Volt egyszer egy kiskereskedő, akinek volt egy kisboltja. A vevők szerették,
mert jó és szép árukat, kedves kiszolgálást, odafigyelést kaptak. A kisbolt
forgalma nőttön-nőtt, így hamarosan az egyszem dédelgetett boltocska kilencre
szaporodott. Aztán egyik nap megjelent egy óriás, és elkezdte felfalni a
kisboltokat. Egy sem maradt. Az egyik leleményes túlélő azonban levonva a
szükséges következtetéseket, azon kezdte törni a fejét, hogy van-e élet az óriás
mellett? Rájött, hogy van. És nem is akármilyen!
A történet nem a képzelet szüleménye, ma már történelem. Hősünket kilenc
műszaki bolt, és egy nyolcvan főt foglalkoztató varroda tulajdonosaként két
hónap alatt több tízmilliós veszteség ért a műszaki multik feltűnésekor.
„Magyarországon akkoriban szinte csak mi gyártottunk pénzszállító zsákot a
vagyonvédő cégeknek. Később mentőmellényeket és mentőoverállokat gyártottunk,
ötezer fős vevőállományunk volt, sok embernek tudtam munkát adni.” Aztán
megindult a beáramlás: a kilencvenes évek végén megnyíltak az első műszaki
multik, a forintot mesterségesen „lélegeztették”, a legnagyobb megrendelők
elhagyták az országot, a fennmaradás végső megoldásaként cégek sokasága olvadt
össze. Hamarosan számos magyar kis- és nagykereskedő a tönk szélén állt. „Miután
mindent elveszítettem, már csak egyetlen kérdés foglalkoztatott: hogyan lehet
mindezt újraépíteni.”
Vállalkozónk először egy finn licenc alapján kezdett dolgozni az ötleten, aztán
saját lábára állt. „A rendszernek az Előny Marketing nevet adtam, ami pontosan
tükrözi, miről is van szó. Ez egy magyar rendszer, magyar kereskedőknek. Lényege
a kereskedők megsegítése, hogy talpon tudjanak maradni, hogy meg tudják őrizni
versenyképességüket a multik mellett. Ez egy olyan cél, amit kizárólag
összefogással lehet felépíteni” - mondja a cégvezető.
A rendszer lelke a központi adatbázis. Lényegében vevőkör-, illetve
ügyfélmegosztásról van szó. Minden regisztrált kereskedő bedobja a közös kalapba
az ügyfélkörét, és el tudja érni a többi vállalkozó ügyfélállományát is. A
rendszerben regisztrált ügyfélkör minden esetben anonim marad, az embereknek
csak személyes jellemzőik, preferenciáik, vásárlói szokásaik szerepelnek. Így
aztán, ha például egy garázskapus cég ajánlatot akar küldeni a nagyvárosi,
középkorú, családi házban élő, legalább egy autóval rendelkező stb. embereknek,
akkor ezt a szűrést neki a rendszer egy kattintásra elvégzi az adatbázisból, és
egy újabb kattintással az ajánlat eljut hozzájuk. Adataik rendelkezésre
bocsátásáért a vevőkörök tagjai olyan hűségkártyát kapnak, amellyel az
elfogadóhelyeken olcsóbban tudnak vásárolni, sőt kártyájuk az engedményeken
felül időszakosan nyerőkártyaként is funkcionál.
„A rendszer cégeken átívelő adatbázisát egy vállalkozás úgyis képtelen egyedül
létrehozni, és mivel az adatbázis naponta növekszik, így az Előny Marketingben
minden kereskedő megtalálhatja a maga célcsoportját” - foglalja össze az
ötletgazda.