn ezenkívül sértés is, ami Istennek méltóságát érinti. Ezért pedig
jóvátétellel tartozunk. Az elégtétel pedig olyan engesztelés lehet, amit mi meg
tudunk adni, Ő pedig elfogad. Isten és ember között nincs alaptalan,
elhamarkodott békeígéret. De ki az, aki alkalmas arra, hogy békekötőként
közbelépjen a felek között? Az engesztelés után lehetséges a békekötés, hogy
újra ép és teljes legyen a kapcsolat, melynek célja a közösség. A békekötés a
Bibliában ezért nagyon ünnepélyes cselekedet, amit a felek ünnepélyes esküje és
a béke jeleként a véráldozat pecsételt meg, valamint a közös étkezés. A közösség
célja pedig a felek egysége, hogy újra egymásért és egymás által éljenek. Ádám
leszármazottai nem rendelkeztek olyan élettel, lévén maguk is halandók, amit
saját rokonaikért, az emberekért adhattak volna, legfeljebb jelképes
áldozatokkal kereshették Isten jóakaratát és békés szándékát. Csak Isten
kezdeményezhette ennek a kérdésnek a végleges rendezését, mert kijelentette:
nincs békesség a gonoszsággal azonosuló embereknek. A kijelentés története,
Isten önmagáról adott kijelentése az Isten emberein keresztül a Békekötő
személyéről adott egyre pontosabb meghatározást. A választott nép egyik törzse,
Júda családjából származik majd a titokzatos nevű Síló, ami héberül annyit tesz:
Békehozó. A legrégebbi kommentárok szerint Jákób áldásmondása Sílónak nevezi a
Messiást, aki nyugalmat hoz a földre, és a népek neki hódolnak. A próféták a
Békesség Fejedelmének nevezik, aki uralkodni fog Dávid királysága felett, aki
Csodálatos Tanácsadó, Örökkévalóság Atyja, egy királyi sarj, aki megszabadítja
Izraelt, és békében és biztonságban lakik Júdában Ő és Jeruzsálem népe.
Ugyanakkor Izajás látomásában a békességünkért bűnhődőt így látja:
„megsebesíttetett bűneinkért, megrontatott a mi vétkeinkért, békességünk
büntetése rajta van, és az ő sebeivel gyógyultunk meg”. Az Igaz Szolgának ezért
maga a Mindenható ad újra hosszú életet, mert életét halálra adta, hogy mások
igazakká váljanak.
Az Írások szerint szükségszerű, hogy egy Istentől választott Ember Fia
szenvedjen, meghaljon a bűnökért, hogy így szerezzen engesztelést. Az, akit
Isten feltámaszt és újra éltet immár örökké, az lesz a Békehozó, aki Isten
Fiának bizonyul a feltámadása szerint. Jézus Krisztusnak, Isten Fiának örömhíre
az a különleges üzenet, hogy személyében eljött a Békehozó, eljött, hogy a hozzá
közeli és a tőle távoli népeknek békeüzenetet adjon át. Megjött a megígért Igaz
Szolga, aki engesztelést és elégtételt adott Istennek. Isten elfogadta őt mint
az emberiség helyettesítőjét, aki azonosult az emberi nem minden adósságával, és
magára vállalta az összes sértést, mintha Isten ellen ő követte volna el. Jézus
testét pénteken sírkamrába helyezték, de vasárnap reggel a tanítványok már nem
találták ott. „Nincs itt, mert feltámadott!” - ezt előbb egy mennyei küldött
adta hírül, aztán a tanítványok saját szemükkel láthatták viszont a Mestert.
Jézus Krisztus feltámadása után többször is megjelent a tanítványainak: „Salómmal”
köszöntötte, tanította őket, majd együtt is ettek.
Vihar a Galileai-tengeren. Csak a Mester csendesíti le
Feltámadása azt bizonyítja, létezik egyetlen olyan tárgyalóasztal, amihez
Isten és ember leülhet: a szövetség asztala; és van találkozási pontja a
mennyeieknek és a földieknek: Jézus Krisztus egyedülálló személye. A
keresztények a Békehozót ünneplik minden örömlakomán, amikor testének és vérének
egyszerű jelképeit fogyasztják. Akik e köré a tárgyalóasztal köré gyűlnek az
emberek közül, szükségképpen egymáshoz is közelednek. A nemzetek, vallások,
nemek, kultúrák közötti sok-sok feszültséget csak a Békehozó oldhatja fel, aki
új emberré teszi az emberi nem akármely képviselőjét. „Mert Ő a mi békességünk,
aki eggyé illesztette a kettőt, és testében lerombolta a válaszfalat, az
ellenségeskedést, a tételes parancsolatokból álló Törvényt felfüggesztette, hogy
békességet szerezve e kettőt egy új emberré teremtse önmagában, és hogy
kiengesztelje mindkettőt egy testben az Istennel a kereszt által, miután megölte
az ellenségeskedést önmagában. Majd eljött, és békét hirdetett nektek, akik
távol vagytok, és békét azoknak is, akik közel vannak.” (Efeszosziakhoz írt
levél 2:14-17)
A kereszténység útja egyre jobban hasonlít a éjszakai hajózás történetére. A
történet azonban jól végződik, mivel a viharban csak egy a lényeg, hogy a
csónakban a Mester ott legyen.
(A szerző teológus, főiskolai docens)